[QUOTE="vieras";24718792]Päivitetty 27.9.2011 14:39, julkaistu 27.9.2011 14:17
Taas muutos: Facebook haluaa jakaa jo Spotify-soittolistasikin
Aamulehti
Facebookin ja musiikkipalvelu Spotifyn tiivistynyt yhteistyö herättää jälleen uusia kysymyksiä siitä, miten Facebook huolehtii käyttäjiensä yksityisyydensuojasta.
Spotify on edellyttänyt tästä viikosta alkaen kaikilta uusilta Premium-käyttäjiltään Facebookin jäsenyyttä. Uuden yhteistyön vuoksi myös Spotifyn soittolistat saattavat levitä Facebook-kavereiden tietoon, ellei Spotifyn asetuksia säädetä estämään listojen jakamista.[/QUOTE]
Havaitsin pari päivää sitten mielenkiintoisen seikan liittyen tähän asiaan. Muutin oman Spotifyni asetuksista asetukset siten, että Spotify ei julkaise soittolistojani ja kuuntelemiani kappaleita Facebookissa ilman että klikkaan itse julkaisua. (Kyseinen valinta löytyy Spotifyn Preferences -valikosta).
Tästä asetusmuutoksesta huolimatta havaitsin sattumalta, että Facebook osasi edelleen kertoa minulle mitä kappaletta kuuntelin sillä hetkellä. Olin siis alkannut kuunnella erästä kappaletta Spotifyssä (en klikannut sitä Facebookissa). Kaverini Spotify oli automaattisesti julkaissut juuri tuon kappaleen syötevirtaan. Syötevirrassa huomasin, että kappaleen nimen kohdalla oli taukopainike ja hiiren päälle vietyäni siinä luki että kyseinen kappale soi nyt Spotifyssä.
Olin käsittämättömän raivostunut Spotifylle siitä, että olin mielestäni kieltänyt tuon kaltaisten tietojen välittämisen Facebookille. En ole erityisen huolestunut yksityisyydestäni , mutta en vain yksinkertaisesti halua, että soittimeni huutelee ympärilleen mitä minä kuuntelen jos minä en asiaa itse nimen omaan halua kertoa. Eniten asiassa otti päähän se, että olin mielestäni kieltänyt tämän kaltaisen toiminnan.
Tässä vielä kuva mitä tarkoitan:
http://img684.imageshack.us/img684/9206/facebookgettingdatafrom.jpg
Ja en siis klikannut mitään Facebookissa vaan aloin kuunnella tuota kappaletta suoraan Spotifyssä, mutta Facebookissa tilanne näytti kuvan mukaiselle.