Esikoinen sektiolla, seuraava alatiesynnytyksellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammatti -74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mammatti -74

Vieras
Onko jollain tietoa/ kokemuksia siitä, kun on aiemmin synnyttänyt sektiolla ja sitten alateitse? Miten eroaa ns normaalista synnytyksestä?
- Kuulin sen verran, että kohdun painetta seurataan synnytyksen ajan haavan repeämisvaaran takia. Miten se käytännössä tapahtuu? Onko se joku anturi vatsan päällä vai sisällä jotain..? Onko lääkäri enemmän paikalla synnytyksen kulkua seuraamassa? Vaikuttaako haava esim ponnistamiseen jollain tavalla?
- Onko se äärimmäisen harvinaista, että haava repeäisi vai päädytäänkö näissä tapauksissa usein hätäsektioon?
- Onko muuten kokemuksia jakaa? Millainen kokemus alatiesynnytys oli aiemmin koetun sektion jälkeen?

Mulla aikaa sektiosta vajaa 2,5 vuotta ja ihan avoimin mielin odotan synnytystä. Toivon, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin ja saisin synnyttää normaalisti...

Hei! Serkkuni sai esikoisen sectiolla ja aikalailla tasan 2 vuotta sen jälkeen hän synnytti kuopuksensa alateitse. Tuosta kohdun paineen seuraamisesta en tiedä, mutta hyvin parantunut haava ei vaikuta ponnistamiseen. Tuntemuksia kyseltiin tarkasti kätilön toimesta(toki kaikilta kysellään) ja jos haavan kohdalla olisi alkanut tuntua erityistä kuumotusta tai repimistä olisi harkittu uutta sectiota, tämä kuulemma harvinaista. Hänellä sectio haava oli vaakasuorassa alavatsalla eli ei hätä sectiolle tyypillisesti pystyssä navasta alaspäin, en tiedä sitten vaikuttaako tämä, tuskin kuitenkaan... Hän oli sitä mieltä että alatie synnytksestä jäi huomattavasti parempi fiilis kuin sectiosta ja paraneminen oli nopeampaa. Tässä siis yksi kokemus, mutta avoimin mielin vaan synnyttämään kun sectiosta on noin kauan aikaa niin se ei liene mikään este alatiesynnytykselle. Kysele vielä neuvolassa onko mahdollisia haittoja, siellä toki tietävät parhaiten.

Täällä myös yksi kiinnostunut... Esikoinen syntyi sektiolla 09/05 ja nyt kakkosen laskettuaika heinäkuulla, joten vähän vajaa kaksi vuotta olisi väliä. Itse toivoisin alatiesynnytystä, sektion jälkeen kun kuukauteen ei voi nostella vauvaa painavampaa, ja kotona kuitenkin odottaa esikoinen...
Katsotaan kuinka käy... Tsemppiä muille kohtalotovereille !!!

Mulla sectio v.2001 ja alatiesynnytys v.2004 sekä v.2006. Nyt taas synnytys edessä parin kuukauden päästä ja nyt lääkäri jo kyseli että mitä mieltä olen itse, haluanko section vai jaksanko yrittää alakautta? Mulla oli pitkä (29h) synnytys alateitse v.2006 joka oli aika raju kokemus mutta siitä huolimatta haluan synnyttää tämänkin alakautta jos vaan mahdollista. Mulla ei section jälkeen mitenkään erikoisesti seurattu haavaa synnytyksessä koska se oli todellakin normaalisti parantunut. Ei ponnistusvaiheen aikana tuntunut mitään erikoista vaikka sekin oli pitkä (45min.) ja luulempa että jos repeytymisriski olisi suuri niin kyllä sectioäideille suositeltaisiin uutta sectiota. Minä tunnen yhden tapauksen jolla vanha sectiohaava repesi kakkosen synnytyksessä mutta se johtui siitä että vauva oli suht isokokoinen ja juuttui ponnistusvaiheessa hartioistaan kiinni ja sen takia rajun ponnistusyrityksen myötä sectiohaava repesi auki kohtua myöden. Molemmat kiidätettiin leikkaussaliin ja loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin. Tosin ystäväni ei ikinä enää hanki lapsia...

Huh huh, hurjalta kuulosti tuo yllä oleva tarina. Mulle tehtiin kiireellinen sectio keväällä ´05, kun vauva ei suostunut syntymään alakautta "väärän tarjontansa" takia. Ponnistin häntä 1,5 tuntia kaikin mahdollisin apukeinoin, mutta lopulta sitten mentiin kiireellä leikkaukseen, kun vauvan sydänäänet laski. Nyt sitten lääkäri sanoikin, että normaali alatiesynnytys ei ole tälläisen jälkeen itsestään selvyys ja loppuraskaudessa joudun tarkempiin tutkimuksiin. Lantion mitat mulla on normaalit, ne kuvattiin synnytyksen jälkeen. Nyt mietin todella paljon, että selviäsinkö tällä kertaa alatiesynnytyksestä, vaikka siitä aika pahat muistot jäikin?! Ja miten sitten section jälkeen pärjäisi kotona kahden lapsen kanssa??? Olisi vielä kiva kuulla kokemuksia sectioon päättyneiden synnytyksien jälkeisistä normaaleista alatiesynnytyksistä!(olipa hankala lause,heh). Olisi myös mielenkiintoista tietää miten selviää useammasta sectiosta!

Meillä esikoinen syntyi sektiolla perätilan ja suuren kokoarvion(lääkäri arvio yli 4.5kg) takia vuonna 2003.
Toisen lapsen odotusaikana lääkärit yrittivät kovasti puhua sectiosta,mutta halusin kuitenkin yrittää alateitse ja meidän toinen lapsi syntyi alateitse 10min ponnistamisen jälkeen, painoa oli 4300g mutta siltikin toivuin nopeammin kun section jälkeen.Mitään erityistä tarkkailua ei mielestäni ollut.Section ja alatiesynnytksen välillä 1v9kk, nyt odotan kolmatta ja toivottavasti ei tarvitse sectiota tehdä!

Muistui muuten mieleen, että eikö tuo paineenmittaus tehdä joka tapauksessa. Ainakin esikoisesta joltain käyrältä näki supistusten voimakkuudet (=paine?). Epiduralin vaikuttaessa avautumisvaiheessa supistusta ei juurikaan tuntenut, mutta laite näytti supistukset. Onkohan se just sitten se mitä erityisesti seurataan kun aiemmin on tehty sektio..?

Taitaa kyllä olla niin, ettei siinä sen kummempia kommervenkkeja ole vaikka sektio onkin alla. Jotenkin on sellainen olo että taas joku menee "pieleen" ja sektioon joutuu... höh

Yhteistyössä