~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol. 4!! ~*~

[/b]talvis
Muotoillut tuttipullot, joiden pohjaventtiili estää alipaineen synnyn pullossa. Käyttö ehkäisee ja vähentää koliikkivaivoja. Muotonsa ansiosta ovat syötettäessä pystymmässä asennossa. Suositellaan myös vauvoille, joilla ei ole koliikkia. Mukana tutti ja suojakorkki.
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=223&valikoimaid=8
onko se pullo jokin tollainen...
Toi on kyllä Emman pullo, ja emman pullo teksti... Mutta luulis kyllä että esim. lastentarvike myy myös varaosia pulloihinsa joita myy...
 
HanTa no mulla on selkäsärkyjä, ollu jo monta viikkoa. Ne johtuu mun Si-nivelestä, eli siitä alimmasta nikamasta joka on vinossa sen takia kun mun toinen jalka on toista pidempi... ja selkä siten vinossa. Iskiaskipuja on aikamoisia... ei kyl sitä normaalia raskauteen kuuluvaa lihas-selkäsärkyä oo ollu. Mut mulla on sellainen si-tukivyö mikä auttaa niihin kipuihin aika hyvin. Mut ei ne kokonaan sillä katoa, ne on vaan kestettävä.

Talvis onnea hienoista ultrauutisista!!! :flower: =)
 
talvis AVENT phillipsiltä on ainakin kans tollanen koliikkia estävä mitä me ajateltiin hankkia ku tutut sano et on ollu hyvä mut ei mulla mitää hajuu mistä venttiilistä oo ja ONNEE hyvistä ultrakuulumisisita! :)

EM ja hanta mulla on kans noita iskias kipuja ja meni hermo niin kovasti jumiin että verenkiertokin äiriinty ja aiheutti sormenpäiden puutumista. Se johtu vaan siitä että se iskiaslihas(?) oli niin jumissa laukes itteksee kun mies jotenkin paineli selkää vai johtukohan siitä sitten laisinkaa... Ja nyt on koht pakko mennä taas lääkärii kun ne tosissaa tunnu ottavan noita kipuja ja meinaa jo itku tulla kun yrittää kävellä... :/ Koiran lenkille vienti on aika kivuliasta...

Mulla o vissii alkanu tulee noit kohdun venymis kipui tai jotain kun tuntuu että pistäis mahaan samalla lailla kun juoksis mut pistää silleen aina eri puolille alavatsaa ja se pistos loppuu hetken päästä siis voi tulla yhtäkkii kun vaan istun paikallani? Mitäköhä tälläset kivut on kenelläkää tietoo??

Meillä on star wars-maraton lupasin miehelle että (3 vuoden suostuttelun jälkeen) vihdoin katson sen kanssa kaikki star warsit. Niillä ehdoilla Että mun hartioita hierotaann ja jalkoja ja selkää... :D Saankin pitkän hemmottelun joka ilta. :D Ja onko kenenkään muun miehestä tuntunut tulevan seksi hullu raskauden myötä? Vai johtuukohan se vaan siitä että itsellä on enemmän unet kuin seksi mielessä? B)
 
huomenta huomenta

baby butterfly ei ole miehestä tullut seksihullua, mut se osaa vältellä sitä aihetta helkatin hyvin... milloin milläkin verukkeella...
Noista selkäkivuista vielä mä en tiedä, meneekö issiaksen piikkiin... vai meneekö vieläkin noiden kohdunlihasten, johon meni lonkkakivut...
Mutta sen tiedän, että töissä olen kannellut nuita lapsosia kiitettävän paljon ja kumarrellut ja kyykkinyt... ei tunnu erityisen hyvältä, luulen että johtuu enemmänkin noista, ja vartalon muutoksista.

Tämä täti luulee että alkaa unet tasaantumaan, vain yksi heräys viimeyönä, tuntuu hyvältä...
Paitsi että tämä ihon kutina kuivuminen on tullut taas takaisin... mitä oli alkuraskaudessa... ja eikun rasvapurkki heilumaan taas tehokkaammin...
 
Huomenta!

BB, eilisessä perhevanlmennuksessa lääkäri sanoi, että vaikka yleinen luulo on, että raskauden ajan selkäkivut on issiaksesta johtuvaa niin loppujen lopuksi vain murto-osalla on näin. Yleisin syy kuulema löytyy jostain suoliluun tai ristiselän paikkeilta. Mutta mene ihmeessä lääkäriin jos se noin kovasti sattuu, vaikka mitään ei voisi tehdäkään niin tieto varmasti helpottaisi :)
 
vilma Älä ota alkuvaiheessa stressiä syömisestä. Jos ei mikään meinaa maistua tai pysyä sisällä, niin ei sitä väkisinkään voi yrittää. Pääasia että edes jotain saat syötyä. Myöhemmillä viikoilla ehdit sitten syödä monipuolisemmin ja terveellisemmin.

Suukkis ja Talvis Onnea ultrakuulumisista :heart:

Talvis Harmi, että miehesi ei päässyt mukaan ultraan. Meilläkään ei sillon pari viikkoa sitten päässyt ja itku tuli. Vaikka tiesin varautua siihen jo edellisenä päivänä. Meilläkin mies ensin innostui, että mennään 4d-ultraan, mutta sitten sen hinnan kanssa oli vähän nihkeetä. Ja nyt ei olla puhuttukaan siitä. Täytyskin vielä kerran kysyä.

Talvis Ainakin cittarissa oli paljon Ainu-merkkistä tavaraa. En nyt kyllä tuttupulloja eilen katsellut. Mutta merkkinä pisti silmään, että lähes kaikki oli Ainu-merkkistä. Josko sieltä saisit apuja tuttipulloasiaan. En kyllä ymmärtänyt mitään venttiileistä. Meille ei vielä yhtään tuttipulloa ole ostettu. Tai yksi tuttipullo ostettiin miehen kanssa jo seurusteluaikana :)

Suukkis Montako ultraa teille kuuluu? Vai oliko tämä lisäultra, että saatte varmistuksen Mytyn voinnista?

TA Kiitos vastauksesta. Olisi mulla sitten aikaa petrata tässä vielä kuukausi sokerin syönnin suhteen. Eilen en syönyt suklaata :D Tosin johtui siitä, että mies oli syönyt lopun ja mulle ei riittänyt kun tulin töistä :|

HanTa Mulla on ollut aika kovia selkäsärkyjä, joista jo melkein hain sairaslomaa, kun en meinannut yhteen väliin päästä kävelemään. Kävin viime pe akupunktiossa ja on paljon parempi selkä =) Tosin särkee vieläkin, mutta ei enään vihlo sillain kipeesti ja pystyy taas kumartelemaankin. Toista jalkaakin särki ihan julmetusti, mutta se on kanssa hieman helpottanut. Samaten pakarasta kipu on helpottanut. Menen loppuviikosta uudestaan akupunktioon. Ja sitten on fysioterapeutin tekemä venytysohjelma. Tukivyön kanssa mullakin on helpompaa. Heti vihloo enemmän, jos kotonakaan on ilman tukivyötä päivän. Issiasta siitä väläyteltiin, mutta akupunktion antanut lääkäri oli vähän sitä mieltä, että ei olisi issiasta.

BB Ei meillä seksihulluutta miehessä ilmene sen enempää kuin ennen raskauttakaan :D Tosin se tykkää illalla katsella kun tissejä, kun ne on yhtä kuppikokoa isommat kuin ennen :D
 
Huomenta :flower: Nyt sit pääsin tännekkin,eilen en päässyt ja myöhemmin en muistanut enää.
suukkis Ihanaa kuulla,että kaikki on hyvin :heart: Onnea.
Talvis Sinulle myös onnea ihanista ultra kuulumisista :heart:

Hitsi,luin kaikki tekstit mitä oli tullu,mut nyt en enää muista mitä kaikki oli kirjotellu.No ainakin seksistä sen verran,että miulla ei tee mieli,ei ole tehnyt mieli oikeestaan moneen kuukauteen :( Käy välillä kans vähän sääliks miestiä,ku toinen joutuu olemaan ilman.Mut kyllähän meillä ihan ok:sti peittoja heilutellaan :D

vauva tarvikkeista Meil hankittiin ihan ensimmäisenä sitteri,ku löydettiin hyvä ja halpa.No sit meil löytyy jo vaunut ja kaukalo.No sit tietty vaatteita on yks kaappi pullollaan.Tuttavat on halunnu lahjottaa,ja mikäs sen mukavampaa kun kierättäminen.Sit on kans joitain leluja.Pinnasänkykin löytyy reunapehmusteiden kera.Vielä pitäis petivaatteita ostella jne.Ja sit äippä tuotteita ym. :)

BB Nii tosta seksihulluudesta.Välillä kyllä tuntuu,että mies haluaisi enemmän seksiä kun aikaisemmin,mut kai se johtuu siitä kun mie olen vähän erimieltä :D Mut siis kyllähän kai jokainen mies jotenkin huomaa naisestaan eroja raskauden myötä,ja sen myötä sit se seksi halukkuuskin kasvaa pikkasen.Täällä ainakin huomauteltu rinnoista :whistle:

huh huijaa,mitähä sitä keksis,heräsin jo siitä 5 aikaan.käytin hauvan lenkillä äsken ja nyt möllötän junioria :D Meijän koira muuten tykkää kans kattoo yhtä lasten ohjelmaa,se äsken kuunteli yhtä lastenlaulua pää kiemuralla ja ei meinannu pysyä persauksillaan kun kahto telkkua :LOL:

HanTa Mulla on kans tullu kutinaa massuun ja käsiin.Massuun ihan varmaan sen takia ku vatsa venyy.Ja kädet mulla kuivuu joka ikinen talvi.Nyt sit ostin Doven milk sitä bodylotionia tai mitä nyt olikaan.Nii se auttaa tosi hyvin miulla.Ja tulee ihanan pehmeä iho ;)
Mulla kans selkäkipuja,meinaan huomenna neuvolassa sanoa niistä,kun välillä ei pysty kunnolla kävelee,ku ala selkä jumahtaa. :(
Mut kaipa tässä oli tarpeeks tälle kertaa tekstiä :D

Sannya ja Nuppu 26+0 Poksus :heart:
 
Baby B se iskiashermo jää yleensä johonkin puristuksiin raskausaikana, eli tuossa lantion kohdalla se kulkee ilmeisesti jonkun tietyn kohdan välistä johon se helposti jää puristuksiin. Mutta meillä on myös suvussa iskiasta, isällä ja isän siskoilla ja edesmenneellä isoisällä kaikilla ongelmia iskiassäryn kanssa. :whistle: Mut sulla kyse voi olla jostain muustakin. Mulla tosiaan selän virheasento pahentaa sitä..

HanTa mä oonkin rasvaillu ahkerasti. Ajattelen että jos vaikka välttyisin pahoilta raskausarvilta... ;) :whistle: Body Shopin kaakaovoita oon käyttäny jo monta kuukautta aina suihkun jälkeen.

Sannya sähän oot aikaisin ollu hereillä! :) Mä heräsin vasta kymmeneltä...

(.) tosin vauva piti ihmeelliset mökimis-potkuzembalot jossain tuossa 8 aikaan aamulla. Kääntyi poikittain!!! :LOL: Nyt en tiiä miten päin on. :) Jokohan tajus että ei niin kuulu olla. :D Eilen oli ihan masis-ilta. Mä tunsin oloni isoksi, laiskaksi, saamattomaksi ja hyödyttömäksi!! :headwall: tuli jotenkin niin kurja olo kun puoliso käy töissä ja minä vaan makaan kotona enkä edes eilen saanut MITÄÄN tehtyä. :ashamed: Muru sanoi että kyllä sä teet ihan tarpeeks, sä kasvatat lasta sun sisällä. Yllättäen se EI toiminu... :whistle:

EM ja Dodoliina 25+0 POKSISTA! :heart:
 
heippa tännekin :wave:

Onnea poksuttelijoille :D Sannya ja EM ainakin oli.

EM: mulla oli kans eileen hirvee masis! tuntui, et on tosi tylsää mut mitään ei oikeen kykene tekemään.. siihen samaan tulee sitten se: "mä oon ihan läski" -olo, vaikka sitä kuin tietää sen kuuluvan asiaan. pisteenä iin päälle mua on alkanu ressaamaan kauheesti raha-asiat ja tulevaisuus :ashamed:
 
ElinaMaria Joo,heräsin samaan aikaan ku mies,ku se lähti töihin. :D En sit itse viittinyt jäädä nukkuu.. Kuule,et ole ainoa josta tuntuu pahalle maata vaan kotona.Ite haluaisin lähteä töihin ja tehä jotain,mut tääl on aika huono työtilanne ja mies joutuu nyt perjantaina pakkolomalle :( mie äsken soitin varamiespalveluun ja meen huomenna käymänä sielä :)
Joo ja kiitos onnittelusta :D
 
Sannya onnea poksuista :flower: ihanaa, että pääset ä-pakkausta hiplailee!! =)

HanTa eivät olleet tuttipullot sun laittaman linkin näkösiä.. mut idea on varmastikin sama! täytyykin mennä katsastamaan tuo Cittarin osasto niinku Sompio ehdotti.. mä olen enemmän näitä Prisma-ihmisiä (syystä että oon TOK:lla töissä) ni siellä ei kyllä näkyny..

tänään ois muutoinki tarkoitus mennä Turkkuses käymään taas.. harmittaa kyl ku ei mies eilen jaksanu lähtee mulle kuskiks, ei jaksais ajella yhtään :/ tilasin taas verkkokaupast kestokankaita, mut ne tulee varmaan ens viikon maanantaina ku viikonloppu sopivasti pilaa jakelurytmin :D

eilen pesin pussillisen kaverilta saamia vauvanvaatteita. pitäis varmaan pian tehdä pientä invistä, että paljonko löytyy mitäki vaatet mitäki kokoa, ettei sit tuu yllätyksiä että jotakin puuttuis, tai jotaki ois ihan hillittömästi :eek: alle 60cm pitkähih. bodyja mulla on ainaki kasapäin, ku saanu kahden syys/talvivauvan vaatteita... *muoks kävin viikkaamassa vaatteita kaappiin ja noita pitkähih bodyja oli 17kpl kokoon 62 asti.. vissii ei meiän kesävauva niitä tarvi enempää :D

EM jos käytät huutonettiä, ni oon huomannu et siellä myydään aika paljon niitä kietaisupaitoja/bodyja!! ...iteki kyttään niitä.. :whistle: *muoks ja tosi paljon myydään myös uusia ja käyttämättömiä..
 
Tervehdys kaikki.

Musta ei olekaan pitkään aikaan kuulunut kun tuon opparin kanssa tuntu menevän kaikki "ylimääränen aika". Ja tekstiä oli tullut jo jotain 10 sivua...

mä oon kärttynen kun en oo saanu nukkua moneen viikkoon yli 9...olen siihen tottunut ja nyt en saa kun hirveästi tekemistä, on opparia, kehitystehtävää, vatsatanssiesitystä ja kotiaskareita... No helmikuun puolen välin jälkeen pitäis vähän helpottaa kun saa nää koulujutut pois alta. Sitten pääseekin ihan keskittymään tähän masuliin :D

Masuli onkin jo kasvanut, ei oikein omat farkut enää ole kivat, puristaa viimeistään kun istahtaa, onneks mulla on muutamat hyvät äippäversiot jo. Pitkiä paitojakin pitäis kai hommata kun on niin matala vyötärö näissä mun housuissa että tuntuu kaikki paidat olevan liian lyhyitä:)

Kävin neuvolassakin, ja oli kyllä entistäkin tyhmempi terkkari siellä...se ei edes osannut ottaa hb:tä... :headwall: noo....jospa sekin tästä.

Nyt tuli vaan oma napa, yritän kyllä seurata teitäkin nyt vähän tarkemmin, mutta jos en ehdi kommaamaan niin tulen ainakin välillä kertomaan kuulumisia :wave:
Kukkaiskeiju ja nykerö 16+1
 
Jossu kiitos poksuonnitteluista! :D

Talvis, mulla on niitä kietasupaitoja jo ne muutamat mitä kaipasinkin.. :) Nyt mun pitää keskittyä ostamaan vähän muita juttuja kun vaatteita! Vaikka mä aina meen ihan pöhköks kun mä nään jotain söpöjä vauvanvaatteita... :p IHANA kuva ja ihana nöpönenä vauvalla! :D Meillä oli kans selvästi tunnistettavissa meidän suvun nokka!! :LOL:

Kukkis no höh... toivotaan et terkka vähän siitä petrais. :hug: Mut sähän oot pitkään sinnitellyt omilla farkuilla!! :D Mä taisin vaihtaa äippähousuihin jo rv 12 tjsp.



tossa on mun masu tänään. :D Eli 25+0.
 
Zoe-F
Sannya Kiva päästä näpelöimään niitä pikku vaatteita :)

Talvis Oli pakko katsoa pariin kertaan tuota kuvaa, kun meillä on tismalleen samassa asennossa otettu kuva. Sentään jotain eroa löytyi, meidän pikkuisella on hieman pyöreämpi nenä :)
 
Chamorphis
Hei vaan kaikille! Tulin vain ilmoittautumaan, että edelleen ollaan yhtenä palana täällä. :(
Eilen luulin, että lähtö tulee, kun supistelin säännöllisesti koko yön, mutta sitten supistukset loppu kun seinään ja nyt niistä ei taas tietookaan... :'( Voitte varmaan kuvitella kuinka pettyny olin...
Mitäs mun pitikään kommentoida?! Öö... ainakin Suukkikselle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. Kiva, että vauvalla oli kaikki hyvin ja on tullu taas aktiivisemmaksi. Tiedän miltä tuntuu olla "vainoharhainen" liikkeiden takia. Nyt sitä on vielä enemmän kun liikkeitä vähemmän.
Talvis ihana ultrakuva! :heart: =)
En nyt muista mitä kaikkee olis pitäny kommentoida, mutta onnittelut hyvistä uutisista tasapuolisesti kaikille.

Chamorphis ja sitkeä vuokralainen Nasu 41+0
 
Cham no voihan hitsiläinen! Tosin onha tuos ennee vko ni sit ainaski pitäs jo pikkusen alkaa tulla ulkomaailmaan. Toivotaan, et synnytys käynnistyis pian :) Ja jos ollu jo nii paljon suppareit ni hyvinki voi olla, et ne alkais tulla kunnolla jo parin pvän päästä ja pääsisit tositoimiin :heart:

Ihania masukuvia! :heart:

Sannyalle onnea poksuista ja äp:n saamisesta :)

Sompio juu eli tuo oli ylimääränen ultra ku sanoin lääkärille siittä ku en tunne liikkeit kuten pitäs. Aattelin pitkään et johtuu istukasta, mut sit ku aiemmin oli isompia potkuja ja sit pari vkoo ei niit tullu juuri olleskaa ni vähä huolestuin. Mut istukka se syynä on edelleen, eli pienellä kaikki silti hyvin B) Eli kunta tarjoaa sen kaks ultraa, mut tuossa tapaukses sit sain yhen ylimääräsen. Ja sit toki myös tulee uusia ultria jos vaikka sf-mitta ei kasvais kuten pitäis tai ois liian suuri tms.

Miul jatkuu työt sitten taas tuossa torstaina. Kiva päästä vähä tekeen taas jotai! =)

SS & mytty 29+4
 
Chamorphis
Suukkis joo pitää toivoa et käynnistyis pian. Pyyhkies tulee kyllä jotain ihme limaa, et saattaa olla limatulppaa. :whistle: Neuvolasta just soitti ja sanoi, että mulla on yliaika kontrolli jo nyt torstaina kun muuten olis ollu vasta ens maanantaina. Mulla on ruvennu selkää särkeen ihan kiitettävästi ja kun en oo varma et onko vaan lähestyvää synnytystä vai munuaisista johtuvaa niin sain jo nyt ajan... Onneksi... Pitää toivoa vaan et käynnistyis ennen sitä kun yleensä melkein tuppaa syntyyn itestään kun on ns. viimeinen uhka häädölle päällä! :D
Sullakin enää kymmenen viikkoa laskettuun aikaan! Kyllä aika menee nopeesti!
EM ja Sannya ihanat masukuvat! :heart: =)
 
Mulla cham käynnisty synnytys sopivasti ennen yliaikaiskontrollia :D Ti käynnisty, ja Ke synty :heart: , Pe olis ollu kontrolli =) ..Jospa se sullaki alkais tässä piakkoin :whistle: :heart:
Mulla tuli tosiaan sillon kun synnytys käynnisty, niin ihan verta...ei valumalla, mutta pyyhkiessä...tulppa meni sitte salissa.
Ihania masukuvia tytöillä :flower:

Mulla ei oo jäljellä enään ku pikku pömppis ja synnytyksessä tulleet raskausarvet :ashamed:

vauvis neiti: Huomena 3 viikkoa :heart:
 
Mä voisin tässä aikani kuluksi hieman laittaa synnytys kertomusta, kun sain tuon neidin nukkumaan =)

Eli, Tiistaina 6.1. alko supistukset heti herättyä n.klo 9.30. Ajattelin eka että menee ohi,koska muistutti menkkajuilintaa, ja mulla pari kertaa oli ollu aikasemminki hetkellisesti noita. No, siinä aikani odottelin j
 
Mä voisin tässä aikani kuluksi hieman laittaa synnytys kertomusta, kun sain tuon neidin nukkumaan =)

Eli, Tiistaina 6.1. alko supistukset heti herättyä n.klo 9.30. Ajattelin eka että menee ohi,koska muistutti menkkajuilintaa, ja mulla pari kertaa oli ollu aikasemminki hetkellisesti noita. No, siinä aikani odottelin ja makoilin sohvalla...Mietin, että eikai nämä nyt oo niitä supistuksia :eek: (mullahan ei ollu koko raskaudessa mitään supisteluja)...niitähän tuli ihan kokoajan, ei menny edes 10min. niiden välit, joten ne oli säännöllisä ihan alusta asti.

Päivän mittaan ne alkoi sitten olemaan jo kivuliaampia...kuitenki pystyi kotona olemaan. Iltapäivällä ne alkoikin sitten jo käymään ihan TOSISSAAN KIPEÄÄ! |O Mies yritti saada mua lähtemään oyssissa käymää, mutta ite halusin sitte kärvistellä kotona, ettei mentäis liian aikasin. No, klo oli jotain 18.00-18.30, ku päätettii lähtee näytille. Vähän aikaa meni enneku päästii odotushuoneeseen käyrille...supistuksia tuli, ja osa oli tosi napakoita...Kätilö sitten teki sisätutkimuksen, ja sanoi että sormelle ollaan auki ja kanavaa viel 1.5cm jäljellä. Mä siinä ajattelin, että ei voi olla!!! Melkee 12 tuntia supistellu säännöllisesti ja tuon verran vaan tehny alakertaan edistystä. No, päätettiin..tai minä päätin :D että mennään viel kotiin...ku niin alkutekijöissään oli koko homma. Olisin päässyt jo sisään oyssiin siinä vaiheessa. No, ku kotia päästiin klo oli jotain 19.30-20.00...Ja sitte se helvetti vasta repes!...Supistuksia tuli koko ajan, ja kävi jo niin kipeää että itku tuli. Takas mentiin n. klo 23.30, ja olin siinä vaiheessa jo tosi kipiä. Siinä sitte tehtiin taas sisätutkimus, ja olin kahdelle sormelle auki, ja kanavaa ihan vähän jäljellä. Kirjauduttiin sisään ja vaihdoin vaatteet.
Odotin jo saliin pääsyä, mutta kätilö sanoikin et heillä on nyt ruuhkaa ja kaikki salit käytössä...siinä sitte kärvisteltii semmoset 3-3.5 tuntia supistusten kanssa, pelkkä kuumageelityyny apuna. Onneksi mies ihanasti aina hiero, ja sain nojata rauhassa kokopainolla häntä vasten ku supistuksia tuli. Välillä tuli supistuksia nii tiheään, ettei entinenkää ehtiny mennä ohi ku tuli jo uus :D (tuskaa se oli!!)

Vihdoin päästiin saliin (klo 02.30-03.00), ja siinä kätilöt valmisteli kaikkia juttuja, ja yritti laittaa mulle tippaa, joka epäonnistu 3 kertaa (ihanat mustelmat tuli)...no, siinä kätilö sitte kyseli mitä kivunlievitystä oon ajatellu...sanoin, että epiduraali olis ihan jees. Siinä viereisessä salissa just sopivasti oli anestesialääkäri, joka sitten tuli samalla mulle laittaan epiduraalin, ja laittopa sitte samalla sen tipanki..ranteeseen sisäpuolelle (ei kipiämpää paikkaa löytäny). Epiduraali toimi ihan mukavasti...tunsin supistukset, mutta sen suurimman kivun vei pois. No, ei mennyt kauaa kun tunsin jotaki valuvan sängylle...miehelle sanoin että nyt tulee jotaki!! Kätilö hälyytettiin saliin, ja tokas että "lapsivesihän se siinä meni, hyvä että meni itekseen ettei tarvitse kalvoja puhkasta". Siinä sitte ooteltiin, millon alkais tapahtuun...yö alkoi muuttua aamuksi, ja sisätutkimusta tehtiin...olin 5 cm auki,eikun lisää oksitosiiniä kiihdyttämään supistuksia...siinä useampi tunti sitte ooteltiin, ja alkoi jo supistuksetki tuntumaan epiduraalista huolimatta...sain sitte viel jotaki puhdasta puudutetta, joka auttoi myös.
Mua katetroitiinkin varmaan 4-5 kertaa kokoaikana, ja ei onneksi tuntunu pahalta...varmaan puudutukset teki sen.

Kello alkoi olla sitten jo kohta 11.00-12.00, kun kätilö tarkisteli alakerran tilannetta...10cm auki!!!...Saa alkaa ponnisteleen kun siltä tuntuu...
Mähän ootin ku kuuta nousevaa, että joko alkais ponnistuttaan...mutta ei mitään...ponnistussupistukset kyllä tunsin selässä...ja se vasta kipiää kävikin!
Kätilö sanoi, että ala itekseen ponnisteleen, ja yritetään saada vauvaa laskeutumaan...siinä vähän ponnistelin ja mies sanoi, että kyllä se siellä liikkuu(näki pääanturista,mikä oli kiinnitetty vauvanpäähän).
Kätilö viel tsemppas, että hällä loppuu työt klo 15.00, että koitetaanpa saada vauva ulos siihen mennessä :D

Oli menny jo toista tuntia, eikä mulla vieläkää ponnistamisen tarvetta...epiduraalipumppukin oli sammutettu, mutta nähtävästä mulla viel niin hyvin puudutusta kehossa että en tuntenu tarvetta ponnistaa.
Kätilö (ja mukana oli myös kätilö-opiskelia koko synnytyksen ajan) alkoi laittaa tavaroita valmiiksi, ja käski ponnistella..välillä kokeili vauvaa mitenkä on laskeutunut.

Ja klo 14.00 alkoi aktiivinen ponnistelu...varmaan kymmenisen kertaa ponnistin, ja pää oli ulkona. Sitten käskettii rauhottua, ja ponnistaa vähäsen, että saa vauvan hartiat ulos...vitsi sitä paineen tunnetta siinä vaiheessa!!...7.1. Klo 14.09 humpsahti 9 pisteen tyttö pihalle, ja tämä mamma oli niin helpottunu!!

Vauvaa en heti saanu rinnalle, koska napanuora oli liian lyhyt, eikä olis yltäny...joten mies sitten napsasi sen poikki ja vauva pääsi äidin paidan alle.
Siinä jonku aikaa oltiin, ku mies meni pesemään vauvaa ja punnittee jne...Ja mua paikkailtiin sitte kuntoon.
Siinähän se 28 tuntia vierähti..neitiä odotellessa! :heart:

Kaiken kaikkiaan ihan positiivinen kokemus...ei jäänyt mitään traumoja :D Katellaan nyt jos ja kun olis pikku kakkosen vuoro...siihen nyt menee muutama vuosi :LOL:

(toivottavasti mulla ei jääny mitää kertomatta :/ )
 

Yhteistyössä