Esikoishaaveista syksyllä 2010 plussanneet

NiQ
Taiska sanoin väärin, eli "jos ei ennen laskettua aikaa tuukaan mistään rahaa". eihän sitä ennen äippälomaa pitäiskään tulla :D sorry!

Hyppy Mäkin pyysin ton mittarin kotiin, jos nyt muutaman kerran sit mittailis niin sais mielenrauhan itelleen :) th kyllä epäili että tuskin niissä mitään häikkää on ku rasitus oli rv25 niin hyvä. Mun mies on kesäsijaisena, joten ei sillä oo lomaa :( ne on aina työreissussa tuolla 6h ajomatkan päässä ma-pe sen neljä viikkoa, mutta hää on kyllä ilmoittanu työmaalle että lähtee sit sillä sekunnilla ku mä soitan ja pitää perään sit isyysloman. Ja se on kuulemma ainakin ollu ihan ok tyämaalle, se on sit eri asia mikä on tilanne silloin ku lähtö oikeesti tulee.

Jeps, lääkärineuvolasta selvitty: Oli uus terkkari, ku oma jäi lomalle, mut tääki ihan huippu tapaus, oliki silloin aluksi opiskelija-harjoittelijana ku mä oon aloittanu neuvolassa käynnit :) Lääkäreitäkin oli kaksin kappalein (oma jäämässä äitiyslomalle) ja kaikki tehtiin tuplasti. Meinaski taju lähteä ku piti niin kauan maata selällään, pyysinki sit välillä että saa nousta istuun ja sit jatkettiin :p

rv 35+5
paino: +875g/vko (yht. 5,5kg)
turvotus: +
verenpaine: 145/90 (kotona ennen neuvolaa 117/72)
pissa: puhdas
sf: 32,5 (jes, keskikäyrälle!! :D)
vauva: rt, syke 145
liikkeet: ++
kohdunsuu: pehmeä, kiinni, 2,5cm (ollut rv 28+5 n. 5,5cm)
äitiyspolille tuli lähete synnytystapa-arvioon! jee!
 
Heissuli vaan kaikille :) Vähän laiskansorttisesti olen kirjoitellu mutta oon käynyt kyllä joka päivä lukemassa teidän kuulumisia. Ihania masuja osalla on jo :heart:

Olitte juhannuksesta puhunu. Me varmaan toistetaan joka vuotinen traditio ja mennään appivanhempien mökille, ehkä kerrotaan siellä uutinenkin vihdoin ja viimein. Muuten anoppi ihmettelee kun ei juomiset ja tupakki maistu :D Joskin tupakointia mä lopettelin ensimmäisen kerran jos yrityksen alussa ja nyt sitten lopetin 2 päivää plussan jälkeen toistamiseen eikä oo tehny kyllä mielikään. :)

Synnytys on meikäläisellä niin pitkällä vielä että sitä voi pohtia sitten kun ollaan siellä 30+ viikoilla :D

Taiska kyseli miten pahoinvoinnin kanssa. Kyllä mua vieläkin etoo etenkin aamuisin mutta nyt oon selvinny ilman oksentamista ehkä 3 tai 4 päivää. Oon yrittänyt syödä tasaisin väliajoin mut jotenkin ällöttää myös syödä koko ajan. Mulla on painokin noussu plussasta jo melkein 3kiloa!! Yäks, etenkin kun en oo mikään kevyin keijukainen muutenkaan. Voihan olla että osittain paino on noussu just tupakoinnin lopettamisen takia mut ei paljoo lohduta. Pelkään et jos mulle tulee yhteensä joku 30kiloa lisää. : / Tissitkin on niin kipeät ettei yöllä pysty kylkeä kääntämään :'(

Mut yritän nyt katsella mitä suuhuni pistän niin kuin olen tähänkin asti tehnyt. Torstaina olis varhaisultra ja ensi maanantaina eka neuvola. Täytyy toivoa että ultrassa tyyppi näkyy, että päästään sit sinne neuvolaankin. Mies on jotenkin hirveen varovainen ettei innostu liikaa ennen torstaita, mut silti se tosi monelle haluaisi asiasta kertoa... Vähän ristiriitaista. Tulen sitten torstaina kertoilemaan miten käy :)

-Namppis ja Predator 7+2
(Joo tiedän toi predator on ihan hirveä nimi mut kaveri heitti sen vitsinä ja olot on mulla ollu aika petomaiset niin käy vielä toistaiseksi :D )
 
Keiju Kelalta sanovat mulle että jos ä-loman alottaa varhennettuna, niin ensimmäinen äippäraha maksetaan 30päivää jälkeen. Ja sit se 25päivää jälkeen.. Eli mie saan vasta heinäkuussa sitä mania. No, tulis etes se päätös :DD

MaryJane kyseli aiemmin pinon jatkamista? Minä ainakin haluisin jutella vauva juttuja vielä myöhemmin, mites muut? :attn:
 
NIQ Hyvä, että pääset arvioon ja kaikki hyvin lääkärissä.

Namppis88 Minulla tuli ekaan neuvolaan 4 kiloa painoa, kun oli jotenkin sellanen pöhnäolo, vatsa jumitti yms. Ja yhteensä silti tullu vaan noin 1okg, tai mitä nyt tänään vaaka neuvolassa näyttää.

hyppy Hyvä, että ne rahat tulee aikaisemmin.

jatkaminen ehdottomasti, tästähän se urakka alkaa :D

omaa eilen meni joku vatsalihas, kova kipu oikealla alavatsalla kohdun päällä. Kävely oli tuskaa, mutta paikallaan ei kipua. Tunnistin sen kipeän lihaksen kohdun päältä, niin en ollut huolissani. Ja dopplerilla sydänäänet hyvät ja liikkeet tuntuu.
 
anu84 Auts, onpa tosi kipeän näköinen tuo sormi! Toivottavasti on jo parempana.

Ihanat masut teillä, HennaN, NiQ ja Mary Jane!

Juhannussuunnitelmat kariutui. Meidän piti lähteä käymään mun vanhempien mökillä, mutta autoon täytyis sitä ennen vaihtaa ainakin iskarit. Yhdellä korjaamolla olis ollut aikaa, mutta hinta oli niin järjetön, että odotellaan mieluummin sitten heinäkuun puolelle aikaa yhdelle tosi edulliselle korjaajalle. Joten kaupunkijuhannus tiedossa, tylsää.

Jatkakaa ihmeessä vauvajuttuja! Mä mielelläni lueskelisin teidän vauva-arjesta omana odotusaikana :)

taiska87 Meillä on kolme cavalieria. Vähän jännittää, millaista rumbaa tää elämä on sitten, kun vauva syntyy :) Kannattaa varmaan odottaa, että vauva on vähän isompi ennen kuin koiraa hankitte. Siinä kun on elämänmuutosta jo ihan kylliksi :p Vaikka ymmärrän kyllä koirakuumeen oikein hyvin.

(.) Kopsaan tuolta tammikuisista tän tylsästi… Eka neuvolakäynti siis takana :) Mukava reissu oli ja terkkari oli aivan ihana – mutta sattui olemaan myös raskaana ja jää äitiyslomalle pian, joten enää en tätä terkkaria näe. Harmin paikka, toivottavasti se toinen neuvolantäti olis myös kiva. Toinen harmituksen aihe tuli vastaan kotona, kun katsoin neuvolakorttia. Tää on ihan mitätön juttu, mutta mua ahistaa ja itkettää aivan kauheasti (ai mitkä hormonit?) siitä huolimatta. Terkkari kysyi siis painoani ja sanoin, että noin 92 kiloa. Sit myöhemmin kävin vaa’alla, joka näytti 92,5 kg eli ei oikeastaan nousua tullut. Mut neuvolakorttiin se merkkasikin painoksi ennen raskautta 90 kiloa, joten se näyttää nyt sitten siltä niin kuin olisin saanut jo 2,5 kiloa lisää. Terkka sanoi vielä ennen tuota vaa’alla käyntiä, että tavoitteena on sitten vain viiden kilon painonnousu koko raskauden aikana, mikä tuntui kyllä aika vähältä muutenkin. Ja nyt mä oon muka ”tuhlannut” siitä jo puolet. Harmittaa ihan hirvittävän paljon, vaikka varmaan mä voin sitten seuraavalla käynnillä sanoa, että siinä on virhe. Tuntuu vaan, että mahtaako se toinen th uskoa mua vai aatteleeko vaan, että valehtelen, kun on tätä ylipainoa niin paljon :ashamed:

Hemoglobiini oli jopa 140, mikä oli tosi ihme, kun mulla on aiemmin ollut ongelmia alhaisen hempan kans. Verenpaine oli myös hyvä ja pissa ok. Verikokeisiin täytyy mennä parin viikon päästä, ultra-ajan sain tasan neljän viikon päähän ja siitä reilun viikon päästä on lääkäri. Voi kun aika kuluis nopeaan ja pääsis kurkkaamaan, onko masussa kaikki ok!

Jomi & Samu-Sirkka 8+2
 
Voi Jomi, älä stressaa itseäsi tuolla painolla. :hug: Mulla oli 90 kg ekassa neuvolassa ja nyt on tullut 20 kg lisää ja voin ihan oikeasti tosi hyvin vaikka painan nyt 110, 5 kg!!! Sokerit erinomaiset, verenpaine ollut koko ajan 115/75 korkeintaan ja ei muutenkaan mitään. Toi turvotus nyt on mutta sitä tulee hoikillekin. Ihan hölmöä kyllä tuollainen sanomisien vääristely, pyydä ihmeessä että korjaa lähtöpainon, varsinkin jos aikoo sitä painonnousua alkaa kyttäämään. Höh.

Jatkamisesta Olivat tuolla kesäkuisissakin ihan tyytyväisiä ehdotukseen, kivakiva, mä saan kaikki mun mussukat mukaan. :) Mä vähän mietin että sitten kun olen jakautunut, niin voisi varmaan tehdä vol.2 odotuspinon, jota alkaisi päivittää joku muu, esim. Jomi? Etkös sää päivittänyt tuolla haaveilupuolellakin vai muistanko nyt ihan omiani?

( . ) Äitiyspolilla taas käyty, pelottelivat koolla mutta odotetaan silti vk 41 spontaania käynnistymistä, sitten vasta käynnistetään. Eli lasketulle oli kokoarvio nyt 4,3 kg. Oli kauhean kiva kun kaksi eri lääkäriä tutki, sain ihan erikoislääkärin mielipiteen vielä, käski olla huolehtimatta koosta, sanoi että he pitävät huolen siitä miten lapsi syntyy ja minä voin keskittyä muuhun.

Kai sitä pitäisi alkaa häätämään suolinkaista yksiöstään ihan tosissaan, mies ei vaikuttanut kauhean innostuneelta kun kerroin sille että sen pitäis mua "höylätä" pitkästä aikaa niin päästäis synnärille. :LOL: Raukkaparka, oon niin massiivinen että eihän se tiedä mistä päin lähestyä. :D

MJ & Väinö 39 POKS!
 
Jomi Tuo paino saattaa seuraavaan kertaan olla sama tai tippua. Mulla oli ainakin alussa sellasta ihmeellistä pöhnää ja vatsan turvotusta. Munkin lähtöpainona lukee 56kg ja ekassa neuvolassa painoin 60kg. Aina mittaan kotona painon aamulla, mikä onkin sitten 1-2kg vähemmän kuin päiväpainoni. Parempi kattoo siitä ekan neuvola kerran painosta ja laskea siitä sitä painoa. Älä stressaa sitä painoa, sitä tulee tai sitten ei. Parempi vaan nauttia raskaudesta :)
 
NiQ
Jomi yhdyn muiden mammojen mielipiteisiin, eli älä käytä kivaa raskausaikaa stressaten jostain kiloista. mulla oli paino oikeastaan 108kg ennen raskautta, mutta ekan neuvolan aamuna vaaka sattuikin näyttämään 106,6 (ilman aamupalaa ja vaatteitta! Neuvolassa aina punnitaan syötynä ja vaatteilla!), johon sit sanoin että noissa lukemissa se on ollu ennenkin. Ja arvaa vaan stressasinko sitä :D no mut, mulla tuli ihan oikee ensimmäinen raskauskilo vasta rv29, vaikken stressanu sen pahemmin syömisistä. Ja tänään oli siis 112.1kg paino. Eli virallisesti 5,5kg tullu. Kyllä ne Jomi sit lähtee! :)

MJ vauvapino ois kiva :) oisko tyypeillä innostusta pitää sitä yllä mieluummin vaikka facebookissa?
 
Viimeinen läääri-neuvola takana... Paikat kiinni, mutta pään tuntui kuulemma selvästi sormeen Kaikki on kuulemma hyvin että nyt vain odotellaan syntymistä!!

Viikot : 35+3
paino: +800g/vk
turvotus: ++
pissa: puhdas
hb: 120, viikko sitte 131
verenpaine: 121/90, viikko sitte 104/84
kohdunpohjan korkeus 34
Tarjonta: RT
sykkeet: 130-140
liikkeet:++

Vähän se meinas et nyt tarkkaillaan tarkasti ettei vaan ole raskausmyrkytykseen liittyvää, tuo painonnousu+ verenpaineen kohoaminen, viimeksikin oli tullut painoa viikossa 1.3kg! Toivotaan nyt että loppuun asti menisi hyvin!!
 
Hyppy mulle tuli äippäpakkaus jo aikaa sitten ja siitä päätös tosi nopeesti,mutta vanhempainrahan kohalla lukee vain,että se on vielä käsittelyssä.. Olis juu ihan kiva tietää,että paljonko sieltä tulee,vaikkakin se tulee vasta sitte myöhemmin.. Mut nyt joutuu viel arvuuttelemaan.. :/ ärsyttää..

NiQ ymmärsin kyllä mitä meinasit :D

Nyt piti vain nopeesti tulla kommentoimaan,että joo! ehottomasti haluan jatkaa vauva-arjen jakamista sitten,kun se on ajankohtaista.. Ja suljettu fb-ryhmä kuulostaa hyvältä,kun sen vakiokäyttäjä olen :) Tälläkin hetkellä tahtoisin liittyä tohon elokuisten suljettuun ryhmään,mutta en halua julkistaa oottavani fb:ssä..(ja joku mun mielestä sano,että jos siihen liittyy tai kirjottaa seinälle,niin se sit näkyy julkisesti omalla seinällä.. Mene ja tiedä,kun en oo uskaltanu kokeilla,vaikka mieli tekis) Kerron nimittäin vasta sitten kun poika on syntyny.. :)
 
Niin ja voisihan se olla se facebook-ryhmä meille kaikille, eikä vaan vauvautuneille! Mä voisin tutkia että saako ne asetukset jotenkin niin, ettei jäsenyys näy kuin kutsutuille. Ja että miten se kutsuminen sitten tapahtuu. :)

Anu Hyvä kun tarkkailevat tilannetta, toivotaan että pysyy oireet hallussa ja myrkytys poissa. Onneksi sullakin on jo noin kivasti viikkoja kasassa.
 
äippärahasta Kandee muuten kirjautua pankkitunnuksilla kelan sivuille, siellä näkyy päätökset ennemmin kuin kirje kolahtaa postiluukusta :)

Viikot : 37+0, täysaikainen ollaan
paino: +600g/vk, taitaa poksua se 70kg vielä :(
turvotus: -
pissa: puhdas
hb: 130
verenpaine 131/84, samaa ollu kokoajan
kohdunpohjan korkeus 33,5cm
Tarjonta: RT, ja vauva kiinnittynyt yläaukeamaan
sykkeet: 140
liikkeet:++

Mj Ryhmän saa jotenkin silleen ettei se näy kun jäsenille. Kannatan ryhmää.
 
Huikkaan tähän väliin tuosta FB:stä :)

Meillä on heinäkuisissa fb-ryhmä ja se on salainen, eli kukaan mun kaveri ei tiedä milloin mä sinne kirjottelen, saati edes sitä että olen ko. ryhmän jäsen. Liittyminen ryhmään tapahtuu niin, että pitää olla jonkun ryhmäläisen kaveri, jotta ryhmään voi lisätä. Eli esim. jos MJ perustaa ryhmän, niin meidän pitää olla MJ:n kanssa kavereita, jotta hän voi lisätä minut ryhmään.
 
  • Tykkää
Reactions: Mary Jane
No niin! Sen ryhmän voi tehdä modessa "Secret": Only members see the group, who's in it and what members post. Elikkä ryhmä ei näy muille kuin jäsenille, joten taiskakin voisi liittyä. :) Ainoa mutta matkassa on se, että meidän pitää olla naamakirjakamuja, jotta voin kutsua teitä. Ja sehän vaatii sitten oikeat nimet, oletteko siihen henkisesti valmiita?
 
Juu siis tarkoitin että minun kavereita. :) No juu, jos kuka nyt tähän kelkkaan haluaa, laittaa mulle yksärillä nimen jolla löytää, ni mä vaikka lisään kaveriksi. Aletaan sillä.

Muoks. Niinhän niitä asetuksia saa muokata, kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Mary Jane Ihan typeräähän tuosta on etukäteen stressata, tiedän… Mua alkoi kyllä vähän naurattaa, kun se sanoi, että tavoitteena olisi, et painon nousu jäisi viiteen kiloon. Meinasin kysyä, että ihanko oot tosissasi. Hyvähän se on toki tavoitteena pitää, ei siinä mitään. Ja joo, päivittämisestä on kyllä kokemusta eli voisin ottaa vol. kakkosen hoitooni sitten! :)

Keiju123 Mun paino ei siis käytännössä ollut muuttunut miksikään (se nyt voi päivän mittaan aivan hyvin vaihdella vaikka kilon verran), terkkari vaan laittoi alkupainon kaksi kiloa liian pieneksi jostain kumman syystä. Mutta täytyy sille seuraavalle terkalle sanoa asiasta, jos se muuttais sen.

NiQ Sulla on kyllä pysynyt tosi hienosti aisoissa kilot, mahtava juttu! Mä olin itse ajatellut, että jos nyt ei kauhean paljon yli satasen menis paino, niin olisin vielä ihan tyytyväinen. Että en siis oo aivan niin tiukkaa linjaa aatellut, kuin tuolla neuvolassa. Mut itepähän kiloni kannan, eikä terkkari :D

FB-ryhmästä Jos vaan alkutaipaleen odottajia huolitte mukaan, niin kyllä mielelläni tulisin!
 
NiQ: Itsekin luulin, että jotenkin kokeilevat tai mittaavat, mutta ei ainakaan minulla ja näin lääkäri totesi…

Taiska87: Niin minäkin ajattelin! :) Jos lapsi vaan voi hyvin, niin pieni koko ei haittaa, päinvastoin!

Hyppy: Mäkin haaveilen mökkijuhannuksesta, mut mökki puuttuu! Yritä ajatella sokerirasitus niin, että parempi, kun testaavat liikaa kuin liian vähän! Vaikka ei se kiva ole turhaan…

Jomi: Älä suotta stressaa painosta etukäteen! Tärkeintä kai on myös se, että itse tiedät missä mennään. Turha huoli pois ja nauti! :)

On: Verenpaineet oli vähän koholla eilen neuvolassa, mutta pissa puhdas. Käski kuitenkin levätä senkin takia… Täytyy varmaan käydä kirjastossa, kun ei meinaa aika kulua! :)
 
Kylläpä monet alkavat jo olemaan ns. loppusuoralla! Tsemppiä vain isojen mahojen kanssa ja toivotaan, että ei olisi kovin helteistä! Onneksi nyt onkin viilennyt ihan kivasti.

Juhannuksena meillä olisi tiedossa miehen serkkujen tapaaminen n. 300 kilsan päässä. Näillä näkymin ollaan lähdössä, kun laskettuun aikaan on vielä kuukausi aikaa. Jos olo on huono, niin sitten ei. Eli ihan mun fiiliksen mukaan mennään.

Olen myös FB:n jonkinasteinen käyttäjä, joten täytynee heittää MJ:tä yksärillä.

Mun yksi kaveri on suurin piirtein 165cm pitkä ja sille ei tehty synnytystapa-arviota. En tosin muista miksi sitä ei tehty. Kaveri aikansa yritti synnärillä vauvaa alateitse synnyttää, mutta lopulta petti selkä ja vauva otettiin ulos hätäsektiolla. Oli sen verran kookas kaverin lantioon verrattuna, että ei olisi alun alkaenkaan mahtunut tulemaan ulos alateitse. Tämäkin olisi ilmeisesti selvinnyt jos synnytystapa-arvio olisi tehty. Nyt kaveri odottaa toistaan ja hänelle on luvattu tehdä kaikki mahdolliset tutkimukset ja saa ilmeisesti valita leikkauksen, jos siihen päätyy.

(.) Neuvolan täti armahti mut työn ikeestä maanantaina ja suositteli sairaslomaa äitiysloman alkuun, joten pääsin lomailemaan 4 päivää ennen äippärin alkua. Perjantain neuvolassa Pikkarainen oli mahassa poikittain ja pää painoi mun kylkeä sillai, et nopeet liikkeet aiheutti aikasmoista kipua ja muutenkin vaikeutti liikkumista. Oli kuitenkin ymmärtänyt viikonlopun aikana kääntyä ja maanantaina olin neuvolassa uudelleen ja pää oli vihdoin alaspäin. Tosin th sano, että tuntuu olevan pieni ja varsin liikkuvainen vauva eikä ole vielä kiinnittynyt. Toivomme siis, että tajuaisi nyt pysytellä pää alaspäin. Olivat perjantaina laittaneet lähetteen polille, että katsovat ultrassa vauvan asennon ja istukan kunnon (jos kipu johtuu sittenkin istukasta eikä vauvasta) ja kääntävät tarvittaessa. Jos kaikki on kunnossa, niin mietin tässä, että näkyisiköhän sieltä tällä kertaa se vauvan sukupuoli. Tässä vaiheessa se ei tunnu enää niin tärkeältä ja mies ei haluaisi vielä tietää, mutta toisaalta...minä kun olen vähän utelias ja malttamaton...
Viimeisimmän neuvolakäynnin tulokset:
RV34+2
Paino +1170g (taisi olla turvotusta, kun eilen vaaka näytti samaa, mitä viime kuun lopussa neuvolassa)
Turvotus +
Verenpaine 124/99 (meikäläisellä on valkotakkiverenpainetta, ollaan th:n kanssa testattu meikäläisen kotimittari neuvolakäynnillä ja todettu kotimittaukset vertailukelpoisiksi, kotosalla tulokset olleet ok)
Pissa ok
HB 117
SF 31cm
Tarjonta: RT (jos minkäkin asennon jälkeen vihdoin pää alaspäin)
Syke 135-145
Liikkeet ++

Meikä taitaa tästä suunnata päikkäreille ja sitten jos hiukan siivoilis.

Aavistus ja Pikkarainen 34+5
 
Moikkis! Ultrassa 13,3mm pitkä tyyppi ja sydän löi niin kuin pitääkin. :heart: Vastasi viikkoja 7+4 +/-2päivää niin kuin olin itsekin laskenut. Täytyy sanoa että olipas outoa nähdä se pieni öttiäinen. Miehelle realisoitui asia paljon. :)

Maanantaina sit neuvolaan. Täytyy varmaan kohta kertoa tuleville isovanhemmille... Anoppi riehaantuu kyl onnesta, se saa varmaan sydärin!

-Namppis ja nimetön 7+4
 

Yhteistyössä