~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Voi sua Suukkis :hug: Mut eihän sul ollu muistaakseni Atestakaan hirveesti oireita :/ Vai muistanko väärin? :D Se on kuitenki hyvä merkki, et viivat on tullu, ja jopa vahvistunu :heart: :heart:

Taitaa Eetulla tulla taas hammas/ hampaita. On ollu sen verran risasia öitä, haroo korvia, hankaa ikeniä, et näin täytyy olla. Ei vaan anna oikeen tutkia suutaan, ni ei nää kunnolla, et onko siellä se yhdeksäs tulollaan :/ Noi samat "oireilut" on ollu ennenki, ku on tullu hampaita =)

Laitampas tähän vähän meidän rytmiä:

n. klo 7 aikaan ottaa tissiä -> jatkaa unia
n. klo 9.30 herätys -> aamutoimet
n. klo 10 puuro + tissiä -> potalle, leikkiä ja sit itekseen touhuilee jos on sillä päällä :D
n. klo 12 ottaa päikkärit; joskus puolen tunnin, joskus tunnin
n. klo 13 liha/ kala/ kanasose + tissiä -> potalle, yms...
n. klo 16 hedelmäsosetta ja maust.jugurttia + tissiä
n. klo 17 ottaa toiset päikkärit, mut ei anneta nukkua, kun korkeintaan tunnin verran ( tai sit nukkuu sen aikaa, ku ollaan kävelyllä )
n. klo 18 liha/ kala/ kanasose + tissiä
n. klo 20 puuro + tissiä -> iltatoimet
n. klo 20.45 viel kerran tissiä ja siit sitten yöunille, joskus paremmin ja joskus huonommin...

N. aikoja siksi, koska tiettyhän ei mee joka päivä kellolleen, mut aika lailla kumminkin pyritään pitämään noista ajoista kiinni =)
Ja toi potta-juttu, niin sekin vähän riippuu miten on kakannu... Ei ihan joka ruuan päälle laiteta istumaan =)
 
toivova-84 Heh, aika pöllämystynyt ilme "Mitä tää nyt on?" :D

EM Kivast meni tuo toissayö, mites viime yö meni?
Miä en o vielä päässy kaloihin asti, mut seuraavaks olis tarkoitus mietttiä mitä siitä sais aikaan :)

Cham Voi ei :hug: En oikein tiedä mitä voisin sanoa muuta kuin kovast jaksamista kävi miten kävi :hug:

Talvis Toisinaa nää naperot on niin tarkkoi ruuasta että.. Roniki yhten iltan anopil kieltäyty syömästä riisipuuroo ku se oli tehty vaa vetee ku ei maitoo ollu. Miä oon kesäkurpitsast ottan sen sisustan vaa ja sit keittän ihan vähän vees.
 
Suukkikselle :hug: Koitat vaan ottaa saman rennon asenteen, kun Attea odottaessa! Ihan joskus kateeksi pistää toi, miten rentona osaat asioihin suhtautua :snotty: Onnittelut ja toivotaan, että kaikki menee hyvin =) Ja pitäkääs hauskaa Amarillossa :D

Cham: :hug: ei voi muuta kuin parasta toivoa ja pahinta pelätä :heart:

Onnea niille mammoille, joiden pienokaiset ovat antaneet nukkua :) Ja voimia niille, joiden pienokaiset taas eivät ole antaneet nukkua :hug:

Nukkumaan meno sirkuskin on helpottanut ja Neito menee nukkumaan normaalin tapaan ilman mitään seremonioita :D Neito itse muutti päivä rytmiään vähentämällä 3 päikkärit 2. Ja tämä käy vanhemmille hyvin :D Kovasti harjoitellaan liikkeelle lähtöä. Pyllyä nostetaan ylös (konttaus-asentoon) ja jaloilla työnnetään. Vielä, kun hoksaisi kädet ottaa leikkiin mukaan, niin päästäisiin ehkä jopa liikkeellekin :D
Eipä meille muuta, joulua ollaan joka päivä laiteltu jonkun verran. Eilen Tein Joululaatikot ja samalla tein neitosellekin omat porkkana,- ja bataattilaatikot. Tänään ois vuorossa pyöräyttää piparkakut. Joululahjatkin on ostettu! :eek:
Ja juu nyt saatte kivittää minut! Mut tää mamma meni ja osti ensiaskel tuolin lapselleen! En usko itse siihen, et saisin jotain harmia aiheutettua sillä lapselleni kunhan ohjeita nuodattaa. tuolissa saa istua max 20min kerrallaan ja jalat saa just ja just yltää maahan. Ja neuvolasta ollaan saatu lupa käyttää kyseistä laitetta. Ja ah mikä helpotus. Neiti jopa viihtyy itsekseen! Ja tätä ei ole pitkään aikaan tapahtunut.
No nyt se on tunnustettu :LOL:

Dadde & Neito 5,5kk :heart:
 
viime yönä Myy nukkui 20.15-04.40 sikeästi, sitten heräsi ja saatiinkin 1½h hyssytellä, silitellä ja lohdutella. Nukahti kuitenkin siinä 6-6.30 maissa uudelleen ja nukkui aamuyhdeksään saakka, sitten heräsi iloisena ja virkeänä. :D Yhessä vaiheessa aloin jo miettimään et ei hitsi onko sillä sittenkin nälkä... mut ei se nyt aamullakaan syöny kun 100ml velliä vaikka enemmän tarjottiinkin. Et eipä se nälkäänsä yöllä itke. Mä oon tosi hyvällä mielellä meijän yöpulloprojektista vaikka vähän saakin hyssytellä. Mä uskon et pian se palkitsee... ;) Tuo lapsen isi on ihan huippu yörauhoittelija! Paljon parempi ku mä! :D :D Mä oon liian kärsimätön.... :whistle: :snotty:

dadde onhan meilläkin hyppykiikku mistä kaikki sanoo et pilaa lapsen jalat että alkaa varvistamaan jne. No jaa-a. Meillä tyttö seisoo jo itse tukea vasten ja hyvin tukevasti ja tomerasti... ei niistä kävelytuoleista varmaan mitään haittaa oo kun ohjeiden mukaan käyttää! Iloa niistä on vaan lapselle! :D Viittitkö laittaa ne bataatti- ja porkkanalaatikon reseptit mitä teit teijän tytölle jouluksi?? :attn: Mä en oo ikinä tehny laatikoita ite.... :p

vauvis kohtahan teillä on 1-v synttärit!!! HURJAA!! :eek: :eek: :heart: :heart:

Jaahas. Lapsi nukkuu vieläkin päikkäreitä eikä oo lounastakaan syönyt.... jaajaa ja kello on jo puoli yksi. Mielenkiintoinen päivärytmi siis tulossa.... Tänään saadaan taas glögivieraita! Musta on niin kivaa kun käy ihmisiä kylässä!! :heart:

Mukavaa päivää! :wave: :wave:

EM ja Myy 7kk! :heart:
 
EM: Soseutin Porkkanat ja Bataatit niiden omissa keitinliemissa. Jaoin kummatkin kahteen osaan. Porkkana- riisilaatikko, Porkkana-mannasuurimolaatikko. Bataatti- riisilaatikko bataatti- mannasuurimo. Mausteita en laittanut, koska ei olla vielä kokeiltu kertaakaan. öljyllä voitelin vuoan ja paistoin uunissa 175 noin 2 tuntia (1½ riittää riippuen uunista) Päälle ripottelin vähän korppujauhoja.
Tytöllä en ole vielä maistattanut, koska ensiviikolla otetaan vasta riisi käyttöön ja sitä seuraavana manna. Ennen joulua ollaan sit just keretty kokeilla niitä ja katsottu, et tuleeko mitään. Mut itse maistoin ja ihan hyväähän se oli. Noita mausteita jäin vähän miettimään, et oisko jotain voinu laittaa :/ Neidon Joulu pöydässä on myös Lohta ja porsasta.
Niin ja joulupukilta on myös tulossa meille hyppykiikku :whistle:

Onnea unikoulun kanssa. Hyvinhän teillä on se alkanut :) Luulenpa, että meidän unikoulu kokeilussa saa myös minun siippa loistaa. Mulla ku ei riitä kärsivällisyys aina :ashamed: :whistle:

edit: Riisin keitin kans melkein kypsäksi. Mannasuurimot laitoin siltään sekaan.
 
Chamorphis
Hei kaikille!
Tulin vain ilmoittamaan, että enkeliksi oli tarkoitettu meidän pieni. Kävin eilen illalla päivystyksessä ja tekivät virtsasta raskaustestin, joka oli negatiivinen... Eli mulla on normaalit kuukautiset ja spontaani keskenmeno tapahtunut. :'( Toivottavasti vaan kohtu tyhjentyy kunnolla, kun mulla ei oo edelleenkään tullu hyytymän hyytymää ja normaalienkin kuukautisten aikana niitä on tullu "kilokaupalla"...
 
Suukkis mukavaa iltaa teille, kiva että pääsette vähän tuulettumaan miehen kanssa :)

Cham, voi harmi miten kävi teidän pienen kanssa :hug: Toivottavasti tärppäisi pian uudelleen.

Huomenna on meidän ristiäiset, hiukan alkaa jännittää :) Onneksi ei tarvitse itse tehdä mitään mitä ei halua. Ne pidetään mun vanhemmilla ja he hoitavat tarjottavat, vaikka yhdessä ollaan ne suunniteltu. Tein äsken suklaakakun uuden ohjeen mukaan ja laitoin yhden kananmunan liikaa... Ei onneksi ihan katastrofaaliselle näytä, paitsi että se halkeaa keskeltä, kun ottaa vuoasta pois :whistle: Ihmettelin, kuinka taikina oli niin löysää, kun sain sen valmiiksi, niin tuossa sitten selitys.

Niia on alkanu juttelemaan enemmän. Ensimmäiset äänet tuli tällä viikolla ja ne liisääntyy vaan, samoin kuin hymyily. Sain sen juttelemalla ja masusta kutittamalla hymyilemään tänään, ja välillä vastaa hymyihin muutenkin. Kolme viime yötä on olleet ihan mainioita, ensimmäisenä nukkui ensin 7h putkeen ja vielä 4h siihen päälle, nyt kahtena yönä on unirytmi ollut ennallaan, mutta nukahtaa omaan sänkyyn. On kyllä ihan luksusta kun tyttö nukkuu koko yön omassa sängyssä, täytyy alkaa vain nukuttamaan sinne, jos vaikka tulisi tavaksi tuo.

Eilen oltiin neuvolassa lääkärillä ja saatiin hyvät arviot, mitään vikaa ei ollut. Painoa oli 4770g ja py 38,9cm. Seuraava kerta on joulun välipäivinä, saadaan silloin pituuskin mitattua kun ei ole lastaa.

Alley ja Niia 6vko
 
Alley kivat mitat tytöllä :heart: Ja me käytii syömäs keskipväl, mut kiitos :)

Oli ihanaa kyl käydä syömäs. Sen jälkee sit mentiin talon kaupantekotilaisuuteen ja sit haettiin poika mummolasta. Hyvin olivat pärjänneet, äidillä tosin ehti jo tulla vähä ikävä :ashamed: Oltiinha me kummiski poissa neljä tuntia.

Dadde juu, oon mie taas osannu olla aattelemati sitä :) Ja sit toisaalta, mie ny iloitsen ainaki nii kauan ku voin. Jos on surun aika joskus ni sit on. Sen aika on sit jos tulee jotai :)

Cham :hug: :hug:

Atte osaa jo mennä konttausasentoon ja tänää sil meni jo toinen polvi eteenpäi mut sit lysähti :D Koht se jo konttaa. Äitin pieni :heart: Nii ja o ny pari pvää osannu näyttää kieltä :D Tosin se tuppaa harjotteleen sitä taitoo aina ruokapöydässä :D
 
Meillä todettiin sitten maitoallergia testeissä. Näkyi verikokeissa ja ihotesteissä molemmissa. Nuppu saa äidinmaidon lisäksi apteekin maitoa, jos on tarvetta. Vuoden iässä sitten uusi käynti. Ainakaan muita ei nyt testeissä näkynyt, mutta aikahan sen näyttää että tuleeko oireita jostain ruuasta vai ei. Kun ei ne testit ei aina näytä.
Minä kokeilen halutessani maitoa, munaa ja soijaa takaisin ruokavaliooni, mutta mieluummin olisin kai ilman.
Se oli se sama lääkäri, joka oli taas myöhässä aikataulusta ja kiire oli kova. Puhui paljon ja pomppi asiasta toiseen. Ensi viikolla tulee kotiin ne lääkärin tekstit ja B-lausunto maidosta niin täytyy lukea sitten ohjeet :D

Voi Cham :hug: Olen niin pahoillani, kovasti jaksamista :hug:
 
cham :'( :'( :hug: :hug: :hug: Jaksamista sinne! :heart:

Dadde kiitos! Otankin talteen nuo... :p

Sompio hienoa että jotain löytyi niin ei tarvitse arvuutella! :heart: Vaikka aika inhottava se maitoallergia onkin mutta siitä selviää kyllä. :)


oho. tyttö nukahti yöunille kerrasta! tais olla vähän väsy. :heart: Jännityksellä odotamme taas että mitä yö tuokaan tullessaan... :D :D Ainakin söi puuroa 1,5 dl ja joi maitoa päälle vielä 80 ml. Puurossa oli kaks mitallista maitojauhetta kun tänäänkin maitoo on menny vaan 3 dl!!!! :eek: Missä ihmeen välissä mä annan tuolle lapselle maitoa?? Jos yrittäis ennen unia aina antaa... :/ Mut onneks söi purkillisen jukurttia ja tosiaan tuota puuroa. päästään suurinpiirtein siihen 6 dl yhteensä... No, juo minkä juo. En jaksa ottaa stressiä. :)

:wave:
 
EM Kiitos :heart: Joo, ei pelkkä maito ole paha ja sekin tod.näk. siedättyy vuosien aikana ja sitten kävisi normimaitokin joskus. Tai ainakin laktoositon. Näin kävi ainakin siskon pojalle.
Ja Nupullehan se on vielä helppo tässä vaiheessa, jos vain mä jaksan maidotonta ruokavaliota. Tai sitten se maito kävisi taas äidinmaidossa kuitenkin.

Muiden kuulumisia luen huomenna.
 
Cham, ihan valtavasti voimia teille :heart: Olen pahoillani :'( :hug:

Suukkis, mukava kuulla että saitte yhteistä aikaa ja Attekin nukahti helposti! :) Älä hätäile raskauden kanssa, muistaakseni sä olit viimeksi niin rauhallinen niin älä nytkään huoli turhia :)

EM, teidän kouluhan etenee oikein mallikkaasti! Hieno juttu. Mun täytyis nuo maitotaulukot kaivella jostain esiin, kun nyt vähenee huomattavasti maidon juominen kun saa kiinteitäkin. Päikkäreiden jälkeen on syönyt enää entisen 16o-200ml sijaan 100-120ml jos saa sosettakin.

Sompio, kurja juttu. Mutta hyvä että asia selvisi. Maitoallergia voi käsittääkseni myös ajan myötä mennä poiskin. Mun sisko oli moniallerginen pienenä, oikein mikään ei sopinut. Mutta nykyisin ei oo mitään.

Alley, ihanaa päivää teille!

Hei kuka teistä oli sose-expertti :D Kun mä halusin tehdä noita soseita itse, mut ennen lihoja mä en keksi mitä kaikkee tuolle voi antaa. Kaupan maissi ja kukkakaalisoseet näyttää niin yrjölle, että en osta. Muksun porkkana-peruna muusia tyttä syö mielummin kuin mun tekemää. Hedelmä- ja marjasoseet ostan suosiolla kaupasta, mut kasvissoseisiin ottaisin riemulla vinkkejä vastaan!

Meidän viime yö oli taas niinkuin ennen hyvinä aikoina. Tyttö simahti kahdeksalta ja nukkui ihan hiljaa kolmeen. Sit annoin tutin pari kertaa, mut vasta viideltä söi! Kymmenen yli seiskaan nukkui, mut se uni oli levotonta kun taas väänsi mahaa. Syynä ei voi olla illan tankkaaminen, koska söi niin vähän kun meni sekaisin meidän vieraista (kaveri oli 3vko vauvan kans meillä ja tytöt huusi kilpoja kun lievästi provosoituivat toistensa kitinöistä :D ) ja sit antibiootti koski taas mahaan. Mut eilen päivällä meni soseita meidän mittakaavassa paljon, peruna-porkkanaa 1/3 purkkia ja luumua melkein saman verran. Tänään onneksi loppuu kuurikin niin saa sen maha vähän levätä.

Jee, me saadaan tänään uus telkkari :LOL: Illalla kiva katsella Kumman Kaata kun on vähän leveämpi näkymä. Pienet on riemut... :LOL:
 
vilma käyppäs tuolla: http://valohoito.com/vauvanruoka/ porkkana-bataatti oli meijän tytön suosikkia aloitteluvaiheessa. bataatti-peruna, maissi-omena-porkkana, omena-porkkana, kesäkurpitsa-peruna-porkkana-maissi, parsakaali-maissi-peruna, kukkakaali-porkkana-peruna, bataatti-kukkakaali-peruna... oikeestaan ihan mitä vaan keksit! :) Maissi, bataatti ja porkkana tuo kivaa makeutta aina niihin soseisiin.

viime yö meni taas superhienosti - tyttö nukahti klo 20, heräs siinä kolmen aikaan ja sain siliteltyä uneen 20 minuutissa. ei itkeny pulloa ollenkaan, heräsi vaan eikä saanut unta. Mutta nukkui sitten 7.30 saakka aamulla! :saint: :D

jahas... nyt onkin mentävä. :wave:
 
Soseista:
Soseissa on oikeastaan vaan mielukuvitus rajana. Meillä neitonen syö aika paljon samoja raakaaineita, kun me. Ja me tosiaan tehdään kaikki soseet itse.Tykkään laittaa ruokaa ja sillä samalla vaivalla laittaa Neidollekin omat pöperöt.
En tietenkään hauku ihan lyttyyn kaupankaan valmissoseita, meilläkin ne on käytössä hätävarana! (mutta onhan ne huomattavasti erimakuisia, kuin omat tekeeleet)! Ja hedelmä ja marjasoseet on kaupanhyllyltä.
Perusraaka aineina käytetään aika paljon perunaa, porkkanaa, bataattia. Ja niihin tehdään sitten kaiken näköisiä sekoituksia.
Aikaistettiin Riisin maistelua ja tehtiin tänään koko porukalle riisipuuroa. Meille aikuisille alkoi tökkimään jo ruis/kaurapuuro :D Ja hyvin näkyi menevän :whistle: Samalla keitin riisiä niin, että huomenna neitonen saa maistella kana-riisi risottoa.

Ai niin Ja jos EM :attn: olet kiinnostunut joululaatikoista ja teillä on jo otettu makusteluun kananmuna, niin senkin voi laittaa. Tein tänään uudet versiot neidon joululaatikoista, kun jäi harmittamaan mausteiden uupuminen. Muuten tein samalla mallilla, mutta lisäsin joukkoon ripauksen valk.pippuria ja teinkin laatikot Tutteliin. Tuttelin joukkoon lisäsin kananmunan. Huomattavasti parempaa oli maultaan :wave:
Vitsi teillä menee tosi hyvin toi unikoulu B)

Cham Olen pahoillani :hug:
 
Kävelytuoli/hyppykiikku Meillä on hyppykiikku ja ihan hyvin mielin olen Ronin siihen välillä laittanut kun ei vielä liikkunut eikä viihtynyt itsestään. Tosin en ole laittanut kiikkua niin alas että jalat osuisivat lattiaan/maahan.

Cham Mä olen todella pahoillani :( Päljon voimia ja jaksamista :hug:

alley Miten ristiäiset meni?

Sompio Harmi että jotain löytyi mutta hyvä kuitenkin että selvisi mikä on.

vilmav Meet vaan kauppaan he-viosastolle otat sieltä melkein ihan mitä vain. Kuorit pilkot keität ja soseutat ja pakastat osan tarvittaessa :)
Roni ei oikein syö kaupan soseita ja viimeksi kun hätävarana oli jotain kinkkukasvissosetta niin Roni otti pari lusikallista ja oksensi. Tuli kiire keitellä porkkanaa.
 
Cham :hug: jaksamisia teille.

Sompio kiva, että saatiin selville mikä vaivaa. testattiinko teiltä ne maissi ja riisi kun meinasit et jommallekummalle ois allerginen? kyl mäki oon käsittäny et maitoallergia ois aika yleinen mut häviää kans useimmilta...

heh, meillä ei sit tänään ollutkaan semmone "kerta ja laaki" -nukutus. 45min Minja lauleskeli ja mölisi sängyssään ja mä ravasin ylösalas rappusia tuttia laittamassa. aina oli väärinpäin sängyssään ku menin ylös. no nukahtihan se sinne :heart: ravasin senkin vuoks useaan ylhäällä ku kuulin et Minja touhuu siellä sängyssään ja mietin mihin kippuraan on ittensä saanu. yks yö heräsin märinään ja kun katoin sänkyyn ni sieltä näky peiton alta vaan punaset marimekko-sukat, pää oli kokonaan peiton alla! :eek: hiukan pelästyin...

alley olipa teilläkin ollut tytöllä hyvät unet :heart: ja hyvät mitat neukkulassa!

niin, piti kans todeta noista meidän öistä, Minja ei nyt sit tosiaan oo viikkoon syöny yöllä! eli illalla klo 19-20 iltapuuro ja n tunnin päästä siitä iltamaito 180-200ml ja sillä pärjätään aamuun klo 8-9 asti. eikä sillonkaan herätessä oo kiire, usein vaihdetaan ylhäällä vaippa ja tullaan alas, Minja touhuu niin kauan et kerkiin laittaa itelleni kahvin tippumaan ja laittamaan puuron valmiiksi.

Talvis ja Minja pian 6kk :heart:
 

Yhteistyössä