Esikoista yrittämään 2012!

  • Viestiketjun aloittaja Sennay
  • Ensimmäinen viesti
Mun äiti on kertonut ostaneensa jo muutaman ensi-kirjan ja neuloneensa nuttuja. Ei kuitenkaan sen suuremmin ole perheenlisäykseen painostanut. Anoppi sen sijaan on välillä inhottavakin, sukujuhlissa lähinnä puhuu toiveestaan saada lapsenlapsi ("taitaa tuo meidän "Heikki" (mieheni veli, joka ei edes seurustele vielä) saada nopeammin lapsia kuin "Henri ja Henna" (minä ja mieheni).)

Sennay ja Vinku85, täälläkään ei juuri kokemusta vaippojen vaihdosta ihan pienille. Ainoastaan töissä olen vaihtanut melko pienille vaippoja, mutta en kuitenkaan iiiihan pikkuisille (selvät selitykset jälleen...). Jonkun verran jännittää kaikki pienen hoitoon liittyvä, että osaako sitä sitten toimia. Van kerkiääpä tuota vielä opetella.

Me ei olla vielä paljoa ehditty asiasta puhua. Olen jo alkanu miettiä, että apua! miten tässä asunnossa mahtuu vauvan kanssa elemään. Nelöitähän tässä on 61, mutta esim. makkarissa ei tällä hetkellä todellakaan tilaa pinnasängylle ja hoitopöydälle ;o Tästä kommentoin eilen isännälle, sanoi vain että kaikkea se sinäkin mietit :D Mut pakkohan se on! Ja pst, peitot on heiluneet vauva-päätöksen jälkeen ihan mielettömästi, vaikka pillerit vielä menee :D Isäntä nauroi että onhan se nyt harjoiteltava ahkerasti... :D
 
Mulla on suvussa paljon serkkuja, serkkujen lapsia ym, joita olen hoitanut ihan pienestä vauvasta asti. Olin jo vuosia sitten myös lapsenvahtina yhdessä perheessä usein, ja heidän toinen tyttärensä taisi olla 7-viikkoinen kun ensimmäisen kerran hoidin häntä koko illan ja alkuyön (perheen vanhemmilla sellaiset työt, johon kuului erilaisia "edustuskekkereita", ja usein matkoineen venyivät pitkälle yöhön).

Koen olevani aika perillä vauvojen ja lastenhoidosta, ja vähän koomista olikin, kun isosiskoni sai viisi vuotta sitten esikoisensa, minä opastin häntä vauvan hoidossa :D.
Mulla ei siis ole mitään paniikkia tästä asiasta, mutta miehelläni on. Hänellä ei ole suvussa yhtään itseään nuorempaa, saatika sitten pikkulapsia. Ensimmäiset oikeat kontaktit lapsiin hän on saanut sinä aikana kun me ollaan oltu yhdessä. (Minulle jotenkin vaikea ymmärtää miten joku voi oikeasti yli 20 vuotta elää ilman mitään kunnollista lapsikontaktia, mutta on se näköjään mahdollista). Miestä jännittää paljon se miten hän itse osaa vauvan kanssa sitten joskus olla.


Mulla oli jossain vaiheessa kauhea tarve koko ajan jutella vauvajutuista miehen kanssa, ja hänellä meinasikin hermo siihen mennä. Sen jälkeen kun tieni löysin tänne palstalle on tilanne helpottunut. Saan purkaa täällä paineet :LOL: ja mies saa olla rauhassa. Nyt onkin käynyt sitten niin että mies on alkanut itse yhä useammin ottamaan lapsi- ja vauva-asiat esiin ja juttelemaan niistä, kun minä en ole koko ajan asiasta puhumassa. Ehkä hän on saanut miettiä omaan tahtiinsa asioita vihdoin :D. Mutta kyllä me ollaan paljon koko ajan puhuttu näistä jutuista. Meistä molemmat on sellaisia tyyppejä että koko meidän suhde perustuu oikeastaan siihen että kaikesta voi puhua ja kaikesta todellakin sitten puhutaan :D
 
Viimeksi muokattu:
fairytonia: Ei se keskenmeno pelkästään siitä voi tulla, että tuleva mummi odottavalle äidille huutaa. Keskenmenoihin ei voi yleensä itse vaikuttaa mitenkään (no ehkä niin, jos käyttää alkoholia niin reippaasti, että sikiö on niin vaurioinen, että abortoituu itsekseen). Tuntuu olevan joku mistälie elokuvista peräisin oleva myytti, että raskaita uutisia tai isoa stressiä kokiessa menisi tyyliin aina kesken. Mutta toki tietysti kannattaa odotella sinne turvallisemmille viikoille ennenkuin kertoo sellaisille, jotka eivät vauvauutisista niin innoissaan ole. Aika ikäväähän se olisi, jos keskenmeno sattuisi tulemaan ja toinen vieressä sitten suurin piirtein riemuitsee, että olipa hyvä homma kun meni kesken. :S

Itellä on työni puolesta nuo aivan pienet vauvat tuttuja, että niiden perushoito toki onnistuu. Välillä vain miettii ja jännittää, kun on kuitenkin niin paljon kaikkea pikkujuttua, mitä ei työssä kuitenkaan opi, kun ei niiden vauvojen kanssa 24/7 ole. Miettii vain, että kuinka pöljiä sitä sitten kehtaa kyselläkään, kun joskus oman toivottavasti saa. Ja enemmän sitten mietityttääkin miten osaan olla sellaisen vähän isomman lapsen kanssa, joka on taaperoiässä. Se on ehkä itselle etukäteen ajateltuna se vierain ja haasteellisin.
 
Eiköhän sitä sitten oman vauvan kanssa hoitamiset sun muut hoidu sitten luontevammin. Siinähän sitten oppii :)

nallukkan, mä oon miettinyt myös paljon ihan noita käytännön asioita, jopa ihan naurettaviakin yksityiskohtia jo tässä vaiheessa :) Esim. että missä makuuhuoneessa sitten nukutaan vauvan kanssa, että on paras kulku kodinhoitohuoneeseen (JOS siis pysyn tämänhetkisessä päätöksessäni olla ostamatta erillistä hoitopöytää) tai että sänkyä täytyy sitten kääntää, että pinnasänky mahtuu hyvin, jos mies haluaa nukkua sillä omalla tutulla puolellaan... Heiluin mittanauhan kanssa kodinhoitohuoneessa, kun mies tuli kyselemään mitä ihmettä touhuan. "Mittaan mahtuuko täällä hoitamaan vauvaa", no sehän repesi, toivoi varmaan että olisin ollut jossain remonttipuuhissa.

Kaikenlaisia pikku juttuja sitä huomaa suunnittelevansa. Vaunuistakin meinasi tulla jo huoli, kun ei ollut mitään hajua niiden ominaisuuksista. Meni niitäkin tutkiessa rattoisasti pari iltaa ;) No juu mies naureskelee että menen asioiden edelle, mutta on vaan niin hauska suunnitella tulevaa! Kuten ehkä huomasitte tästä selostuksesta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Piikikäs
olihan se pakko käydä ostamassa se vauvalehti :D miehellekin sanoin että oon minäkin tyhmä kun tälläsiä ostan,en oo vielä edes raskaana eikä edes yritetä.no mies tuumasi että jospa sitä ruvettais yrittää kun vauvalehtiä jo ostelen :D mut ei,elämäntilanne ei oo vielä sellanen että ennen kesää ainakaan vois yrittää..

jospa sitä lotossa voittaisi niin voisin kyllä pillerit jättää sitten vaikka heti pois :D
 
Hihii, löysin ratkaisun! Ehkä sänkyä kääntämällä ja toisen yöpöydän pois viennillä saisi pinnasängyn mahtumaan makkariin! Ja sitten ostaa tollaisen hoitotason, minkä voi siihen sängyn päälle asetella. Ai että oon fiksu ;) Ei ehkä tartte heti alkaa asunnon vaihtoa suunnitellakaan.

Nyt on mietinnässä tuo oma ylipaino, oon koittanu ettiä monenlaista tietoa aiheesta. Mietityttää, kuinka lihava on oltava että se vaikuttaa vauvaan. Jossain lukee, että vauvaan se ei vaikuta mutta muuten yleiseen jaksamiseen ja synnytykseen. Nyt viimeiset kuukaudet olen koittanut tarkkailla ruokavaliota (paastosokeri piirun verran koholla labroissa, tosin pikamittauksella ne on näyttäneet normaaleja) mutta ei se vaa´alla näy. Huokaus.

Vinku85 onneks joku muukin suunnittelee :) Isäntä nauroi eilen, kun kerroin miettineeni kummitkin jo valmiiksi. Tosin tämän mietinnän olen suorittanut pikkuhiljaa yhteiselomme varrella. Nyt kahtelen vähän noita hoitotasoja ja pinnasänkyjen mittoja. Melkein kaiken todennäköisesti saamme sukulaisilta, kuitenkin todennäköisesti vanhemmillani ja tädillä on vielä käyttökelpoisia juttuja tallessa :)

En malta odottaa viimeistä pilleriä. Toivottavasti kierto palautuisi edes hieman säännölliseksi. Huokaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Vinku85
Heippa kaikille!
Vieläkö joukkoon mahtuu yksi kuumeilija? Olen 25-vuotias, kuten avopuolisonikin, ja molemmat haaveilemme yrityksen aloittamisesta...Olemme päättäneet aloittaa yrittämisen ensi helmikuussa, sillä nyt on niin monenlaista menossa, kuten valmistujaisia ja häitä ja kaikkea. Renkaan käytön lopetin jo kesällä, sillä halusin katsoa miten menkat tulee luomuna, kun olen käyttänyt ehkäisyä 7 vuotta, jonka ajan olemme olleet yhdessäkin...Epäsäännölliset on menkat edelleen, kuten myös ennen pillereitä. Olipa ihana löytää tämmöinen ketju, jossa on muita samassa tilanteessa! Meillä mies voisi jättää jo ehkäisyn kokonaan, mutta ite haluan ottaa rennosti vielä polttareissa ja häissä... Ihanasti mahan pohjassa nipistelee kun miettii kaikkea tulevaa! Odottaminen on kyllä vaikeaa, vaikka muutamasta kuukaudesta onki kyse:D
 
Helou stream! Varoituksen sana: tää palsta saattaa yllyttää ottamaan varaslähdön tuohon yrittämiseen, niin on käynyt jo ainakin yhdelle vai oliko jopa kahdelle :D Eli mukaan vaan niin pysyy palsta liikkeessä.

Ihan pakko oli tulla tänne kertomaan, kun sydämeni ihan suli eilen... Sain puhelinsoiton mieheltäni, joka oli ehtinyt ennen mua kotiin ja katsonut postit. Oli tullut tarjouskuponki Reino ensiaskeltossuista ja oli kuulemma heti pakko soittaa mulle ja kertoa :D Taitaa saman katon alla asua toinenkin kuumeilija... ;)
 
nallukkan: Tuleehan siitä ylipainosta kaikkea pientä ekstraa. Kaikkein eniten se arjessa varmasti näkyy tuossa jaksamisessa. Ite nyt kun olen tässä kerryttänyt painoa laihdutuksen jälkeen taas 10+ kg niin kyllähän se jaksamisessa tuntuu. Siinä mielessä en nykyisellä painolla haluaisi raskaaksi tulla, koska oikeasti miettii miten jaksaa vielä tästä 10kg tms painavampana. :eek: Juttujahan on kaikkea jopa lapsen älykkyyteen vaikuttamisesta lähtien. Lähinnä kai ylipainolla on isompi riski sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin, jolloin vauva voi kasvaa kohdussa turhan isoksi ja jos ei ole aivan optimi lantio, niin voihan se 4+ kg vauvan synnyttäminen joskus tehdä tiukkaa. Myös pehmytkudosvastus alapäässä on suurempi, koska sitä läskiä kertyy myös välilihan alueelle. Herkemmin siis saattaa joutua esim. välilihaa leikkaamaan synnytyksessä. Ja synnytyksen aikana voi olla haasteellista saada ulkoisella sydänääniseurannalla piirtämään luotettavaa käyrää, joten voidaan joutua ehkä vähän varhaisemmassa vaiheessa laittamaan pinni vauvan päähän sisäisen seurannan saamiseksi. Nämä nyt ovat ne osa-alueet, jotka itseäni mietityttävät, jos nykyisellä 27,5:n bmi:llä raskautuisin (mulla paino kerääntyy isona osana vatsaan). Osa nyt on lähinnä vain jotain tällaisia "hävettäisipä jos ei saisi ulkoista ktg-seurantaa läskien takia" -tyyppisiä juttuja, osa ihan oikeita huolenaiheita. Sitten jos mennään tuonne bmi >40 niin tuleehan siinä myös ongelmia esim. selkäpuudutteiden laitossa, kun neula ei välttämättä ylty ja hätäsektiossakin nukuttaminen on riskialttiimpaa.

Mutta nykyään on entistä tyypillisempää, että porukalla on bmi yli 25. Melkeinpä siihen aletaan kiinnittää huomiota vasta sitten, kun bmi lähtee olemaan enemmän yli 30.
 
Meilläpä saattaakin jäädä pillerit pois jo kahden viikon päästä!! :) Mieheni eilen saunassa sanoi, että tällä hetkellä hänestä tuntuu että voisi jättää jo aikaisemmin, mutta annoin toki vielä sen kahden viikon miettimisajan, että jos mieli muuttuukin niin sitten syödään vielä yksi liuska. Vatsassa on näin isänpäivänä jännityksen tuntua, että ensi vuonna voidaan jo viettää meidänkin perheessä isänpäivää!
 
IIIKK! Meillä myös aikaistuu tuo yrittäminen =) Alunperinhän meidän piti aloittaa nyt joulukuun alussa, mutta syönkin enää yhden viikon pillereitä, eli viikkoa aiemmin suunniteltua jää pillerit pois. Taidan siirtyä seuraavaksi muihin keskusteluihin. Tsemppiä kaikille yrityksen aloittamisen odotteluun! Kiitos kaikille kanssakeskustelijoille ihanista ja kannustavista keskusteluista!!
 
Näköjään yllyttää aikaistamaan:D Temppiä Apina25:lle yritykseen! Näin isänpäivänä aihe varmaan puhututtaa kaikilla kuumeilupariskunnilla, ainaki meilläpäin:) Ja täältä näköjään muutki innostukset lähtee, kun niin teki mieli jos ostaa vauva-lehti eilen kun kävin kaupassa:D Oottako te syöneet noita raskausvitamiineja?
 
Onnea Apina25:lle täältäkin suunnasta :)

stream minä mietin josko pitäisi tilata nettiapteekista jo niitä raskausvitamiineja ja alkaa syömään? Ruokailutottumukseni ei ole mitenkään terveellisimmästä päästä, mutta pitäisikö kuitenkin odottaa siihen plussaan asti vai mitä mieltä porukka on täällä?
 
Na-nu sanoppa muuta! :D

bambi90 Mä luin siitä paketista apteekista, että suositellaan raskautta suunnitteleville myös.. apteekkarin täti sanoi, että suositellaan foolihapon takia myös raskautta suunnitteleville, ja luin siitä myös joskus joltakin toiselta foorumilta, että kannattaa aloittaa jos ennen... mitäs mieltä muut on?
 
Muilla vitamiineilla nyt ei niin kiire ole, mutta se foolihappo kannattaa kyllä aloittaa jo kun yrityksen aloittaa. Ne hermostoputken sulkeutumishäiriöt kun syntyvät ihan heti alkuraskaudessa, muistaakseni jopa ennen rv8, joten jopa puolet aikaikkunasta on jo mennyt siihen mennessä kun edes plussaa.

Joku täällä mainitsi pinnasängyn päälle tulevasta hoitotasosta aiemmin. Sepä kyllä kuulostaakin kätevältä viritelmältä ahtaampaan tilaan. Mietityttää kyllä, että mahtuisiko sitä nykyiseen asuntoon vauvaa. Tai no vauva sopii, mutta lähinnä ne vaatteet ja vaunut tuottaisi ongelmia. :D
 
Meillä kämppä on kans sen kokoinen että vauva just ja just mahtuis...ja sänkykin ehkä, mut vaatteet, mahdollinen hoitopöytä ja vaunut varsinkaan ei kyllä tähän läävän sopis. Ollaankin siis katsomassa uutta, ikiomaa asuntoa tässä koko ajan. Asuntolainaa siis tulee olemaan mitä luultavimmin siinä vaiheessa kun vauva tulee.

Meillä kans näin isänpäivän kunniaksi on tullut paljon juteltua lapsentekojutuista. Kovasti odotetaan sitä tammikuuta...yritetään pysyä tiukkana ettei ens kuussa jo aloitettaisi :D. Eihän sitä lasta voi aikataulujen mukaan tehdä, mutta jos ens kuussa jo tulisi aluilleen niin meillä menis kyllä aika pitklti suunnitelmat uusiks monen asian kanssa (kuukausi voi näköjään vaikuttaa tosi paljon).

Tosi konkreettiseksi tuli taas koko homma, kun mietittiin että ostetaan liput Red Hot Chili Peppersin keikalle joka on 1.8.2012....piti miettiä että uskaltaako niitä ostaa. Jos meillä heti tammikuussa nappaa ja sitten turpoan kesän aikana ihan muodottomaksi ja jos on kauheesti ongelmia siinä loppuraskaudessa...
Mut ei sitä voi jossitella. Liput ostetaan ja jos mä en ole silloin sitten enää kykenevä sinne menemään niin aina ne jollekin saa tyrkättyä.

vitamiineista sen verran että ajattelin noi tavalliset vitamiinit nappailla loppuun tässä ja sitten ostaa seuraavan purkin niitä raskausnappeja. Laskeskelin että joulun tienoilla loppuu nuo nykyiset, et tulee sit syötyä pari viikkoa jo ennen kuin varsinainen yritys alkaa.
 
Osaisiko kukaan neuvoa kuinka tuota etusivun esittelyä saisi muokattua? Minun pitäisi sinne vaihtaa yrityksen alkamisajankohdaksi joulukuu 2011, mutten uskalla koskea koko viestiin etten vain pilaa mitään :s

Piikikäs, se on jännä miten sitä miettii jo vuoden eteenpäin, että ehkä en pääse sinne ja tänne jos massu alkaa kasvamaan toivotusti :)
 
Kiitti Na-nu ja Verna-... nyt on sitten foolihapot aloitettu!

Meillä ei myöskään tuota tilaa ihan hurjia määriä ole ja tuon pinnikseen sopiva hoitopöytä kuulosta kyllä ihan loistavalta idealta! Itse myös mietin tuota pyykkikoneen päälle tulevaa, mutta toisaalta olen kyllä suunnitellut myös kuivausrummun hankintaa..heh, kyllähän sitä suunnitella saa:D Eilinen ilta menikin noita vaihtoehtoja tutkiessa..

Ja se on jännä miten se voikin tuo yksi kuukausi jo tehdä ihmeitä aikatauluihin... sikispä täälläkin pitäisi vielä malttaa, vaikka nämä keskustelut innostaa vaan enemmän kaikkea suunnittelemaan... tänää piti jo ekka vauvalehti teidän innoittamana ostaa, hih!
 
Bambi90, Sennay on päivitellyt tuota listaa ja hän voi varmaan muutta nuo tiedot :)

Nuo vauvahaaveet tulee täälläkin vastaan monien suunnitelmien ohessa. Ensi kesälle kun ollaan mietitty jotain ulkomaanmatkaa, niin monet paikat olen jo tyrmännyt sen takia ettei uskalla lähteä jos on raskaana :D Eilen puhuttiinkin paljon tuosta yrittämisen aloittamisesta ja mies oli jo sitä mieltä että aloitetaan jo. Ei malttaisi odottaa :) Mietittiin jo sitäkin et pitää varmaan ajaa naapurikaupunkiin sit ostamaan raskaustesti ku asutaan niin pienellä paikkakunnalla et omasta apteekista ei viitti hakea tai muuten kaikki tietää heti että meillä ollaan raskaana tai yritetään :D Kovasti jo käy mielessä että vietettäiskö meillä jo ens vuoden joulua pikkuisen nyytin kanssa :heart:
 
Sennay
bambi90, päivitin sun tiedot tuonne etusivulle. :) Minulle tosiaan voi täällä huudella vaikka punaisella, jos on jotain päivitettävää. :)

En taaskaan tiedä, että kumpi on korkeampi, vauva- vai hääkuume. :| Päivät menee pohtien, että kumpi ensin, lapsi vaiko avioliitto. Tuo toukokuu on siis hyvin epävarma. Ollaan miehekkään kanssa kumminkin päätetty, että silloin päätetään, kumpi tulee ensin. Pysyn siis listalla ja päivittelen tätä ketjua sekä olen hengessä mukana. :)
 
PikkuB: Voittehan myös tilata noita testejä netistä jostain. Saattavat olla halvempiakin niin. :)

Hääkuumeeseen sai kyllä tuhrattua hyvin pari vuotta ja itse valmisteluihinkin rauhallisesti suunnitellen ja toteuttaen vuoden. No olikin sellanen järkkääminen etten ikinä toisia tuollaisia juhlia järjestäisi. :D Mulla on aina ollut niin tarkka ajatus parisuhteen ja elämän etenemisestä, että naimisiinmeno ennen lapsia oli itsestäänselvyys. Liekö jotenkin avioliiton hienoutta korostanut omassa mielessä se, kun omat vanhemmat ei koskaan naimisiin ole edes menneet ja olen koko ikäni ihmetellyt, että miksi.
 
Minäkin voisin nyt tänne itseni änkeä :) Vauvakuumetta on ollut jo vuosia vähän vaihtelevasti ja noin 1,5 vuotta sitten olen jo mennyt mukaan tuonne kerhoon "aloittajat 2012 - 2013", tosin sille kerhollekin on käynyt niin, että siellä on moni jo raskaana :D Olen siis 22-vuotias, joulukuussa valmistun ammattikorkeakoulusta ja ensi kesänä on häät. Olemme mieheni kanssa puhuneet, että häiden aikaan voisi alkaa myös vauvan yritys, mikäli aika tuntuu vielä silloin sopivalta :)

Anteeksi nyt kaikille, kun en vielä ota kantaa keskusteluihinne. Täytyy ensin ihan rauhassa käydä läpi tätä teidän puhetulvaanne :)

Minut voi siis lisätä listaan: Cembalo - 22v - kesä 2012
 
Vilkaisin nopeasti tätä viimeistä sivua ja palasin kommentoimaan :)

Olette jutelleet siitä, miten kaikkai käytännön asioita miettii jo, vaikka ei vielä edes yritetä vauvaa. Meillä on ihan sama juttu. Nykyisestä kämpästä on kyllä tarkoitus muuttaa isompaan, mutta olen toki myös miettinyt miten tähän asuntoon saisi mahtmaan kaiken vauvan kanssa tarpeellisen ja todennut, että kyllä se onnistuisi :) Minä olen vähän ajatellut hoitotasoa pesukoneen päälle, sillä kylppärissä olisi kätevä vaihdella vaippaa, kun on vesipistekin lähellä. Eilen mies jo mietti isäkuukauttaan ja sitä, että onneksi ollaan sellaisella alalla, että isäkuukauden ajaksi löydän varmasti joitain pätkätöitä jos tarve vaatii :) Tämä pohdinta siis kumpusi siitä, kun yksi hänen kaverinsa viettää juuri isäkuukautta oman lapsensa kanssa :) Onko teidän miehet yhtään ottaneet kantaa siihen, että haluaisivatko olla jonkin aikaa kotona hoitamassa lasta (esim. isäkuukausi tai sitten ihan hoitovapaalla)?

PikkuB: Netistä on tosi kätevä tilailla testejä. Tulee postiluukusta sisälle asti ja sellaisessa paketissa, ettei siitä tiedä mitä on sisältönä :) Esim. kotitestistä olen itse tilaillut: Suomen kotitesti

Bambi90: Kannattaa aloittaa ne raskausvitamiinit jo yritysaikana, sillä alkiohan ehtii kehittyä jo jonkin verran ennen kuin edes huomaat olevasi raskaana :) Vau.fi:n raskauskalenterin mukaan alkion hermostoputki sulkeutuu raskausviikolla viisi, eli foolihapon käyttö olisi tosiaan hyvä aloittaa jo ennen kuin huomaa olevansa raskaana.

Häiden ja vauvan järjestystä olette myös pohtineet. Meille nyt on ensiksi tulossa häät, vaikka ei se mikään ihan välttämätön juttu ollut. Jotenkin vaan jossain selkärangassa oli sellainen ehkä hieman vanhanaikainen ajatus, että olisi hienoa jos kaikki meidän lapset syntyisivät avioliitossa (toivoen, että niitä lapsia tulee).
 

Yhteistyössä