Esikoista yrittämäään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Juliane: Mulla oli loppuaikana paljon sellasta käden, etenkin pikkusormen ja nimettömän puutumista öisin eli rannekanava-ahtaumaa, joka on raskausaikana yleistä..mut ei kyllä noin kipeää tehnyt ja aika jännää, että sulla kasvoissakin tuntui..no, varmaan oot jo neuvolaan soittanutkin :)

Mikset Bubble halua saikulle? Vaikka onkin inhottava jäädä saikulle raskaana niin eikös kuitenkin parempi olis nyt "hyvissä ajoin" huilata, ettei tosiaan joudu sitten ihan määrättyyn vuodelepoon? :) Toivottavasti sun olo joka tapauksessa helpottaa.
 
Eltsu, teen kahta työtä, ekaks oon aamut huoltoasemalla ja siitä sitten illaks jumppia vetämään. Hullulta kun se kuulostaakin niin jumppia pystyn paremmin vetämään kun mitä jaksan huoltoasemalla rehkiä. Jos saisin niin voisin hyvin jäädä huoltoasemalta saikulle mut en jumpista. Ja sitten tulee raha, mun tulot perustuu niihin jumppiin ja jos jään nyt jo niistä pois niin parin kuukauden liksakin pienenee. Nyt kun vielä saa tienata sitä rahaa niin on pakko. Tosin jos tämä nyt vakavaakin on niin toki mä saikulle jään. Lilluksen parasta ajatellen.
 
Lääkärissä käyty, täällä nyt loppuviikko saikulla ja käsi kantositeessä. Tod.näk. joku hermopinne siellä mikä pitäis nyt saada levolla laukeamaan ja kipulääkkeillä, kun mitään lihasrelaksantteja ei voi käyttää..toivotaan parasta..

Epa_88: rakenneultra oli mun perussairauden takia "aikaisin", et päästään ajoissa "kartalle" tilanteesta. Jos vielä ei olisi näkynyt/selvinnyt kaikkea mitä pitää niin sitte olis parin viikon päästä katsottu uusiks, mut kaikki selvis mitä pitikin ja nyt sitte seur. ultra 8vkon päästä..
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Täältä niitä kuulumisia satelee :)

Mukavaa kuulla, että moni on saanut hyviä uutisia ultrista ja "pienistä ja suuremmista" vaivoista huolimatta tunnumme kaikki potkuttavan eteenpäin päivä päivältä. ;)

Oma vointi on hyvä, mutta toki se vaihtelee vähän päivittäin. Periaatteessa jaksan todella hyvin ja olen pirteä (mä olen vielä töissä 4 päivää ja sitten alkaa äippäloma), mutta kävely ja pitkään istuminen ei oo kyllä herkkua. Tänään mun piti mennä labraan antamaan verinäyte (selvittävät nyt ne veren hyytymistekijät synnytystä varten) ja ihana mieheni oli putsannut aamulla ennen kuutta mun auton lumesta yllätykseksi kun päivittelin eilen, että mitenköhän tuo onnistuu kun edellisellä kerralla alkoi supistamaan ilkeesti lumitöitten jälkeen. :)

Mun maha on jo TOSI ISO ja sitä työkaverit kommentoi kyllä aika tiuhaan, mutta sf-mitta menee kuitenkin käyrien sisällä. Lattialta en nostele enää mitään, sukat ja kengät pitää laittaa jalkaan istualteen, tiskikonetta en enää tyhjennä (liian matalalla) ja muutenkaan mitään rankkaa siivousta tmv. en oo enää tehnyt. Selkää on alkanut särkemään, varmaankin johtuu tästä isosta mahasta. Kiloja oli tullut ekasta neuvolasta n. 15 kiloo :( vähempikin olisi riittänyt, mutta en jaksa stressata nytten. Mä odotan innolla kevättä ja kesää, jolloin pääsee sitten vaunulenkeille - eiköhän ne kilot siellä karise pikkuhiljaa. :)

Havahduin tänään, että pitäisi ehkä sairaalakassia alkaa pakkaamaan kun helmikuisten pinosta jo toinen sai vauvan. Ja hänen laskettu aikansa oli mun jälkeen!! Samoin helmikuisten ryhmässä alettiin "pelottelemaan" jälkivuodosta. Ei mulle kukaan oo tehny selväksi, että se voi olla älyttömän runsasta. Monet tuolla mietti ostavansa mummovaippoja jne. suojaksi yölle. Mitäs te jo synnyttäneet? Ootteko pärjänneet normi yösiteille tmv. vai jotain järeämpiä vaippoja suojaksi? Pakko myöntää, että tämä tyttö hieman järkyttyi.. :D

UPS toi mulle tänään imetyspaitoja Boobsilta, mitkä olin tilannut. Ai että ne oli ihania paitoja. Tuntuu ihanalta päältä (menevät siis päälle isosta mahasta huolimatta jo nyt) ja tuntuu todella laadukkailta. Vähän hintavia olivat, mutta nyt just tuntuu, että ovat joka sentin arvoisia.

Line ja Möyry 34 *poks*
 
Bubble Mulla on välillä tuota samaa vaivaa, että yläselkään ja ylämahaan sattuu ja polttaa, ja mulla siihen on syynä fasettilukot! Ne on ilmeisesti rintarangan puolella, ja mulla toissa kerralla epäiltiin sappikohtausta, mut työkaveri suositteli yhtä fysioterapeuttia joka on expertti niksauttaan ne lukot auki, niin se auttoi! Tänään just kävin toisen kerran ku eilen alko tuntumaan että taas on lukkoja, ja olihan niitä koko lapojen väli täynnä! Kannattaa kysellä oisko teilläpäin joku joka niitä osais aukaista, jos se auttais.

(.) Meillä alkoi eilen synnytysvalmennus, tai perhevalmennus- nimellä se oli. Tykkäsin kyllä käydä siellä. Ens viikolla ois toinen, jossa on hammashoitaja ja lastenneuvolan terkka puhumassa, mut mies ei pääse sillon töiden takia mukaan, niin ei oikeen huvita yksin mennä. Helmikuun alussa on sit tutustuminen synnärille, sitä ootan innolla! :)

Pätkis 31+4
 
Namppis voi miten ihana kuulla sinusta! Oon niin minäkin miettinyt että miten siellä menee! Toivotaan, että kaikki on hyvin ja ei tartteis alkaa käynnistelemään. Hyvä, että pikkuinen on potkinut kovaa kyytiä :)

LeenaT Jännittävä tilanne teillä. Toivottavasti pystyisit kuitenkin synnyttämään alateitse, mutta siihenkin tosiaan vaikuttaa niin moni asia. Mutta jaksamista asian kanssa ja kerrohan tilanne kuulumisia aina!

Kirskis ikävää, että on kipuja :( Toivotaan, että lepo ja saikulla olo nyt helpottaisi tilannetta. Vielä olisi jonkin verran matkaa h-hetkeen :)

Juliane mulla on myös ollut jotain ihmeellisiä käden jumituskipuja, yksi yö en saanut kipujen takia nukutuksia. Panadol onneksi sitten jossain vaiheessa auttoi. Pitänee seurata itsekin tilannetta, niska ja hartiat nyt ainakin on aika jumissa...

Pätkis meitäkin ihana neuvolatäti on työntämässä jo kovaa vauhtia noihin perhevalmennuksiin, mutta ei oikein itse tiedetä ollaanko niin kiinnostuneita :) Ollaan kuultu niistä aika paljon kaikenlaista älytöntä. Mutta toisaalta luulenpa niin, ettei tietoa voi nyt saada liikaa ja on myös mukava tavata muita ihmisiä. Joten eiköhän mekin sitten jossain vaiheessa aloiteta :)

ON: neuvolalääkärillä käyty ja pääasiassa kaikki oli kunnossa. Vauva oli toooosi aktiivinen, potki koko ajan anturia eikä kokenut lääkäri meinannut saada sydänääniä kuulumaan :D Ihan kuin olis tajunnut, että tässä nyt yritetään tutkia. Muutenkin vauva myllää päivittäin todella paljon, mutta otan se hyvänä asiana :) Pissasta löytyi valkuaista, se nyt jäi päällimmäiseksi mieleen. Vähän huolestuin ja tänään piti käydä viemässä uusi näyte. Pitää loppuviikosta soitella tuloksia. Tehtiin samalla toinen sokerirasitus ja se oli aika kamala, meinasin ihan tosissani nyt pyörtyä. Todella huono olo tuli : / Eli oikeastaan huokaisen vasta helpotuksesta, jos testit on ok.
Onko teillä muilla ollut pissan valkuaiset plussalla?

Mutta sisällä kaikki kunnossa, ei mitään pehmenemisiä ja avautumisia. Verelle ei löytynyt sen tarkempaa syytä, mutta ainakaan kohdusta se ei ole tullut. Siispä limakalvoilta varmaan :)

Kristiina ja Onni 25+3
 
Täällä teidän kuulumisia kurkkimassa taas:) Monella on kipuja ja hankaluutta, tsemppiä loppuaikoihin!

Jälkivuodosta: mulla oli se runsasta sen 3 päivää, mikä oltiin sairaalassa. Siellä oli siis käytössä ne jättisiteet. Kotona pärjäsin siivellisillä yösiteillä, olisiko ollut Libressejä ja Vuokkosia.

Liisakaisa ja tyttö kohta 6 kk:)
 
Kiitos pätkis :heart: täytyy heti kysellä huomenna! Nimittäin yläselässä tuntuu siltä ku pitäis naksauttaa mut ei onnistu joten voisin hyvin kuvitella että tämä johtuisi siitä. Ihanaa kun on edes jotain minkä perusteella vois lähteä tätä tutkimaan.

Kristiinalle vastaan että mulla! Miksi, ei tietoa. Maanantaina kävin taas antamassa pissanäytteen ja ens tiistaina katotaan tulokset. Kaikki muut arvot ok paitsi hb joka oli viime kerralla 108 vai oliko 106? ja verenpaine hieman alhainen. Mä kummiski lopetin murehtimasta sitä että pissa ei ollu puhdas, kun olo oli kummiski hyvä :)

Nyt syömään ja nukkumaan :)
 
Täällä myös pärjättiin jälkivuodon kanssa sairaalassa niillä jättisiteillä, nappasin muutaman sielä kotiin lähtiessäni ja kotona riitti normi siteet. Tiesithän line myös, että jälkivuoto voi kestää pitkään? Minulla kesti kuutisen viikkoa. Välissä oli viikon tauko, mutta jatkui sitten vielä mikä on kuulemma ihan normaalia.

tsude ja tyttö ylihuomenna 3kk
 
Kristiina Mulla on yhden kerran ollu valkuaiset heikolla plussalla, mut neukkutäti meinas et johtuu varmaan siitä etten ollu juonu vettä vielä sille aamulle. Et jos keho on kuiva niin se voi vaikuttaa kans.
Mäkin olin alkuun sitä mieltä että mennään vaan sinne synnärin valmennukseen, mut niin se mieli vaan muuttui :)

Bubble Löytyikö sieltä kiksauttajaa? :D

(.) Aah, ihanat sukkapuikkokivut vaivannu koko aamupäivän, kun on jaloillaan! Vetää ihan kippuraan ku niitä tulee! Varmaan vauva kaivelee tilaa itelleen että pääsee jossain vaiheessa laskeutumaan. Onneksi tuo ei oo jokapäiväistä (ainakaan vielä!).

Pätkis 31+5
 
Bubblen kivut kuulostaa pelottavalta ja kyllä mä soittelisin noista jo neuvolaan, ettei ole mikään munuaisiin leviävä virtsatietulehdus kun alaselkään ottaa. Tai supistuksia yms. En halua pelotella mutta olis se hyvä tarkastaa ettei ole mitään vakampaa. Saikullakin palkka toki putoaa jonkin verran mutta muista että Kelalta saa sairaspäivärahaa, katso kelan sivuilta lisää. Itse jäin ilman sitä saikulle jäädessäni koska olin ollu alle 3kk töissä mikä vaaditaan sairaspäivärahan myöntämiseen, mutta selvittiin silti. Ehkä sun vaiva ei vaatisi kuin vähän lepoa :) Tsemppiä.

Mä en ole vieläkään pakannu sairaala-kassia vaikka yleensä pakkaan kaikki mahdolliset reissukamat viikkoja ennen. Onkohan tää jotain alitajuntaista välttelyä... :D Eilen normaali neuvolakäynti, sf-mitta ei ole kasvanut lainkaan kolmeen viikkoon (on nyt 31,5cm), mutta vauva edelleen aktiivinen ja sydänäänet vahvat. Painoa 1400g viikossa lisää, kohta paukkuu elopainossa 100kg rikki ja viralliset 20kg painoa on jo tullu nyt raskausaikana. Enkä ole oikeasti muuttanut syömisiä mihinkään nyt loppuraskaudessa. No ei voi mitään, täytyy luottaa että imetys ja aktiivinen vauvan kanssa lenkkeily kuluttaisi sen mitä ei laitokselle jää. Huomenna lääkärikäynti ä-polilla ja mittailevat taas meidän junnua. Kahtellaan mikä tuomio tulee. Siellä polillahan ne arveli että vauva olisi viime keskiviikkkona painanu noin 2143g mut eilen terkka arveli että poju olis jo 2500, tosin ihan käsikopelolta mutta mun kokemus on se että ultrat huijaa ihan yhtä paljon kun terkkareiden käsikopeloarviot.

Eipä muuta, tänään poksuu jo 38+0 :O
 
Ei ole Linelläkään enää montaa päivää, että pääset äippälomaa viettämään! :)

Millaisen sairaalakassin te olette tai meinaatte pakata? Siis onko se kooltaan iso vai pieni? Sellainen putkikassi, reppu vai käsilaukku? Olen tässä miettinyt, että varmaan synnärin henkilökunta nauraa minut ulos sieltä, jos menen "vääränlaisen" kassin kanssa sinne. Kaikkea sitä tuleekin pohdittua! :D

Sitten toinen asia, mitä olen pohtinut, niin ovatko imetyspaidat oikeasti tarpeellisia? Tarkoituksena olisi siis imettää vauvaa, mutta imetysvaatteiden ostaminen vähän arvelluttaa. Ja pitääkö imetyspaidoissakin huomioida jotenkin isompi koko, kuten liivejä ostaessa?! Imetysliivejä ajattelin kyllä ainakin parit ostaa.

ON Tänään oli neuvola. Sydänääniä oli vähän vaikea löytää, mutta onneksi lopulta löytyi! Vähän se neuvolatäti epäilevästi kyseli vauvan liikkumisesta, koska pieni oli todella rauhallisesti koko käynnin ajan. Noh, meidän vauva taitaa enemmänkin nukkua päivät, koska aikaisin aamulla (vielä sängyssä maatessa) ja iltaisin melskaa sitten vähän enemmän.

Hemoglobiini pysynyt samassa, mutta ensimmäistä kertaa kehoitti syömään lisärautaa, koska tunnen itseni välillä tosi väsyneeksi. Painoa oli tullut melko maltillisesti edellisestä käynnistä, noin 300g/vk. Ihme, että noin vähän, koska kaikkea roskaruokaa vedetty kaksin käsin... Tasan 11 kg on nyt tullut ensimmäisestä neuvolasta.

Kirskis ja Kaiku 31+2
 
Mulla kesti jälkivuoto 5 viikkoa ja oli sairaalassa tosi runsasta, olin etukäteen hankkinu kaikkia megasiteitä kotiin, mutta se vähenikin kotiin tullessa niin paljo, että pärjäsin ihan normi Allwaysin siteillä.

Ja painosta, niin mullahan jäi 3 kiloa synnärille, tosi kannustavaa :D Vauvakin painoi sen 3,8kg.. Mutta ekassa viikossa tippui 10kg itsestään ja loput n.6-7kg on edelleen tallessa, ei oo yhtään tippunu sen ekan viikon jälkeen, mutta on tässä tullut herkuteltua ja varmasti tää kauhea univaje myös vaikuttaa. Ihan joka päivä en oo myöskään jaksanu vaunuilemassa käydä..kai se tästä.
 
Eltsu, painosta mullakin jäi synnärille vain 3 kg ja sitten kotiin tultua on tippunut ehkä 6-7 kg ja nekin alkavat pyrkiä jo takaisin. Imetys ei ainakaan laihduta! :D Toki riippuu tyypistä, mutta mulla näin. Toivottavasti sitten joskus hamassa tulevaisuudessa lähtis painokin tippumaan...

Ite en koe imetyspaitoja kovinkaan tarpeelliseksi. Enemmän mä varmaan vilauttelen niiden kanssa ku t-paita+neuletakki yhdistelmällä... Sitäpaitsi on mukavaa olla omissa vaatteissaan!

Tiipula ja Anni kohta 8 kk
 
Pikaisesti vain omaa napaa kopioituna toisesta pinosta:
Vauvalla kaikki hyvin, kasvanu viikossa hyvin ja painoarvio nyt 2500g eli pieni on mutta kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään. Ei siis tarvitse käynnistää vaan odotellaan jospa luonto hoitais homman kotiin. Lääkäri sanoi pienellä olevan kaikki kunnossa ja että hyvät eväät elämään olemassa. Vähän huomautti mun painosta ja kehoitti panostamaan imetykseen niin lähtee sitten kilot pois. (Että toivottavasti toimii sit mun kohdalla :D) Hyvä mieli yleisesti jäi käynnistä. :) Vielä pitää ensi perjantaina käydä varmuuden vuoksi kgt-käyrällä eli sydänäänikäyrällä ja sit 2 pv ennen laskettua aikaa on vielä yksi lääkärikäynti+ultra varattuna jos jotain tulee ja saadaan sitten vielä nähdä että pieni on kasvanu. Todella ihana lääkäri oli ja vielä sellanen tilanne että tekivät vajaamiehityksellä töitä ja hän leikkaussalista tuli mut tutkimaan mutta ei voi kyllä asiakaspalvelusta valittaa. Huomioi tosi ihanasti mut ja miehen vaikka hänellä oli kandikin vielä opastettavana. Eipä muuta, palainen paremmalla ajalla :)
 
Namppis, ihana kuulla, että teidän vauvalla näyttää kaikki olevan hyvin pienestä koosta riippumatta. :)

Kristiina kyseli valkuaisista: Mulla oli viime viikolla +/-, aina muulloin ollut -. Terkkari sanoi, että voi johtua valkovuodosta tai siitä, että pissa on ollut vähän kauemman aikaa rakossa (tää jälkimmäinen on tosin mahdottomuus näillä viikoilla kun vessassa pitää ravata koko ajan :D).

Sairaalakassin mä olen jo pakannut, tosin muutamat tavarat sinne laitan vasta lähtiessä. Mulla on ihan vaan tavallinen reppu toimittamassa sitä hommaa. Vauvan kotiutumisvaatteet on sitten erikseen hoitolaukussa.
Imetyspaitoja mä en ole hommannut yhtäkään kappaletta. Aika näyttää sitten tarvitseeko niitä. Imetysliivejä olen ostanut yhdet.

Eilen oli taas neuvola. Muuten oli kaikki hyvin, mutta verenpaineet koholla. Mulla ei oo mahdollisuutta kotona mittailla sitä, niin terkkari käski vaan soitella heti polille jos tulee viikonlopun aikana jotain oireita raskausmyrkytyksestä (päänsärkyä, näköhäiriöitä, vatsakipuja...). Pissa on puhdas. Sf-mitta 34cm, sama kuin reilut kaksi viikkoa sitten. Painoa on nyt tullut tasan 13kg.

Vauva on ehkä vähän valahtanut alaspäin, kun sen pää ei oo enää pariin päivään ollut kiinni mun kylkiluissa. On helpottanut omaa oloa melkoisesti.
Eilen mulla oli ehkä yksi pieni supistus, en oo ihan varma. :D Alavatsaa kiristi ehkä 20 sekunnin ajan ja samalla tuntui aikamoinen paine alapäässä. Muutenkin on jalkoväli melko hellänä koko ajan.

Odotan jo tiistaita kun pääsee polille tutkittavaksi ja juttelemaan. Pää on aivan pyörällä koko ajan, kun pitäisi päättää se synnytystapa. Mun ajatuksen vaihtuu pari kertaa päivän aikana. Eilen neuvolan terkkari oli sitä mieltä, että saattavat ottaa mut jo polille sisään, mutta ei mulle kyllä kukaan sairaalalla ole sellaisesta puhunut. Mutta täytyy varmaan varoiksi ottaa sairaalakassi mukaan. :O Neuvolan terkkari myös puhui aivan alatiesynnytyksen puolesta. Tai lähinnä sektiota vastaan. En saanut edes ensi viikolle neuvola-aikaa ton polikäynnin takia, vaan sain ajan vasta seuraavalle viikolle. Terkkari tosin meinasi, että tuskin mä silloin enää neuvolaan tulen.
Hurjaa, kahden viikon päästä meillä ainakin on jo vauva! Koska jos menee yliajalle niin sit ainakin haluan sektion.

Leena ja lapsonen 38+3
 
Moi vaan, täällä ollaan sairaalassa ja käynnistetään! En tänään saanu liikkeitä tuntumaan niin tultiin käyrälle. Sydänäänissä sen verran monta laskua että lääkäri päätti ettei oteta riskejä vaan jään tänne. Pyjama päällä makailen täällä nyt, vähän tuli yllätyksenä! Voipi olla että seuraavan kerran luulette musta kun on pieni sylissä!
 
Tsemppiä Namppikselle!

Täällä alkaa pikku hiljaa vähän pelottamaan, kun kohta meillä asuu kolmas henkilö =) Välillä tuntuu, etten ole yhtään valmis vielä, en osaa ja mitä jos jokin menee synnytyksessä pieleen jne. Samalla sitä odottaa tosi paljon, että kohta näkee tuon pienen mahassa olevan möllöttäjän.

ON: Oireista sen verran, että enää ei mene vihkisormus sormeen, muutenkin sorminivelet on aamuisin ihan jäykät ja turvoksissa. Painoa on tullut yhteensä noin 13kg. Kävely on vähän tuskaista, kun vauva tuntuu painavan päätään tuonne virtsarakkoon mikä tuntuu aika epämukavalta. Sairaalakassi on pakattu suurin piirtein. Vielä pitäisi saada mies pakkaamaan oma kassinsa. Lääkäri kehotti ostamaan paljon sellaisia alushousuja, jotka voi sitten heittää pois, koska verta voi tulla paljon synnytyksen jälkeen. Ostin myös sellaisia megaisoja siteitä.

Ensi keskiviikkona on vielä kokoarvioultra, mikä on ihan kiva. Lääkäri haluaa katsoa vauvan koon, koska yksi arvoista sokerirasituksessa oli silloin koholla. Mitäs muuta... Ei kai hirveästi muuta. Kerron sitten lisää keskiviikon ultran jälkeen.

Heddy ja Jeppis 37+0 poks!
 

Yhteistyössä