*Esikoista yrittämään 2013!*

Täällä nyt kp 29/ 28-35 ja menkat ilmeisesti tulossa, kun turvotuskipu on jälleen alkanut.

Täällä onkin keskusteltu paljon vyöhyketerapiasta, hermoratahieronnasta ja happo-emästasapainosta. Itse voisin kertoa omista kokemuksista sen verran,että kokemusta löytyy juurikin tuosta happo-emästasapainon korjaamisesta. Mulle on homeopaatti sanonut jo vuonna 2008, että mulla on hapan elimistö ja sain jotain droppeja ohjeita mukaan. No 2012 keväällä kävin pitkästä aikaa uudestaan hänene vastaanotollaan ja ei sanonut mitään enää happoemästasapainosta. Luulen ,että omat ja hänen antamat konstit poisti tämän ongelman. Lisäksi mä löysin tähän oivan avun valmarinista sattuman kautta. Mulle nimittäin kokeiltiin topimax migreeninestolääkettä ja mulle tuli siitä tosi pahat kylkikivut minkä takia jouduin päiväksi sairaalaankin tutkimuksiin. Syy mitä ilmeisemmin tuo lääke ja se kehotettiin jättämään pois. Alkoi lääkkeen alasajo, joka vei multa aikaa kolmisen kuukautta. Sit mun mies löysi netistä eng.kieliseltä saitilta tost lääkkeest, et se happamoittaa verta ja sitä kautta vaikuttaa maksaan ja ,et joku oli saanut apua emästuotteilla (meillä vastaava suomessa valmarin). Ostettiin sitä mulle pari pulloa ja huomasin kyllä miten pahimmat kivut alkoi hellittää jo muutamassa päivässä. en tiedä kuvittelinko sen mutta vetäsin ne pari pulloa ja kivut hävis.

Nykyään vetelen pullon kuureja silloin tällöin. Etenkin aamukahvin jälkeen otan lasillisen vettä johon sekoitan ruokalusikallisen Valmarinia, koska kahvihan on hapanta. Myös lääkekuurien aikana otan valmarinkuureja esim. menkkojen aikaan kun vedän monen päivän kuurin särkylääkkeitä menkkakipuihin, juon myös samanaikaisesti valmarinia, koska särkylääkkeet happamoittaa elimistöä.

Konstit saattaa löytyä hedelmäkoristakin kotoa, jos teillä on sitrustuotteita. Sitruuna muuttuu elimistössä emäkseksi, joten sitruuna vettäkin voi kokeilla. Pascoe jauhekin on tarkoitettu juuri tähän happoemästasapainon tasaamiseen. Sitä saa luontaistuotekaupoista. Ite en vaan sen mausta kovin paljon tykännyt. Potki aika pahasti takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Helena: Ei se oo vastaan sanomista, kunhan totesin. Tää ketju on kuitenki ollu pystyssä aika kauan, ite oon muistaakseni ollu täällä kanssa kohta vuoden... Ja aika moni joka on plussannut, niin yritystä on ollut aika kauan takana.

Jos olet jo eksän kanssa yrittänyt 6kk, niin eikös sulla silloin ole enemmän noita yrityskiertoja kuin 3? 6+3=9. Tai sitten se laitetaan alkaneeksi yritysvuodesta, kuten jotkut tekee, jos ei ole kiertoja laskenut.
 
Moi!

Tässä olis yks kuumeilija joukkoon mukaan. Oon pitkään seuraillut palstaa taustalla, mut nyt aattelin rohkaistua. Mun vauvahaaveet lähti keskeytetyn raskauden jälkeen liikkeelle. Nyt kun todella raskautta toivoo, ei se ookkaan niin helppoo. Yritys siis aloitettu 9/2012, ja menossa YK 8. Toiveet on taas korkealle, menossa nyt kp22. Tsemppiä koitokseen meille kaikille ihanaiset naiset!!
 
Tervetuloa Minttu-Lilja!
Kaikille piinailijoille tsemppiä!Toivotaan että plussa pärähtää pian :)

Itselläni oli muistaakseni kp28 menossa/30 ei mitään oireita, vähän turvottaa kuten ennen tätiä kuuluukin.. olen töissä tämän viikonlopun niin en ehdi turhaan stressaamaan. Oikeastaan odotankin tätiä kylään jotta saadaan seuraava kierto käyntiin ja päästään taas tekemään sitä itseään.. baby dancing niin kun tuolla englantilaisessa maailmassa sitä kutsutaan.

Olen todella iloinen, että varasin eilen ajan gynelle. Vaikka menen perus tarkastukseen ja tarkistuttamaan vaan että ovuloinko niin silti tuo on aika suolainen maksu yksityisellä mutta täysin sen arvoista. Oon lykännyt tätä pitkään taloudellisista syistä mutta nyt olen menossa 10.4 sinne, jippii!
 
Viimeksi muokattu:
Helena2013 paljonko maksaa ja mitä niinku tarkalleen sisältää?

Miten muuten ne greippijutut, mihin aikaan niitä pitäs syyä kierrossa et jotenki auttas? Kun nyt oon sattumalta vain maun takia ostanu ja syöny verigreippiä, niin onkohan siitä mittää hyötyä ennää ku ovis oli jo?
 
*Esikoista yrittämään 2013!*


Tervetuloa mukaan kaikki esikoista yrittävät!

Tietojen päivitys ja lisäys listalle punaisella ja lihavoituna!

YK: yrityskerta/-kierto
YA: yritys aloitettu

Esikoista yrittävät:

NIMIMERKKIIKÄYKYA
Mmaria211809/2011
Evangelina271810/2011
Nea86 2601/2012
tarana251303/2012
*Stiina241103/2012
miss_piggy31902/2012
Future Mum31805/2012
Mary Ann29808/2012
Minttu-Lilja27809/2012
jjennaa- 218
haaveuni 2707/2012
LilyAlice33708/2012
mamiksi 217
Memmo25608/2012
Lauriska27609/2012
Milya 21610/2012
ralliruutu2310/2012
pikkupingviini 29312/2012
Alexandra89 23301/2013
Heilanga30301/2013
annab31301/2013
kukkurukuu 23308/2012
pippuri85 283
annsuli233
Na-dene27201/2013
Helena201328202/2013
pienitiikeri 262
Neyski2001/2013
Laruu20101/2013
Tyttötiikeri26101/2013
enn1e23102/2013
Tiivis27103/2013
Yksinkaksin251
Paloma84 281



Plussanneet:
Eleanor85 02/2013 (YK 1)
Mylvinen 02/2013 (YK 6)
elsanen 02/2013 (YK 2)


Plussainneiden ketju:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2146826-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-2011-ja-2012-a/sivu12.html

Hyödyllisiä linkkejä:
Ovulaation tunnistamisesta juttua
Tilastoa raskaushormonin havaitsemisesta testissä DPO:n mukaan
Kuukautispäiväkirja

Listaa päivittää: Alexandra89
 
Viimeksi muokattu:
Evangelina ne sano hinnaksi peruskäynnille 80-120e. 80e jos siihen ei sisälly esim papakoetta, mikäli sisältyy niin hintaa nousee n.50 eli menis sinne vähän yli 120e.

Oon tänään itsekin mietiskellyt kera työkavereiden tuota hintaa... kun oon vähän hömppä enkä oo käynyt gynelle koskaa muutoin kuin perustarkastuksissa.. niin miten gyne kattoo ovuloinko? Näkeekö sitä noin vaan vai vaatiiko se juuri sen ultrauksen joka nostaa ton hinnan taas pilviin? On nimittäin turha mun mennä sinne jos gyne toteaa vaan et en voi tsekkaa ovuloitko mut paikat on siistit, kiitos hei ja lasku käteen.

Halun vastauksia sieltä!
 
Helena2013 mitenkä ajattelit, että gyne vois ilman ultraa "katsoa" ovuloitko, ihan näin mielenkiinnosta kyselen?? ;) Mun mielestä gyne ei voi ilman ultraa muuta kuin tarkastaa sun paikat näin ulkoisesti, vähän palpoida onko mitään erityisiä aristuksia, jotka voivat viitata esim. endoon. Ultran avulla pystytään katsomaan esim. kierron puolivälin hujakoilla onko munarakkulaa kypsymässä ja ovulaatiota lähestymässä. Lisäksi ovulaatio voidaan tarvittaessa varmistaa verikokeella oviksen jälkeen. Tietenkin sun kierto kertoo kaikista parhaiten tapahtuuko ovulaatiota, jos kierto on pitkää voi viitata ovuloimattomuuteen. Myös ovistestit on hyödyllisiä. Multa lapsettomuuteen erikoistunut gyne kysyi heti, että oonko saanu ovisplussaa testiin. Perusgynekäynnillä kartoitetaan mahd. kuukautiskierron häiriöitä, jotka voivat vaikeuttaa raskautumista. Oviksen varmistelut liittyvät lapsettomuuden selvittelyihin.

Omakohtainen kokemus: yritys aloitettu 03/2012, kierrot hormonaalisen ehkäisyn jälkeen pitkiä (35-47). Syksyllä kävin kunnan neuvolassa tarkastuksessa ilman ultraa: tarkistettiin PAPA, perusverikokeet, jotka ok. Lisäksi sain Terolut -reseptin lyhentämään kiertoa. Nyt kun tuli vuosi täyteen, varasin yksityisen gynen ultran kera (170e). Käteen jäi PCOS diagnoosi ja Clomifen -resepti. Itse ajattelen, että vähemmältä stressiltä olisin säästynyt jos jo puoli vuotta aikasemmin ollisin mennyt suoraan yksityiselle. Nyt jatketaan hoidot yksityisellä, jos "rankempiin" hoitoihin joudutaan, niin siirrytään julkiselle.

Toivottavasti tästä oli vähän apua sun mietteisiin!
 
Viimeksi muokattu:
Moi Stiina ja kiitos vinkeistä! Ai noin se meneekin? Mun täytyy sit varmaan soittaa uudelleen ja joko perua aika tai varata aika ultraukseen ja kysyä samalla että mitä se maksaa.

Mulla on semmonen tilanne että nykyisen miehen kanssa yritys on vasta aloitettu mutta edellisen miehen kanssa ehdittiin 6 kk yrittää lasta ja plussaa ei koskaan tullut.. tästä kaikesta jotenkin oon stressannut koska en ole koskaan varsinasesti bongannut ovista edes testeillä, vaikka kierto on säännöllinen ja mitään hormonaalista ehkäsyä ei ole koskaan mulla ollutkaan niin testeihin on tullut aina haaleaa viivaa..

Ja koska yrityskertoja on takana se 6 aiemmin ja nyt on menossa toinen.. eli 8 niin mielestäni siitä ei voisi olla haittaakaan mikäli gyne vois tarkistaa ovuloinko ja määrätä siihen lääkkeet mikäli jos niin ei ole. Pelkään vaan että ne ei kovin helposti niitä määrää tai muutenkin että tuhlaan aikaani. Ei mulla periaatteessa ole mitään lapsettomuuteen viittaavaa mut haluisin oikeasti ajoissa selvittää nää jutut ettei sit mene vuosia tässä turhaan.. ikääkin koht 29.
 
Ikä unohtui mainita, eli oon 27. Ultrauksesta oli puhetta. Yksityisellä on monesti hyvät laitteet hommaan, eli suosittelen kyllä sitä jos on epävarma kierrostaan. Kallistahan se kyl on, mut mitä sitä ei tekis mielenrauhan ja lapsen saamisen eteen.

Ihanaa, et voi täällä purkaa omia tuntojaan, kun on muuten halunnut tän vauvatoiveen pitää ihan hys hys =) Mukavaa viikonloppua näin alkavan kevään korvalla!
 
Helena: Oothan kokeillut useampaa merkkiä ovistestejä? Oon käyttäny ite sekä Pregcheckiä että perhoset-sivustolta tilttuja halvempia testejä ja käyttäny niitä rinnakkain. Pregcheckeillä olen oviksen nyt molemmissa kierroissa bongannut, perhoset ei näyttänyt oviksen kohdalla muuta kuin haaleaa viivaa, jonka ilman pregcheckin testiä olisin tulkinnut negaksi. Eli voihan olla myös, että sulla on vaan ollut sulle väärä testi käytössä :) Täällä palstallakin on tullut vastaan, että eri testeillä on kaikilla kannattajansa. Mikä toiselle ei näytä mitään, voi toisen mielestä olla hyvä. Suosittelen koittamaan just esim tota Pregcheckiä. 10 testin paketti maksaa noin kympin, saa Prismoista ja Cittareista.
Ja hyvä myös toi sun varaama gyne. Luulen, ettei sun tarvii peruuttaa aikaa, koska ultraus on suht nopee toimenpide. Eli varmuudeksi voit varmistaa vielä, että ehtiihän sen käynnin puitteissa myös tehä sen ultrauksen :) Toivottavasti saat sieltä vastauksia kysymyksiisi :)

Minttu-Liljalle :wave: ja tervetuloa.


Kuten joku (muutamakin) jo edellä mainitsi, tähän pinoon on saatu ihan liian vähän hyviä uutisia, joten kaikille hurrikaanin kokoiset plussapuhurit. Pistetään tytöt testit laulamaan punaisena, eikös vaan! :D
 
Paloma84Tosta happoemästasapainosta.. En tiedä, oonko hapan muija mut ostin nyt sit varuiksi tuota Valmarinia. :D Paljos tommoiset homeopaatit yleensä maksaa? Mielenkiinnosta vois vaikka käydä...
Jännä et sitä kyl kokeilee melkein kaikki kepulikonstit. Tällä hetkellä on raskaus-multivitat ja toi Valmarin käytössä. Viime aikoina on myös alkoholi menny aika huonosti alas, joka tietenkin on ihan hyvä. En pistä yhtään pahakseni.
Helena2013, no mulla tulee tänä vuonna se 30 täyteen et täälläkin biologinen kello melkein huutaa jo punaisena... Siks mäkin mietin sitä et uskaltaako tässä nyt vuotta odotella vai pitäiskö käydä tarkistuttamassa värkkinsä aikaisemmin ihan oman mielenrauhan takia.. Kallistahan tuo tietenkin on yksityisellä.. :/
 
miss_piggy
Helena:Mulla maksoi yksityinen gynekäynti Kela-korvauksen jälkeen 133 euroa, siihen kuului ultraus jolla tarkistettiin kohtu ja munasarjat, ja tehtiin sisätutkimus. Eli keskenmenon jälkeen lääkäri näki tosta mm. sen, että kohtu oli tyhjä, mutta kohdun limakalvo sen verran ohut, että ovulaatiota/kuukautisia ei ihan heti ollut odotettavissa, lisäksi siinä näkyi munarakkulat, ja niiden koko, joista voi päätellä sen, että onko ovulaatio ollut vai onko tulossa, vai ovuloitko mahdollisesti ollenkaan, onko pco tms...Itse kävin terveystalossa.
Itellä onneks on sellanen sairausvakuutus, joka korvaa tuonkin käynnin, eli lähetän kaikki sairaus-kulut (vakuutusyhtiöille tarkoitettu kuitti pitää aina pyytää sieltä terveystalosta tms)aina vakuutusyhtiöön, ja sitte rahat tulee mun tilille takasin.

Omakohtainen kokemus:
Pillerit lopetettu 02/12 kymmenen vuoden käytön jälkeen, heinäkuussa varailin aikaa yksityiselle gynelle, kun menkat tuli 5kk:n aikana vain yhden kerran. Yksityinen gyne haastatteli, teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Diagnoosi oli lievä PCO, ja hoidoksi tuolloin tuli terolutit 6kk, eli heinäkuu-joulukuu 2012. Jos en olisi raskautunut joulukuuhun mennessä->lisätutkimuksiin.

Terolutien jälkeen raskauduin siis luomusti, ja kesken meni, yksityinen gyne taas 18.3.13, tehtiin sisätutkimus, haastattelu, ja ultrattiin. Kohtu oli tosiaan puhdas km-materiaalista. Jatkosuunnitelmana: vielä puoli vuotta eli syyskuuhun saakka luomuyritystä joko teroilla tai ilman. Clomeja ei kirjoittanut, koska seurantaultrat on järkevämpää suorittaa julkisella puolella jo ihan hintojen takia. Jos en tule raskaaksi puolen vuoden aikana, niin sitten hakeudun naistentautien poliklinikalle jatkotutkimuksiin, jos saisin esim. clomit tms.

Ja minähän täytän JO 32, että mulla ei oo loputtomiin aikaa, silti lääkäri pisti vähän nyt kapuloita rattaisiin. Aion kuitenkin jo ensi viikolla kysyä naisten polilta että mitä mieltä ovat, hakeutuisinko sinne hoitojonoon jo aiemmin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Hahaa! Eilen kp24/28-30 huomasin, että edellisestä (keskeytetystä) raskaudesta nännipihoihini jääneet vaaleat pisteet olivat kohonneet näpyiksi! Noita näppyjä ei ole koskaan ollut muuten kuin tuon raskauden aikana! Olen myös ollut rasittavan räjähdysherkkä koko viikon ja eilen sain hillittömän itkukohtauksenkin illalla. Normaalisti mielialani on melko tasainen koko ajan, enkä ole luonnostaan itkuherkkä. Tissien arkuus on myös lisääntynyt merkittävästi viimeisen parin päivän aikana ja nyt voidaan mielestäni puhua jo arkuuden sijaan kivusta. Jos ne pirun menkat kehtaa taas alkaa, ni kyllä pudotaan ja korkealta. :whistle:
 
Moikka kaikki!

Mä oon sitä mieltä, että nyt vaan meen sinne gynelle ja toivon että maksaa Kelan korvauksien jälkeen sen alle 150. Osaisko joku kertoa mulle että miten se ultraus tapahtuu ja sattuuko se ja kauanko se kestää yms?

Nadene oon kokeillut muutamia merkkejä mut suurin osa ollut jotain toooosi halpoja ebaysta tai huuto.netistä, voisin tähän kiertoon käydä cittarista hakemassa ne pregcheckin testit niin testailen sit kahdella eri merkillä, niitä halpiksii muuten löytyy kaapista.. pitäskö lämpöjäkin alkaa tarkkailee?Kaikki keinot käyttöön!

Tosiaan hienoa Minttu-Lilja että tulit joukkoomme ja tosi kiva, että sullakin on ollut samoja juttuja mielessä kuin mulla.. ja tosiaan mitä sitä ei tekis sen eteen et sais oman lapsen!

Mary Ann kiva kun otit asian puheeks, tosiaan itelläkin tää ikä 28, vaikka se ei vielä ole hälyttävä niin pyörii mielessä päivittäin.. realiteettian on, että ei tästä nuorruta ja jos haluaa useamman mukulan niin ei tässä koko elämää ole aikaa. Ja itselläni on sellainen haave, että tekisin kuitenkin lapset mieluiten ennen kuin olen 35 .....kuin että olisin 40.

Miss Piggylle myös sanoisin että jos vaan hoitojonoon pääsette niin ei siitä varmaan haittaakaan ole. Ainakin itsestäni on tuntunut jo pitkään siltä, että aikka luomusti sitä aina toivoo tulevansa raskaaks mutta ei sitä koskaan voi tietää.. mieluiten on jonossa ja jatkaa yritämistä samalla luomusti ja lopettaa vaikka sitten kaikki jonot mikäli raskaaksi tulee. Tuo Terveystalo olis muuten jees mutta lähin oli hiukkasen kaukana mun kotona ja tuossa Mehiläisessä olen käynyt työpaikan kautta tosi paljon ja saanut sieltä hyvää palvelua.

Kerroit aika tarkkaan tuosta ultrauksesta, meneekö siihen paljon aikaa?
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Helena:Eli se ultra tehdään sisäkautta, se ultra-laite on sellanen ehkä etusormen paksuinen "sauva", jonka päälle tulee joku muovihanskan sormiosaa muistuttava suoja, ja vähän varmaan liukastetta tarvittaessa. Sitten makaat siinä pöydällä alapää paljaana, ja lääkäri laittaa ultralaitteen sisään. Tuossa terveystalossa se näyttö on ihan siinä tutkimuspöydän vieressä, joten näet itse samalla siitä näytöltä, miltä kohdussa näyttää, ja tää mun käyttämä gyne selittää myös samalla kun ultraa, että mitä siinä näytöllä itseasiassa näkyy.
Siihen ei mene paljon aikaa, eli max. 5 minuuttia varmaankin.
Mun käsityksen mukaan kaikki tälläset gynekologisissa tutkimuksissa tehtävät ultrat tehdään just emättimen kautta, eli mahanpäältä ultrataan vain niitä raskaus-ultria. Mutta ei se oo kivulias, kun se sauva on kuitenki niin ohut.
 
Mun kädet on ihan kylmän hikiset ja tärisee... Aloin kiljua vessassa ja näytin testiä miehelle. Kysyin mitä sä näät? Toinen vaan, että no kaks viivaa. Mitä se tarkottaa? Sanoin, että no mitä luulet :)
Sit toinen tulee hetken päästä uudelleen, et näytäs vielä sitä... Onks siinä oikeesti kaks viivaa... Nyt vaan toivotaan, että pysyy mukana, kun tänään tosiaan vasta Dpo10... :)
 
Minullakin kädet tärisis ja itkukin pääsis tuossa vaiheessa, uskon kyllä että kaikki menee hyvin vaikka on dpo10. Nyt vaan paljon iloista mieltä sinne ja mahdollisimman monta uutta testiä ensi viikolla! :heart: YK2 nappas, ei kyllä ole huono juttu :) Waude, tulisko tää teijän tyyppi viel tän vuoden puolella?
 
  • Tykkää
Reactions: Paloma84

Yhteistyössä