Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
[QUOTE="vieras";28438672] Mites jos otat tuon paikan vastaan ja kituutat ja haet samalla uutta paikkaa vierestä?[/QUOTE]

Kituutan = hankin itselleni potkut ekalla viikolla.
Olen jo hakenut paikkaa mistä tahansa tältä alueelta tammikuussa.
Miten kauan mun pitäisi odottaa? Mulla on oikeus saada päivähoitopaikka (itseasiassa oli oikeus jo saada se 2 viikon kuluessa), jota täyttää hoitotarpeeni. En ole saanut sellaista paikkaa.

Mielestäni viranhaltija on tehnyt virkavirheen ja olen toki tehnyt kirjallisen valituksen.

Tänäänkin yritin siis saada päättäviä tahoja kiinni, mutta eivät vastanneet puhelimeen eikä soittopyyntöihin.

Soitin taas tänään kierroksen alueen päiväkoteihin ja parille perhepäivähoitjalle: tilaa ei ole ja tajuttomasti hakemuksia jonossa.

Paras tapa ilmeisesti on kohta marssia poliisille ja tehdä rikosilmoitus.
 
"a.p"
Siis millä ihmeen matikkapäällä te laskette tuon KOKO 1,5 tuntia viemistä/hakemista päiväkotiajaksi? Jos menomatka päiväkotiin kestää vaikka puolet tuosta (45min) niin ei kai kukaan kotoa lähde vasta sitten kun päiväkoti on auki? Jos päiväkoti aukeaa klo 7.00 niin silloinhan sinne lähdetään klo 6.00 lähimpänä olevalla linja-autolla jolloin äiti on VIIMEISTÄÄN klo 8 töissä. 8 tunnin työpäivän jälkeen kello on 16, siitä 45 min päiväkodille jolloin myöhästymistä tulee vain 15 min jolloin varmasti voidaan päiväkodin päästäkin joustaa. En kai tuolla ap:n kummallisella laskutavalla kukaan ehtisikään lasta päiväkodissa täyttä päivää pitää.
Mun pitää lähteä kotoa 06.35. Saavun päiväkodille 07.06, jonka jälkeen venaan 25min, että päiväkoti aukeaa. Bussi lähtisi työpiakalle päin 07.33, mutta en usko ehtiväni siihen, koska en voi riisua lasta ja juosta bussipysäkille 3 minuutissa.

Seuraava bussi menee 07.38 ja saavun työpaikalle 08.50. Sitten pitäisi työskennellä 7.5h + 30min lounas. Tuo lounas on pakollinen työsuojelun mukaan, sitä ei saa skipata työajasta. Klo on siis 16.50, kun pääsen työpaikalta lähtemään bussipysäkille. Tämä nyt oli laskettu tuosta Reittioppaasta.

Suurin ongelma ei nyt ole edes tuo bussimatka, vaan olen taas ilman päiväkotipaikkaa, sillä paljastui, että tuo hoitopaikka kestää vain kesäkuuhun asti.
 
"a.p"
[QUOTE="mie";28439513]On kai sillä lapsella isäkin??? Isä vie ja äiti hakee, niin kummasti ehtii…

Ja turha vedota iskän pitkiin työpäiviin. Sitten iskä sopeuttaa työmääräänsä siihen, että hänellä on nyt muitakin velvollisuuksia. Niin ne muidenkin perheiden miehet tekee…[/QUOTE]

Mun mies ei todellakaan kykyne hakemaan lasta päiväkodista, eikä usein edes viemään sinne. Kaikilla ei ole edes sellaista työtä, että olisi aika paikalla kodissa, vaan monet joutuu matkustamaan usein. Ikävää, mutta me ei pärjätä päiväkodilla, joka sulkee ovensa klo 16.30. Lain mukaan muuten he eivät saisi sitä tehdä!

Ks pykälä 5:
FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 16.3.1973/239

Jos kaupunki ei pysty hoitmaan velvollisuuksiaan, en ymmärrä, miksi mun pitäisi kärsiä ja olla hiljaa?
 
"abc"
Pakko kommentoida tätä:

Alkuperäinen kirjoittaja "mie"
On kai sillä lapsella isäkin??? Isä vie ja äiti hakee, niin kummasti ehtii…

Ja turha vedota iskän pitkiin työpäiviin. Sitten iskä sopeuttaa työmääräänsä siihen, että hänellä on nyt muitakin velvollisuuksia. Niin ne muidenkin perheiden miehet tekee…

Esim. on miehiä ja naisia jotka tekevät reissutyötä. Tuo ei vain silloin onnistu. Lukee työsopparissa ja epäsäännöllinen työaika vaan kuuluu esim. huoltohommissa työnkuvaan.
 
"a.p"
Mutta kun ap:n perheessä isä vaan EI VOI osallistua, vaikka muiden perheissä niin onkin, ja ap:n perheessä EI VAAN VOIDA HANKKIA AUTOA, vaikka muutkin ovat niin joutuneet tekemään, ja ap:n pitää saada laskea matka-aika mukaan päivähoitoaikaan, vaikka muiden perheissä lähdettäisiinkin vain sitten vähän aikaisemmin matkaa jotta ehdittäisiin.

Koska ap ei vaan haluuuuuuuuuuuuu!
Kaikki perheet eivät ole samanlaisia. Miehen on paha hakea lapsi päivähoidosta, jos ei ole edes 200km etäisyydellä päiväkodista.

Mulla ei ole edes ajokorttia, joten en voi nyt edes taloudellisesta tilanteesta johtuen hankkia autoa, koska olen ollut kotona viimeiset 3v.
En ole koskaan tarvinnut autoa, joten en ymmärrä, miksi mun pitäisi hankkia auto sen takia, ettei Espoo kykene täyttmään valvollisuuttaan järjestää hoitopaikka tarvittuna aikana? Mulla on oikeus saada hoitopaikka vaatimanani ajankohtana (täyspäivähoito, päiväkoti avoinna max. klo 18 asti).

Jos lähden töistä, et ehdin päiväkotiin, saan potkut. Kyse ei ole omista haluistani.
 
Pedagoginen varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Itse varhaiskasvatuksen ammattilaisena, äitinä ja kasvatustieteen maisterina en todellakaan ymmärrä mitä tämä päivähoidon varhaiskasvatuksen hehkutus on. Laadukasta varhaiskasvatusta voivat aivan hyvin antaa vanhemmat kotona, siihen ei välttämättä tarvita lastentarhanopettajan tai lähihoitajan tutkintoa.
No minä tarkoitin oikeastaan sitä, että "lapsen kasvatus" ja "varhaiskasvatus" tarkoittavat eri asioita. Oli vastaus viestiin, jossa nämä termit oli sekoitettu keskenään.

Päiväkotilapsen päivästä menee noin 2h ruokailutilanteisiin, 1-2h lepohetkeen, puoli tuntia pukemiseen ja vessassa käynteihin, 2h ulkona leikkimiseen, 1-2h leikkimiseen ja vain 1-2h tähän varsinaiseen ohjattuun toimintaan. Vaikkakin kaikki on ns. laadukasta varhaiskasvatusta niin myös äiti tai isä osaa ulkoilla lapsensa kanssa sekä huolehtia perushoidosta. Päivähoidon paras anti lapselle on ryhmässä toimimisen oppiminen, mutta sen voi oppia myös kerhossa tai harrastuksissa. Alle kolmevuotias ei tarvitse ryhmähoitoa ollenkaan. Sosiaaliset taidot lapsi oppii kotona vanhemmiltaan.
Juuri tuon ryhmäsä toimimisen vuoksi mekin ensisijaisesti haimme päiväkotipaikkaa. Mutta kyllä lapsi on saanut päiväkodista muutakin, mitä kotona ei ole. Kotonakin askarrellaan, mutta päiväkodissa tehdään erilaisia ja myös ohjattuja askarteluja. Päiväkodissa on kerran viikossa muskaria, lisäksi on ohjattua liikuntaa joka toinen viikko.

Mitä tarkoitat, että sosiaaliset taidot opitaan vanhemmilta? Toivottavasti et luule vanhempien voivan korvata esim. ikätovereiden seuran. Toimiessaan toisten lasten kanssa lapset oppivat nimenomaan sellaisia sosiaalisia taitoja, ja on siinä kyllä aika paljon vivahde-eroja aikuisten kanssa toimimiseen, on suuriakin eroja!

Päivähoitoa tarvitaan silloin kun vanhemmat ovat töissä. Ja koska lapset ovat siellä monta tuntia päivässä, sen on hyvä olla muuta kuin pelkkää säilytystä. Mikään autuaaksi tekevä asia se ei kuitenkaan ole. Päiväkodeissa on paljon hyviä työntekijöitä, jotka tekevät paljon hyviä asioita lasten kanssa, mutta eivät mitään sellaista mitä normaalit vanhemmat eivät voisi tehdä lastensa kanssa.

Erityislapsille ja esim.maahanmuuttajataustaisille lapsille virikehoito 3 vuoden iästä lähtien on perusteltua, muille ei, muuta kuin ehkä osa-aikahoitona jos muuta ryhmähoitoa ei ole tarjolla.
Tekstisi lopussa se tulikin - aivan. Yleensä juurikaan muuta ryhmähoitoa ei ole tarjolla. ja yleensähän ns. virikelapset ovatkin osa-aikahoidossa, eli tarkoittanet sitten, että mitään ongelmaa ei olekaan?

(Missähän päiväkodissa mahdat olla töissä? Olisipa vitsikästä, jos olisitkin oman lapseni päiväkodissa :D )
 
"Vieras"
Kaiken voi muuttaa elämässä, jos niin haluaa. Muutatte halvemmalle alueelle ja laina pienenee ja voit hoitaa lapsesi kotona. Voitte muuttaa päivähoitopaikan lähelle, jotta haut ja viemiset sujuvat nopsaan. Työpaikkoja voi vaihtaa. Ei ehkä samantasoiseen, mutta töitä kuitenkin. Voitte palkata jonkun auttamaan joko haussa tai viemisessä.
Elokuussa alkavat paikat jaetaan huhti-toukokuussa, joten anomukset tehdään jo alkuvuodesta. Tiesithän tämän? elokuussa alkavaia paikkoja on aina eniten tarjolla, kun viskarit/eskarit lopettavat. Tammikuun alotukseen on vähemmän paikkoja jaossa. Muuna aikana paikkoja vapautuu, jos joku muuttaa.
Espoo on pikku jenkkilä, oma auto nyt on vaan useimmiten ihan must. Se on näitä Espoossa asumisen iloja eli elämäntyylin on valinnut tänne muuttaessaan.
Kaiken voi muuttaa eli muutatte tuossa teidän kuviossa jotain. Fillarikaan ei ole huono vaihtoehto.
 
varhaiskasvatuksesta
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28441618:
No minä tarkoitin oikeastaan sitä, että "lapsen kasvatus" ja "varhaiskasvatus" tarkoittavat eri asioita. Oli vastaus viestiin, jossa nämä termit oli sekoitettu keskenään.



Juuri tuon ryhmäsä toimimisen vuoksi mekin ensisijaisesti haimme päiväkotipaikkaa. Mutta kyllä lapsi on saanut päiväkodista muutakin, mitä kotona ei ole. Kotonakin askarrellaan, mutta päiväkodissa tehdään erilaisia ja myös ohjattuja askarteluja. Päiväkodissa on kerran viikossa muskaria, lisäksi on ohjattua liikuntaa joka toinen viikko.

Mitä tarkoitat, että sosiaaliset taidot opitaan vanhemmilta? Toivottavasti et luule vanhempien voivan korvata esim. ikätovereiden seuran. Toimiessaan toisten lasten kanssa lapset oppivat nimenomaan sellaisia sosiaalisia taitoja, ja on siinä kyllä aika paljon vivahde-eroja aikuisten kanssa toimimiseen, on suuriakin eroja!



Tekstisi lopussa se tulikin - aivan. Yleensä juurikaan muuta ryhmähoitoa ei ole tarjolla. ja yleensähän ns. virikelapset ovatkin osa-aikahoidossa, eli tarkoittanet sitten, että mitään ongelmaa ei olekaan?

(Missähän päiväkodissa mahdat olla töissä? Olisipa vitsikästä, jos olisitkin oman lapseni päiväkodissa :D )
Ohjattua liikuntaa pitäisi varhaiskasvatuksen ohjeistusten mukaan olla 2krt viikossa, toinen kerta sisällä, toinen ulkona. Vanhempi voi aivan hyvin itse viettää lapsen kanssa liikuntahetken, pelata palloa, juosta, hyppiä jne. Alle kouluikäisenä tärkeintä on perusliikunta ja liikkumistaitojen oppiminen ja siihen ei tarvita ammattilaista. Jos laadukasta liikuntakasvatusta (ja sitä ryhmässä toimimista ) haluaa niin urheiluseurojen jumpat ovat useat parempia siihen tarkoitukseen.

Myös kotona voi tehdä ohjattuja askarteluja. Netti on täynnä ideoita eikä materiaalien tarvitse olla ihmeellisiä. Riittää liima, kartonki ja jonkinlaiset maalit.

Mitä on päiväkodin muskari? Onko oikeaa musiikkileikkikoulua, jota ohjaa lasten musiikkiin pätevöitynyt ihminen? Vai sitä että lauletaan ja soitetaan rytmisoittimia yhdessä? Jälkimmäistä voi harrastaa myös kotona

Toinen lapsi ei voi opettaa sosiaalisuutta lapselle. Lapsi oppii sosiaalisuuden omilta vanhemmiltaan, vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Jos vanhemmat eivät pysty vuorovaikutukseen lapsen kanssa, voi seurauksena olla elinikäisiä ongelmia sosiaalisissa kanssakäymisessä. Totta, päiväkodissa lapsi oppii toimimaan ryhmässä ja leikkimään toisten lasten kanssa, mutta tämä on eri asia kuin sosiaalisuuden kehitys, joka alkaa jo lapsen ollessa pieni vauva. Lapsi ei myöskään tarvitse 20 lapsen ryhmään oppiakseen toimimaan ryhmässä, itse asiassa esim 5 vuotiaalle lapselle sopivampi ryhmäkoko olisi 9-10 lasta.


Yleensä lapset leikkivät noin 2-5 lapsen ryhmissä, muutaman lapsenhan voi pyytää omaankin kotiin leikkimään. Lisäksi on perhekahviloita, perhekerhoja, avointa päiväkotitoimintaa, leikkipuistojen toimintaa, varhaiskasvatuksen kerhoja, seurakunnan kerhoja jne jne

Läheskään kaikki virikelapset eivät ole osa-aikahoidossa. Monet ovat 8-16 hoidossa 5 päivää viikossa vaikka toinen vanhempi on kotona. Ryhmässä, jossa olen töissä on 1 osa-aikainen virikehoidossa oleva lapsi ja 4 kokopäiväisesti hoidossa olevaa virikelasta. Yli kolmivuotiaiden kohdalla jotenkin vielä tämän ymmärrän, mutta alle kolmevuotiaiden kohdalla en.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Jaa. Minusta päivähoitopaikan kuuluisi saada lähimmästä päiväkodista, joko työpaikkaa lähimmästä tai kotia lähimmästä.
Jonka ap on saanutkin. Mutta kun.
En todellakaan ole saanut lähimmästä päiväkodista paikkaa. Lähin päiväkoti olisi tuossa 10 metrin päässä kotoa. En ole todellakaan edes olettanut, et mulla olisi mitään oikeutta sielta saada paikka, vaan olisin hyväksynyt minkä tahansa paikan samalta päivähoitoalueelta. Täällä päiväkoteja on ainakin 10+ 5km säteellä ja ainakin 4kpl alle 1km säteellä.


Lisäksi tämä päiväkoti ei suostu noudattamaan lakia ja pitämään ovia auki tarpeen mukaan. Pävähoitopaikan hakijan OIKEUS on saada hakemuksen kriteerien mukainen hoitpaikka.
 
"a.p"
Ap:han on saanut päiväkotipaikan kodin läheltä. Eihän sinne ollut mikään pitkä matka. Bussit vaan kulkivat huonosti, ap ei tykännyt. Lasketaas vähän:
En ole saanut päiväkotipaikkaa kodin läheltä. Kyseinen paikka on ihan eri kaupunginosassa ja itseasiassa ei ole edes varsinainen päiväkoti, vaan väliaikainen vuokratila. Eivät suostu pitämään oviaan edes auki lain mukaan.
 
Ohjattua liikuntaa pitäisi varhaiskasvatuksen ohjeistusten mukaan olla 2krt viikossa, toinen kerta sisällä, toinen ulkona. Vanhempi voi aivan hyvin itse viettää lapsen kanssa liikuntahetken, pelata palloa, juosta, hyppiä jne. Alle kouluikäisenä tärkeintä on perusliikunta ja liikkumistaitojen oppiminen ja siihen ei tarvita ammattilaista.
Et tajunnut - on eri asia heitellä äidin kanssa palloa kuin harrastaa LAPSIRYHMÄSSÄ. Ja mikä ihaninta: nehän eivät sulje toisiaan pois! Pointtini oli, että päiväkodin myötä lapsen viikkoon on tullut uusia juttuja, harrasteet ovat siis monipuolistuneet.

Jos laadukasta liikuntakasvatusta (ja sitä ryhmässä toimimista ) haluaa niin urheiluseurojen jumpat ovat useat parempia siihen tarkoitukseen.
Takuulla. En koe, että 4-vuotiaalla tarvitsee vielä kovin ammattimaista urheilua olla. Tuo päiväkodin liikunta on enemmän leikkiä kuin tavoitteellista urheilua, ja hyvä niin.

Myös kotona voi tehdä ohjattuja askarteluja. Netti on täynnä ideoita eikä materiaalien tarvitse olla ihmeellisiä. Riittää liima, kartonki ja jonkinlaiset maalit.
Olikos tämä nyt vähän typerä vinkki sen jälkeen kun kerroin, että askartelemme lapsen kanssa myös kotona? Päiväkodissa on vaan tehty vähän erityylisiä askarteluja - taas tarkoitin sitä, että päiväkodin myötä myös tämä osa-alue on monipuolistunut.

Mitä on päiväkodin muskari? Onko oikeaa musiikkileikkikoulua, jota ohjaa lasten musiikkiin pätevöitynyt ihminen? Vai sitä että lauletaan ja soitetaan rytmisoittimia yhdessä? Jälkimmäistä voi harrastaa myös kotona
Lapseni päiväkodissa käy sitä pitämässä musiikinopettaja. On siellä erikseen myös laulutuokioita, joita vetävät ne tädit samalla lailla kuin itsekin voin tehdä kotona. Mutta vaikka minullakin olisi musiikinopettajan pätevyys, niin taas tullaan siihen, että on eri asia harrastaa musiikkia äidin kanssa kuin muiden lasten kanssa. Varmasti musiikkihetket äidin kanssa ovat lapselle tärkeämpiä ja rakkaampia, mutta muiden lasten kanssa harrastaessa saa taas jotain uutta.

Toinen lapsi ei voi opettaa sosiaalisuutta lapselle. Lapsi oppii sosiaalisuuden omilta vanhemmiltaan, vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Jos vanhemmat eivät pysty vuorovaikutukseen lapsen kanssa, voi seurauksena olla elinikäisiä ongelmia sosiaalisissa kanssakäymisessä.
Olet ihan oikeassa. Ja enpä tarkoittanutkaan, että toinen lapsi opettaisi sosiaalisia taitoja, vaan sitä, että toisten lasten kanssa tarvittavia sosiaalisia taitoja ja ryhmätaitoja, muiden kanss aleikkimistä yms. ei opita pelkkien aikuisten kanssa. Niitä pitää voida harjoitella lasten kanssa, kaverisuhteiden luomista, yhdessä leikkimistä, ystävystymistä, yms.

Totta, päiväkodissa lapsi oppii toimimaan ryhmässä ja leikkimään toisten lasten kanssa, mutta tämä on eri asia kuin sosiaalisuuden kehitys, joka alkaa jo lapsen ollessa pieni vauva. Lapsi ei myöskään tarvitse 20 lapsen ryhmään oppiakseen toimimaan ryhmässä, itse asiassa esim 5 vuotiaalle lapselle sopivampi ryhmäkoko olisi 9-10 lasta.
No niin, taidettiin olla samoilla linjoilla tuossa sosiaalisuusasiassa :)
Oman lapseni päiväkotiryhmä on reilu 10 lasta. Mutta kaikissa perhekerhoissa, joissa olen käynyt (olen tässä vuosien aikana testannut useampaa, jopa eri paikkakunnilla), on porukkaa ollut pahimmillaan monta kymmentä. Ja hälinä sen mukainen.

Yleensä lapset leikkivät noin 2-5 lapsen ryhmissä, muutaman lapsenhan voi pyytää omaankin kotiin leikkimään. Lisäksi on perhekahviloita, perhekerhoja, avointa päiväkotitoimintaa, leikkipuistojen toimintaa, varhaiskasvatuksen kerhoja, seurakunnan kerhoja jne jne
Taisinkin kirjoittaa (tässä vai jossain toisessa ketjussa) siitä, että meillä ei kaveriseuraa ollut omasta takaa. Perhekerhossa oli vauvoja ja taaperoita. Kerhon resurssit olivat liian vähäiset ja kerhoonkin pitkä jono. Seurakunnan kerho ei ole meille vaihtoehto. Toki en itse olekaan kotiäiti, eli olen palstankin mukaan "oikeutettu" tuohon lapseni osa-aikaiseen päiväkotipaikkaan (kun kerran teen töitä! jihuu!), mutta vaikkei minulla työpaikkaa olisikaan, niin varmasti silti olisimme näistä vaihtoehdoista päätyneet osa-aikaiseen päiväkotipaikkaan. Noita muita tuli huonolla menestyksellä kokeiltua, mutta vasta päiväkodissa lapsi sai pysyviä kaverisuhteita.

Läheskään kaikki virikelapset eivät ole osa-aikahoidossa. Monet ovat 8-16 hoidossa 5 päivää viikossa vaikka toinen vanhempi on kotona. Ryhmässä, jossa olen töissä on 1 osa-aikainen virikehoidossa oleva lapsi ja 4 kokopäiväisesti hoidossa olevaa virikelasta. Yli kolmivuotiaiden kohdalla jotenkin vielä tämän ymmärrän, mutta alle kolmevuotiaiden kohdalla en.
Olen itse vanhempainvapaalla, joten lapseni hoitajat varmaan ajattelevat lapsemme olevan "vain" virikelapsi. He kun eivät tiedä minun tekevän töitä. Mistä siis itsekään tiedät kaikkien perheiden tilanteesta? Joku voi tehdä töitä tai opiskella, vaikka näyttäisi siltä, että hän on vain kotona. Esim. yksi ystäväni on tutkija ja tekee usein töitä kahvilassa - jonkun mielestä voi näyttää siltä, että hän dumppaa lapsensa koko päiväksi päiväkotiin ja menee itse nautiskelemaan ja laiskottelemaan kahviloihin.

Olen itse törmännyt päinvastaiseen uutisointiin, eli juuri siihen, että suurin osa virikelapsista on osa-aikaisia. Poikkeuksena ne, joilla on jotain erityistarpeita tai esim. perheessä sairautta tai muita ongelmia.
 
"a.p"
Tämä koko keksusteluketju kuivui kokoon, kun tuo aikataulu kirjoitettiin tuohon. Kun, yllätys yllätys, se olikin ihan tavanomainen aikataulu kaikille työssäkäyville, joiden lapset ovat päiväkodissa!
Sori, mutta mulla oli tänään ystävä kaitsemassa lasta, jotta pystyisin lähtemään selvittämään asiaa ja hankkimaan päättäviä tahoja puhelimella. Olen selvittänyt tänään asiaa 09-15 sekä käynyt työpaikkahaastattelussa eräällä asiakkaalla.
Ei ole aikaa hengailla palstalla 24/7.

Ahaa, tavallinen aikataulu? Siis kaikki palstalaiset viettää matkustaen sen 3tuntia päivässä? En tiennytkään. Naapureillakin menee lasten hakemiseen päiväkodista se 5min ja työpaikalle 10min pyörällä.
 
[QUOTE="a.p";28441976]
Ahaa, tavallinen aikataulu? Siis kaikki palstalaiset viettää matkustaen sen 3tuntia päivässä? En tiennytkään. Naapureillakin menee lasten hakemiseen päiväkodista se 5min ja työpaikalle 10min pyörällä.[/QUOTE]

No ei todellakaan. Kohtuutonta, jos tosiaan 3 tuntia menee. Itse koin jopa puolen tunnin bussimatkan kohtuuttomana (ilman vaihtoja). Siksi kieltäydyimme ekasta paikasta ja odotimme seuraavaa tarjousta - joka on nyt reilun kilometrin päässä kotoa, eli lähellä.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";28440517]Voisiko ap jaksaa kommentoida enää yhtään, vai loppuiko sanomiset kesken?
Tässä on nyt aika monta sivua annettu erilaisia ehdotuksia.
Kelpaako mikään?[/QUOTE]

Ihan mikä tahansa ehdotus kelpaa, joka ei vaadi huimia kassavaroja ja pääsisin 2 viikon sisällä töihin.

Mun mielestä on NORMAALIA, et mulla pitäisi antaa päivähoitopaikka siten, että pystyn käymään töissä. Se on mun oikeus. Espoon kaupunki ja tuo saamani kaukaienn päivähoitopaikka ei noudata lain pykälään, eivät vastaa tarpeeseen.
Päiväkodilla ei ole oikeutta sulkea ovia klo 16.30. Näin on sanottu päivähoitolaissa.
 
"vieras"
sun olis pitänyt laittaa siihen päiväkotihakemukseen noi faktat, et ei ajokorttia ja pitää olla päiväkoti joka on auki vähintään klo 17...
Soittele aktiivisesti niihin yksityisiin päiväkoteihin. Meidän lapsi nimittäin just lopetti yksityisessä pk:ssa espoossa, että kyllä niistäkin paikkoja vapautuu välillä.
 
[QUOTE="a.p";28442003]Ihan mikä tahansa ehdotus kelpaa, joka ei vaadi huimia kassavaroja ja pääsisin 2 viikon sisällä töihin.

Mun mielestä on NORMAALIA, et mulla pitäisi antaa päivähoitopaikka siten, että pystyn käymään töissä. Se on mun oikeus. Espoon kaupunki ja tuo saamani kaukaienn päivähoitopaikka ei noudata lain pykälään, eivät vastaa tarpeeseen.
Päiväkodilla ei ole oikeutta sulkea ovia klo 16.30. Näin on sanottu päivähoitolaissa.[/QUOTE]

Jos on asiakkaalla tarve, että pk on auki myöhempään, niin kyllä se taitaa vaan niin olla, että aukioloaikaa on fiksattava asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
 
"vieras"
Ei voi 3-vuotiasta laittaa mihinkään vauvaryhmään (mikä ihme semmonen ees on?!) ja päiväkodin pitäs kyllä olla auki klo 7-17 jos on tarvetta. Ja mitä järkeä on antaa paikkaa joka on vaan kuukauden?! Jos oot hakenut vakkaripaikkaa niin eihän se käy, että sulla on paikka vaan kesäkuuksi?
Matkat mä jotenkin vielä ymmärrän, paikoista on pulaa ja autottomalla ne vaan kestää kauemmin vaikka kilometrejä ei ois paljoa. Mutta järjetöntä on antaa paikka vauvaryhmästä joka on vielä liian vähän aikaa aukikin päivässä.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28440943:
Ihmetyttää nyt suuresti tuo 16.30,koska lainaten Espoon sivuilta....

"Kunnalliset päiväkodit ovat avoinna loma-ajat pois lukien arkipäivisin tarpeen mukaan klo 6.30 ja 18.00 välisenä aikana."
Niimpä. Espoo ei kykene noudattamaan mitään lakia.
Tuossa linkissä on nyt todisteena email, jossa päiväkodin johtaja kertoo, etteivät pysty olemaan auki tarpeen mukaan.

Olen sutannut henk. koht detailit pois.

ZrM6XG - Image - Aijaa.com
 
varhaiskasvatuksesta
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28441975:
Et tajunnut - on eri asia heitellä äidin kanssa palloa kuin harrastaa LAPSIRYHMÄSSÄ. Ja mikä ihaninta: nehän eivät sulje toisiaan pois! Pointtini oli, että päiväkodin myötä lapsen viikkoon on tullut uusia juttuja, harrasteet ovat siis monipuolistuneet.



Takuulla. En koe, että 4-vuotiaalla tarvitsee vielä kovin ammattimaista urheilua olla. Tuo päiväkodin liikunta on enemmän leikkiä kuin tavoitteellista urheilua, ja hyvä niin.



Olikos tämä nyt vähän typerä vinkki sen jälkeen kun kerroin, että askartelemme lapsen kanssa myös kotona? Päiväkodissa on vaan tehty vähän erityylisiä askarteluja - taas tarkoitin sitä, että päiväkodin myötä myös tämä osa-alue on monipuolistunut.



Lapseni päiväkodissa käy sitä pitämässä musiikinopettaja. On siellä erikseen myös laulutuokioita, joita vetävät ne tädit samalla lailla kuin itsekin voin tehdä kotona. Mutta vaikka minullakin olisi musiikinopettajan pätevyys, niin taas tullaan siihen, että on eri asia harrastaa musiikkia äidin kanssa kuin muiden lasten kanssa. Varmasti musiikkihetket äidin kanssa ovat lapselle tärkeämpiä ja rakkaampia, mutta muiden lasten kanssa harrastaessa saa taas jotain uutta.



Olet ihan oikeassa. Ja enpä tarkoittanutkaan, että toinen lapsi opettaisi sosiaalisia taitoja, vaan sitä, että toisten lasten kanssa tarvittavia sosiaalisia taitoja ja ryhmätaitoja, muiden kanss aleikkimistä yms. ei opita pelkkien aikuisten kanssa. Niitä pitää voida harjoitella lasten kanssa, kaverisuhteiden luomista, yhdessä leikkimistä, ystävystymistä, yms.



No niin, taidettiin olla samoilla linjoilla tuossa sosiaalisuusasiassa :)
Oman lapseni päiväkotiryhmä on reilu 10 lasta. Mutta kaikissa perhekerhoissa, joissa olen käynyt (olen tässä vuosien aikana testannut useampaa, jopa eri paikkakunnilla), on porukkaa ollut pahimmillaan monta kymmentä. Ja hälinä sen mukainen.



Taisinkin kirjoittaa (tässä vai jossain toisessa ketjussa) siitä, että meillä ei kaveriseuraa ollut omasta takaa. Perhekerhossa oli vauvoja ja taaperoita. Kerhon resurssit olivat liian vähäiset ja kerhoonkin pitkä jono. Seurakunnan kerho ei ole meille vaihtoehto. Toki en itse olekaan kotiäiti, eli olen palstankin mukaan "oikeutettu" tuohon lapseni osa-aikaiseen päiväkotipaikkaan (kun kerran teen töitä! jihuu!), mutta vaikkei minulla työpaikkaa olisikaan, niin varmasti silti olisimme näistä vaihtoehdoista päätyneet osa-aikaiseen päiväkotipaikkaan. Noita muita tuli huonolla menestyksellä kokeiltua, mutta vasta päiväkodissa lapsi sai pysyviä kaverisuhteita.



Olen itse vanhempainvapaalla, joten lapseni hoitajat varmaan ajattelevat lapsemme olevan "vain" virikelapsi. He kun eivät tiedä minun tekevän töitä. Mistä siis itsekään tiedät kaikkien perheiden tilanteesta? Joku voi tehdä töitä tai opiskella, vaikka näyttäisi siltä, että hän on vain kotona. Esim. yksi ystäväni on tutkija ja tekee usein töitä kahvilassa - jonkun mielestä voi näyttää siltä, että hän dumppaa lapsensa koko päiväksi päiväkotiin ja menee itse nautiskelemaan ja laiskottelemaan kahviloihin.

Olen itse törmännyt päinvastaiseen uutisointiin, eli juuri siihen, että suurin osa virikelapsista on osa-aikaisia. Poikkeuksena ne, joilla on jotain erityistarpeita tai esim. perheessä sairautta tai muita ongelmia.
Jos lapsesi on 10 lapsen ryhmässä, lapsesi on onnekas. Yleensä yli 3 vuotiaiden lasten ryhmät ovat 21-28 lapsen ryhmiä. Se, että ollaan tunti tai kaksi perhekerhossa jossa on paljon lapsia ja hälinää, on eri asia, kuin se että lapsi viettää hälinässä 8-10h. Monessakaan päiväkodissa ei ole musiikin opettajan vetämää muskaria (omien lasteni päiväkodissa on, mutta se on ainoa jonka tiedän)

Tarkoitin urheiluseurojen ja esim. MLL:n järjestämiä satujumppia, liikuntaleikkikouluja yms. jossa leikin muodossa opitaan monipuolisesti perusliikuntataitoja. Usein tämä on huomattavasti monipuolisempaa kuin päiväkodin jumpat. Tilatkin ovat yleensä paremmat.


Miten askartelu on monipuolistunut? Mitä päiväkodissa tehdään sellaista mitä kotona ei voisi tehdä?

Kyse ei ole siitä, että joku lapsi olisi "vain virikelapsi". Kyse on siitä että päiväkotihoito on suunniteltu sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin tai kouluun. Kaikkeen tuohon, jota sinä haet lapsellesi päiväkodista riittäisi kerho.

Olen kierrellyt päiväkoteja paljonkin pääkaupunkiseudulla työni puolesta ja osa-aikaisia lapsia on yleensäkin melko vähän, vaikka vanhempi olisi nuoremman kanssa kotona, isompi lapsi viettää päiväkodissa koko päivän.

Arvostat selkeästi sitä, että lapsi viettää aikaa ryhmässä. Haluaisin silti kysyä, että mitä lisäarvoa uskot esim. lauluhetkeen tuovan sen, että lapsia 10, verrattuna lauluhetkeen äidin kanssa? Kaverit ovat lapsille tärkeitä ja hienoa, että lapsesi on niitä päiväkodista saanut. Kokemuksesi ovat kuitenkin erilaiset kuin minun, koska lapsesi on pienessä ryhmässä. 21 lapsen ryhmä on täysin eri asia kuin 10 lapsen ryhmä. Isossa ryhmässä lapsi joutuu taistelemaan aikuisen huomiosta ja omasta paikastaan ryhmässä, mikä aiheuttaa lapselle stressiä. Lapset suhtautuvat stressiin eri tavoin, osa käyttäytyy aggressiivisesti ja osa vetäytyy.

Pointtini on, että päiväkotihoidossa ei ole mitään niin ihmeellistä, että lapsi joka ei päiväkodissa ole, jäisi jotain paitsi. Kaikki se ns. laadukas päivähoito on mahdollista järjestää myös kotona tai esim.kerhossa jos on valmis näkemään vähän vaivaa.
 
varhaiskasvatusta
[QUOTE="a.p";28442100]Niimpä. Espoo ei kykene noudattamaan mitään lakia.
Tuossa linkissä on nyt todisteena email, jossa päiväkodin johtaja kertoo, etteivät pysty olemaan auki tarpeen mukaan.

Olen sutannut henk. koht detailit pois.

ZrM6XG - Image - Aijaa.com[/QUOTE]

Tuo sähköposti on törkeä! Se milloin päätät lopettaa hoitovapaan ei kuulu ollenkaan päiväkodin johtajalle, eikä myöskään se monta huoltajaa lapsella on. Päiväkodin kuuluu olla klo 17.30 asti auki jos siihen on tarvetta. Nyt yhteys päivähoidon päälikköön, jos et ole jo ottanut.
 

Yhteistyössä