Synnytyskertomusta..
Mulla ei ollu minkäänlaisia ennakkovaroituksia tulevasta kun menin nukkumaan 15. päivä, päin vastoin, vielä treenailin koirien kanssa sen mitä nyt kömpelön mahan kanssa pystyin ja asuntomessuilla käytiin 14.päivä eikä mitään oireita.
Sitten 16.päivä aamuneljältä heräilin ja luulin että maha vain on huonossa asennossa kun kolotti, mutta jatkui lievänä menkkamaisina kipuina noin kymmenen minuutin välein. Aamulla alkoi myös suolisto tyhjentyä.
Tunne voimistui pikkuhiljaa, mutta vasta alkuillasta suupistukset alkoivat olla kipeitä ja ennen yhdeksää muuttuivat jo niin kipeiksi että soitin sairaalaan josko olisin jo lähtenyt.
Käskivät sieltä mennä vielä suihkuun, koska supistuksien väli oli edelleen n. 10 minuuttia eivätkä olleet tihentyneet. Suihkussa supistuksiin tuli sitten uusi ulottuvuus ja olin todella tuskainen sekä aloin vuotamaan verta, jolloin soitin sairaalaan, että täältä tullaan.
Vastaanotossa halusivat vielä tutkia tilannetta, vaikka konttailin jo lattialla supistuksien tullessa. Olin 5cm auki ja käskivät vaihtamaan sairaalavaatteet (yllättävän vaikea operaatio tuskaisena ja kukaan ei edes auttanut kun mieskin tylysti passitettiin käytävälle odottamaan)
Vaatteet vaihdettuani huutelin kätilöä joka sitten kärräsi minut synnystyssaliin.
Synnytyskätilö teki uudestaan tutkimukset ja sanoi että reilu 9cm auki, epiduraalia ei voi enää antaa mutta spinaalin saan jos haluan ja otin sen. Myös ilokaasua kokeilin, mutta en kokenut siitä mitään hyötyä, päässä vain alkoi pyörimään niin paljon että tuntui huonolta.
Spinaali toi kaivatun hengähdystauon ja olo oli hyvä. Odoteltiin hetken aikaa että vauva laskeutuu vielä paremmin ja kipujen taas yllyttyä kätilö käski ponnistaa. Muutamien ponnistelujen jälkeen tyttö tuli maailmaan. Ponnistusvaiheessa epämiellyttävää oli vain hartioiden ulostulo, muuten synnytys itsessään oli hyvä kokemus.
Avautumisvaiheen kivuista jäi kyllä ikävä muisto ja vastaanoton hitaasta toiminnasta, mutta jos ensikerta tulee niin lähden heti sairaalaan kun siltä tuntuu enkä enää kysele.