***ESIKOISESTA HAAVEILEVAT*** -plussapuhuuripino

Astylle :hug:
ON: Voisin kai hiljalleen uskaltautua palailemaan taustalta takaisin palstailemaan aina muistini mukaan. :) se vanhuus!! :) Sairaalaan menoon on n.kaksi viikkoa aikaa ja eiköhän sitten ala jotain tapahtumaan tämän meidän esikkohaaveillekin. Km:stä tuli eilen vuosi, joten olisi korkea aika raskautua uudelleen. Tämä on periaatteessa vika ns.luomukierto, jos vaikka vahingossa tärppäisi ennen jatko hoitoon menoa. Kuitenkin sairaalaan meno päivänä on kp:t aika pienet et periaatteessa voisi aloittaa ne tujummat mahdolliset lääkkeet heti. Tai mitä ikinä sitten onkaan meidän päänmenoksi suunnitellut. Toivon todella että meillä olisi vuoden päästä se vauveli, että äidinkin haave toteutuisi. Haluaisi isoäidiksi ennen kuin täyttää 50v joka tapahtuu ensi talvena. Eiköhän kaikki olla vuoden päästä jo äitejä tai kovaa kyytiä tulossa sellaisiksi. =) Plussa puhureita kaikille :whistle:
sun rise toivottavasti ei tulisi km :hug:
 
Sun Rise iso :hug:

Mulle voipi kanssa päivittää listaa. Eli täti tuli sitten tänään vierailemaan. Eli kp 1. Ja koska tää kierto oli näin pitkä niin laitetaan /30-40.

Tässä kierrossa ajattelin sitten ostaa ovistestejä. Jos vaikka sitten peitto heiluis tuollon varmasti. Vaikka varmasti se on nytkin tuolloin heilunut, mutta harmikseen ei tulosta kuitenkaan ole tullut.

Mutta onneksi on aina uusi kierto =)
 
Daadelille :hug:! Joskus voi ihmisellä olla niin ylitsepääsemättömän huono olla, et tekee tollasen äärimmäisen ratkaisun..

muoks. kulta-marielle tsemppiä uuteen kiertoon!

Ja Piglet onnea hoitoihin..:)
 
Daadeli Osanottoni :hug:

Mun miehen veli teki itsemurhan 10-vuotta sitten. Ei mitään selitystä miksi teki. Asia vaivaa miestäni vieläkin aina välillä.

Ja Sun Riselle Voimia. Josko vielä olisi toivoa :heart: Ainakin sulla on ihana asenne :heart:
 
Daadeli :hug: itse olen menettänyt erittäin läheisen ihmisen itsemurhalle. Hän oli silloin 24-vuotias kahden suloisen tytön isä. Hän oli minun hyvä ystävä, serkku ja isoveli jota minulla ei koskaan ollut. Aikaa siitä on 9v silloin olin syvästi järkyttynyt ja edelleen aina välillä tuntuu pahalta, en hänestä olisi sitä ikinä uskonut. Menetin pari vuotta sitten myös toisen läheisen. Mutta kuolinsyy edelleen epäselvä itsemurhaa epäilivät mutta asiat näyttää ihan toiselta.
 
Hei,
Olen joskus aikoinaan täällä kuokkinut. Yritystä jarruttelee monet asiat, joten en vielä liity edes taustailijoihin.

Nyt oli vain pakko tulla kommentoimaan tuota itsemurha asiaa. Ensinnäkin lämpimät osanotot Daadeli (tietysti muillekin läheisensä menettäneille).

Kirjoiteltiin itsekkyydestä ja itserakkaudesta liittyen itsemurhaan; mielestäni ihminen on aina itsekäs ja ajattelee sitä mikä olisi itselle parasta, miten voisi itse hyvin. Ihminen ajattelee lähes aina ensin itseään. Uskoisin, että tässä asiassa vain mahdolliset lapset menevät oman itsen edelle ja ihminen on valmis vaikka kuolemaan lastensa vuoksi.
En nyt tarkoita mitään sairaalloista itsekkyyttä vaan tervettä sellaista. Jos ei ole terveen itsekäs eli ajattele omaa hyvinvointia, niin se sairastuttaa pahimmassa tapauksessa eli se, että aina ajattelee muita, tekee muiden mielen mukaan, unohtaa itsensä... sekään ei ole tervettä. Terve itserakkaus ja itsekkyys on hyväksi.

Kun ihminen päätyy itsemurhaan, on häneltä kadonnut kaikki toivo, tilalla on epätoivo, synkkyys niin menneen, nykyisyyden kuin tulevankin suhteen.
Läsnä on henkinen valtava KIPU, tuska, pahoinvointi, joskus todellisuuden hämärtyminen rajumminkin. Tässä ei rakasteta enää itseä, itserakkaudesta ei ole kyse, vaan itsevihasta usein.

Usein on sanottu, että henkinen kipu on hirveämpää kuin mikään fyysinen kipu. Pahimmillaan nämä ovat läsnä yhtä aikaa, molemmat kun voivat aiheuttaa toisenlaista kipua, fyysinen henkistä ja henkinen fyysistä.

Minusta on suorastaan pöyristyttävää lukea, että itsemurhan tehnyt on "itserakas paskiainen". Sanoisin, ettei sen itsekkäämpi paskapää kuin tämän lauseen sanovakaan. Toki itsemurha aiheuttaa läheisissä vihaa ja kysymyksiä mutta jokainen joka on itse kokenut helvetillisen henkisen tuskan, johon ei mikään auta, ei kyllä paskapääksi itsemurhaan päätynyttä hauku. Itserakkaudesta ei todellakaan ole itsemurhassa kyse, ellei puhuta jostain kunniaitsarista, yleensä tilalla on suunnaton viha ja suru, myös itseä kohtaan kun päädytään itsemurhaan.

Vaatii enemmän kuin paljon, että jaksaa valtavan henkisen tuskan, mahdollisesti fyysisenkin kivun kanssa selvitä elämän läpi. Itsemurha on sitä kun ei tätä kipua enää jaksa eikä kestä. Itsemurha harvoin on itsekästä vi**uilua läheisille, itsekästä se toki on kuten on vapaaehtoinen eläminenkin. Ei siinä kun näkee pelkkää surua, kokee tuskaa, ei näe missään mitään hyvää, siis suorastaan kituu ja kärsii, niin ei siinä tule mieleen, että miten joku itkee mahd. kuoleman jälkeen.

Usein itsemurhaa suunnitteleva kokee, että läheiset pärjäävät ilman häntä, tulevat paremmin toimeen kun häntä ei ole olemassa. He voivat kokea olevansa taakka muille, he haluavat pois eivätkä jaksa enää elää keskellä tuskaa.

Suotakoon rauha heille, jotka ovat elämässään joutuneet niin hirveään tekoon kuin itsemurhaan päätymään :'(

Myös kaikille itsemurhan tehneiden läheisille suuria voimia, koska läheisen itsemurha synnyttää suuria kysymyksiä, syyllisyyttä, tunnetta että ei tehnyt tarpeeksi toisen vuoksi, vihaa, pettymystä ja vaikka mitä :'(


Kaz, et ilmeisesti ole kokenut järkyttävää henkistä tuskaa eli esim. vakavaa masennusta tai suurta jatkuvaa fyysistä kipua, jota ei saada pois.
Jos olisit kokenut/ymmärtäisit, niin ehket "alentaisi" itsemurhan tehneitä sinun alapuolellesi. Muistuttaisin, että masennus voi iskeä kehen tahansa, jopa sinuun.
Muistutan myös, että itsemurhaan voi päätyä kuka tahansa, myös joku sinun läheisistäsi. Ei se heidän luonnettaan muuta; sanojesi perusteella sinun ei pitäisi olla kenenkään kaveri, sillä et voi tietää jos joku päätyy joskus itsemurhaan.

Joillain ihmisillä on hirveä elämä, kaikki ei sitä jaksa kantaa, eikä heitä tarvitse mollata, se ei ainakaan pelasta ketään itsemurhalta jos häntä yleisesti haukutaan ja mollataan itserakkaaksi paskiaiseksi. Tuki, ymmärrys, voivat olla parempia keinoja estää jonkun itsemurha. Mutta kenenkään syy toisen itsemurha ei ole, se on viimenään ihmisen itsensä päätös.

Sitten iloisempiin aiheisiin, toivottavasti plussaatte ++++++ :wave:
 
Sun rise, asty ja daadeli paljon voimia teille ja iso :hug: !

Jee minulle saa tännekin päivittää kp 1/ millon mitenkin ! Löysin siis vihdoin kauan kadoksissa olleen tätini! Aika harvinaista kyllä tällä palstalla mut oon asiasta niin onnellinen, että kroppani "toimii" taas edes jotenkin :D :D
 
Kuu-me aika paljon asiaa kirjoitit, mutta pakko olla vähän daadelin kanssa samaa mieltä tässä asiassa. syitä itsemurhaan on monia, ja suurimpaan osaan niistä syistä voi itse vaikuttaa. toki on niitäkin syitä joille ei voi mitään, kuten erään tuttuni kohdalla. mutta mun mielestä itsemurhaan ei ole mitään hyvää syytä.

tätä mieltä voi olla myös sellainen joka on kokenut järkyttävää henkistä tuskaa.
omalla kohallani, juuri tuo että en ole pohjimmiltani itsekäs ihminen on mut pitäny hengissä pian 9 vuotta. sisko kysyi kerran kriittisellä hetkellä "mitä joona sanois?"
joona on silloin 2 vuotias pikkuveljeni.tosiaan mietin miten se isona poikana selittää vaikka tyttöystävälleen miten hänellä on oman käden kautta kuollut isosisko ja se ajatus siitä oli niin paljon kamalampi kuin mikään muu tunne tähän asti.



sanojesi perusteella sinun ei pitäisi olla kenenkään kaveri, sillä et voi tietää jos joku päätyy joskus itsemurhaan.
aika muuten helvetin paskasti sanottu.
 
Nibbler, kirjoitin vain sen mitä Kaz kirjoitti.
Minusta Kaz kirjoittaa harvinaisen törkeästi ja itse ymmärrän tuon niin, ettei _hänen_ omasta mielestä pitäisi olla kaveri ihmisen kanssa, joka itsemurhan tekee/voi tehdä tms.:

"olen itsemurha-asiassa samalla linjalla kanssasi. En arvosta sellaista ihmistä joka ei arvosta omaa ihmisarvoaan yhtään, vaan tekee itselleen tarkoituksella pahaa. Eipä sellaisen hyvä kaveri edes kannata olla, kun jos toinen ihminen tulee tosiläheiseksi ja silti tekee jotain pahaa itselleen, niin siinä satuttaa vain itseään." (Kaz)


Mutta voi olla että ymmärsin väärin tuon.

Itsemurhassa, vaikka onkin monia mahdollisia syitä siihen, niin siinä on yhdistäviä tekijöitä. Itsemurhan tehneillä on monia yhdistäviä tekijöitä.
Toki, voimme vaikuttaa/yrittää vaikuttaa niihin asioihin, jotka kenties altistavat itsemurhalle mutta ei tämä vaikuttaminen/yrittäminen aina, läheskään aina, auta.

Minun äitini on yrittänyt itsemurhaa, häneltä puuttui todellisuudentaju kokonaan.
Jos tiedätte mitä on psykoosi, niin sellaisesta hän kärsi.
Koen hyvin loukkaavaksi, jos joku kehtaa sanoa että hän ei yrittänyt vaikuttaa elämäänsä, hän on itserakas paskiainen tms. Ei todellakaan ole. Hän sai harhoja, että meitä lapsia yritetään tappaa jne, hän sai käskyjä päähän. Oli aivan sekaisin, todella sairas, onneksi hänet saatiin sairaalaan ennen kuin ehti kuolla.
Häneltä puuttui sairaudentunto.

Ihminen voi olla ns. niin sekaisin, niin väsynyt, ettei jaksa vaikuttaa/yrittää enää elämäänsä, etenkään kun monesti ihminen ei koe sen auttavan, ei enää usko mihinkään apuun.
Itsemurhaa yrittävien mieli on monesti kaikkea muuta kuin mitä se terveellä on.

Osa jättää itsemurhan tekemättä vain läheisten vuoksi mutta uskonkin että silloin jaksaa vielä jostain välittää, vaikkapa niistä läheisistä. Jotkut taas menevät niin syvälle pahaan oloon, etteivät he enää jaksa välittää kenenkään mielipiteistä, eivätkä he enää rakasta mitään.

Yksi vakavan masennuksen merkki on joillain (ei kaikilla) se, ettei enää osaa edes itkeä, ei ole lainkaan kiinnostunut muista ihmisistä, ei ns. enää tunne mitään. Haluaa vain pois, kuolla, ei enää kestä pahaa oloa.

Jos jaksaa vielä miettiä miltä läheisistä tuntuu, niin toivoa taitaa elää siellä sisimmissä vielä hippusen. Kaikki eivät jaksa miettiä, välittää, enää mistään... edes läheisistä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
toisaalta taas: miten itserakas ihminen sitä lopulta onkaan jos tosiaan ei halua tehä elämästä itteleen parempaa?
Miten neuvot tekemään elämästä parempaa?
Miten autat vaikkapa sellaista mt-potilasta, jolla on krooninen sairaus eli josta EI voi parantua tämän hetken lääketieteellä.
Jos tämä ihminen on kokeillut lähes kaikki sopivat lääkkeet, sähköhoidon, sairaalahoidon, terapian, kaikki; miten sinä ajattelit että "ei haluu tehä elämästä parempaa".

Moni haluaa, vaan ei onnistu.
Noihin epäonnistuneisiin yrityksiin ja kroonisiin mt-ongelmiin kun vielä lisätään esim. rankka lapsuus (jatkuvaa hyväksikäyttöä ) , alkoholismia perheessä sekä se ettei kykene opiskelemaan/tekemään työtä, rahat aina tiukilla, yhteisön asenteet ja asettamat paineet kovat.
Tähän lisätään ongelmat ihmissuhteissa, joita usein mt-ongelmat aiheuttaa, ongelmat perustoiminnoissa kuten vaikkapa kaupassa käynnissä (voi aiheuttaa rajua paniikkia) ja mitä ongelmia ikinä keksitäänkin, niin ei se kuule aina halusta "saada parempi elämä" riipu.
Fyysiset oireet voivat olla rajuja mt-ongelmissa.

Tiedän satoja, jotka toivovat parempaa elämää ja yrittävät sitä muuttaa, vaan kun ei se aina onnistu.
Joskus ei onnistu pelkästään siksi, että on krooninen masennusta aiheuttava mt-ongelma, aivokemiat sekaisin, eikä oikeaa lääkettä löydy.
Ei ole helppoa sellaisen elämä; harhaisena, tuskaisena, kituen päivästä toiseen.

Toisaalta, onko sekään oikein, että vakavasti sairaita ns. väkisin pidetään elossa? Jos ihminen vain kituu, onko oikein vieläpä "haukkua" kuoleman jälkeen, kun _hänellä_ on vihdoin rauha?

Eikö ole itsekästä pitää väkisin ihmistä elossa, ihmistä joka kituu ja kärsii? Ihan vain siksi, ettei itselle tule paha olo, viis siitä kuinka paha olo tällä on joka kärsii, eikä yrityksistä huolimatta pääse tuskastaan eroon...


Että taitaa kaikki olla itsekästä, enemmän tai vähemmän, myös tämä vauvakuume ja lapsen haluaminen :saint:
 
Ilmeisemminkin olen ilmaissut mielipiteeni liian kärkkäästi, joten haluan selventää sitä!!
Eli päätarkoituksenani oli sanoa, ettei nykyaikana ole mikään asia/huoli sellainen etteikö siihen saisi apua. Otetaan, vaikka esimerkkinä raha, joka nykyaikana saa päänvaivaa melkein meille jokaiselle. Sanontahan kuulu, "ettei raha tuo onnea" -mikä todellisuudessa ei pidä paikkaansa. Suurin osa perheen riidoista (ainakin minun omassa perheessa) liittyy talouteen ja sen ylläpitämiseen. Ja, jos ei ole rahaa on hankalaa myös ylläpitää näitä perheen perustukipilareita. En tiedä ymmärrättekö mitä koitin tarkoittaa tällä.
Eli siis miksi tehdä itsemurha, kun huolet ja murheet voidaan saada hoidetuksi tai ainakin yrittettäisiin tehdä niille jotain.

Ja luulenpa, että prosessoin itse tätä tilannetta vihan tunteella ja tämän takia päästelen suustani näitä sammakoita. Tarkoitukseni ei ollut ilmaista asiaa noin voimakkaasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Daadeli:
Ilmeisemminkin olen ilmaissut mielipiteeni liian kärkkäästi, joten haluan selventää sitä!!
Eli päätarkoituksenani oli sanoa, ettei nykyaikana ole mikään asia/huoli sellainen etteikö siihen saisi apua. Otetaan, vaikka esimerkkinä raha, joka nykyaikana saa päänvaivaa melkein meille jokaiselle. Sanontahan kuulu, "ettei raha tuo onnea" -mikä todellisuudessa ei pidä paikkaansa. Suurin osa perheen riidoista (ainakin minun omassa perheessa) liittyy talouteen ja sen ylläpitämiseen. Ja, jos ei ole rahaa on hankalaa myös ylläpitää näitä perheen perustukipilareita. En tiedä ymmärrättekö mitä koitin tarkoittaa tällä.
Eli siis miksi tehdä itsemurha, kun huolet ja murheet voidaan saada hoidetuksi tai ainakin yrittettäisiin tehdä niille jotain.

Ja luulenpa, että prosessoin itse tätä tilannetta vihan tunteella ja tämän takia päästelen suustani näitä sammakoita. Tarkoitukseni ei ollut ilmaista asiaa noin voimakkaasti.

Sammakot suusta on hyvin ymmärrettäviä, itsemurha etenkin läheisen tekemänä voi saada aikaan vaikka mitä tunteita.

Se mitä minä taas yritän sanoa on se, että ei niitä huolia ja murheita aina saa hoidetuksi, valitettavasti. Vaikka yrittäisikin.
Osalla on asiat hyvin, ulkoisesti, mutta sisällä jyllää paha olo. Eikä siihen pahaan oloon aina löydy hoitoa! Mutta kirjoitinkin jo paljon edellä, joten en ala toistamaan.

Sitten on yksi luokkansa, päihteiden vaikutuksen alaisena itsemurhan tehneet, heilläkin se todellisuus voi olla vääristynyt.

Mulla on paljon näitä itsemurhaa yrittäneitä tuttuja, kaksi tuttua siinä onnistunut. Yksi yrittäneistä oli pahoin koulukiusattu, niin fyysisesti kuin psyykkisesti, ihan rikki oli eikä kukaan auttanut siinä kiusaamisessa.
Äitini tosiaan yritti, oli psykoottinen eikä ymmärtänyt mistään mitään.
Sukulainen tappoi itsensä, kun vuosikausia oli kovat kivut, meni lääkäriin kerta toisensa jälkeen eikä asialle voitu mitään, ei sitten jaksanut psyykkistä eikä fyysistä kipua. Vanha oli iältään.
Yksi tuttu tappoi itsensä mutta hänestä en tiedä, että miksi tai mikä oli hätänä... jne.
Monilla kuitenkin mt-ongelmia, ei kyse mistään rahahuolista jotka voit hoitaa lainaamalla sukulaisilta rahaa tai menemällä soskuun.

Joskushan itsariyritys voi olla huomionhakemista tai halua vain "nukkua", eli tarkoitus ei olekaan kuolla...
Tiedänpä niitäkin jotka ovat yrittäneet itsaria vain päästääkseen hoitoon, sinne kun ei aina helposti pääse...

 
Uh, olipas tavallista karumpaa tekstiä täällä... Kuitenkin :hug: sitä tarvitseville.

Sun Rise:lle erikseen ihan oma hali :hug: . Ihana että jaksat olla niin positiivinen vaikka varmasti ollut kova pettymys. Toivottavasti pian tärppää sitten uudestaan!

Mulla ei mitään uutta, edelleen ovista odotellen...
 
JenPen
Älkää hyvät ihmiset tapelko.... Ihmiset on eri mieltä asioista, mitä sitten? Jokasella oikeus omaan mielipiteeseensä joka muodostuu omien kokemusten kautta.

Minulla moni tuttu ja kaverin läheinen on tehnyt itsemurhan, ei kuitenkaan aivan läheltä ole koskettanut. Olen kuitenkin sitä mieltä, että se on jokaisen "oikeus". Itsemurhaan päätyvä ei varmasti näe mitään muuta ulospääsyä tilanteesta, ja on erittäin ahdistunut ja voi ainakin henkisesti pahoin. Totta kai se aiheuttaa hirvittävän surun läheisille ja jotkut eivät pääse läheisen itsemurhasta koskaan yli, mutta silti se on mielestäni aivan ihmisen oma asia haluatko täällä olla vai et. Oli lapsia, perhettä, puoliso tai ei.
 
Kiitos haleista :heart: Jo tänä aamuna tuntuu tulevaisuus valoisammalta :) Kaksi päivää ollaan nyt surtu sitä mitä ollaan menetetty, mutta tänä aamuna kun halasin miestä sängyssä niin tajusin et hei, mehän ollaan saatu lisää aikaa olla kahdestaan! Sekin on ihanaa, koska se perhe on sitten jaloissa pyörimässä koko loppuelämän. Nyt nautitaan tästä, tiedetään ainakin että raskautuminen on meidän kohdalla varsin helppoa. Tulee sitten kun on se oikea aika :saint:

Ja kuu-me, please, annetaan kaikkien kukkien kukkia, jooko =)
Tämän palstan hienous on siinä, että tänne voi sanoa mitä vain ja purkaa tuntojaan. Itse ainakin otin Daadelin huudahduksen terveenä vihan tunteen purkauksena, enkä sitä ottanut lainkaan kirjaimellisesti. Varmasti ymmärrämme kaikki hienosti kirjoitetut kommenttisi asiasta, ja olemme suurin osa samaa mieltäkin asiasta. Daadeli tarvitsee nyt tukeamme, eikä moraalisaarnaa ja luentoja itsemurhan motiiveista...

Siispä, Daadelille oikein paljon haleja, teillä on varmasti rankkaa. Ja minunkin mielestä on pääasia että olet siinä lähellä miehesi saatavilla kun tarvitsee asiasta puhua. :hug: :heart:

Unohdetaanhan tämä offtopic-keskustelu nyt? B)
 
Notta huh huh.. Minulla olisi myös omia mielipiteitä isari-aiheesta, mutta jätän ne mieluummin kirjoittamatta tänne. Eiköhän niillekin kirjoituksille ole olemassa oma sivunsa.

Tilasin eilen KT-storesta paketin ovis- ja raskaustestejä, jos ei täti tuliskaan kylään, ja vaikka tuliskin niin onhan taas sitten uusi kieto edessä. Nyt vain odottelen postia ja sitten testaan itseäni, että pitkäänkö pystyn pitämän tikut laatikossa. Olen sellainen kaikki-mulle-heti-tyyppi, ettei yllätyksiä juuri elämässäni ole, joulupaketitkin on päästävä rapistelemaan ennen aattoa :D

Asiasta siis seuraavaan, onko täällä muita jouluhulluja jotka ostaa kesäkuusta asti joululahjoja läheisille, vai olenko ainoa jolla on lahjat jo ostettu/suunniteltu?
:xmas: :xmas: :xmas:
71 yötä jouluun on...
 
Hui, kauhistus :eek: hoksasin, et tällä viikolla pitäisi tädin kurvailla paikalle! Eli anyday now täti punainen ottaa minusta vallan. :kieh:

Kiitokset kaikille vielä kerran mielipiteistänne! :hug:
Ja lohdutuksen haleista :heart:
Mutta jätetään tämä keskustelu nyt tähän, toisten pyynnöstä.
 
pinkkimieli voi, mekin haaveiltiin tuosta, että jouluksi ikimuistoinen lahja miehen vanhemmille, kun kertoo vauvauutisen.. harmittaa niin julmetusti, kun jos oisin nyt tässä kierrossa raskautunut, niin olisi ollut jo sen verran viikkoja, että olisi uskaltanut hyvillä mielillä kertoa asiasta... joululahjaksi olisi riittänyt mummo&ukki mukit molemmille ja siinä olisikin ollut se vihje siitä, mitä tuleman pitää.

harmittaa julmetusti..
 

Miten neuvot tekemään elämästä parempaa?


Että taitaa kaikki olla itsekästä, enemmän tai vähemmän, myös tämä vauvakuume ja lapsen haluaminen :saint: [/quote]

no koska aihe ei kuulu tälle palstalle sanon vaan tämän ja sitten annan asian olla.

vauvakuume on vaisto, ei tahto.

ja lääkkeet joita mt-potilaille annetaan hoitaa oiretta, ei syytä.
syy hoidetaan terapiassa jos on sellaista hankkinut/saanut.
jos minä saisin valita en antais mitään läkettä mt-potilaille ollenkaan koska sehän sallii ongelman jatkumisen. ongelma on siellä, sitä vaan ei ulkopuoliset huomaa = ei voi puuttua ymmärtää tai tukea.

ei ole itsekästä pitää toista elossa. mä ainaki oon joka ikinen päivä onnellinen siitä että mua pitää elossa joku, josta välitän ja joka välittää takasi.ja se tekee sen, ei siks että mä olisin jotenki erityinen vaan koska mä tiedän että omaa perhettä ei voi vihata. jollain tiedostomattomalla tasolla sen tietää. perheen sitoo yhteen paljon suuremmat asiat kuin rakkaus ja välittäminen.

jos joku asia on huonosti siitä valitetaan. näin pitää ollakkin koska jos ei tiedosta että jokin asia on huonosti sille ei voi tehä mitään. ja kaikelle voi aina tehdä jotain jos haluaa. ei, vaan viitsii.



ai Pinkkimieliki odottaa joulua :D mä aloitis täs juuri lahjoejn teon. tossuja tossuja kaikille tossuja! oli niin kiva olla yövuorossakin kun oli jotain tekemistä.
 

Yhteistyössä