Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Melassille onnittelut ultrauutisista! :)

Kristiina, ei se synnytys välttämättä edes vaadi mitään ennakko-oireita. Mäkään en ikinä bongannut limatulppaa. Rv39+6 olin elämäni kunnossa ja olisin voinut vaikka hyppiä ja pomppiä edestakaisin koko päivän. Ängin itseni jopa autossa kuskin paikalta apukuskin puolelta ulos ku ovi ei auennu. Ja lumipenkan kautta sieltäkin ulos. Aikamoinen operaatio vatsan kanssa. Yöllä sit yhtäkkiä meni vedet ja se oli menoa sit.
 
Se on perjantai! ;) mä istun junassa menossa kaverin luo pitkän matkan päähän, jossa odottaa kaverin lisäksi vähä yli vuoden ikäiset kaksostytöt, söpöläiset. Nyt ei tuu sitten mitään tummennuksia kun se on niin vaivalloista tehdä kännykällä..

Liv: aika aikasin sulla neuvola, mä olin "vasta" nyt ysiviikon lopussa. Onkohan siinä sit neuvolakohtasia eroja..?

on: tosiaan tiistaina oli neuvola, ihan mukavat naiset siellä. Oli siis terkkarin lisäksi harjoittelija. Me tosiaan käytiin sillon seiska viikolla kans varhaisultrassa, jossa näky pienen pieni alkio ja sydämen syke. Ja nyt neuvolassa saatiin myös sydänäänet kuulumaan hienosti. :) toki hetken etsinnän jälkeen. Ja sitten sain myöhemmin tällä viikolla vielä puhelun sieltä että mulla on virtsatietulehdus, mistä ei itellä siis MITÄÄN tietoa eli ei oireita yhtään. Antibiootit sit kehiin ja kontrollinäytteitä tms. Ei yhtään olis sellanen nyt kiinnostanu..

No joo, mut tässä alkaa pikku hiljaa taas enemmän tajuamaan koko juttua. Niijoo, pahoinvointi meni pahemmaksi ja oksensin aamulla viis päivää putkeen, tosin tänään jäi väliin. Että ole Liv vain onnellinen ettei oo oireita. :) ite en kaipais näitä yhtään kun töissäkin ruokailut vaivalloisia.

Näin, pitkä sepustus.. Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Onnea melassille ultrakuulumisista ja barbababylle hyvistä neuvolakuulumisista! :)

Barbababy, tota neuvolaa mäkin ihmettelin, mutta luultavasti halusivat mut niin aikasin käymään kun sillon viikko sitten näytti jo raskaana 3+, joten periaatteessa nyt pitäis testin mukaan olla vähintään 6+jotain, mutta sanoin soittaessani neuvolaan, että voi olla jo edellisistä menkoistakin, koska ne olivat niin lyhyet enkä testaillut lainkaan niin niin... Mulla tosiaan noi kierrot niin epäsäännöllisiä ja ne edelliset menkat hieman kummaksuttaa.. Neuvolatäti nyt laski sitten keskiarvo kierrolla tuon mun raskauden keston, mutta mun laskujen mukaan se on kyllä liian vähän... No mutta ensi viikolla sitten nähdään, missä mennään...

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Kristiina ja Tuanni tsemppiä viimeisiin odotuspäiviin :)
barbababy ja melassi hieno juttu että pienokaiset on sieltä varhaisultrassa löytyneet :) Ensi kertaa sykkeen kuuleminen on aika ihmeellinen juttu...

Joo, torstaina piti olla se valmennus, mutta se sit peruuntui ja onkin vasta toukokuun puolella. Harmitti, kun oli jo kerennyt sitä odottaa :/
Oon myös vähän ihmetelly sitä et kertaakaan en oo käyny lääkärin vastaanotolla, aina vaan terkkarilla...Ei täällä sit varmaan oo tapana laittaa lekurille, jos ei oo mitään syytä. Eikä täällä peräkylillä varmaan oo lääkäri kun kerran kuussa.
Nykerö ei vaan ota kääntyäkseen, välillä tuntuu olevan poikittain ja välillä istuu.

Nyt alkaa ehkä jo pieni paniikki iskeä ajan suhteen. pitäs alkaa laittamaan kamat valmiiksi...onneks ensi viikolla alkaa äippäloma, niin sit on aikaa touhuta kotosalla :) Enää 3 työpäivää, jes!

Sindi ja Iipu 34:heart:
 
kiitos kannustuksesta=), täällä alko muutenkin hieman helpottamaan (ainakin hetkellisesti) kun viime yönä riitti yksi vessakäynti ja pystyi ruokailematta palaamaan nukumaan.. muutenkin tuntuu että turvotus alkaa laskemaan..mitä nyt boobsit on ihan järkyn suuret.. menen nyt sitten toukokuun alussa uudestaan ultraan ja sitten pitäs kuulua sykekin:heart: voipi olla että sorrutaan kertomaan äitienpäivänä perheilleki tästä onnenpotkusta..yli vuosi siihen menikin..joten nyt tuntuu paljon paremmalta..mäkin olen jo hieman laskeskellut koska vois jäädä lomille ja äippälomalle, mutta senhän tietää sitten paremmin kun saadaan varsinainen laskettu aika..lokakuussa nyt kuitenkin on tarkotus=)
 
Kiitos tsempistä! :)

melassi kiva että olo on vähän parempi!

sindi taivas että sinäkin oot jo pitkällä! :D mulla on ollu 3 lääkärikäyntiä ja itse asiassa ens viikollekin on sovittu taas lääkärineuvola, kun se sopivasti sattuu neuvolassa olevan paikalla silloin. Vähän outoa tosiaan, että sulla ei ole ollut yhtään lääkärintarkastusta. Onko sulle siis kertaakaan tehty esim. sisätutkimusta?

ON: Täällä jo kävi mielessä eilen illalla/yön aikana että jokohan tulis lähtö... Illalla supisteli n. 3 tunnin ajan melko säännöllisesti, mutta loppui sitten kun seinään. Aamuyöllä alkoi uudelleen viiden maissa, kävelin edes takaisin ja lämmittelin sit kaurapussin. Se helpotti ja sain taas vähän nukuttua. Nyt tullut epäsäännöllisesti tässä aamupäivän aikana, mutta eivät voimistu vaan pysyvät kivultaan aika samassa. Eli siitä tietää, ettei vielä tartte edes ajatella minnekään soittelua tai lähtöä. Supparit on napakoita ja kipeitä, mutta siedettäviä koko ajan. Toivon vaan, että nämä sais tuolla paikkoja pehmiämään.
Luulisinpa synnytyksen olevan melko lähellä(toiveajattelua??), mutta vaatii nyt vaan sen viimeisen sysäyksen, että supistukset ei sitten joku kerta lopukaan. Olisin jo niin valmis! :)

Pitäkäähän peukkuja :)

Kristiina ja Onni 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: Emby^ ja eltsu81
Oijoi, Kristiinalla jännät paikat. Noin se mullakin meni, että yks ilta+yö tuli kipeähköjä suppareita, sitte ne loppu päiväks ja seuraavana iltana alkoi uudelleen ja muuttuivat kipeämmäksi ja aamulla syntyi poika :) Ja mähän olin tosiaan synnärille mennessä 6cm auki, vaikka kuviteltiin että tulee hukkareissu lähteä sinne :D
On sulla ainakin täsmällinen vauva, jos nyt lähtee syntymään :)

Little preciousilla onkin sama la ku mulla oli :D Tosin syntyi sitten 14.10 :)

Eltsu ja poitsu 6kk
 
Täällä poksuu poksuu ja vielä kerran poksuu 40+0, mutta ei vauvaa näy eikä kuulu :D Supistelee ja sitten ei välillä supistele. No tulee kun on valmis tulemaan, näinhän se on. Jospa tämä maagisen päivän ylitys veisi nyt jonkinlaisen jännityksen pois, mikä on koko kuluneen viikon vaivannut (ehkä eniten lähipiiriä ;)), koska nyt se on jo lähellä, viimeistään parin viikon päästä. Tiistaina lääkärineuvola, jospa kopelointi vauhdittais asioita ;)

Huomaatteko miten yritän teeskennellä muka-rauhallista :D
 
melassi Äitiyslomaa oli kiva odottaa ja ekat viikot oli tosi lomafiilis pitkän työputken päätteeksi. Nauti niistä päivistä! Sitten alkaakin tulla tylsää, jos ei muista keksiä itselleen etukäteen mitään projektia tai tekemistä.

Kristiina84 Vielä täällä molemmat. Onnea poksumisesta, enää ei mene kauaa. Toivottavasti nuo supistukset valmistelevat tulevaa.

ON: Yritin juuri googlettaa menkkamaisia jomotuksia, niitä on ollut nyt tämä aamu. Jotenkin ärsyttävää, kun vastaukseksi tulee aina näissä, että joillakin jomotukset ovat olleet merkkinä synnytyksen käynnistymisestä ja toisilla menee vielä monta viikkoa... Täh? Eikö synnytys olekaan eksaktia tiedettä? Odotellaan rauhassa.

Tuanni ja Mörri 39+2
 
Tuannille tuosta menkkajomotuksesta, että itsekin googlettaessa juuri samoihin asioihin törmännyt. Neuvolassa juteltiin viime viikolla näistä asioista ja siis ainakin mun kohdalla nämä menkkamaiset jomotukset on supistuksia. Tai itsekin ne nyt siis jo sellaiseksi tunnistan, tulevat ja menevät, kipeitä ovat. Maha myös kiristyy. Terkan mukaan valmistavat synnytykseen, mutta toisilla ne kestää viikkoja ja toisilla ne vaan sitten hyvin pian muuttuu oikeiksi synnytyssuppareiksi. Jomotus myös tässä "alkuvaiheessa" ennen synnytystä voi myös jäädä vähän kuin päälle.
Eli siis mulla ollut niitä nyt puoltoista viikkoa joka päivä ja varmaan vielä jokunen aika tässä vierähtää. Toivon, että sulla ne jomottelut toisivat sen nyytin nopeammin :) Aika salatiedettä tuntuu synnytys olevan ;)

Täällä myös toisena vaivana ihan julmetut viiltävät kivut alapäässä, kuin puukolla tökkis. Terkan mukaan jälleen hyvä asia, pehmittää/avaa(?) ilmeisesti kohdunsuuta. Katotaan mitä lääkäri ens viikolla sanoo. Tsemppiä Tuanni loppuvaiheisiin! :wave:
 
Kristiina eipä ole kertaakaan sörkitty alapäätä. taitaa olla aika paljon paikkakuntakohtaisia eroja näissä lääkärikäynneissä...Kysäisin yhdeltä tutulta viime vuoden odottajalta, niin hänkin oli käyny lääkärillä vain silloin kun oli ilmennyt loppuvaiheessa jotain ongelmia.

Tänään oli niin hyvä sää, mutta eipä paljon jaksanut lenkille lähteä :/ Vähän aikaa kun pihalla touhuaa, niin kaikki veto on poissa. Tuli taas äsken nukuttua, hyvin varmaan saa taas unen päästä kiinni kun pitäs oikeesti yöunille rueta...
 
Huomenta! Täällä starttaa kohtapuoliin viimeinen työviikko ja tänään oli vika työmaanantaiaamuherätys :) :) (sanahirviö). Eli perjantaina ollaan viimistä päivää töissä ja sitten lomaillaan :) Noh saa nähdä mitä sitten saan aikaan, nyt on ollu sellanen taantuma, et en tee mitään, ajattelen vaan että mulla on sitte äippälomalla hyvin aikaa tehdä kaikki hommat :) Kaveri just muistutteli, et hän ei ehtinyt olemaan kuin 2vkoa äippälomalla.. :)

ON: Olo on ihan ok, turvotus vaan ihan järkky, nilkat ku limput, ei paljon luut nilkoissa erotu, sellasta tasapaksua pötkylää vaan varpaisiin asti.. Onko hyviä niksejä? tosin kaikennäköstä oon jo kokeillukin.. Neuvolassa viimeks vaan totes, et nyt vielä huolestuta, kun kaikki muut jutut on ihan kunnossa ja olo hyvä :) enkä mä silti huolissani ookkaa, inhottavaa vaan.. Masussa meno jatkuu vilkkaana edelleen, mut selkeesti huomaa, et tila käy vähiin, liikkeet rupee olemaan enemmän sellasta muljaamista ja selkeet potkut on vähenemään päin..Hikka on myös nyt in! :)

Kaippa sitä pitää sitten startata reippaana töihin!

Juliane 33+5 :)
 
Täällä on niin moni jo synnytystä odottelemassa! Itsellä tänään toinen neuvola :ashamed: Voisiko tuo aika nyt kulua edes himpun nopeemmin kun mäkin tahdon nyytin syliiiiin! :D Toisaalta oon kyllä nauttinu jokaisesta vaiheesta ja kuunnellu kotona rauhassa sydänääniä ja leikkiny ajatusleikkejä :) Ja kun minun ja tulevan isän välit ovat vielä himpun solmussa, niin vauvahan ei tunnetusti niitä pelasta. Joten nyt kun pikkukaveri pysyy vielä masussa niin meillä on kahdenkeskistä aikaa :) Ollaan muuten sovittu veto sukupuolesta, missä nyt panoksena kunnon hemmotteluillallinen joko ravintolassa/itse tehtynä, leffaa, keilaamista tms ajanvietettä.. Olisko teillä jotain spesiaaleja ideoita lisäksi? Se saa olla romanttistakin :)

LP ja 15+4 :heart:
 
:wave:

Tsemppiä loppusuoralla oleville! :) Jännät paikat on ^_^

Mä kävin tänään ultrassa ja sydänkäyrillä (oli kyl yllätys, et semmosenki ottivat), ihan siis rutiinitarkastus. Jo viides ultra tälle raskaudelle :p

Niiiiniin. Näille raskausviikoille painoarvioksi tuli 1600g, melko pieni on kaveri o_O : / ja tosiaan perätilassa ollaan edelleen.
Kohtu on jotenkin jännän mallinen, joten kaveri ei tuskin sieltä enää edes käänny ja kääntämistä ei ruveta edes yrittämään. Nyt joutuu sitte miettimään, et synnytänkö perätilassa vai mennäänkö sektiolla.. Hmmph.. : / :(

Jos mennään sektioon, ni siinä se toipuminen. Kuka hoitaa / nostaa vauvvaa päivisin, kun mies on töissä.. Koeaikana tuskin saa / kannattaa ottaa isyysvapaata.. Hitto. Pää pyörällä..

Vai hemmotteluilta tulossa Little precioukselle :) Ihanaa! :heart:

Emby^ ja nökö 32+0 :heart:
 
Emby, jos haluat kysyä jotain perätilasynnytyksestä, niin vastaan mielelläni. Mun pt-synnytystarinan löydät kerhon puolelta, jos huvittaa lukea. Ei tosiaankaan oo helppo päätös! Sanoiko lääkäri, vaikuttaako sun kohdun muoto mitenkään siihen synnytystavan valintaan?
 
Embyllä vaikea valinta edessä. :$
Mutta tuosta isyysloman pitämisestä, niin kyllä miehesin voi sen koeaikana pitää. Minun käsittääkseni siihen on kaikilla isillä laillinen oikeus, eikä siitä ainakaan potkuja voi antaa jos sen pitää. Eri asia voi olla sitten, jos työnantajalla on niin paljon hommia, että hänellä ei ole varaa kenenkään antaa lomailla. Mutta ehdottomasti kyllä pitää vaan sen isyysloman jos pystyy!

Ja kun sanoit, että kuka nostaa vauvaa päivisin, niin mulle ei ainakaan sanottu mitään sektion jälkeen ettenkö voisi nostella vauvaa. Eiköhän heti vaan kun itse jaksaa niin voi nostella ja kanniskella. :) Tsemppiä!
 
Sektiosta on munkin nyt sanottava jotain. Kuvittelin että parantuminen kestäisi paljon kauemmin. Nyt on reilu kolme viikkoa kulunu ja olo on semmonen että voisin hyvin aloittaa jumppaamisen. Oli ne ekat kaks viikkoa rankkoja. Särkylääkkeillä menin. Mutta mun tapauksessa uskon että sektiosta toipuminen on nopeampaa kuin mitä sitten jos olisin alateitse synnyttäny. Kuvittelin siis että sektio olis kivuliaampi kuin mitä se nyt todellisuudessa oli :)
Tiedän ainaki osittain miltä susta Emby tuntuu. Itse sain kans miettii miten synnytän. Mullekki ne sano vielä viimesessä painoarviossa että alatiesynnytykselle ei ole esteitä mutta nyt uskon kyllä että se tytön suuri koko vaikutti siihen miten edistyttiin, eli ei ollut tarkotus syntyä alateitse.
Toivon että löydät jonkun ratkasun :) Peukut on pystyssä sulle koko ajan!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sektion jälkeen saa vauvaa nostaa! Sääntö on ettei mitään vauvaa painavampaa saa nostella ja kuten on huomattu niin vauva voi painaa 2-5kiloa :D Mäkin kävin reilu viikko sektion jälkeen kaupassa ostamassa kaksi täyttä säkkiä ruokaa ja hyvin meni. Kiertoliikkeet ja esim. imurointi ja haravointi tekee paljon enemmän hallaa kun lihakset ja nahka venyy "väärin". Kyllä siitä sektiostakin hengissä selvii ;)
 
Kyllä se oma kroppa tietää milloin voi alkaa tekee asioita :) Eilen esim kävin yksin koiran kanssa vaunulenkillä. Meiän koira kun ei nätisti osaa hihnassa kävellä vaan vetää ihan hulluna joten siinä on haastetta. Hyvin meni! Ja ne pienet asiat piristää kummasti :)

Asia joka mietityttää, missä vaiheessa on teidän vatsa "normalisoitunu"? Siis iho kutistunut ja ei niin ryppynen.
Sektiolla synnyttäneet: onko teillä ollu sellanen outo tunne navan alapuolella, tuntuu siltä kuin olis puutunu. Housujen reuna kun koskee tuntuu tosi inhottavalta. Ja kyse ei siis ole haavasta vaan haavan ja navan välissä oleva iho.
Mun vatsa on vieläkin ihan ryppynen ja napa on ihan tumma. Tietääkö muuten joku miksi napa on muuttunut väriltään tummanruskeeks jälkeenpäin?
 
Bubble, mulla on vatsa muuten palautunut, mutta raskausarvet toki jäi. Mutta on nekin vaalenneet. Mul ei jääny ryppyistä ihoa ku on muutenkin vatsaa. Napa on mullakin ruskea! Ja linea negra näkyy vielä haaleana.
 
Pahoinvointi rantautui viikonloppuna tännekkin... Töihin asti en eilen päässyt ollenkaan kun oli niin heikko olo enkä saanut syötyä oikein mitään... Noh toivotaan, että keksin nyt jonkun keinon, millä saan nää olot kuriin... Onneks torstai aamuna pääsee varhaisultraan, on jotain mitä odottaa! :)
 
Bubble mun maha ei vieläkään ole normalisoitunut. :D Edelleen semmoinen tyhmä löllykkä ja odottelenkin, että flunssa menee pois, että voin jatkaa vatsalihasten tekoa jos tämän joskus saisi taas kiinteämmäksi! Ja ryppyinen on edelleen.

Varmaan tuo ihon "puutuminen" mistä puhuit niin on sitä kun iho on tunnoton siitä. Mulla on kans arven yläpuolelta tunnoton iho. Kun ne leikkaa mahan auki niin samalla siitä katkeaa sitten ihosta niitä hermoja jotka sitten vaikuttaa siihen, että ihosta tulee tunnoton.

Mulle jäi myös siitä leikkauspuudutuksesta toiseen jalkaan polven yläpuolelle semmoinen 5cm halkaisijaltaan pyöreä tunnoton alue. :D Älä kysy miksi, hoitajat vaan sillon sanoi, että joskus niitä jää ja tunto palautuu tai sitten ei.

Mun napa muuttu tummaks jo raskauden aikana ja hmm ehkä joku 3-4kk sektiosta niin se tummuus rupesi lähtemään pois vähän kun ois likaa hangannu niin lähti ihoa. Tai tiedä sitten olenko ollut niin paskanen koko raskauden ja vähän pidempään ja luullut sitä vaan normi tummentumaks. :LOL:
 

Yhteistyössä