Espoo hyvän asian kannalla. JOS ÄITI ON KOTONA VAUVAN KANSSA JA TOINEN ON PK:SSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työssäkäyvä hoitopaikkaa tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ja minä juuri tänään ajattelin, että tuo kolme vuotias pitäisi laittaa virikehoitoon. Ei riitä perhekerho ja seurakunnan kerho hänelle. On jotenkin hirmu yksinäisen oloinen vaikka minä hänen kaverina olenkin. Ehkä on jokin jakso elämässä.

Leikkipuistossa ja avoimessa pk:ssa voi käydä lapsen kanssa vaikka joka päivä ja vaikka monta kertaa päivässä niin ei ole yksin =)

... paitsi että avoimia päiväkoteja ei ole joka paikassa, eikä kaikissa leikkipuistoissa ole porukkaa. Miksi se on niin vaikea kuvitella, että toisten ihmisten elinpiiri voi olla erilainen kuin juuri sinun?

Alkuperäinen kirjoittaja jaiks:
Mutta näissä tilanteissa herää kysymys kyynikolle, että olisiko pitänyt jättää tekemättä ne lapset ylipäätään...

Et sä kyynikko ole, sä olet ilkeä, v***umainen ja ylimielinen. Muuten et menisi arvostelemaan että kuka saa lapsia "hankkia" ja kuka ei.

Itse kaipaisit kyllä jotain hoitoa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ja minä juuri tänään ajattelin, että tuo kolme vuotias pitäisi laittaa virikehoitoon. Ei riitä perhekerho ja seurakunnan kerho hänelle. On jotenkin hirmu yksinäisen oloinen vaikka minä hänen kaverina olenkin. Ehkä on jokin jakso elämässä.

Leikkipuistossa ja avoimessa pk:ssa voi käydä lapsen kanssa vaikka joka päivä ja vaikka monta kertaa päivässä niin ei ole yksin =)

... paitsi että avoimia päiväkoteja ei ole joka paikassa, eikä kaikissa leikkipuistoissa ole porukkaa. Miksi se on niin vaikea kuvitella, että toisten ihmisten elinpiiri voi olla erilainen kuin juuri sinun?

Veikkaanpa ihan kokemuksen perusteella että Espoo-Vantaa alueella on paljonki noita =)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Vantaalla sama juttu. Kumma kun ei Helsiinkiin ole tulossa?
Säästöjä syntyisi sen verran että saisi esim. vanhustenkotiin lisähenkilökuntaa :heart:
Hesarissa oli sanottu se säästösumma. Se oli ihan mieletön summa mitä Espoo ja Vantaa säästää.

Lyön pääni pantiksi, että tämän päätöksen seurauksena ei tule "vanhustenkotiin" yhtään ainutta käsiparia lisää.

No ei muuten tasan tulekaan. Eipä ole näiden jo tehtyjen rankkojen säästöjenkään seurauksena tullut. Mutta näemä joitain kotimammoja on helppoa pissiä silmään.

Ei ole meillä mahdollisuutta käydä leikkipuistoissa päivittäin. Tulisi liian kalliiksi tuo kulkeminen. Toki meillä kerran kaksi käy joku lapsivieras kylässä. Ja ne kerrat kun olemme tähdänneet leikkipuistoon niin siellä ei ole ristin sielua. Me emme siis asu Vantaalla ja tämä ei koske meitä, mutta nuo kommentit saivat minut epäröimään mietteitäni.

Veikkaanpa ihan kokemuksen perusteella että Espoo-Vantaa alueella on paljonki noita =)

Ai, koskiko tämä keskustelu ainoastaan ruuhka-Suomessa asuvia?

Meillä 3-vuotias jatkoi 2 päivää (6tuntia/pvä) hoidossa senkin jälkeen, kun vauva syntyi. Siinä vaiheessa oli myös eskarilainen ja ekaluokkainen. Ainakin meillä se oli toimiva systeemi. En laittaisi ikinä kokopäiväisesti, mutta pari päivää minusta on ihan ok, jos on tilaa hoitopaikoissa. Toki silloin, jos on ruuhkaa, niin kotonaolevien pitäisi ottaa lapsensa toki kotihoitoon. Meillä tosin minä ole yrittänyt myös vähän opiskella tässä ohessa etänä, joten siinäkin mielessä mielestäni on ihan perusteltua. Mutta tällä hetkellä lapsi ei ole hoidossa (täyttää kohta 4v.), paikka on kyllä ja ajattelin, että ehkä opiskelun takia laitan taas tässä parin kuukauden päästä, kunhan saa nämä pahimmat sikainfluenssa-aallot ohi. En halua turhia pöpöjä hoitopaikoista kuljetuttaa kotiin, kun ei ole kuitenkaan pakko viedä hoitoon.

No ei niit hoitopaikkoja sen enempää tule vapaiksi. kun lapsi määrä vähenee ni vähennetään samalla hoitajia...Ihan yhtä vaikeaa sitä hoitopaikkaa on saada oli siel pk:ssa "virike"lapsia tai ei...

Onko se niin sairaan vaikea hoitaa se lapsi siellä kotona. Kerhot kyllä riittää, muu on vaan selittelyä itselle.

En ole koskaan ymmärtänyt tota virike hoitoa, en sitten millään.
Enkä tule sitä ymmärtämäänkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierras:
Mutta näissä tilanteissa herää kysymys kyynikolle, että olisiko pitänyt jättää tekemättä ne lapset ylipäätään...

Et sä kyynikko ole, sä olet ilkeä, v***umainen ja ylimielinen. Muuten et menisi arvostelemaan että kuka saa lapsia "hankkia" ja kuka ei.

Itse kaipaisit kyllä jotain hoitoa kanssa.

Tuota väittelyssä saa olla tiukastiki erimieltä, mutta haukkua ei saa =)

No täällä ei edes makseta kuntalisää, joten aivan sama sille :D

Ei mutta oikeasti, monen on helppo sanoa että hoitakaa lapset kotona kun on useammat isovanhemmat, kummit, kaverit ynnä muut jotka voi auttaa hoidossa. Tai muutenkin auttaa (taloudellisesti, tekemällä ruokaa, siivoamalla yms.).
Mutta OIKEASTI on myös olemassa niitä joiden mahdolliset auttajat esim. asuvat satojen kilometrien päässä, jotka eivät voi auttaa (köyhyys, vanhuus), tai sitten EI KERTA KAIKKIAAN OLE auttajia. Silloin päivähoito, vaikka sen neljän tai kuuden tunnin ajan voi olla ainoa hetki jolloin käydä asioilla ilman lapsia, tai keskittyä itseensä (joo onpas itsekästä, lapsikin voi huonosti kun vanhemmat välillä huolehtivat itsestään). Eihän sitä voi käydä esim. jumpassa tai lenkillä tms. illalla ja jättää lapset yksin nukkumaan...
Esim. meillä on YKSI isovanhempi joka on alkoholisti ja asuu 200 km päässä.

Lueppa vaikka aloituksen otsikko uudestaan, sillee ihan HUOLELLA =)

Yhyy, vierras, kylläpä osasit olla raju suustasi. Jaiks-täti menee nyt nurkkaan häpeämään itkeskelemään ja etsii sopivaa hoitopaikkaa itselleen... voiskohan ne samalla ottaa mun lapset huostaan, kun mut varmaan nyt tästä pahuudesta teloitetaan :D

Onpa sen verran kipakoita kommentteja ketjussa että taitaa tehdä tiukkaa monessaki perheessä kun joko kärsii rahallisesti tai JOUTUU hoitamaan OMAT lapset kotona :/

Niin, sinun ja kaltaistesi on äärettömän vaikeaa uskoa, että on myös ihmisiä jotka voivat myötäelää ja nähdä asioista sen toisenkin puolen, vaikkei asia koskettaisi juuri itseä. Mutta ehkäpä juuri sellaisia on helppo uunottaa noilla turhilla lupauksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Säästöjä syntyisi sen verran että saisi esim. vanhustenkotiin lisähenkilökuntaa :heart:
Hesarissa oli sanottu se säästösumma. Se oli ihan mieletön summa mitä Espoo ja Vantaa säästää.

No tuota, miksei sitä vanhustenhoitohenkilökuntaa ole hankittu niillä säästöillä joita on tehty koko ajan kun on päiväkotien ryhmäkokoja kasvatettu, jopa lakkautettu päiväkoteja???

Luuletko että ne laittaa noi tulevat säästörahat tosiaan vanhustenhuoltoon? Tuskin!

Alkuperäinen kirjoittaja mimi:
No täällä ei edes makseta kuntalisää, joten aivan sama sille :D

Ei mutta oikeasti, monen on helppo sanoa että hoitakaa lapset kotona kun on useammat isovanhemmat, kummit, kaverit ynnä muut jotka voi auttaa hoidossa. Tai muutenkin auttaa (taloudellisesti, tekemällä ruokaa, siivoamalla yms.).
Mutta OIKEASTI on myös olemassa niitä joiden mahdolliset auttajat esim. asuvat satojen kilometrien päässä, jotka eivät voi auttaa (köyhyys, vanhuus), tai sitten EI KERTA KAIKKIAAN OLE auttajia. Silloin päivähoito, vaikka sen neljän tai kuuden tunnin ajan voi olla ainoa hetki jolloin käydä asioilla ilman lapsia, tai keskittyä itseensä (joo onpas itsekästä, lapsikin voi huonosti kun vanhemmat välillä huolehtivat itsestään). Eihän sitä voi käydä esim. jumpassa tai lenkillä tms. illalla ja jättää lapset yksin nukkumaan...
Esim. meillä on YKSI isovanhempi joka on alkoholisti ja asuu 200 km päässä.

Joka kunnassa on joku kerho tai vastaava johon saa lapsen kerran-pari viikossa että pääsee asioita hoitamaan =) jotkut kerhot on jopa ilmaisia. Ja sitte on vielä vaikkapa mll:n hoitajat joita löytyy myös melko joka kunnasta. Monissa kunnissa on perhetyö josta saa apua tiukan paikan tullen. Ja toki sen lapsen voi nytki viedä sinne päivähoitoon, mutta ei saa sitä kuntalisää.

Lueppa vaikka aloituksen otsikko uudestaan, sillee ihan HUOLELLA =)

LuePPa itse. "Espoo on hyvällä asialla" ja sen perään hehkutusta siitä, miten kaikkien tulisi hoitaa lapsensa kotona. Ei vain espoolaisten.

Itse käytiin lasten kanssa puistoissa, sekä esikko kävi kerhossa 2krt:aa vko:ssa. Ihan riittävästi virikkeitä 2-3v lapselle. Ei vaan pysty käsittämään asiaa että isompi on hoidossa ja pieni kotona. Miksi pitää tehdä lapsia, kun on kaiken maailman masennukset ym ettei muka jaksa lasta hoitaa. Onhan se varmasti luksusta kun pystyy ns potkaisemaan isomman pois jaloista :O

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse käytiin lasten kanssa puistoissa, sekä esikko kävi kerhossa 2krt:aa vko:ssa. Ihan riittävästi virikkeitä 2-3v lapselle. Ei vaan pysty käsittämään asiaa että isompi on hoidossa ja pieni kotona. Miksi pitää tehdä lapsia, kun on kaiken maailman masennukset ym ettei muka jaksa lasta hoitaa. Onhan se varmasti luksusta kun pystyy ns potkaisemaan isomman pois jaloista :O

Ai miten se on luksusta? Eikös se ole ihanaa kun on lapset kotona.

No tuota, miksei sitä vanhustenhoitohenkilökuntaa ole hankittu niillä säästöillä joita on tehty koko ajan kun on päiväkotien ryhmäkokoja kasvatettu, jopa lakkautettu päiväkoteja???

Luuletko että ne laittaa noi tulevat säästörahat tosiaan vanhustenhuoltoon? Tuskin!

siis hetko... niinhän sä itse väitit tuossa alkuun..? sorry en ilmeisesti käsitä sarkasmiasi tjtn?

Jaiks-täti menee nyt nurkkaan häpeämään

No sentään osaat hävetä. Hyvä. Muistapa se kun seuraavan kerran meinaat leikkiä jumalaa ja sanella mielipiteesi toisten ihmisten lisääntymisestä.

Minä kirjoittelin jo tossa eka sivulla, et pitää miettii ennekuin niitä lapsia enemmän tekee kestääkö pää/talous/parisuhde niitä lapsia :) ja olen edelleen täällä kannalla eikä hävetä yhtään. Mun mielestä sellaisen pitää hävetä joka tekee yhteiskunnan hoidettavaksi lapsen/vuosi ja sitte itkee päivähoidon perään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ai miten se on luksusta? Eikös se ole ihanaa kun on lapset kotona.

Luksusta niille ketkä tekevät niin, on yksi lapsi vähemmän. Itse todellakin nautin kun hoidin omat lapset tasavertaisesti kotona. Johan omatuntokin sanoisi että "hylkään" isomman, jos veisin pk:n

Yhteistyössä