EX-Kermit 31 - syyskuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tehiksen vadelmapiirakasta tuli mieleen että laittakaas joku leivontaihminen vanhan kunnon mustikkapiirakan ohjeen näkyviin. Siis sen jota syötiin lapsena, uunipellillinen, ei pullataikinasta tehty.

Määki muuten tähän kiertoon varasin tikkuja ihan vaan sen takia että sais selvyyden, millon se ovis onkaan. Jos tänään tuli vahva viiva, vuorokauden sisällä se vissiin on. Pari päivää sittehän alko kovat nipistelyt ja kananmunavalkuaisjuttu. Tänään sitä kananmunaa on ollu vielä havaittavissa. Mutta ei nipistele ku vähä vaan. Täytyy muuten laittaa tuleviin kiertoihin ittelle muistiin nämä oireet.

Mä täällä edelleen roikun, kun M vaan nukkuu. No ehkä tämä on vaan tasoitusta, kun eilen M nukkui vaan yhdet tunnin päikkärit. Kohta tarvis vaan alkaa valmistautumaan muskariin menoon...Safiiri meillä taas syötiin lapsena just tuota pullataikinasta tehtyä mustikkapiirakkaa. Sitä mä ajattelin ite tehdä joku päivä ;)

Harmi, kun Tehikselläkin edelleen niiskutetaan. Miten Hoon huominen leikkaus? Pääseekö sinne?

Taidanpa alkaa lukemaan postin tuomaa KaksPlus -lehteä.

Tuuli

Ai Safiiri tuleviin kiertoihin muistiin, että niinkuin kutosta sitten seuraavaksi vai ;D ?

Ei edelleenkään asu täällä ketään leivontaihmistä, joten joku muu saa auttaa tuossa mustikkapiirakkahommassa.

Ihanaa, tee nukkui melkein kaks ja puol tuntia! Vaikuttaakin iloiselta vesseliltä nyt.

Vielä täällä, kun tuli mieleen tuosta oviksesta, että täälläkin taitaa olla nyt semmoinen ainakin kanamunanvalkuaisesta päätellen...miehelle tästä eilen sanoinkin ja se totes siihen, että Ämmästä olis varmaan mukavaa, jos sillä olis sisko tai veli... heh täällä taitaa iskeä mieheen ensin tuo kakkosvauvakuume. No ehkäpä se ei vielä niin kovin voimakasta ole, etteikö pystyisi odottelemaan vähän aikaa, kun mä käyn töissä välillä ;) Joo ja kyllä mun mies tukee ihan täysillä sitä, jos menen töihin jo ennen vuoden vaihdetta. Pitää siinä tapauksessa isäkuukauden.

NO nyt mä meen pois täältä häiriköimästä ;)

Tuuli

Näyttäis siltä, että päästään. Kuumetta ei ole ja taitaa tuo yskäkin nyt olla parantunut. Pitää vielä aamulla tsekata tilanne. Ei voida nukuttaa, jos on limainen tai kuumeessa.

Hahaa, Tuulilassa alkaa vauvakuume vähitellen jyllätä :-)

Piti vielä todeta, että munkin mielestä se VANHA KUNNON mustikkaPIIRAKKA on just se pullataikinallinen versio.
Mitähän se Safiiri sekoilee?!?!?

Meillä äiti teki mustikkapiirakan tavalliseen kakkutaikinaan... eli taikinaan saman verran munia, sokeria ja jauhoja ja mustikat siihen päällle... Pullataikinaversiota ei oikein täällä päin tunneta...

Vai on Tuuli palailemassa töihin... upps.. vastahan sä plussasit.. no joo M synty tammikuussa ja ny eletään syyskuun alkua... nin se toi aika kuluu... hihii... vauvakuumetta Tuulilassa... Ihanaa kun sun mies aikoo pitää isäkuukauden. TÄälläkin asiasta keskusteltiin eilen. Isyyslomasta oppineena mies on innolla hakemassa isäkuukauden vapaata ajoissa... Meinas kuitenki että ei ihan tammikuun lopulla haluais pitää vapaata vaan siirtäis sen keväämmälle... Mun pitää ilmeisesti kuitenki jättää pitämättä kaksi viikkoa äitiyslomasta ja aloittaa hoitovapaa aikaisemmin. ja sit keskeyttää hoitovapaa isäkuukauden ajaksi ja mennä 'töihin' eli ilmoittaa työnantajalle pitäväni kesäloman... mitenkähän lomarahojen käy... EN ny muista yhtää sainko lomarahat jo heinäkuussa, vaikken ollu lomaa pitänytkää yhtää... täytyy siis laittaa palkanlaskijalle mailia...

Safiirille tsempit ison Oon hyödyntämiseen...

jahans päivän puolentunnintirsat loppui just...

Meiän äiti kans teki aika lailla tuon Senoran ohjeen mukaan sen piirakan. Oon koittanu netistä hakea ( ei pullataikinaa ;) ) vaan kaikki ohjeet on piirakkavuoalle. Ja sitte pling, lamppu sytty täällä. Määhän voin vuoan ohjeella tehhä vaan taikinaa isomman satsin.

Safiiri the mestarileipuri

pikahuikkaus tohon pinnasängynsuojaan,
eli mun mielestä just toi loukkaantumisvaara on syy käyttää niitä (meillä poju dyykkailee reunoja vasten välillä kun innostuu...)
ja sit se, ettei välttämättä heti näe sieltäl maailmaa kun aamulla herää vaikka liian aikaisin.
siis meillä monesti saattaa jotain höpötystä kuulua jopa enne kuutta (sori tehis, on vaan ihan JÄRKYN aikaisis!!! tai no niin taitaa olla sunkin mielestä, muttei hoon ;D )
ja jos näkis mun pärstän kurkkivan sängystä, niin varmaan innostuisi ja nousisi seisomaan yms ja siinä sitä sit oltais hereillä jo kukonlaulun aikaan.
eli nyt kun ei näe ympärilleen niin kunnolla, niin jatkaa 99,5% uniaan vähän kohtuullisimmille hetkille.

ja hienot viivat safiirilla - nyt täällä peukut tanassa! teillä vois olla joku muu tanassa vielä tänään ;))

ja ihania noi tiuhtin oireet! jippii!!!

ja sit teille sairastelijoille = pikaiset paranemiset jokaiseen osoitteeseen!

Ninnille piti sanoa, että lopeta nyt hyvä nainen se imetys...?!
vaikka tiedän niin, että se on henkisesti rankka paikka, mutta kyllä tosta teidän tilanteesta jo varmaan kärsii niin paljon sinä, molemmat lapset ja miehesi, että ei se imetyksen hyöty ole enää mitään sen "haitan" rinnalla jos lopettaa.
Siis jos/kun olet tosi väsynyt ja nälissäsi yms.. =(
Ja mun eräs ystävä (on lastenklinikalla pienten vauvojen osastolla töissä) sanoi mulle kun silloin pähkäilin sitä kun ei m suostunut juomaan korviketta, että kyllä ne vauvat lopulta juo/syö vaikka pahaakin ruokaa. Että ei heilläkään ole kukaan "nälkään kuollut", vaikka on päivän tai kaksikin olleet syömislakossa, kun ei äidin tissiä ole enää saaneet.
ja koita tosiaan laittaa aluksi sitä hedelmäsokeria mini"tippa" sinne maitoon jos se auttais..?!
mua niin surettaa sun puolesta, kun pystyin vain kuvittelemaan miten väsynyt olet ja voimat jo varmaan tosi loppu, kun et pysty enää oikein mitään syömään...
ja voivathan vauvat/lapset olla äidinmaidollekin allergisia....
mutta kävi miten kävi, niin toivon, että alkais teillä helpottamaan ja heti!
eikä ollut tarkotus mitenkään "pakottaa" suo lopettamaan imetystä, mutta tuntuu, että on jo niin hankalaa se, ettei voi enää tosiaan olla hyödyksi kenellekkään teidän perheessä. enkä nyt jaksa mennä sitä muuttamaan, vaikka olisi varmaan helpompi kun tähän loppuun näin selitellä... =)

siis täh!!! multa ihan mennyt ohi, että mikä leikkaus Hoolla huomenna??? Oliko kitarisat?! kovasti tsemppiä täältä sinne jossen enää ehdi kirjottelemaan ennen sitä!!! bdbd

tuulille ja ämmälle hyvää muskaria.

meikä lähtee nyt lasten kanssa päikkäreille =)

(12 annosta)

2 munaa
1 1/2 - 1 3/4 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
3 dl Sunnuntai Erikoisvehnäjauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
1 1/2 dl Sunnuntai Juokseva -rypsiöljyvalmistetta tai
150 g Sunnuntai Laktoositon leivontamargariinia
1 dl hedelmätäysmehua
Pinnalle:
3 dl mustikoita tai
puolukoita (n. 200 g)

Vähälaktoosinen Maidoton
Kasvisruoka
Ohje:

1.Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen.
2.Sekoita munat ja sokerit. Käytä happamille marjoille suurempi sokerimäärä.
3. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet, Sunnuntai Juokseva ja mehu. Sekoita tasaiseksi. Levitä taikina voideltuun piirakkavuokaan (halkaisija noin 27 cm).
4. Levitä päälle marjat.
5. Paista uunin alatasolla 25-35 minuuttia. Peitä piirakka paistamisen loppuvaiheessa foliolla, jos pinta alkaa tummua liikaa.

Meillä on tykätty tuolla ohjeella tehdystä marjapiirakasta. Taitaa löytyä Sunnuntai vehnäjauhopussistakin. Minä olen tehny kaksinkertasen annoksen isolle uunipellille leivinpaprun päälle...

Just kotiuduttu hammaslääkäristä.. Hammas ei meinannut millään lähteä(+lohkesi) ja nyt särkee paljon, vaikka puudutus tehoaa vielä. Ei enää ikinä yhtään hampaanpoistoa minulle, sen verran kamalaa oli.. Onneksi mies on luvannut hoitaa A:ta niin paljon kun tarvis.. Harmittaa vaan kun en pysty toisen kanssa touhuamaan :'( Nyt on pikkumies vielä päikkäreillä.

Safiirille pidän peukkuja!

Kipuileva gia

Kiitti Entulle. The Mestarileipuri kyselee että ku sanoit että oot tehny kaksinkertasen annoksen, niin ootko tehny tuon ohjeen mukaan kertaa kaksi vaiko sen Sunnuntai-jauhopussin ohjeen? Mää oon melko käsi leivontahommissa, pakko kysyä siks.

Gian leukaperille paranemisia. Multa on kaks viisaudenhammasta kiskottu ja kaks leikattu. Oli kyllä kipeä olo jälkeen päin.

Mutta nyt muualle. Tultiin just ulkoa ja kaikilla ihanat omenaposket. Melkosen raikas syyssää täällä.

Mä olen tänään oikein maanvaiva, mut huomenna ollaankin sit koko päivä pois koneelta ;) Senoralle tulin sanomaan, et just noin se isäkuukausi menee. Me, kun ei vielä tiedetä, koska mun mies sen isäkuukauden pitää, niin ei haettu vielä niitä rahoja eikä siis ilmoitettu isäkuukauden päivämääriä Kelalle (sen isäkuukaudenhan voi pitää 6kk aikana eli mun miehellä on aikaa pitää se ens vuoden maaliskuun loppuun asti). Eli me tehtiin vain ilmoitus Kelalle, että mä siirrän mun loman 2 viimestä viikkoa isälle myöhemmin pidettävää isäkuukautta varten. Se riitti Kelalle tässä vaiheessa. Ja tosiaan huomasin, että laitoin tossa aikaisemmin väärää tietoa mun äippälomasta...mulla ei ole sitä itse asiassa jäljellä enää kuin 4 viikkoa, koska 2 vikaa viikkoa on annettu isälle ;) Niin se aika vaan menee...

Kivaa, kun meidän taustailijoissa löytyy jauhopeukaloita! Kiitos Entulle ohjeesta! Josko mäkin kokeilen sittenkin tuota.

Ja voi auts tuota Gian hampaanpoistoa! Toivottavasti puudutus tehoaa, eikä särkisi ainkaan paljoa.

Täytyy mennä antamaan Ämmälle jotain mössöä...

Tuuli

pikanen pyräys kaaliloota meni äsken uuniin (NAM, arvakkaa vaan poltanko tänään suuni xD ) Johan on tullu tekstiä!!! Eihän teitin perässä pysy sitten millään..

Auts... ei olis ehkä pitäny lukea Gian h.lääkärireissusta.. mulla nimittäin huomena aika! =#

Mustikkapiirakoita on pähkitty. Mun mielestä se mamman-marjapiirakka on ihan ehdottomasti paras! se on se versio mihin tulee se rahka-juttu päälle NAM!

Toivottavasti Hoon lääkärireissu menee hyvin, sekä ipanalta että äidiltä.

Safiirille keilausonnea! =)

Siitä päästäänkin operaatio4... eli taitaa meillä sit kuitenkin aikaistua vaikka vähän toisin suunniteltiin..Nousi miehen kans sellanen keskustelun aiheeksi että mitäs jos pikku4 annettaiskin tulla jo nyt jos on tullakseen ja remppais sitte kun olis porukan lopullinen lukumäärä selvillä. Täällä just odottelen tätiä että jos vaikka ens kierrossa vähän harjottelis ;O)

ÄssÄ koopee 24/27-28

Täällä on leivottu päivä ihania piirakoita ja vauvakuumekin jyllää tavalllisen flunssan ohella ;) Ollaan jo harjoittelemassa ja täsmäiskuilemassa...

Tuo rahkalla päällystetty piirakka kuulosti.... slurps... mitähän kaikkea siihen täytteeseen lyödään? Mä on tehny muistaakseni vaan kermaviiliversion.

Huomenna ois ollu neuvola-aika, mutta sain siirrettyä jo tälle päivälle. Pötkis oli ollu sen verran hissukseen eilisestä asti, että ajattelin oman mielenrauhan vuoksi, et parempi tarkistaa jo tänään. Matkalla neuvolaan alko jo venytteleen :)
Pissassa oli jotain plussaa, pitää huomenna jättää erä labraan varalta. Paineet vähän koholla. Paino on ollu jo parina kertana laskusuunnassa, hissukseen.

Sykkeet oli hyvät ja toinen terkka vielä varmisti ultralla miten päin siellä ollaan, hyvin korkealla.... viimes oli jo alempana. Meinas, että ampparilla sairaalaan jos vedet menee. Ei ihme, että henkeä on taas ahistanu enemmän :)

Ja sitten vielä, soittivat kaupungilta, että asunto ois meille varattuna ja just vielä niistä taloista joita toivoin :D:D Huomenna pääsee kattomaan, vaikka luulen, että otettais ilman kattomistakin :) Alkaa siis nämäkin asiat järjestymään. Viime viikolla vein laput ja meinas sillon, että noista asunnoista harvoin vapautuu mitään!

Olikos Senora tai joku, kun kysyi minne asti aiotaan muuttaa, niin ihan tähän samaan kaupunkiin. Lähemmäs vaan ihmisasutusta ;)

Positiivisin mielin

närästelevä Sonia ja Pötkis 38+5

Entulle kiitokset piirakkaohjeesta! Täytyykin kokeilla...

Vai on Sonia vielä yhtenä... Kiva että Pötkis sitten kuitenki liikehti. Joskushan nukkuvat pitempiä puskia. Vai ihan näin loppumetreillä meinaatte muuttaa, vai tulisko muutto vasta ens kuun vaihteessa?? Hieno homma että pääsisistte muuttamaan just haluamaasi taloon. Ja onnittelut uudelle tukalle... Joko muuten kirjauduit tuonne jahuulle?? Kiva kun just pääsit sinne toiselle suljetulle, ni sit siirryttiinki eri sivustolle :)
Vai meinaat mennä yliajalle?? No kerro sitte kun sulle saa ruveta laittamaan suppareita...

Mitenkäs Safiirilla täsmäisku onnistui??

Tuulille kiitti isäkuukausiselvityksestä. Olin sit pähkäilly asian ittekseni oikein.
Eihän tässä mullakaa oo kauaa kun pitää tehdä se lopullinen päätös jääkö kotiin vai lähteekö töihin... toi viimeinen vaihtoehto ei kyl nappaa ollenkaa...

Neitillä kävi eilen taas poikaystävä kylässä... Hienosti juttelivat lattialla... hmph.. juttutuulet oli vaan vähä eri aikaan. kun toinen jokelteli, nii toinen katteli seinille... Neiti räpelti poitsun naamaa, ja toinen vaan hymyili.Ihmeen rauhallinen tapaus... Ens viikolla lähetään sit kerhoilemaan. puhuttiin naapurin kans että kivasti ikähajontaa osallistujilla kun vauvelit 3-8kk... toiset ei viel liiku mihinkää ja toiset konttaa yli... No raporttia viikon päästä sitte, miten meni.

pikapyrräys.. niinhän se muuten oliki KERMAVIILILLÄ eikä millää rahkalla se mamman marjapiiras...

Vilkutus kaikille, pitää lähteä tuhannella ryydloikalla tirpan kans kauppaan--->

Täsmäisku onnistu varsin mukavasti. Oli vaan pakko kattoa ekaks Rooma. On lempparisarjani, ainaki sillon pari vuotta sitte se eka tuotantokausi oli hyvä. Äsken otin ja tikutin puolisen tuntia aikasemmin ku ois saanu. Tuli jo himmeämpi ku eilen. Saman vahvunen oikeastaan ku toissapäivänä. Limailut on selvästi häviämässä, vois ehkä sanoa että lakanneet kokonaan. Tänä aamuna ku heräsin, oli pää tutun oloisesti kipeä vähä. Illalla tarkotus vielä täsmäiskuilla ja huomenissa. Sittepä se alkaa se pariviikkonen.

Nyt ei muuta kerkeä. Täytyy kohta heittää siippa töihin jotta saahaan illaksi auto. Ykkösellä jalisharkat.

Sonialle vielä asunto-onnitteluja. Ja muille terkkuja.

Kannan piirakka-asiassa korteni kekoon, tää on se mamman mustikkapiirakka. Ihan sairaan hyvää ja ohje x 2,5 piisaa pellilliseen. Toi yksinkertainen on sellanen normi piirakkavuoka.

Pohja:

150 g voita/rasvaa
1 dl sokeria
1 muna
1,5 dl vehnäjauhoja
1,5 dl grahamjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte:

2 dl kermaviiliä
0,5 dl sokeria
1 kpl munaa
1 tl vaniilisokeria
0,5 l marjoja

Sekoita pohja-aineet keskenään ja levitä vuokaan. Sekoita täyteaineet
keskenään ja laita pohjan päälle.
Paista 200 asteessa 30-40 minuuttia.

Sonialla alkaa olla h-hetki kohta käsillä.... Jännää.....

Tänne ei ihmeitä kuulu. Esikko on täynnä virtaa, minä en. Ulkona ei sada just nyt, mutta joka paikka on niin märkänä etten oo ihan varma haluanko ulkoilla tänään. T

Karkas... Yritetääs uudelleen...

Tänne ei ihmeitä kuulu. Esikko on täynnä virtaa, minä en. Ulkona ei sada just nyt, mutta joka paikka on niin märkänä etten oo ihan varma haluanko ulkoilla tänään. Kaveri onneksi soitteli just ja kysyi saako tulla poitsunsa kanssa meille huomiseksi kyläilemään. Juu, sopii vallan mainiosti meille. Onneksi isäntäkin tulee jo huomenna kotiin.

Sitten kokeneemmille mammoille parit kyssärit. Mitenkäs kun tuo meidän pikkuännä on nyt useampana yönä herännyt syömään 2-3 aikaan ja on selkeästi nälkäinen. Voiko olla joku kasvupyräys menossa, kun ei ole moista ennen tehnyt ja kuitenkin kiskoo illalla puuroa vajaa 2dl ja maidot päälle??? Ja sit toinen kyssäri, miten kertyy kesäloma äitiysloman ajalta, ihan normaalistiko? Siis kun nyt olen mammiksella ja joulukuussa menen töihin, enkä hoitovapaile välissä, niin onko mulla ensi kesänä normi kesäloma? Kun ajattelin olla 2kk hoitovapaalla kesällä ja 1kk kesälomalla, niin onnistuuko se? Mun mielestä joo, yksi kaveri väittää ettei kesälomaa kerry niin paljoa tältä ajalta.

Siinä ne, meidän tän päiväiset. Nyt meen imureeraamaan, ihan pakko kun koirat kantaa tassuissaan kilokaupalla hiekkaa sisään tuon jatkuvan sateen myötä.... =(

Niksu ja yliaktiiviset ännät

Ainiin, piti vielä Soniaa onnittella asunto-asioiden loksahtamisesta kohdilleen ja toivottaa Safiirille onnea, josko tämä täsmäisku olisi nyt sitten tuottanut toivotun tuloksen... =)

Heit!

Ihanasti sieltä Sonialta alkaa mukavia uutisia kantautumaan :) Hieno juttu tuo uusi asunto!! Ja uusi tukkakin sulla oli jo hankittuna, se piristää kyllä aina..

Mä ihan unohdin Hoolle toivottaa onnistunutta leikkausta :(. No, toivottavasti pääsitte sinne ja että kaikki meni mallikkaasti!

Piirakkaohjeitakin täällä jaettu. Vitsi kun innostuis tosta leipomisesta. Ei vaan, musta tulis sit varmaan hirvee punkero, jos koko ajan leipoisin ja söisin.

Niksu siellä pähkäilee yöheräämisten kanssa.. nii, senku aina tietäis.. Mutta voi hyvinkin olla jotain "tiheän imun kautta", että massaa kasvattaa. Kuluuhan sitä, kun on koko päivän niin aktiivinen. Ja loma-asioista en osaa sanoa, kuin että kyllä kai siitä muutama päivä rokotetaan, että on äitiyslomalla..?

Täällä olo ihan HIRVEÄ. Aamul olin ku jyrän alle jääny, kaularauhaset kipeet ja poskionteloita (?) vihloo, räkää pää täynnä ja yskittää. Vetäsin kuusssatasen buranan ja sinnittelin teen kanssa. Mummo lähti sitä just nukuttamaan ja mä puin vasta päivävaatteet. tee vaikuttaa jo terveemmältä, ei onneks silmät sillai rähmi. Nokka on kyllä tukossa ja yskii, mutta ei pahasti. Kai tää tästä vähitellen... kun olis vaan ite kunnossa, että jaksais hoitaa toisia. Niin Ässäkös se kysyi, kauanko tätä on kestänyt. No, vasta kohta kaks viikkoa, mutta on sitä siinäkin. Tai no mähän olen ite ollut oikeestaan puol kuntoinen siitä elokuun ekalta viikolta asti, jolloin tuli se ihme särky-ja palelutauti. Siks kai mä niin loppu oonkin, kun olen ite puoliteholla ollut monta viikkoa.

Joopa, trehvit sohvan kanssa alkakoon...

Omppu

Safiiri, ihan tuon ohjeen olen kaksinkertaistanu, viimeksi eilen ja hyvää tuli. On tosi nopea ja helppo tehdä ja yleensä löytyy kaikki tarvikkeetkin ihan hakematta :).

Toivattavasti "täsmäisku" tuottaa tulosta ;)!

Ihan pakko vielä Ompulle sanoa, että minä innostuin leipomisesta kun aikoinaan kokeilin semmoista dieettikikkaa, etten saanut syödä muita kuin itsetehtyjä herkkuja. En laihtunut grammaakaan, mutta tulipa opittua leipomaan :D.