Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä...

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Miksi kukaan ei tässäkään anna niitä käytännön esimerkkejä kuinka taloutta hoidetaan. Teettekö budjetin etukäteen, seuraatteko menoja kuukausittain jne.
Käytännön esimerkkejä? Ei tehdä mitään budjettia, yksi lehti tulee lapselle, ei polteta, ei juuri juoda, ei harrasteta kalliisti, nuoremmalle ostan paljon kirppikseltä vaatetta, ruoasta ei tingitä..ei seurata mutta toki tiedän mitä laskuja tulee.

Menot asumiskustannukset 700 euroa
Netti 23
Opintolainat 100
Autolaina 126
Vakuutukset 100
Puhelinlaskut 60
Päivähoitomaksu 57-117 euroa kun tulot vaihdelleet
Tässä kai ne tärkeimmät nyt äkkiseltään

Tulot 1700-1900 euroa, puolen vuoden ajan oli 2000-2400 euroa jolloin säästettiin reilusti. Nyt 1,5 vuoden aikana säästetty häihin 7000 euroa, lomarahat, veronpalautukset säästöön. Kaikista tuloista aina osa säästöön eli lapsilisistä, kotihoidontuesta, palkasta.
Niin ja jos joku ihmettelee niin pari viimeistä kuuta olen saanut palkkaa ( 300-400 euroa käteen ) ja lapset ovat olleet hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Kyllä köyhäkin ansaitsee jotain kivaa välillä, se voi kummasti piristää masentavaa arkea kun voi käydä joskus ravintolassa syömässä, pienellä matkalla, ostaa uusi takki tms.
Sen eteen täytyy sitten tehdä työtä niinkuin luojan kiitos suurin osa tässä maassa tekee, mielestäni todellakaan ei ole yhteiskunnan tehtävä piristää 'köyhän' arkea, kyllä ne ilot on siihen arkeen haettava sitten niistä ilmaisista asioista tai vaihtoehtoisesti tehdä jotain työllistymisensä eteen jotta jatkossa on varaa tehdä 'jotain kivaa välillä'.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
Se nyt vaan on kiellettyä sanoa, että menot ratkaisevat, ei tulot. Tuntuu olevan aika iso tabu sanoa, että jotkut (en sano kaikki) vähävaraiset ovat vähävaraisia sen takia, että eivät yksinkertaisesti osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskua.

Itse elin opiskeluaikana suorastaan ylellisesti kesätienesteillä ja opintorahoilla ja -lainalla, säästin asuntoon yms. samaan aikaan kun toiset olivat jo syksyllä heti työpestin loputtua rahattomia - vaikka olivat tienanneet huomattavastikin enemmän kuin minä ja muuten kulut ovat hyvin samaa luokkaa.



Silloin tajusin selvästi sen, että kaikilla ei vain yksinkertaisesti ole tajua rahasta. Minusta olisi hyvä, jos koulussa opetettaisiin lapsille ja nuorille taloudenpitoa kädestä pitäen, ehkä se auttaisi edes vähän.
Miksi kukaan ei tässäkään anna niitä käytännön esimerkkejä kuinka taloutta hoidetaan. Teettekö budjetin etukäteen, seuraatteko menoja kuukausittain jne.

Me lasketaan aina koko edellisvuoden laskuihin kulunut summa ja tasataan se joka kuukaudelle. Lisäksi mietimme mikä saattaa kallistua ja lisäämme sen summaan. Mukaan lasketaan noin arvio lasten harrastuskuluista, suuremmista ja pakollisista vaatehankinnoista ja muista vuoden aikan tulevista kulueristä. Näin saadaan jokin summa kuukauttakohden, minkä siirrämme erillisille laskujen maksutilille joka kuukausi tuon summan, niin sitten ei tule suuria yllätyksiä vuoden aikana!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
Meidän taloudessa asuu 1 aikuinen + kaksi lasta
tässä esimerkki meidän tämän kuun laskuista:
Televiolupa 19,95
sähkö 37,84
netti 69,80 /3kk
lasten vakuutukset 43,44
oma vakuutus 53,00
liikennevakuutus 107,15
vesi 33
tk lääkärin käynti 13,70

yht. 377,88

Asumiskulut (vuokra ja autopaikka) puuttuvat tästä listasta

Ei tietysti vakuutusmaksuja tarvitse joka kuukausi maksaa yhtä paljon, mutta kyllä ne ap:llakin joskus erääntyvät maksettavaksi, vai onko sulla joka kuukausi samanverran laskuja maksettavana?
No fiksummat osaa jaksottaa monet kulut. Sä voisit ihan hyvin laskea, mitä sulla on minkäkin kuukausi kustannus, kuten vaikka netin ja pistät aina edellisenä kuukautena sen rahan valmiiksi jemmaan, etkä laskee sitä 3 kuukauden välein tulevaa laskua vain sille kuukaudelle kun se lasku tulee ja sitten ihmettele, kun rahat ei riitäkään silloin kun samassa kuussa erääntyy monta laskua, jotka eivät tule kuukausittain. Tällä tavalla laskemalla on paljon helpompi laskea se reaali kuukausittainen käyttövara.
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
 
Alina
Voi voi. Käyn töissä ja maksan veroni (joista noi sossut sitten myös menee) ylimääräistä ei koskaan, monesta luovuttu, ei varaa lehtiin tms. Ja töissä, joka jumalan päivä. En silti voisi olla soosun lusmu, siivoaisin vaikka tai tiskaisin tai mitä vaan. Ilmaisen rahan varaan en voisi heittäytyä.
 
se joku
Vittu pistää vihaksi. Mä painan niskalimassa töitä ja saan himpan alle 1500 euroa käteen ja joku toinen saa 200 euroa vähemmän kotona makaamisesta. Ihan sama vaikka rahasi olisivat kuinka "lakisääteisiä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
kyse on siitä lähinnä että jutun alussa puhut alle toimeentulotuen rajan olevasta henkilöstä ja sen pärjäämisestä, mutta tarina on sitten kuitenkin enemmän kuin keskituloinen pikemminkin hyvätuloisesta kertova..
eli siis ei lainkaan vertailukelpoinen miten oikeasti pärjää henkilö/perhe joka on nippa nappa toimeentulotuen rajoilla
Mutta alle toimeentulotukirajanhan ap elää! Sossulla on omat normit ja niiden normien mukaan ap elää alle toimeentulotukirajan. Ei kai pienituloisen säästäminen tee pienituloisesta isotuloista?
no ei ne tulot ole kovin pienet jos asumiskustannusten jälkeen jää käteen 850e (eli ruokiin ja laskuihin)..sitten juttu olisi eri jos tuosta 850eurosta ei olisi vielä otettu pois asumiskustannuksia eli vuokraa/vastiketta
mä joudun sanomaan nyt, ite oon aikanaan toimeentulotukea saanut, itselle ja yhdelle lapselle. meillä jäi vuokran+sähkön jälkeen 450e kuukaudeksi, mistä sitten maksettiin laskut ja muut. ja voin sanoa että ei, siitä ei todellakaan säästelty mihinkään yhtään mitään. eipä tullut joka kuukausi osteltua uusia vaatteita, itseasiassa en vuoteen ostanut uusia vaatteita nyt kun jälkeen päin mietin :D

sehän on mun mielestä siis jo paljon, jos asumiskuntannusten jälkeen jää 850e rahaa.
 
Alina
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Vittu pistää vihaksi. Mä painan niskalimassa töitä ja saan himpan alle 1500 euroa käteen ja joku toinen saa 200 euroa vähemmän kotona makaamisesta. Ihan sama vaikka rahasi olisivat kuinka "lakisääteisiä".
sepä se, kiitos "hyvinvointiyhteiskuntamme" toiset lepää ja voi hyvin, toiset raataa ja voi hyvin?
 
Alina
Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
Vittu pistää vihaksi. Mä painan niskalimassa töitä ja saan himpan alle 1500 euroa käteen ja joku toinen saa 200 euroa vähemmän kotona makaamisesta. Ihan sama vaikka rahasi olisivat kuinka "lakisääteisiä".
sepä se, kiitos "hyvinvointiyhteiskuntamme" toiset lepää ja voi hyvin, toiset raataa ja voi hyvin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Ei mullekaan ole mikään taivaanlahjana tippunut, kuten ei käsittääkseni myöskään ap:lle. Se nyt vain on se ennakointi, katsoo valmiiksi, ettei elä yli varojensa, ap on siinä onnistunut. Ei se autokaan mikään välttämättömyys, etenkin jos sitä ei ole varaa pitää... Ei ne suuret tulot vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Ei mullekaan ole mikään taivaanlahjana tippunut, kuten ei käsittääkseni myöskään ap:lle. Se nyt vain on se ennakointi, katsoo valmiiksi, ettei elä yli varojensa, ap on siinä onnistunut. Ei se autokaan mikään välttämättömyys, etenkin jos sitä ei ole varaa pitää... Ei ne suuret tulot vaan...

Niin kuulkaas ihan HUVIKSENI autoa pidän, on sitä niin kiva katsella tuossa pihassa. Hei missä teidän järki on?
 
elvis
Ei mene tasan puntit kyllä tässäkään. Ap saa selvästikin liikaa rahaa. Mä olen opiskelija lapsen kanssa, yh. Asun omassa kämpässäni. Tulot ovat opintotuki, lapsilisä ja elatusmaksu 540 euroa + 300 euroa lainaa/kk. Ei mitään muuta. Ja tuosta maksan kaikki, se ei ole se raha mikä jää asumisen jälkeen käteen. Kyllä kannattaa olla opiskelija tässä maassa.....
 
victoria
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Hyvin sanottu. Minuakin ihmetyttää ap:n aikaisempi elämä. Ehkä hän on ennen lasten saamista ollut huippupalkatussa työssä, ja ostanut auton, plus kodinkoneet ja muut välttämättömät tarvikkeet käteisellä, niin että nyt ei tarvitse maksella lainoja? Tai voittanut arpajaisissa? Mutta se on aika eri tilanne kuin sellasella ihmisellä, joka on alusta asti itsenäistä elämää aloittaessaan joutunut säästämään pienistä tuloista. (tyyliin asunnossa ei ole kuin patja ja leivänpaahdin, ja kaikki pitää yksitellen hankkia, ja samalla pärjätä sillä mitä on)
 
Kukin tavallaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asumiskulujen jälkeen käteen jää n.850 euroa. Meitä siis minä ja 2 lasta (toinen kouluikäinen, toinen 2,5). Toimeentulotukea meidän kuuluisi saada sen verran, että 900 ja rapiat jää asumiskulujen jälkeen plus että sossuhan maksaisi kotivakuutuksen, lääkekulut, hammaslääkärit jne.

Elikkäs 850 euroa.

200 menee keskimäärin kuukaudessa laskuihin, vakuutukset, mun ja esikoisen puhelinlasku, netti ja mahdolliset lehtitilaukset jne.

100 euroa menee joka kuukausi puoliksi jaettuna säästötilille ja rahastoihin suurempiin hankintoihin ja huvittelua varten.

Ruokakulut on n.300 euroa kuukaudessa ja me syömme monipuolisesti ja terveellisesti.

Nyt on siis mennyt 600 euroa, josta 100 euroa on siis jo säästössä... Mä ostan joka kuukausi uusia vaatteita, kenkiä, laukkuja jne jne. En todellakaan pidä itseäni köyhänä.

Koko jutun pointti oli siis se, että en käsitä miksi toimeentulotuella elävät ihmiset valittavat, että rahat ei riitä mihinkään. Mun mielestä mä elän suht ylellisesti vähemmilläkin rahoilla. Ja tosiaan säästöön menee vuodessa 1200 euroa, rahastoista oon saanut voittoa jopa useamman satasen vuodessa. Kyllä me on ihan hyvin käyty siis välillä reissuillakin jne.

Ai juu. On mulla autokin, ensisijaisesti kyllä kävellään/pyöräillään, mutta jos siis mennään johonkin kauemmas.
Meillä jää asumiskulujen jälkeen 3000 ?, kaikki menee iloisesti! :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja victoria:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Hyvin sanottu. Minuakin ihmetyttää ap:n aikaisempi elämä. Ehkä hän on ennen lasten saamista ollut huippupalkatussa työssä, ja ostanut auton, plus kodinkoneet ja muut välttämättömät tarvikkeet käteisellä, niin että nyt ei tarvitse maksella lainoja? Tai voittanut arpajaisissa? Mutta se on aika eri tilanne kuin sellasella ihmisellä, joka on alusta asti itsenäistä elämää aloittaessaan joutunut säästämään pienistä tuloista. (tyyliin asunnossa ei ole kuin patja ja leivänpaahdin, ja kaikki pitää yksitellen hankkia, ja samalla pärjätä sillä mitä on)
Ihan oikeesti, kuka hullu ostaa kaikki kodinkoneet sun muuta sun muut lainalla :eek: :LOL: Ei ihmekään että ihmiset ei saa rahojaan riittämään :headwall: :headwall: :headwall:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja victoria:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Hyvin sanottu. Minuakin ihmetyttää ap:n aikaisempi elämä. Ehkä hän on ennen lasten saamista ollut huippupalkatussa työssä, ja ostanut auton, plus kodinkoneet ja muut välttämättömät tarvikkeet käteisellä, niin että nyt ei tarvitse maksella lainoja? Tai voittanut arpajaisissa? Mutta se on aika eri tilanne kuin sellasella ihmisellä, joka on alusta asti itsenäistä elämää aloittaessaan joutunut säästämään pienistä tuloista. (tyyliin asunnossa ei ole kuin patja ja leivänpaahdin, ja kaikki pitää yksitellen hankkia, ja samalla pärjätä sillä mitä on)
No niin. Mun auton arvo on ehkä 2000 euroa ja kyllä olen säästänyt sen rahan töissä käydessäni. Kodinkoneita ei pahemmin ole tarvinnut ostella, kun suurin osa sisältyy tähän vuokrakämppään, tiskikoneen ostin, käytettynä, halvalla ja silloinkin töissä ollessani. Mulla on aika pitkälti se asenne, että niin paljoa en mitään tarvitse, ettäkö sitä varten pitäisi lainaa ottaa. Säästän sitten pikkuhiljaa, josko johonkin tarvetta on. Mikäli jotain tärkeää tulee, johon sillä hetkellä pitää olla rahaa, sitä varten mulla on ne säästöt.

Toisekseen mulla on myös se asenne, että esim auto on mulle väline, jolla kuljetaan paikasta a, paikkaan b. Niinkuin puhelin on väline, jolla mun tarvii kyetä soittamaan jollekin. En mä osta mitään sikakallista enkä pröystäile tavaroilla.
 
RoddyD
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja herkkukurkku:
hohoijaa.. tämä on meidän normaalikuukais summa vähintään sillä minulla yrityksestäni jäänyttä lainaa jota lyhentelen 3kk välein 500? kerralla. Siihen käytän tuota säästämis tekniikkaa, että saan sen erän maksetuksi. Mulla ei ole yhtään ylimääräistä pistettävänä mihinkään jemmaan.

Lähinnä minua tässä ap:en jutussa ihmetyttää. miten jollakin voi olla niin tasaiset menot, että rahaa jää säästöön. Mulla esimerkiksi jo auton ostoon ja uusiin renkaisiin on mennut tänä vuona rahaa huimasti. Ap:n auto on varmasti niin fiksusti suunniteltu jo etukäteen, että sen renkaatkaan eivät kulu eikä mitään osia tarvitse muutenkaan uusia. Ja itse autokin on tullut taivaanlahjana.
Jotkut kun joutuvat ostamaan kaikki itse.. lue ihan kaikki! kodin kalustosta astioihin ja lasten harratusvälineistä autoon asti. että semmoista :)
Ei mullekaan ole mikään taivaanlahjana tippunut, kuten ei käsittääkseni myöskään ap:lle. Se nyt vain on se ennakointi, katsoo valmiiksi, ettei elä yli varojensa, ap on siinä onnistunut. Ei se autokaan mikään välttämättömyys, etenkin jos sitä ei ole varaa pitää... Ei ne suuret tulot vaan...
MUTTA mistä se raha tulee? ONko jossain jotain ylimääräistä? jos on niin tännekin kiitoos!!!!!!!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja RoddyD:
MUTTA mistä se raha tulee? ONko jossain jotain ylimääräistä? jos on niin tännekin kiitoos!!!!!!!!!!!!!
No menee vaikka töihin tais ostaa vasta kun on varaa, onko se niin vaikeeta? Kahvinkeitttimet ja muut pienkoneet ei kalliita ole ja isommat on yleensä kämpässä valmiina.
 
Juu
Missähän ap mahtaa asua? Ei lainkaan kuluja kulkemisesta, auto ei kuluta bensaa, ei bussilippuja? Ei vaate-, hygienia-, ym. kuluja? Ei auton huoltoja, katsastuksia? Kolmen hengen + asunnon + auton vakuutukset, sisältyy keskimäärin 200 laskuihin kuussa? Johan tv-maksu nielaisee enemmän kun ap:n yhden kuun keskimääräiset laskut.
 
VIII
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Miksi kukaan ei tässäkään anna niitä käytännön esimerkkejä kuinka taloutta hoidetaan. Teettekö budjetin etukäteen, seuraatteko menoja kuukausittain jne.
Käytännön esimerkkejä? Ei tehdä mitään budjettia, yksi lehti tulee lapselle, ei polteta, ei juuri juoda, ei harrasteta kalliisti, nuoremmalle ostan paljon kirppikseltä vaatetta, ruoasta ei tingitä..ei seurata mutta toki tiedän mitä laskuja tulee.

Menot asumiskustannukset 700 euroa
Netti 23
Opintolainat 100
Autolaina 126
Vakuutukset 100
Puhelinlaskut 60
Päivähoitomaksu 57-117 euroa kun tulot vaihdelleet
Tässä kai ne tärkeimmät nyt äkkiseltään

Tulot 1700-1900 euroa, puolen vuoden ajan oli 2000-2400 euroa jolloin säästettiin reilusti. Nyt 1,5 vuoden aikana säästetty häihin 7000 euroa, lomarahat, veronpalautukset säästöön. Kaikista tuloista aina osa säästöön eli lapsilisistä, kotihoidontuesta, palkasta.
Niin ja jos joku ihmettelee niin pari viimeistä kuuta olen saanut palkkaa ( 300-400 euroa käteen ) ja lapset ovat olleet hoidossa.
Ja me ollaan ostettu ne kodinkoneet ja keittiötarvikkeet ihan alusta saakka silloin 10 vuotta sitten kun vuokra-asuntoon muutimme. 2008 uusittiin pyykinpesukone ja astianpesukone viime vuonna auto.
 
ninni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
kyse on siitä lähinnä että jutun alussa puhut alle toimeentulotuen rajan olevasta henkilöstä ja sen pärjäämisestä, mutta tarina on sitten kuitenkin enemmän kuin keskituloinen pikemminkin hyvätuloisesta kertova..
eli siis ei lainkaan vertailukelpoinen miten oikeasti pärjää henkilö/perhe joka on nippa nappa toimeentulotuen rajoilla
Mutta alle toimeentulotukirajanhan ap elää! Sossulla on omat normit ja niiden normien mukaan ap elää alle toimeentulotukirajan. Ei kai pienituloisen säästäminen tee pienituloisesta isotuloista?
Ap:llä on rahastot, joita ei varmaan ole kerännyt alle toimeentulotuen olevilla tuloillaan. Eikä laskelmassa ole mitään autosta.
Veikkaan, että ap:lla on tukevia sukulaisia, jotka maksavat osan ap:n kuluista, kuten vaikka auton.
 

Yhteistyössä