G: avioliitto vs. avoliitto

  • Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti
Mä oon avoliitossa, mutta olisin ihan valmis menemää naimisiin kun on tuo ipanakin jo maailmassa (tosin olin ennen aina ajatellut että eka naimsiiin, sitten lapset. No, ei tuo tyttö meidän lupia kysellyt kun päätti tulla :) Mutta siis, kun tuo mies jahkailee, niin en viitti painostaa. On se luvannu että mennään naimisiin ja silläkin on sellaset perinteiset arvot, mutta se kuulemma oottaa oikeaa hetkeä... Varmaan sitte jossain palvelutalossa kasikymppisenä kosasee. Jei.
 
Janna
Alkuperäinen kirjoittaja Ingalsin Laura:
Mä oon avoliitossa, mutta olisin ihan valmis menemää naimisiin kun on tuo ipanakin jo maailmassa (tosin olin ennen aina ajatellut että eka naimsiiin, sitten lapset. No, ei tuo tyttö meidän lupia kysellyt kun päätti tulla :) Mutta siis, kun tuo mies jahkailee, niin en viitti painostaa. On se luvannu että mennään naimisiin ja silläkin on sellaset perinteiset arvot, mutta se kuulemma oottaa oikeaa hetkeä... Varmaan sitte jossain palvelutalossa kasikymppisenä kosasee. Jei.
Jos miesystävä on oikeasti valmis menemään naimisiin, niin hän on valmis kosimaan vaikka heti. Tuo kuulostaa pelkältä tekosyyltä, että muka odottaa oikeaa hetkeä kosia. Noita juttuja kuulee liian usein, että nainen itkee vuosia turhaan odotettuaan että mies ei vaan kosi, vaikka joskus lupaili niin. Lupaillahan voi, mutta teot osoittavat onko lupailut sanottu tosissaan.
 
argh!!
Mä en taaskaan käsitä millä oikeudella täällä täysin esimerkiksi meitä tuntematta paasaavat siitä, kuinka avoliitto sopii niille ketkä eivät halua sitoutua tai että suunnittelevat eroa. Mitä ihmettä te tiedättä meidän suhteesta, joka tällä "avo"-pohjalla on? Eikö yhteiset asunnot, lapset ym merkitse mitään, vain se p*rkeleen papin aamen?? Ompa tekopyhää. Jos ette itse pysty sitoutumaan toiseen ihmiseen ilman ulkopuolisten käskyjä niin fine by me, mutta älkää ikinä tulko väittämään meidän suhdetta muka helposti rikkoutuvaksi..
 
fjaioe
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
''Muista perintövero, leskeneläke ja se, ettei avoliitossa ole välttämättä puolisonsa lähiomainen, vaan anoppi saattaa saada esim. sairaalasta tiedot ennen sua.''

Ei jos lähiomaiseksi on ilmoitettu puoliso ja yhteystiedot.

Ei muuten mene niin. Jos on kuolemantapauksesta kyse niin avopuoliso ei ole lähiomainen vaikka kuinka sitä itse haluaisi. Tiedän koska olen jäänyt "avoleskeksi" ja mies oli ilmoittanut minut joka paikkaan lähimmäksi omaisekseen. Silti veljensä oli minua läheisempi.

Joten vastaan avioliitto ehdottomasti.

 
Avoleski
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
''Muista perintövero, leskeneläke ja se, ettei avoliitossa ole välttämättä puolisonsa lähiomainen, vaan anoppi saattaa saada esim. sairaalasta tiedot ennen sua.''

Ei jos lähiomaiseksi on ilmoitettu puoliso ja yhteystiedot.
Minne tiedot ilmoitetaan?
Sairaalaan. Joskushan ne kysyy ilmottautuessakin sitä, että onko lähiomaisen tiedot oikein.
Mut jos joutuu muuhun kuin lähisairaalaan tai on vietäessä tajuton, niin eipä silloin avopuolisolle taida tieto oikein kulkea? Ei siis taida olla mitään väestötietojärjestelmää, josta tieto leviäisi kaikkialle?

Kyllä sairaala saa aina tiedot lähiomaisesta. Samalla tavalla kuin poliisi. Ja näissä tapauksissa ei avopuoliso ole lähiomainen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja NoBlood:
''Muista perintövero, leskeneläke ja se, ettei avoliitossa ole välttämättä puolisonsa lähiomainen, vaan anoppi saattaa saada esim. sairaalasta tiedot ennen sua.''

Ei jos lähiomaiseksi on ilmoitettu puoliso ja yhteystiedot.
Minne tiedot ilmoitetaan?
Sairaalaan. Joskushan ne kysyy ilmottautuessakin sitä, että onko lähiomaisen tiedot oikein.

Mitähän tajuton ja kuolemaa tekevä vastaa?

 
hymy-iita
Alkuperäinen kirjoittaja argh!!:
Mä en taaskaan käsitä millä oikeudella täällä täysin esimerkiksi meitä tuntematta paasaavat siitä, kuinka avoliitto sopii niille ketkä eivät halua sitoutua tai että suunnittelevat eroa. Mitä ihmettä te tiedättä meidän suhteesta, joka tällä "avo"-pohjalla on? Eikö yhteiset asunnot, lapset ym merkitse mitään, vain se p*rkeleen papin aamen?? Ompa tekopyhää. Jos ette itse pysty sitoutumaan toiseen ihmiseen ilman ulkopuolisten käskyjä niin fine by me, mutta älkää ikinä tulko väittämään meidän suhdetta muka helposti rikkoutuvaksi..
Kyllähän avioparit pystyvät sitoutumaan toisiinsa täysin ilman toisten käskyjä, sillä eihän kukaan käske menemään naimisiin tai siinä pysymään. Täysin OMASTA VAPAASTA TAHDOSTA JA SYDÄMEN HALUSTA naimisiin mennään ja siinä pysytään. Ja nimenomaan myös sen takia, koska JO avoliitossa on varma rakkaudestaan ja halustaan sitoutua, niin se johtaa luonnostaan haluun mennä myös naimisiin ja siinä pysymään. Silloin ei keksi yhtään tekosyytä, miksi naimisiin ei voisi mennä. Jos ei avoliitossa ollessaan ole varma sitoutumishalustaan, niin silloin luonnostaan pysyttelee VAIN avoliitossa.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja hymy-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja argh!!:
Mä en taaskaan käsitä millä oikeudella täällä täysin esimerkiksi meitä tuntematta paasaavat siitä, kuinka avoliitto sopii niille ketkä eivät halua sitoutua tai että suunnittelevat eroa. Mitä ihmettä te tiedättä meidän suhteesta, joka tällä "avo"-pohjalla on? Eikö yhteiset asunnot, lapset ym merkitse mitään, vain se p*rkeleen papin aamen?? Ompa tekopyhää. Jos ette itse pysty sitoutumaan toiseen ihmiseen ilman ulkopuolisten käskyjä niin fine by me, mutta älkää ikinä tulko väittämään meidän suhdetta muka helposti rikkoutuvaksi..
Kyllähän avioparit pystyvät sitoutumaan toisiinsa täysin ilman toisten käskyjä, sillä eihän kukaan käske menemään naimisiin tai siinä pysymään. Täysin OMASTA VAPAASTA TAHDOSTA JA SYDÄMEN HALUSTA naimisiin mennään ja siinä pysytään. Ja nimenomaan myös sen takia, koska JO avoliitossa on varma rakkaudestaan ja halustaan sitoutua, niin se johtaa luonnostaan haluun mennä myös naimisiin ja siinä pysymään. Silloin ei keksi yhtään tekosyytä, miksi naimisiin ei voisi mennä. Jos ei avoliitossa ollessaan ole varma sitoutumishalustaan, niin silloin luonnostaan pysyttelee VAIN avoliitossa.
Ompa taas mustavalkoista.
 
hymy-iita
hymy-iita lisää: Ja nimenomaan KESKINÄISEN rakkautensa vuoksi puolisot haluavat mennä naimisiin. Jotkut naimattomat naiset (jotka eivät pääse naimisiin), tuntuvat perustelevan suhteensa sitoutuneisuutta lapsilla ja asuntolainalla. Mutta eihän PUOLISOIDEN VÄLINEN rakkaus ole riippuvaista lapsista tai asuntolainasta, vaan rakkaus on olemassa myös vaikka lapsettomana ja vuokralla asuvilla.

Olisivatko nuo lasten tai asuntolainan takia yhdessä olevat susiparit edes yhdessä, jos heillä ei olisi lapsia tai asuntolainaa? Eikö puolisoiden välinen rakkaus riittäisi?
 
tar
Oon ollut mieheni kanssa seitsemän vuotta avoliitossa ja kuusi vuotta avioliitossa. Avoliitto toimi hyvin, mutta jotenkin avioliitto on tuntunut vielä paremmalta. Mutta jos avoliitossa on suuria ongelmia, on niitä ihan varmasti myös avioliitossa. Avioliitto ei paranna mitään ongelmia, mutta hyvään suhteeseen se voi tuoda vielä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja turvallisuutta (kun lain silmissäkin ollaan yhtä perhettä esim. perintöasioissa )
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja hymy-iita:
hymy-iita lisää: Ja nimenomaan KESKINÄISEN rakkautensa vuoksi puolisot haluavat mennä naimisiin. Jotkut naimattomat naiset (jotka eivät pääse naimisiin), tuntuvat perustelevan suhteensa sitoutuneisuutta lapsilla ja asuntolainalla. Mutta eihän PUOLISOIDEN VÄLINEN rakkaus ole riippuvaista lapsista tai asuntolainasta, vaan rakkaus on olemassa myös vaikka lapsettomana ja vuokralla asuvilla.

Olisivatko nuo lasten tai asuntolainan takia yhdessä olevat susiparit edes yhdessä, jos heillä ei olisi lapsia tai asuntolainaa? Eikö puolisoiden välinen rakkaus riittäisi?
Siis mitä puutaheinää sä kirjotat? Onko puolisoiden välinen rakkaus sitten vain avioliitosta riippuvainen? Ettäkö rakkaus ei lopu kun ollaan naimisissa?

Terv. susipari, jolla lapsia ja asuntolainaa. Ei olis niitäkään jos ei toisiamme rakastettaisi...

Alkuperäiseen kysymykseen, avioliitossa paremmat juridiset oikeudet, se on totta. Mutta rakkautta ei ole yhtään enempi tai vähempi, on sitä sitten avo tai avio.
 
hymy-iita
En sanonutkaan että rakkaus olisi avioliitostakaan riippuvaista. Rakkautensa takiahan pariskunta menee naimisiin täysin OMASTA VAPAASTA tahdostaan ja se rakkaus on siis ollut yhtä vahvaa jo ennen naimisiin menoa. Ja naimisissa pari pysyy omasta vapaasta tahdostaan, eikä minkään ulkoisen pitelemänä. Oikea rakkaus haluaa sitoutua avioliittoon eikä kieltäydy avioliitosta. Ja lapset ja asuntolaina tietysti "täydentävät" sitä rakkautta.
 
Jess
Avioliitossa on juridinen puoli, mutta myös se tunteellinen romanttinen puoli. Ja yleensähän se tunteellinen puoli painaa enemmän siinä naimisiin menossa, koska se "tahdon" sana sisältää niin suuren tunnelatauksen. Juuri se suuri tunnelataus ja se mitä siinä luvataan toiselle, on monelle se kynnyskysymys, jos ei ole tunteistaan aivan täysin varma. Kukaan ei taatusti mene julkisesti sanomaan "tahdon" aivan kevyin perustein tai epävarmana. Silloin pysyttelee VAIN avoliitossa ja juoksee läpi kaikki mahdolliset virastot täyttelemässä kaiken maailman paperilappuja saadakseen samoja juridisia etuja kuin avioparit. Mutta ilman avioliittoon sisältyvää sitoutumista.
 
cindy
Lapset ja asuntolaina eivät nykyään ole välttämättä todiste pariskunnan sitoutuneisuudesta. Tuntuu olevan yleistä, että jotkut ottavat lähes kenet tahansa seurustelukumppanikseen, kun vauvakuume tai biologisen kellon tikitys iskee. Ja kun se omistusasuntokin pitää hankkia, kun muillakin on, niin onpahan joku jonka kanssa sitä asuntolainaa lyhentää. Mutta sitten eivät ole valmiita menemään seurustelukumppaninsa ja lastensa vanhemman kanssa naimisiin, koska sen sitovuus ahdistaa heitä. Sitten tuntuu olevan noita, jotka tekevät "Sarasvuot", että sitten kun jossain vaiheessa Se Oikea tulee vastaan, niin ovat valmiita lähtemään hänen mukaansa ja menemään naimisiin nopeassakin tahdissa.
 
papin aamen
Tulipa mieleeni, että avioliittoonhan ei tarvita papin aamenta. Pikainen käynti maistraatissa riittää ja monet asiat helpottuvat ja selkiytyvät.

Itse avioliitossa papin aamenen saattelemana.
 
no
Kumpikaan ei toistaan parempi. Mies haluaa avioon, minä en kun ei se meidän elämää mitenkään muuta. Sukunimetkin pysyvät ennallaan. Toisille sopii toinen ja toisille toinen.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kumpikaan ei toistaan parempi. Mies haluaa avioon, minä en kun ei se meidän elämää mitenkään muuta. Sukunimetkin pysyvät ennallaan. Toisille sopii toinen ja toisille toinen.
Lisään vielä, että ei rakkaudella ja avioliitolla ole mitään tekemistä keskenään. Kuten ei rakkaudella ja avoliitollakaan. Yhdessä voi olla monista eri syistä, toiset rakkaudesta ja toiset jostakin muusta.
 
papin aamen
avoliittoon tarvitaan muuttoilmoitus samaan osoitteeseen.
avioliitossa ollaan vaikkei asuttaisi edes samassa osoitteessa.

avioliitto ei muuta mitään elämässä, mutta kuolemassa sen merkitys saattaa nousta arvoon arvaamattomaan.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja papin aamen:
avoliittoon tarvitaan muuttoilmoitus samaan osoitteeseen.
avioliitossa ollaan vaikkei asuttaisi edes samassa osoitteessa.

avioliitto ei muuta mitään elämässä, mutta kuolemassa sen merkitys saattaa nousta arvoon arvaamattomaan.
Tämä on totta, että lain nimissä avioliitto on ns parempi vaihtoehto. Itse en moiselle laita arvoa. Meillä on yhteinen koti ja lapset ja muu on mallillaan, joka ei muutu avioliiton myötä. Ehkä jossain vaiheessa myönnyn miehen kosinnalle jos se sopii muuten tilanteeseen.
 

Yhteistyössä