G:2,5-3 vuotiaiden kehitys

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Meidän nyt 2v5kk tyttö on oppinut tänä kesänä ajamaan pyörällä apurattailla, ottamaan keinussa itse vauhtia, kiipeämään vauvakeinuun ja sieltä alas, pyörittämään karusellia, potkuttalemaan 3 pyöräisellä potkulaudalla. Piirtää ihmisen pään silmineen korvineen suineen kun pyytää ne yksitellen tekemään. Keväällä opeteltiin pujottelemaan helmiä neulalla lankaan. Puheen kehitys on lähtenyt nyt hiljalleen etenemään ja on nyt viime viikkoina ruennut puhumaan kolme-neljä sanaisilla lauseilla. Tällaista meillä. Ainoa mistä olen ollut huolissani on tuo puhuminen mutta nyt on sekin huoli poistumassa.
Huh onpa siinä tyttö kehittynyt vähän liikaakin ikäisekseen, tosin meillä esikoinen puhui täysin tuon ikäisenä.
Pitäiskö mun nyt olla huolissani että on jotenkin liikaa kehittynyt?? Olen ollut vain tyytyväinen kun tyttö haluaa tehdä uusia juttuja ja on selvästi itsekin tyytyväinen kun onnistuu.
 
juu
Meidän 2,5-vuotias. On puhunut jo pitkään monisanaisia lauseita, r puuttuu vielä. Kertoilee vuolaasti kaikenlaista, laulaa pitkiä lauluja ulkoa ja kertoo kirjoista tarinoita, pyöräilee vasta kolmipyöräisellä ja traktorilla. Juoksee nopeasti, kiipeilee ketterästi. Leikkii roolileikkejä isompien sisarusten kanssa, esittää vauvaa, koiraa, kissaa, isiä, työmiestä, äitiä, heppaa, mitä vaan. Ei vielä tunne kuin pari väriä, ei ole kiinnostunut piirtämisestä, suttaa vain. Käy wc:ssä, mutta yöllä ja päikkäreillä ja vieraammassa paikassa vielä vaippa. Osaa kaataa maitoa lasiinsa ja hakea maidon jääkaapista. Osaa riidellä, mutta myös pyytää anteeksi ja lohduttaa.
 

Yhteistyössä