Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
[QUOTE="Vieras";28441647]Kaiken voi muuttaa elämässä, jos niin haluaa. Muutatte halvemmalle alueelle ja laina pienenee ja voit hoitaa lapsesi kotona. [/QUOTE]

Just muutettiin tälle alueelle alle puolivuotta sitten. Ei ole asuntolainaa. Olen hoitanut jo lapseni kotona 3v. Miten meinaat, et saan ruokaa pöytään, kun ei ole mitään tuloja enää? En mä enää jaksa hengailla kotona, eikä lapsikaan.
Meinaatko, et naisten pitäisi olla kotona lasten kanssa 5 vuotta vai mitä?

Miksi meidän pitäisi taas muuttaa, kun just ollaan alueella, jossa on kaikki palvelut ja työpiakat ja hyvä 15min yhteys Helsingin keskustaan?

[QUOTE="Vieras";28441647]
Espoo on pikku jenkkilä, oma auto nyt on vaan useimmiten ihan must.[/QUOTE]

En ole kyllä koskaan tarvinnut autoa. Koskaan ei ole ollut mitään isoa ongelmaa. Eikä olisi nytkään, jos Espoo noudattaisi lakia.
 
Jos lapsesi on 10 lapsen ryhmässä, lapsesi on onnekas. Yleensä yli 3 vuotiaiden lasten ryhmät ovat 21-28 lapsen ryhmiä. Se, että ollaan tunti tai kaksi perhekerhossa jossa on paljon lapsia ja hälinää, on eri asia, kuin se että lapsi viettää hälinässä 8-10h. Monessakaan päiväkodissa ei ole musiikin opettajan vetämää muskaria (omien lasteni päiväkodissa on, mutta se on ainoa jonka tiedän)
Tiedän, että on onnekas. Haimmekin ensisijaisesti näihin pieniin päiväkoteihin. Kävi tuuri, kun saimme tuon paikan! ja mitä tulee 8-10 tuntiin, niin osa-aikaisuushan on ihan mahdollista, jos eivät työajat toisin sanele...

Tarkoitin urheiluseurojen ja esim. MLL:n järjestämiä satujumppia, liikuntaleikkikouluja yms. jossa leikin muodossa opitaan monipuolisesti perusliikuntataitoja. Usein tämä on huomattavasti monipuolisempaa kuin päiväkodin jumpat. Tilatkin ovat yleensä paremmat.
Meidän alueella ei taida tuollaisia olla, pitäisi siis kulkea kauemmas. En tiedä, millaisissa tiloissa muut seurat järjestävät, päiväkoti menee ihan liikuntahalliin (jossa en ole itse käynyt, eli en tiedä miten hyvä/huono se on). Ihan kivoja nuo mainitsemasi varmasti ovat myös, ja lapsen puheiden perusteella tuo päiväkodin juttu on vähän samantyylinen. Tässä saatiin siis päivähoidon lisäksi kiva harrastuskin :)

Miten askartelu on monipuolistunut? Mitä päiväkodissa tehdään sellaista mitä kotona ei voisi tehdä?
En kirjoittanut, että siellä tehtäisiin jotain, mitä kotona ei voisi tehdä. Vaan siellä nyt vaan on tehty erilaisia juttuja. En tiedä osaanko sen kummemmin selittää - kai se johtuu vaan siitä, että eri ihmisillä (aikuisilla) on erilaisia ideoita. Eli siinä mielessä monipuolistunut. Kiva askarrella myös päiväkotilaisten kanssa? Vaihtelua?

Kyse ei ole siitä, että joku lapsi olisi "vain virikelapsi". Kyse on siitä että päiväkotihoito on suunniteltu sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin tai kouluun. Kaikkeen tuohon, jota sinä haet lapsellesi päiväkodista riittäisi kerho.
Kerho ei olisi sopinut meille, koska se oli vain kerran viikossa pari tuntia. Se olisi ollut liian vähän, koska olisi ollut lapsen ainoa säännöllinen, toistuva kontakti samoihin ikätovereihin. Ja koska itse teen töitä, olisi kerta viikossa ollut liian vähän - työni olisi edistynyt liian hitaasti. Ja työskentely lapsen peuhatessa samassa huoneessa ei vaan onnistu - eikä ole lapsenkaan kannalta hyvä. Toki siinä tapauksessa kerhokin olisi käynyt, jos sieltä olisi saanut yhtä monta hoitotuntia kuin nyt päiväkodista ja olisi saanut itse sanella ne hoitoajat omien tarpeiden mukaan.

Arvostat selkeästi sitä, että lapsi viettää aikaa ryhmässä. Haluaisin silti kysyä, että mitä lisäarvoa uskot esim. lauluhetkeen tuovan sen, että lapsia 10, verrattuna lauluhetkeen äidin kanssa?
Tämä on minusta vähän hassu kysymys. Nuohan ovat kaksi täysin eri asiaa, ne vastaavat ihan eri tarpeisiin. Lauluhetkellä äidin kanssa on täysin eri merkitys lapsen elämässä kuin vaikka sillä päiväkodin muskarilla. Eikä se, että äidin kanssa laulaminen on vaikka emotionaalisesti merkityksellisempi asia, tarkoita että kaikki muu olisi sitten turhaa. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi tarvitaan leikkikavereita, kun äidinkin kanssa voi leikkiä. Se lauluhetki kavereiden kanssa on lauluhetki kavereiden kanssa ja sellaisenaan lapselle tärkeä. Kavereiden kanssa on kivaa - ja niin on äidinkin kanssa. Molempia tarvitaan.

Kaverit ovat lapsille tärkeitä ja hienoa, että lapsesi on niitä päiväkodista saanut. Kokemuksesi ovat kuitenkin erilaiset kuin minun, koska lapsesi on pienessä ryhmässä. 21 lapsen ryhmä on täysin eri asia kuin 10 lapsen ryhmä. Isossa ryhmässä lapsi joutuu taistelemaan aikuisen huomiosta ja omasta paikastaan ryhmässä, mikä aiheuttaa lapselle stressiä. Lapset suhtautuvat stressiin eri tavoin, osa käyttäytyy aggressiivisesti ja osa vetäytyy.
Siksi ryhmäkokoja tulisikin pienentää.

Pointtini on, että päiväkotihoidossa ei ole mitään niin ihmeellistä, että lapsi joka ei päiväkodissa ole, jäisi jotain paitsi. Kaikki se ns. laadukas päivähoito on mahdollista järjestää myös kotona tai esim.kerhossa jos on valmis näkemään vähän vaivaa.
Niin, kuten sanoin, voisihan lapsi olla jossain vastaavassa hoidossa, jonka nimi voisi sitten olla vaikka "kerho". Sellaista ei kuitenkaan ollut tarjolla. Eikä kyse ole siitä, että automaattisesti lapsi jäisi ilman päiväkotia jostain paitsi, vaan että päiväkoti voi antaa paljon hyvää - juuri niitä asioita, mitä tässä on kirjoiteltu. Kotona ei aina ole mahdollista tarjota lapselle kaikkea samaa, mitä päiväkodissa - esim. juuri sitä kaveriseuraa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että edes JOSSAIN on hyvä käydä sen sijaan, että olisi "vain" kotona.
 
Monet päiväkodit käyttävät asiakkaidensa tietämättömyyttä hyväkseen. Jos yhdelläkin asiakkaalla on tarve, että päiväkoti on auki myöhempään kuin 16.30, niin sitten se on myös auki myöhempään.

espoo.fi > Päiväkodit
"Kunnalliset päiväkodit ovat avoinna loma-ajat pois lukien arkipäivisin tarpeen mukaan klo 6.30 ja 18.00 välisenä aikana."

Leppävaarassa on myös ympärivuorokautinen päiväkoti.
 
Viimeksi muokattu:
"maj"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28441989:
No ei todellakaan. Kohtuutonta, jos tosiaan 3 tuntia menee. Itse koin jopa puolen tunnin bussimatkan kohtuuttomana (ilman vaihtoja). Siksi kieltäydyimme ekasta paikasta ja odotimme seuraavaa tarjousta - joka on nyt reilun kilometrin päässä kotoa, eli lähellä.
Itse en asu pk-seudulla ja meillä on täällä ilmeisesti aika hyvä päiväkotitilanne, kun paikkoja löytyi vielä elokuussakin jaettavaksi.
Mutta.. ensin lapselle tarjottiin paikkaa naapurikylässä, johon ajaa noin 12km täältä meiltä ns. väärään suuntaan ja sit tuo sama 12km takaisin päätielle ja siitä sitten töihin. Kieltäydyin ja sanoin, että tahdon sitten mielummin paikan tuosta toisesta naapurikylästä, jos kerran oman kylän tarha on täynnä. Sinnekin on 6km meiltä, mutta sentään työmatkan varrella. Sain tahtoni läpi ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Syy miksi yritettiin tunkea ensin tuonne kauempaan päiväkotiin oli se, että siellä oli kolme vai neljä paikkaa vapaana ja vastaavalla kova hätä saada paikat täytettyä, ettei resursseja tarvitse siellä pienentää. Ymmärrän tuonkin, mutta laittakoot sitten lähempänä asuvien lapset sinne.

Päivähoitovastaava vielä änkkäsi puhelimessa, että ei meiltä voi olla noin pitkä matka sinne ja tämä tarhan johtaja voi kyllä soittaa sinulle ja kertoa, että onko se pitkä matka vai ei. Ja tämä johtajahan soitti :D
Toki olivat mitanneet matkan tämän meidän kylän rajalta sinne tarhan pihaan. Harmi vaan, että meidän olisi pitänyt kyllä täältä omasta pihasta ensin ajaa sinne rajalle, ennenkuin matka olisi ollut "vain muutaman kilometrin", kuten asia minulle ilmaistiin. Mun mielestä 25km päivässä ylimääräistä ajoa ei ole kohtuullista, mikäli hoitopaikkoja löytyy lähempääkin. Mutta Aina saa toki yrittää..
 
"a.p"
Olen nyt eilen tehnyt virallisen oikaisuvaatimuksen varhaiskasvatus- ja opetuslautakuntaan. Laitoin sen menemään Espoon kirjaamoon. Katsotaan, sitten viikon päästä, mikä on virallinen vastaus.

Valituksessa kerroin, ettei mulle ole kyetty antamaan pysyvää päivähoitopaikkaa edes vaaditussa 4kk ajassa, joka olisi auki lain mukaan.

Mä aion tänään taas selvittää asiaa ja laittaa tutkintapyynnön Aluehallintavirastoon. He valvovat päivähoitotilannetta ainakin sivujensa mukaan.

Lisäksi juristiystäväni sanoi, et mun kannattaa laittaa korvausvaatimus kaupungille menetytystä ansiotulosta ja tehdä rikosilmoitus ja sen mukana siis korvausvaatimus. Mulla on työsopimus, joka olisi alkanut helmikuussa ja vieläkin siis odotan sitä päivähoitopaikkaa, joka olisi lain vaatimusten mukainen. Vaadin siis tältä odotusajalta menetettyjä ansiotuloja.

Katsotaan nyt noita kaupungin vastauksia tänään, jos saan sieltä tänään edes kiinni ketään puhelimella.


Jännää, kun 98% vastauksissa ketjussa vaan totetaa, että mun pitäisi "kärsiä" ja sopetua tilanteeseen, joka vaikuttaisi negatiivisesti elämään. Nyt alan ymmärtää, miksi naisvaltaiislla aloilla on matalat palkat ja monesti huonot työolosuhteet.
Naiset automaattisesti näköjään haluavat sopeutua ja eivät osaa vaatia mitään oikeuksiaan.
 
Hoi
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä että mihin tahansa ei tarvitse tyytyä etenkään kun säädöksetkin puhuvat toista. Se mua ihmetyttää että mikä se semmoinen työpaikka on joka on jo helmikuusta odottanut että ap saa lapselleen hoitopaikan?
 
mä70
Pedagoginen varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Itse varhaiskasvatuksen ammattilaisena, äitinä ja kasvatustieteen maisterina en todellakaan ymmärrä mitä tämä päivähoidon varhaiskasvatuksen hehkutus on. Laadukasta varhaiskasvatusta voivat aivan hyvin antaa vanhemmat kotona, siihen ei välttämättä tarvita lastentarhanopettajan tai lähihoitajan tutkintoa.

Kerrankin joku puhuu asiaa!"Mörköäiti" tuntuu olevan vaan niin sokaistunu tosta varhaiskasvatus sanasta,että ei tiedä totuutta tän päivän varhaiskasvatuksesta!Mä melkeen väittäisin,et jokainen lapsestaan välittävä äiti/isä pystyy ihan itse omatoimisesti varhaiskasvattamaan lapsensa yhtähyvin,jopa paremminkin kun tää hehkutettu päiväkoti ja sen varhaiskasvatus..Nyt mä en sitte puhu perheistä jotka tarvitsee tukea oikeasti näissä asioissa esim.vanhemman masennuksen tms. takia.Ne on asia ihan erikseen!Ja tiedän kyllä mistä puhun,olen ollu itse myös töissä päiväkodissa.Voin sanoa,et se aika siellä menee tosiaan ihan lasten perustarpeista huolehtimiseen.Kauniiltahan noi puheet kuullostaa ja tuntuu et lapsesta tulee fiksumpi jne. kun se on saanut tätä päiväkodin varhaiskasvatusta,mutta,mutta totuus on usein toinen!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28443014:
Pedagoginen varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Itse varhaiskasvatuksen ammattilaisena, äitinä ja kasvatustieteen maisterina en todellakaan ymmärrä mitä tämä päivähoidon varhaiskasvatuksen hehkutus on. Laadukasta varhaiskasvatusta voivat aivan hyvin antaa vanhemmat kotona, siihen ei välttämättä tarvita lastentarhanopettajan tai lähihoitajan tutkintoa.

Kerrankin joku puhuu asiaa!"Mörköäiti" tuntuu olevan vaan niin sokaistunu tosta varhaiskasvatus sanasta,että ei tiedä totuutta tän päivän varhaiskasvatuksesta!Mä melkeen väittäisin,et jokainen lapsestaan välittävä äiti/isä pystyy ihan itse omatoimisesti varhaiskasvattamaan lapsensa yhtähyvin,jopa paremminkin kun tää hehkutettu päiväkoti ja sen varhaiskasvatus..Nyt mä en sitte puhu perheistä jotka tarvitsee tukea oikeasti näissä asioissa esim.vanhemman masennuksen tms. takia.Ne on asia ihan erikseen!Ja tiedän kyllä mistä puhun,olen ollu itse myös töissä päiväkodissa.Voin sanoa,et se aika siellä menee tosiaan ihan lasten perustarpeista huolehtimiseen.Kauniiltahan noi puheet kuullostaa ja tuntuu et lapsesta tulee fiksumpi jne. kun se on saanut tätä päiväkodin varhaiskasvatusta,mutta,mutta totuus on usein toinen!
fgj
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28443014:
Mä melkeen väittäisin,et jokainen lapsestaan välittävä äiti/isä pystyy ihan itse omatoimisesti varhaiskasvattamaan lapsensa yhtähyvin,jopa paremminkin kun tää hehkutettu päiväkoti ja sen varhaiskasvatus..
Olenko väittänyt, että päiväkotia tarvittaisiin siksi, että vanhempien oma kasvatus ei "riittäisi"? Se vaan, että päiväkoti on samalla lailla ihan kivaa vaihtelua lapsen päivään kuin vaikka kerho. Leikki-ikäiselle lapselle on oikeasti paitsi hyödyllistä myös kivaa voida leikkiä ryhmässä muiden samanikäisten kanssa.

Ja nyt kun tässä väitetään, että päiväkodissa ei tehdäkään mitään ohjattua toimintaa, vaan ainoastaan syötetään, puetaan ja nukutetaan lapsia, niin kummallisesti kuitenkin kuvitellaan, että se pikkuvauvan kanssa kotona oleva äiti koko ajan "järjestää" jotain erityistä "varhaiskasvatusta". Taitaa aika lailla mennä suurin osa ajasta perustarpeiden tyydyttämiseen - vauvan kanssa vaipanvaihtoihin, imetyksiin ja ehkä nukuttamisiin, ruuanlaittoon, kodinhoitoon, yms. Ja joku perhekerhossa käyminen ei ole minusta mitään erityisen "laadukasta varhaiskasvatusta". Ei se tietenkään mitään huonoakaan ole, vaan onpahan pelkkää tavallista olemista ja arkea. Joten siinä mielessä aika sama olla sitten vaikka kerhossa tai päiväkodissakin.

Kyllähän kotiäitikin varmasti leikkii ja askartelee lapsen kanssa, mutta samalla lailla sitä tekisi, vaikka lapsi muutaman tunnin olisi päiväkodissakin. Ei se vauvaa hoitava äiti sen enempää ehdi (tai jaksakaan) niitä askarteluja, temppuratoja, yms ketjussa "kotona aivan hyvin mahdollisiksi" hehkutettuja aktiviteetteja järjestää. Kohta tähän vastaa joku, ettei siellä kotona sen kummempaa tarvitse ollakaan, että pelkkä vapaa leikki, tiskikoneen täyttäminen, pyykkien levittäminen, imetyksen katseleminen, yms. riittävät lapselle viihdykkeeksi. No sittenpä herääkin kysymys, että jos tällainen kerran on ok, niin eikö silloin ole yhtä ok viettää muutama tunti päivässä siellä päiväkodissa, vaikkei siellä niin erikoista varhaiskasvatusta olisikaan? Jos ei sitä kerran tarvitakaan?
 
Viimeksi muokattu:
"a.p"
Olen taas ollut koko päivän puhelimessa aamusta alkaen.
Ketään päätöksentekijää tai vastaava en ole tavoittanut Espoon kaupungilta. Jatkan soittelua myöhemmin.

Soitin Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka päivähoitolain mukaan valvoo ja ohjaa päivähoitoa. Siellä opetustoimen ylitarkastaja kertoi, ettei hän hoida päivähoitoasioita, vaan 2 muuta henkilöä sosiaalitoimen alla ovat vastuussa päivähoitopalveluista. Kumpikaan ei ole paikalle, toinen tulee paikalle vasta ensi maanantaina ja toinen saattaa olla paikalla tänään klo 13 jälkeen. Tosi vaikeaa päästä puhelimeen tänään klo 13 jälkeen, mutta yritän parhaani.

Nyt alan taas pommittamaan Espoon kaupungin suuntaan. Jos sieltä ei taas 2 päivän soittorumban jälkeen saa kiinni, niin sit ei jää muuta keinoa kuin tehdä rikosilmoitus, jonka toki teen jokatapauksessa, mutta yritän nyt ensin hyvällä selvittää asioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä70;28443014:
Nyt mä en sitte puhu perheistä jotka tarvitsee tukea oikeasti näissä asioissa esim.vanhemman masennuksen tms. takia.Ne on asia ihan erikseen!Ja tiedän kyllä mistä puhun,olen ollu itse myös töissä päiväkodissa.Voin sanoa,et se aika siellä menee tosiaan ihan lasten perustarpeista huolehtimiseen.Kauniiltahan noi puheet kuullostaa ja tuntuu et lapsesta tulee fiksumpi jne. kun se on saanut tätä päiväkodin varhaiskasvatusta,mutta,mutta totuus on usein toinen!
Eli mikä se totuus sitten on? Tuleeko lapsesta sitten päiväkodissa tyhmempi? Entä miten ne kerhot sitten vaikuttavat lapsen älykkyyteen? Perhekahviloista en uskalla edes kysyä.

Mitkä sitten ovat hyväksyttäviä syitä? Masennuksen tuossa mainitsitkin. Miten se tuen tarve sitten määriteltäisiin - pitäisikö olla joku neuvolan tai psykologin lausunto? Miksi ei riittäisi, että vanhempi itse kokee, että päiväkotipaikka olisi hyväksi?
 
[QUOTE="a.p";28443167]Olen taas ollut koko päivän puhelimessa aamusta alkaen.
Ketään päätöksentekijää tai vastaava en ole tavoittanut Espoon kaupungilta. Jatkan soittelua myöhemmin.

Soitin Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, joka päivähoitolain mukaan valvoo ja ohjaa päivähoitoa. Siellä opetustoimen ylitarkastaja kertoi, ettei hän hoida päivähoitoasioita, vaan 2 muuta henkilöä sosiaalitoimen alla ovat vastuussa päivähoitopalveluista. Kumpikaan ei ole paikalle, toinen tulee paikalle vasta ensi maanantaina ja toinen saattaa olla paikalla tänään klo 13 jälkeen. Tosi vaikeaa päästä puhelimeen tänään klo 13 jälkeen, mutta yritän parhaani.

Nyt alan taas pommittamaan Espoon kaupungin suuntaan. Jos sieltä ei taas 2 päivän soittorumban jälkeen saa kiinni, niin sit ei jää muuta keinoa kuin tehdä rikosilmoitus, jonka toki teen jokatapauksessa, mutta yritän nyt ensin hyvällä selvittää asioita.[/QUOTE]

Tsemppiä, ap! Hyvä, ettet tyydy huonoon ratkaisuun, vaan vaadit muutosta ja parempaa.
 
"poikia3"
[QUOTE="a.p";28442167]En ole kyllä koskaan tarvinnut autoa. Koskaan ei ole ollut mitään isoa ongelmaa. Eikä olisi nytkään, jos Espoo noudattaisi lakia.[/QUOTE]

Espoo noudattaa lakia. Päiväkoti ei ole liian kaukana kotoa, matka kotoa päiväkodille ei ole mahdottoman pitkä. Espoon asia sen sijaan ei enää ole kuinka pitkä työmatka on. Sen sijaan päivähoitoa on tarjottava se aika, jota asiakas tarvitsee, teidän tapauksessanne 16.30 ei riitä. Ja se asia on ainut ratkaistava.

Minä olen esimerkiksi kuljettanut lasta Niipperistä hoitoon Jorviin ja Tapiolaan. Ja ihan normaaliahan tuo on ollut.
 
Mä en todellakaan voi uskoa että sulle on tarjottu päivähoitopaikkaa paikasta mikä menee kiinni klo 16:30 jos olet hakemuksessa ilmoittanut että tarviat hoitoa esim. klo 18 saakka.

Ne päiväkodit, mitkä ovat auki esim. klo 17 saakka, ovat auki siihen saakka.

Ryhmikset, jotka ovat auki klo 16:30 saakka, ovat auki siihen saakka.

Ne päiväkodit, jotka ovat auki klo 18 saakka, ovat auki siihen saakka.

Ei kaikkien päiväkotien tarvia olla auki siihen klo 18 saakka, ne ovat mitkä ovat, muut menevät kiinni aikaisemmin.
 
"Vieras"
Ongelmahan tässä on, että aloittaja ei ole hakenut paikkaa alkuvuodesta silloin kun paikkoja kannattaa hakea, jotta sen saisi. Lain kirjain täytetään sitten jotenkin, mutta asiakkaalle epämiellyttävällä tavalla. Nyt lennosta eibkukaan aloittajalle paikkaa taio haluamaansa päiväkotiin. Ikävä tilanne, mutta miksi sitä paikkaa ei ole haettu alkuvuodesta? Ihan aikuisten oikeesti?
 
"a.p"
[QUOTE="poikia3";28443230]Espoo noudattaa lakia. Päiväkoti ei ole liian kaukana kotoa, matka kotoa päiväkodille ei ole mahdottoman pitkä. Espoon asia sen sijaan ei enää ole kuinka pitkä työmatka on. Sen sijaan päivähoitoa on tarjottava se aika, jota asiakas tarvitsee, teidän tapauksessanne 16.30 ei riitä. Ja se asia on ainut ratkaistava.
[/QUOTE]

Espoon olisi tullut tarjota mulle lain mukaan päivähoitopaikka 2 viikossa -> lakia rikottu, lähtee rikosilmoitus ja korvausvaatimus menetetystä ansiotulosta, kun en ole voinut olla töissä

Päivähoitopaikka (kunnallinen päiväkoti) ei suostu noudattamaan lain vaatimaa aukioloaikaa -> rikottu lakia

Myönnetty päivähoitopaikka on vain kesäkuun loppuun asti -> en ole saanut mielestäni lain vaatimaa päivähoitopaikkaa -> rikottu lakia.


Myönttetty päivähoitopaikka ei täytä lain vaatimaa lapsen oikeutta saada ikätasonsa mukaista hoitoa (3v lapsi sijoitettu ryhmään, jossa muut ovat konttaavia vauvoja) -> rikottu lakia.

Nyt on tosiaan aika, ettei kaikki vaan tyydy tähän tilanteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"a.p"
[QUOTE="Vieras";28443276]Ongelmahan tässä on, että aloittaja ei ole hakenut paikkaa alkuvuodesta silloin kun paikkoja kannattaa hakea, jotta sen saisi. Lain kirjain täytetään sitten jotenkin, mutta asiakkaalle epämiellyttävällä tavalla. Nyt lennosta eibkukaan aloittajalle paikkaa taio haluamaansa päiväkotiin. Ikävä tilanne, mutta miksi sitä paikkaa ei ole haettu alkuvuodesta? Ihan aikuisten oikeesti?[/QUOTE]

Olen hakenut heti alkuvuonna. Jännää, että tässä sivulliset jatkuvasti antavat väärää tietoa tilanteesta. Ihan sama milloin sitä paikkaa hakee. Se pitää saada 2 viikossa, jos on äkillinen työpaikansaanti.
 
varhaiskasvatuksesta
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28443143:
Olenko väittänyt, että päiväkotia tarvittaisiin siksi, että vanhempien oma kasvatus ei "riittäisi"? Se vaan, että päiväkoti on samalla lailla ihan kivaa vaihtelua lapsen päivään kuin vaikka kerho. Leikki-ikäiselle lapselle on oikeasti paitsi hyödyllistä myös kivaa voida leikkiä ryhmässä muiden samanikäisten kanssa.

Ja nyt kun tässä väitetään, että päiväkodissa ei tehdäkään mitään ohjattua toimintaa, vaan ainoastaan syötetään, puetaan ja nukutetaan lapsia, niin kummallisesti kuitenkin kuvitellaan, että se pikkuvauvan kanssa kotona oleva äiti koko ajan "järjestää" jotain erityistä "varhaiskasvatusta". Taitaa aika lailla mennä suurin osa ajasta perustarpeiden tyydyttämiseen - vauvan kanssa vaipanvaihtoihin, imetyksiin ja ehkä nukuttamisiin, ruuanlaittoon, kodinhoitoon, yms. Ja joku perhekerhossa käyminen ei ole minusta mitään erityisen "laadukasta varhaiskasvatusta". Ei se tietenkään mitään huonoakaan ole, vaan onpahan pelkkää tavallista olemista ja arkea. Joten siinä mielessä aika sama olla sitten vaikka kerhossa tai päiväkodissakin.

Kyllähän kotiäitikin varmasti leikkii ja askartelee lapsen kanssa, mutta samalla lailla sitä tekisi, vaikka lapsi muutaman tunnin olisi päiväkodissakin. Ei se vauvaa hoitava äiti sen enempää ehdi (tai jaksakaan) niitä askarteluja, temppuratoja, yms ketjussa "kotona aivan hyvin mahdollisiksi" hehkutettuja aktiviteetteja järjestää. Kohta tähän vastaa joku, ettei siellä kotona sen kummempaa tarvitse ollakaan, että pelkkä vapaa leikki, tiskikoneen täyttäminen, pyykkien levittäminen, imetyksen katseleminen, yms. riittävät lapselle viihdykkeeksi. No sittenpä herääkin kysymys, että jos tällainen kerran on ok, niin eikö silloin ole yhtä ok viettää muutama tunti päivässä siellä päiväkodissa, vaikkei siellä niin erikoista varhaiskasvatusta olisikaan? Jos ei sitä kerran tarvitakaan?
Päiväkotihoito on tarkoitettu niille lapsille, joiden vanhemmat eivät pysty lapsiaan hoitamaan päivällä. Se on alusta alkaen ollut päiväkotihoidon perusajatus. Nykyisin kuitenkin annetaan ymmärtää, että varhaiskasvatus päivähoidossa on jotain niin ylivertaista, ettei kotihoito siihen pysty ja kaikki lapset pitäisi saada päivähoidon piiriin. Totuus on kuitenkin se, että päiväkodeissa ja ryhmäperhepäivähoitokodeissa on töissä myös kouluttamattomia ihmisiä, jotka eivät ole yhtään se pätevämpiä kasvattajia kuin se oma äiti tai isä.

En sano, että päiväkotihoito olisi aina haitallista lapselle (joskus se oikeasti on), mutta kotihoito on useimmissa tapauksissa ideaalisempi hoitopaikka etenkin alle 3 vuotiaille. Ja ennen kuin joku vetää herneen nenään, niin tiedän ettei se ole aina mahdollista perheille ja siksi on tärkeää, että varhaiskasvatus on laadukasta ja päivähoidon työntekijät sensitiivisiä yms.

Mielestäni on väärin, että päivähoidossa tehtävää varhaiskasvatus esitellään niin tärkeänä, että vanhemmat kokevat etteivät itse osaa kasvattaa lastaan. Vanhemmat ovat kuitenkin ne ensisijaiset kasvattajat ja päivähoidon varhaiskasvatus vain tukee sitä.

Edelleenkin, kerhotoimintaa pitäisi lisätä ja kehittää 3h päivä ja 2-3krt viikko on tarpeeksi lapselle, että hän oppii toimimaan ryhmässä. Leikkikavereita on hyvä oppia löytämään myös lähipiiristä ja yksinkin voi joskus leikkiä. Vaatii tietenkin vanhemmilta joskus työtä löytää lapselle niitä kavereita, mutta tuskinpa monikaan elää ihan yksin ilman ystäväperheitä. Ja jos näin on, niin silloin kyseessä on erityisperhe, jonka lapselle päivähoitopaikka voitaisiin myöntää sosiaalisista syistä.
 

Yhteistyössä