Esikoinen vuodelle 2015

Piretti, tuo sinun kirjoitus oli kuin minun suusta km:n jälkeen. Olin toki onnellinen muiden raskauksista mutta se kateus oli ihan valtavaa. Psykiatrilleni kerroin myös miten vihasin melkein vauvamahoja ja siellä sain jopa luvan tuntea niin :D itteeni hävetti negatiiviset tunteet mutta opin ajattelemaan ne normaaleina ja uskomaan myös omaan onneen. Välillä toivoin jopa niinkin radikaalia, että sais muutkin keskenmenoja niin tietäs miten pahalta se tuntuu (en tietenkään oikeasti mut hormoonimyrskyssä kaikkea tuli mieleen) kyllä se sinunkin onnen aika tulee. Vahvoja äitejä nämä vastoinkäymiset tekee. Tsemiä :)

• Tykkää
Reactions: piretti
Seawind: Siittiöt tosiaan uivat kohtuun heti, eivätkä tule pois pesemällä. Siemenneste ei mene kohtuun, vaan valuu pois. Siemennesteen peseminen ei haittaa raskauden alkamista. Valonkantajalla oli vähän paremmin selitetty, mutta tuossa lyhkäisyydessään.

MarjoO86: Olen ymmärtänyt, että jos painoindeksi on lähempänä (jopa yli) 30, alkaa neuvolatädit painosta sanomaan. Mutta siis lähinnä lapsettomuuden osalta. Jos olet jo raskaana, lievä ylipaino tarkoittaa sitä, ettet voi kerätä samaa määrää kiloja kuin laihempi kanssasisar. Veikkaanpa, että tässäkin on todella paljon vaikutusta sillä, kuka neuvolatädiksi valikoituu.

Heippa kaikille!
Oon kanssa lukenut ketjua jo jonkin aikaa ja nyt rohkaistuin itsekin tänne kirjoittelemaan.
Itsestäni sen verran, että olen 29 v. ja ensimmäistä lasta yritetään mieheni kanssa.
Lopetin e-pillereiden käytön viime syksynä ja päätettiin että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Nyt kuitenkin vauvakuume on voimistunut koko ajan.
Pillereiden lopetuksen jälkeen meni reilut 4 kk, eikä kuukautisia kuulunut. Kävin gynellä ja määrättiin puoleksi vuodeksi Terolutit käyttöön. Nyt on menossa yk 4 ja kierto tällä hetkellä 9/22-24. Kovasti jo odottelen mahdollisia ovulaatio-oireita, jotka on aikaisemmissa kierroissa alkanut jo siinä kp8 tienoilla.
Paljon mukavampaa avautua tänne ja tulla jännittämään jos/kun tärppää jossain vaiheessa.

• Tykkää
Mä olen kyllä kateellinen noista teidäb ovisoireista. Onks täällä muita joilla ei oo mitään havaittavia oireita?
Ihanaa ku in tämmösiä foorumeita joissa on samassa tilanteessa olevia tytsyjä. Vertaistuki rulettaa! <3 :)

Tunteeton, hehe :)
:p

Tuntuu vaan niin ahdistavalta kun kaikki näyttää niin tietävän millon se ovis on käsillä. Piru vie, ei mun munasarjat kerro mulle mitään :D Mut hei, täällä ollaan tosiaan vasta ekka kiertoa yritetty että tota kröhöm :snotty: ehkä mä vähän hätäilen :D Mutku nyt se vauvan yritys on ihan konkreettista niin eihän tässä malta millään oottaa että se pikku nyytti ilmottelis tulostaan! Miten ihmeessä te pitempään yrittäneet saatte hermot pidettyä kurissa :O

• Tykkää
Marjo: Meillä on menossa yk9. Ensimmäisillä kierroilla olin aiiiiivan malttamaton. Sit tuli kierrot missä olin ihan allapäin, tosi masentunut. Ja viime kierto meni seesteisyydessä. En enää usko raskautumiseen, mutta toivon sitä kovin. Ja kun vuosi on takana, menen heti lääkärin luo. Hermoja on hillitty lukemalla kertomuksia ja yrittämällä keskittyä siihen, että elän kuitenkin tosi ihanaa aikaa, enkä halua, että tämä raskautusmisyritys rikkoo meidän parisuhteen tai että itse menetän suuren osan elämästäni vain murehtimalla. Mutta vaikeaa tämä on, sitä en kiellä. Toivottavasti te ette joudu odottamaan näin kauaa.

Mä tunsin ensimmäisessä yrityskierrossa hyvin selkeästi ja vahvistin sen vielä ovistesteillä. Myöhemmissä kierroissa joskus en ole huomannut mitään ja joskus olen ollut myös aivan varma, että milloin ovis on. Mutta viime kierrossa luulin tietäväni milloin ovulaatio on ollut. Sain kuitenkin myöhemmin samassa kierrossa myös ovisoireita ja ovulaatio olikin todennäköisesti vasta tuolloin. Nyt tässä kierrossa ajattelin taas ottaa pitkästä aikaa testit käyttöön niin saa varmuuden siitä, että milloin se ovulaatio oikein onkaan.

Ja Merope, meillä myös yk11 meneillään. Alkuinnostus riitti aika pitkälle, mutta nykyään nää kierrot vaan menee ja tulee eikä toiveita raskautumiseen oikein ole, vaikka tiedostaa että joillakin siihen vaan menee kauemmin. Mutta viimeksi eilen mulle tuli oikein sellainen spontaani-itku kun lueskelin yritysblogeja, jotka ovat nyt jo muuttuneet odotusblogeiksi ja Facebookissakin tulee kokoajan vauvauutisia!

Tsemppiä ja plussatuulia meille kaikille! Ja kovasti onnitteluja jo plussanneille sekä uusille tervetuloa!

MarjoO86: Mäkin oon useimmiten oireeton oviksen aikaan ja koska mulla on lisäks epäsäännölliset kuukautiset pillereiden jättämisen jälkeen niin otinkin ovistikut kehiin :) Mulla tikut on näyttäny selkeesti milloin ovis. Viime kierrossa jopa taisin elämäni ekaa kertaa tuntea oviksen :eek: Tässä kierrossa en tuntenut.. Ehkä jotain aavistusjuilintaa alavatsalla dpo -1 tai 0 aikaan. Mutta kun sitä ovulaatioo ei oo aiemmin yrittänykkään kuulostella niin voihan olla että on ollut ennen oireita mutta ei oo vaan yhdistäny niitä mihinkään. Kunnolla kun kyttää niin kyllä niitä oireita aina keksii :D :D

Ihan sama mulla. En oikeestaan missään kierroissa oo havainnut mitään selviä ovulaatio-oireita.. Tuota limaa alkaa vain ilmestyä siinä kp 7 paikkeilla melkein jokaisessa kierrossa ja kestää muutaman päivän. Ovistikkuihin oo saanut selvää plussaa missään kierrossa. Ollaan kuitenkin yritetty "hommailla" n. joka toinen päivä mahd. oviksen aikoihin :D

Mulla ehkä ahdistaa just toi ku en saanu ovistestiinkään plussaa vaikka tikuttelin jo kp 11 eteenpäin joka päivä reilusti yli oletetun ovispäivän. Oon mä lukenu näitä juttuja aiemminki että ei välttis kaikilla oo näkyny testeissä mitään mut vauvan ovat silti saaneet. Ehkä mä ens kierrossa tunnustelen tuntemuksia ja vielä koitn testiinkin sen oviksen napata. En jaksa uskoa ettei mulla olis ollu ovista ollenkaan... Nyt menossa kp 24/29

onnenpisara
Täällä yksi joka ei bongaa ovista tarkalleen, on vaan epäilyjä ja ne on osoittautuneet aika huonoiksi. Joka kierrossa on mennyt eri tavalla, nytkin ihmettelen miksei minulla jo mahaan koske kuten aikaisemmissa teki ennen menkkojen alkua. o.o Enkä ole nyt oksennellut/voinut pahoinkaan tai vatsaan sattunut niin kauheasti mitä esim. viime kierrossa.

Olisipa tosiaan helpotus jos tietäisi edes milloin se mahdollinen ovulaatio tapahtuu niin voisi ajoittaa paremmin. En tilannut niitä ovistestejä lisää, koska vuorotyön vuoksi en halua niitä työpaikallekaan viedä ja turhauttavaa tehdä läjä testejä jotka on vaan negoja... :D Eikä minulla nyt oikeestaan ole mikään täsmännyt ei limat, ei vatsakivut tai testit toisiinsa. Tai näin minä koen tämän asian.

Tällä hetkellä olen edelleen kauhean turvonnut. Olen ollut jo monta päivää. Itsehän oletan että ovis on ollut pääsiäisen tienoilla, mutta enpä osaa varmaksi sanoa. Oletan että menkat alkaisi nyt viimeistään sunnuntaina. Jos niitä ei kuulu on kaapissa yksi tavallinen r-testi odottamassa. Jotenkin vaan on sellainen fiilis että turha toivoa.. Kaiken sekavan tunnekuohun keskellä on alkanut tuntua siltä että ehkä vaan nyt breikki normaali arjesta odotusarkena ja vauva-arkena olisi oikeesti ihan paikallaan. Jotenkin sitä kaipaa täyttöä elämään.

Onko muilla esim. rinnat kovettunut ennen menkkojen alkua? minulla on nyt ollut parina iltana niin että rinnat on tuntunut jotenkin täysiltä/kovilta. -.- Olen jopa kuvitellut niiden kasvaneen. Joko tämä on vainoharhaisuutta vai onko tämä uusi huomioitu oire menkkojen tulosta?!

Eipä oo mullakaan mitään tuntoja ikinä ollu oviksesta, mutta tästä kierrosta sain sen tikkuun kiinni kp9 & 10..

Hitto mua on nyt alkanu ahistaa ku ei oo mitään menkkakipuja ja menkkojen pitäis alkaa huomenna tai ylihuomenna.. Perkeleen perkele (Anteeks). Ajattelin, että ku kerran ovis oli niin selvä, niin en alkanu syödä teroja.. Tein raskaustestin niil herkillä maanantaina ja ei näyttäny yhtää mitään.. Tekis mieli itkee, ku en jaksais enää taas alkaa siihe, että menkat on pois joku puol vuotta ja sit tulee pari tippaa ja taas poissa monta kuukautta jnejne... Äh, anteeksi avautuminen..

Mutta onneksi olkoon plussanneille!! Jotain positiivista sentään :)

TERVETULOA KAIKKI ESIKOISESTA HAAVEILEVAT!

Ilmoita muutokset ja lisäykset listalle PUNAISENA, kiitos!

Muistathan ilmoitella itsestäsi, jos kuukautiskiertosi venyy yli 50 päivään.
Muussa tapauksessa sinut siivotaan pois listalta.

KESKIVIIKKO 7.5.2014

KP: Kiertopäivä xx/xx (kiertopäivä/kierron normaali pituus)
YK: Yrityskierto
TJOT: Tulee jos on tullakseen (ei aktiivinen yritys)

KM: keskenmeno, KU: Kohdunulkoinen raskaus, Kilppari: kilpirauhasen vajaatoiminta, PCO: polycystic ovaries, MFO: multifollikulaarinen ovario (lievempi pco) TM: tuulimunaraskaus

NimimerkkiIkäKPYKYATJOTTaustalla
anzkuliini278/25-29X
Boni2910/??312/2013pco
bumpy2910/31141/20131 Ku, mfo
diadora2511/29-3114
hopess2216/286/2013
Iiida2238/18-4269/2013
ilokilo299/2716
Intopiukka2881/24-4859/2013mfo
Liilja2040/3214/2014X
Lumikko892415/23-3032/2014
Mantzu_85299/22-244
Mappis_88259/28118/2013
Marjo0862824/2914/2014
Merope2913/28-3198/2013kilppari
MiiSa-803419/28-35148/2012
Minisport2711/3398/2013pco
MooiMama2529/3305/2014X
Neyalin20?/??14/2014X
Nosugar2530/30-3114/2014
Onnenpisara2328/31-385/20131 km
Oodikas3626/2887/2013
piretti2227/371710/2012X1 km
puutarhassa2126/3399/2013
Puteri23?/3012/2013
sassa72525/24-2618/2013
~SeaWind~208/28-3124/2014
Sirppanainen2417/30612/2013X
Suppeli21?/25-30512/2013
taikakai3326/2714/2014X
Tikru-783637/29-3223/2014
vauvatoiveilija2213/22-37310/20131 tm
valonkantaja2313/27-3432/2014X1 km

HILJAISET HAAVEILIJAT:

Evaparadise
_Lilja_
SinSin

ONNELLISET ODOTTAJAT:

YK: Yrityskerta/-kierto, jolloin tullut raskaaksi

NimimerkkiYKPositiivinen tulos
Santrana326.4
Nissukka26.5

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Marjo086 ja Mantzku_85! Lisäilin teidät listaan.

Nissukka joko lisäillään sut odottajiin? :) laitatko plussauspäivän.

Onnenpisara, mulla rinnat ja etenkin nännit tulee kipeiksi noin viikko ennen kuukautisia, mutta menee ohi about kun ne kuukautiset alkaa.

Noista ovisoireista, itsellä on yleensä ollut sellasta pientä jomottelua toisella puolella, mutta ei ihan joka kierrossa. Tero- ja clomikiertojen aikana ovisoireet on ollut selkeämmät. Toisin sanoen on sattunu niin maan perkuleesti oviksen aikaan. Toivottavasti se on hyvä juttu ja tarkoittaa että siellä tapahtuu.

Ja tuosta malttamattomuudesta... Me siis aloitettiin yrittäminen jo viime vuoden tammikuussa eli kauan aikaa sitten jo :( Ja täytyy sanoa että rankkaa on ollut. Joka ikisessä kierrossa jotenkin sitä on positiivinen siinä oviksen tienoilla ja aina toivoo sitä tärppiä. Ja joka ikinen kerta se pettymys on ihan hirvee... En tiedä alkaako olo vaan pahentua vai alkaako sitä jo turtua pettymyksiin... Vaihtelevaa. Välillä oon ihan ok asian suhteen ja sitten on niitä päiviä kun suorastaan vihaan raskausmahojensa kanssa kulkevia naisia ja kaupassa lastentavaroiden kohdalla alkaa itkettää.

Nyt pitäis taas mennä gynelle tsekkaamaan että onko clomit toimineet, eli siis folliultraan. Ei olis varaa TAAS mennä. Jättäisin menemättä ellei hän viimeks ois luvannut, että tällä seuraavalla käynnillä laittaa mulle lähetteen sinne tyksiin. Vähän itseäkin huolettaa tuo paino... Tällä hetkellä olen varmaan painavimmillani koskaan ja paino hilautunu ylspäin vähitellen pitkin kulunutta vuotta. Painondeksi huitelee siinä 30 tienoilla ja 15 kg ois hyvä saada pois. Blaah! Mielestäni lihon paljon herkemmin nyt kun ei ole enää hormoniehkäisyä. Lieneekö pco:n vaikutusta... Heti ku saan pari kg pois ni pari päivää ihan normisyömistä niin paino on taas noussut, rasittavaa!

• Tykkää
Nissukka, heh no jos psykiatri sanoo, että saa tuntea, niin kai se vähän helpottaa omaatuntoa :D Mulla välillä tulee semmoisia primitiivisiä reaktioita kun nään raskausmahan.. mielessäni haistattelen pitkät ja sit järkytyn, et miten mä nyt tuollaista voin ajatella! :LOL: Mutta tottahan se on, että jos ei muuta niin vastainkäymiset vahvistaa :)

Marjo086, ihmettelit, et miten pidempään yrittäneiden hermot kestää.. se on tässä vaan pakko jaksaa odottaa parasta, vaikka tiukkaa välillä tekeekin heh :D

Mie alotin siis 10/2012 yrittämisen (minipillereitä käytin sitä ennen 6 vuotta) ja aluksi en meinannut pysyä housuissani kun odotti ja mietti kaikkea vauvoihin ja raskauteen liittyvää lähes fanaattisesti. Sitten yli puolen vuoden pettymyksien jälkeen hetkeksi (melko lyhyeksi) yritin keskittyä johonkin muuhun, vaikka toki yritettiin sillain tulee jos on tullakseen. Jostain vauvauutisista sit jälleen lähti se oma into taas omaan raskautumiseen, mutta yli vuosi kun oli kulunut, niin epätoivo ja masennus onnistumisesta iski päälle. Silloin menin terveydenhoitajan puheille, jonka kanssa keskustelin aiheesta ja hän ohjasi minut miettimään mistä aloitetaan lapsettomuuden selvittäminen. Viime joulukuussa päätin etten mieti asiaa joululomilla, enkä keskittynyt raskauteen millään tavalla, keskityin vaan omaan perheeseeni ja joulun aikaan. Mutta tammikuussa teinkin sitten yllättäin odotetun plussan :)
Kun keskenmeno todettiin gynellä, niin siinä samalla sanoi, että kohtu ja munasarjat näyttävät puhtailta ja terveiltä, että sen suhteen ei näyttäisi olevan ainakaan ultralla katsottuna mitään ongelmaa, että se lohduttaa mua vastoinkäymisestä huolimatta. Kun pahimmat surut oli surtu niin lähdin uuteen yritykseen melko hyvillä ja rauhallisin mielin. En ole tähän päivään mennessä vielä kokeillut ovulaatiotestejä, mitä moni on ihmetellyt, mutta en ole kokenut sitä mun ja miehen mielenterveydelle, tai meidän suhteelle, hyväksi.. koitan ajatella, että kyllä se kohtalo sen ihmeen meille vielä suo, vaikken ovulaatiota testien avulla kytteilekään. :) Välillä on toki niitä heikkoja hetkiä, mutta pyrin positiivisuuteen. Tällä hetkellä olo on yllättävän positiivinen ja rauhallinen, vaikka yhteensä aikaa on mennyt sen vähän yli 1,5 vuotta.. en kyllä oikein tiedä pitäiskö mun laskea yhteensä vai aloittaa laskeminen puhtaalta pöydältä siitä km kierrosta :)

Tulipas romaani.. tuntuu, että toistelen samoja asioita aina näissä mun jaarituksissa, koittakaa sietää :LOL:

Pakko äkkiä ennen nukkumaan menemistä kysyttävä, että miten pitkä teillä on oviksen ja kuukautisten väli? Mulla nimittäin on vai 7-10 päivää (en siis tikuta, vaan päättelen omista tuntemuksista) ja se on ilmeisesti liian lyhyt. Ja liian lyhyt luteaalivaihe voi vaikuttaa raskautumiseen. Eli miten teillä, utelee hän?

onnenpisara
bumpy omalla kohdalla rinnat eivät ole kipeät vaan ne vain ovat täyteläisemmän oloiset ja mieskin huomioi tämän. Sanoi myös että tuntuvat raskaammilta. Pikainen googlekierros kertoo kuitenkin että siinä missä kovettuminen voi viestiä raskaudesta niin voi olla pelkästään hormoneista johtuvaa.

sinsin itellä luteaalivaihe on mitä ilmeisemmin 16-18vrk. Ainakin parin viime kierron perusteella..

onnenpisara
KP 1.. Mitäpä tähän enää sanomaan, en löydä sanoja.. Se siitä? Onnea plussanneille, ite taidan laittaa asian jäihin.. :'(

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
pumby: Kiitos listoille lisäämisestä :)

piretti Voi että! Jaksamisia yrittämiseen. Kyllähän noin pitkän yrittämisen ja yhden keskenmenon jälkeen kuuluukin avautua ja saa avautua. Siksihän nämä foorumit on olemassa, että sitä vertaistukea saa :)

Meillä tosiaan vasta eka kierto menossa kun koiteltiin josko olis napannut, että sinänsä mehän ollaan iiiihan alkutekijäissä tässä vielä, mut jotenki mä jaksan toivoa että nappais ihan ekojen kuukausien aikana. Ainakin mä nyt olen omalta osaltani pyrkinyt tekemään kaiken, jotta niin tapahtuis. Syön terveellisesti, en käytä lainkaan alkoholia (en oo käyttäny vuoteen), juon kahvia enää vain kupin päivässä, harrastan aktiivisesti liikuntaa (+hyötyliikunta), nappailen tunnollisesti mun mama vitamiinit ja huolehehdin jopa siitä että mies syö sen vitamiinit ja muutenkin terveellisesti :D Sit päätin ihan tosissaan kytätä noi parhaat päivät tulla raskaaks ja hyödyntää ne. Miehelle en välttis aina kerro että hei nyt olis otollinen hetki, koska se nyt ei oo vielä tän raskautumisen kanssa niin innoissaan et pitäis tällä siunaaman hetkellä tapahtua :D Mut eihän noita miehiä kovin hirmu vaikee oo sänkyyn kaataa ;) Meillä on tosin aiheuttanut hämmennystä ku oon alkanu lähenteleen parin kolmen päivän välein sillon kierron puolivälin tienoilla. Normisti kun meillä on ennen sekstailtu noin kerran viikkoon. Seksielämä siis aktivoitunut mukavasti tän projektin myötä :D
Ni ja toissapäivänä alotin greippimehun juomisenki! Funtsin että ei siitä haittaakaan voi olla :D Kun mulla tosiaan ei niitä limoja kyllä tuu sillai et huomais nii ajattelin josko se greippimehu avittais ;)

Onks kellään muulla muuten sellaisen asian kanssa "paineita". Kun mun lähipiirissä on ollu oikeesti ny pelkästään sellaisia raskautumisia että ekasta tai tokasta kierrosta ja sitte ne mammat on olleet kaikki sellaisia että rasuakus näkyi vain mahassa ja tyyliin kuukausi pari rasuakuden jälkeen ovat elämänsä kunnossa. Siis jopa hoikempia ja paremman näköisiä kuin ennen! Siis WHAT!? Mä oon ihan satavarma että musta tulee valas jo raskauden ensimetreillä ja raskauskilojen pudotus kestää vuosia ja iho ei ikinä palaudu. Mitä ihmeitä nää supermammat oikeen on piru vie! :D
Eikä helpota asiaa niin yhtikäs että "pahin" näistä kaikista on mun veljen vaimo, jolla nyt puoli vuotias poika. Ja siis se palautu raskaudesta oikeesti heti, eikä sillä toiku iho eikä mikään muukaan.... Ugh, olen puhunut :x

Ihanaista torstaita kaikille ja kiitos kommenteista ton oviksen kanssa! :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
onnenpisara
Meillä tuli itse asiassa nyt kuukauden vaihdettua vuosi täyteen siitä, että lapselle on annettu lupa tulla. Tuloksena yksi km mikä ei lohduta. Eikä paljon naurata taaskaan se, että kierto on lyhentynyt. Mitenhän paljon kiertovälillä voi olla eroa kierrosta toiseen ilman että se vaikuttaa kauhean negatiivisesti? :$

Yhteistyössä