Esikoulusta! Onko se jokapäiväistä siis pakko olla joka päivä läsnä? Entäs onko se aamusta iltaan vai osan päivästä?

• Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
kysyn vaan
Lapseni menee esikouluun syksyllä, on nyt päiväkodissa. Pitäisi jo nyt tietää kesän loma-aika ja milloin palaa päiväkotiin. Mutta miten se esikouluikäisillä menee? Onko esikoulu joka päivä ja aamusta iltapäivään asti vai miten? Että pitääkö esikoulupaikan lisäksi lapselle hommata päiväkotipaikka syksyksi? Nyt on siis klo 8-16 päiväkodissa, mutta onko esikoulu saman aikaa? Ei ole kukaan mitään päiväkodissa neuvonut tai ohjeistanut, ehkä täällä joku auttaisi. :)

Eskaripäivät on lyhyempiä, järjestäjätahosta riippuu mihin kellonaikaan tunnit sijoittuu. Yleensä eskarilaiset on noin puoli päivää eskarissa, puolet sitten hoidossa tai lähtee kotiin. Eli kyllä, pitää hakea pk-paikka lisäksi.

vieass
Eskari on noin 4 tuntia päivässä ja jos tarvitsee hoitoa pidempään, haetaan hoitopaikkaa, varmasti osaavat neuvoa kunkin kohdalla mihin. Eskari ei ole pakollinen että voi olla niin usein pois kuin itse haluaa.

vieras_
Eikös nuo esikoulupaikat pitänyt hakea jo talvella, samoin tarvittaessa esikoululaisen päivähoitopaikka? Näin ainakin meidän kunnassa. Esikoulua on joka päivä 4 tuntia, loppu on päivähoitoa. Joka päivä ei ole pakko olla läsnä esiopetuksessa, ei kuulu oppivelvollisuuden piiriin.

Eskari on noin 4 tuntia päivässä ja jos tarvitsee hoitoa pidempään, haetaan hoitopaikkaa, varmasti osaavat neuvoa kunkin kohdalla mihin. Eskari ei ole pakollinen että voi olla niin usein pois kuin itse haluaa.
Itse asiassa moni kunta ohjeistaa suoraan, että eskariin tulo on vapaaehtoista, mutta osallistuminen opetukseen ei, sillä toiminta edellyttää lapsen säännöllistä läsnäoloa jotta se olisi suunnitelmallista ja tavoitteellista. Eli periaatteessa eskarissa on läsnäolovelvoite jos sen haluaa käydä.

kysyn vaan
Esikoulu on aina aamupäivällä, mun ei tarvinnu mitää erikseen hakea kun lapsi oli valmiina jo kokopäivähoidossa. Maksu vaa pienenee kun eskari ilmanen.
Oliskohan tuo täälläkin noin... ja Kuopiossa asutaan siis. Että olis siis joku päiväkotiryhmä, jossa vaan aamupäivisin toimii esikoulu ja iltapäivällä on ns. tavallinen hoitoryhmä esikouluikäisille...?

kysyn vaan
Eikös nuo esikoulupaikat pitänyt hakea jo talvella, samoin tarvittaessa esikoululaisen päivähoitopaikka? Näin ainakin meidän kunnassa. Esikoulua on joka päivä 4 tuntia, loppu on päivähoitoa. Joka päivä ei ole pakko olla läsnä esiopetuksessa, ei kuulu oppivelvollisuuden piiriin.
Joo, toki hain jo tammikuussa esikoulupaikkaa mutta ei siinä samalla (eikä sen jälkeen) tullut puheeksi miten se esikoulu toimii ja mihin kellonaikaan.

"vierastus"
Itse asiassa moni kunta ohjeistaa suoraan, että eskariin tulo on vapaaehtoista, mutta osallistuminen opetukseen ei, sillä toiminta edellyttää lapsen säännöllistä läsnäoloa jotta se olisi suunnitelmallista ja tavoitteellista. Eli periaatteessa eskarissa on läsnäolovelvoite jos sen haluaa käydä.
Ei täällä ainakaan ole läsnöolovelvoitetta, eskarin hoitajatkin suosittelivat vapaapäivien pitämistä välillä, koulua ehtii kyllä käydä vielä vuosikaudet päivittäin.

kysyn vaan
Niin onhan se hyvä olla säännöllisesti läsnä, että oppii jo "koulun tavoille" eli onhan koulussakin oltava läsnä eikä voi ottaa omaa lomaa miten haluaa. Mutta lähinnä sen takia kyselin vaan, että tiedän miten menee ja voiko tarvittaessa olla poissa.

Niin onhan se hyvä olla säännöllisesti läsnä, että oppii jo "koulun tavoille" eli onhan koulussakin oltava läsnä eikä voi ottaa omaa lomaa miten haluaa. Mutta lähinnä sen takia kyselin vaan, että tiedän miten menee ja voiko tarvittaessa olla poissa.
Kyllähän koulustakin voi tarvittaessa olla poissa. Kommentoin vain, koska olen törmännyt eri kunnissa hyvin erilaisiin käytäntöihin, ja joissain eskareissa pidetään vähän "tiukemmin" kiinni tuosta läsnäolosuosituksesta, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. Ei siis voi tavallaan olla esim. samalla tavalla eskaripäiviä poissa paria päivää viikossa kuin pk:sta voisi esim. vanhempien ylimääräisten vapaapäivien takia tmv. Sen verran sitoutumista vaatii :)

Teidän kohdallahan homma menee varmaan aika selkeästi kuten tähänkin saakka, ei muuta eroa, kuin että lapsi on eskarissa päivän aikana sen nelisen tuntia ja loppuaika on päiväkotimeininkejä kuten ennenkin. Jos teillä hoitopäivät muuten pysyy saman mittaisina, niin sisältö lähinnä vähän muokkautuu :)

yh_
Oma lapseni asuu vuoroviikoin toisella paikkakunnalla isänsä luona eikä isäviikoilla käy päiväkodissa. Näin aiomme jatkaa eskarivuonnakin, ja tämä sopii päiväkodille ja eskariopettajallekin. Eskariopettaja voi hyvin kertoa, mitä poissaolopäivinä tehdään ja näitä asioita voi sitten harjoitella kotona.

"hmh"
Mun tyttö oli säännöllisesti eskarista pois yhden päivän viikossa. Ei hän siellä kyllä mistään jälkeen jäänyt, koska osasi eskariasiat jo pari vuotta ennen eskarin alkua.

"Regina"
Meidän lapsi käy eskaria hoitopaikan lähellä. Aamulla viedään hoitoon, hoitotäti vie eskarilaiset eskariin ja hakee ne hoitopaikkaan. Me haetaan lapsi kotiin, kun töistä pääsemme.

fsdasd
Ei ainakaan meidän kunnassa/eskarissa ole läsnäolovelvoitetta. Vapaapäiviä olen vain ilmoitellut silloin kun meillä on ollut jotain muuta tai olen tehnyt viikonloppuna vuoroja jolloin arkena otettu päivä tai kaksi ylimääräistä vapaata.
Eivät ole sanoneet asiaan mitään, koulussa on sitten asia erikseen ja lapsikin sen tietää, ettei koulusta olla pois kun haluaa. Johtajalta kysyin tuosta silloin kun eskari alkoi, ja hänen kantansa oli että vielä kannattaa vapaita pitää kun voi, kunhan pääsääntöisesti on kuitenkin enemmän paikalla kuin poissa.
Lapsi muutenkin vilkas ja menevä ja opettajilla näyttää hermo palavan sen kanssa vähän väliä, joten varmaan on ihan helpottuneita kun lapsi välillä vapaillakin. Eikä ole jäänyt mistään jälkeen, tietotaito on ihan kohdillaan.

Lapsi jatkoi hoitoa samassa paikassa kuin ennen, joten sitä ei haettu erikseen. Eskariin haettiin silloin tammikuussa. Eskariaika 8.30-12.30 ja sitä ennen/sen jälkeen tavallista hoitoaikaa samassa ryhmässä. Eli kun ap:n lapsi on hoidossa 8-16 niin siinä hoitopäivän aikana tekevät vain eskarijuttuja, ei sen kummempaa.
Kesän jälkeen päiväkotiin olisi hyvä palata viim. sitten kun eskarin lukukausi alkaa, ihan ryhmäytymisen kannalta. Toki jokainen tekee sen mukaan miten omat lomat yms. menee.

Yhteistyössä