Itse asiassa moni kunta ohjeistaa suoraan, että eskariin tulo on vapaaehtoista, mutta osallistuminen opetukseen ei, sillä toiminta edellyttää lapsen säännöllistä läsnäoloa jotta se olisi suunnitelmallista ja tavoitteellista. Eli periaatteessa eskarissa on läsnäolovelvoite jos sen haluaa käydä.
Ei ainakaan meidän kunnassa/eskarissa ole läsnäolovelvoitetta. Vapaapäiviä olen vain ilmoitellut silloin kun meillä on ollut jotain muuta tai olen tehnyt viikonloppuna vuoroja jolloin arkena otettu päivä tai kaksi ylimääräistä vapaata.
Eivät ole sanoneet asiaan mitään, koulussa on sitten asia erikseen ja lapsikin sen tietää, ettei koulusta olla pois kun haluaa. Johtajalta kysyin tuosta silloin kun eskari alkoi, ja hänen kantansa oli että vielä kannattaa vapaita pitää kun voi, kunhan pääsääntöisesti on kuitenkin enemmän paikalla kuin poissa.
Lapsi muutenkin vilkas ja menevä ja opettajilla näyttää hermo palavan sen kanssa vähän väliä, joten varmaan on ihan helpottuneita kun lapsi välillä vapaillakin. Eikä ole jäänyt mistään jälkeen, tietotaito on ihan kohdillaan.
Lapsi jatkoi hoitoa samassa paikassa kuin ennen, joten sitä ei haettu erikseen. Eskariin haettiin silloin tammikuussa. Eskariaika 8.30-12.30 ja sitä ennen/sen jälkeen tavallista hoitoaikaa samassa ryhmässä. Eli kun ap:n lapsi on hoidossa 8-16 niin siinä hoitopäivän aikana tekevät vain eskarijuttuja, ei sen kummempaa.
Kesän jälkeen päiväkotiin olisi hyvä palata viim. sitten kun eskarin lukukausi alkaa, ihan ryhmäytymisen kannalta. Toki jokainen tekee sen mukaan miten omat lomat yms. menee.