\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 13:12 Epäröivä kirjoitti:
Hei! Mä ilman muuta pitäisin esikoisen kotona, jos tämä olisi edes vähän nuorempi, mutta nyt hän kaipaa niin paljon ikäistensä seuraa. Äiti ei tunnu riittävän. Ja puistossa tuntuu olevan vain pienempiä, kaikki hänen kaverit ovat aloittaneet tarhan nyt syksyllä.
Ja meillä esikoinen käy kaksikielisessä tarhassa, koska meillä kotona kaksi kieltä, ja tarha tärkeä kielenkehitykselle.
Ja tarha vaikuttaa kivalta, ja hoitajat ovat kokeneita. He sanoivat vain sitä, että jos lapsi käy hoidossa, se on lapselle helpompaa, jos hoito säännöllistä. ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle. Ja mä olen samaa mieltä, että säännöllinen rytmi on tärkeää.
Siksi olenkin miettinyt, että ehkä kotiin jäätyäni poika voisi käydä tarhassa ma-to, noin yhdeksästä kolmeen.
Mutta en olisi ikinä arvannut tämän olevan niin vaikeaa. Mulla varmaan kyse siitä, että en haluaisi päästää irti mun lapsesta. Haluaisin vain pitää häntä sylissä ja suojella kovalta maailmalta. Mutta sekään ei ole mahdollista.
Pelottaa.
Kyllä 3 v on vielä niin pieni, että voit huoletta suojella kovalta maailmalta, et voi vielä olla liian huolehtivainen. Sen maailman kovuuden ihmislapsi oppii huomaamaan sitten aikanaan, ja se on helpompi sietää jos on paljon rakkautta pienenä saanut...
Hoitoon viemis-kysymys on kokonaan sinun itsesi päätettävissä. Ja miehesi tietysti. Voit toki täällä kysyä, mutta saat kahdenlaisia vastauksia: puolesta ja vastaan. Jokainen kirjoittaa omasta kokemuksesta ja ajatusmaailmasta lähtöisin. Tietysti.
3 v on jo aika tavalla erilaisia kerhoja ja harrastuspiirejäkin, joissa ovat lapset keskenään ilman vanhempia.
Voit myös tehdä niin, että lapsi on lyhyemmän päivän ma-to. Klo 15 saakka kestävä päivä tuntuu hurjan pitkältä.
Entäs jos laitat lapsen hoitoon 8-12? Eli lounaan jälkeen haet kotiin päiväunille? Lapsi tottuu varmasti siihen, että päiväunet on siellä kotona ja nukkuu kotona. Aamu on kuitenkin ollut touhun täyteinen päiväkodissa ja herätyskin on aikaisin.
Voit myös tehdä niin, että alkuun lapsi menee päiväkotiin mutta jos tulee ikävä, tuntuu tyhmältä tms., otat pois sitten ja alatte käymään kerhoissa.
Minun mielipidekö - mitenkö toimisin oman lapseni kanssa vastaavassa tilanteessa?
En veisi hoitoon.
Kävisimme kerhoissa, harrastuksissa, missä saa kavereita ja virikkeitä erilaisia.
Mutta se on minun mielipide.