Esikoinen hoidossa, äiti kotona muiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en kyllä raaskisi ainakaan kokopäivähoitoon laittaa, tuo 3 päivää viikossa kuulostaisi ihan hyvältä, tai voisin itse kuvitella näin tekeväni teidän tilanteessa mutta jokainehan tekee omat ratkaisunsa.

Mites sitten esim. eskarilaiset tai koululaiset?

Turhaanhan sitä lasta eskariin vie,sehän aivan irtaantuu perheestä ja jää ulkopuoliseksi!
Lapsi ajattelee että miksi muut sisarukset saavat olla kotona,ja minä JOUDUN esikouluun(sillähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa että vanhimmalla lapsella voi olla erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia kuin nuoremmilla).

Entäs koulu sitten, kyllä se on ehkä paras opettaa lapset ihan kotona ettei vaan tule erimielisyyksiä siitä kun Nico-Petteri 8 v. saa olla koulussa mutta Camilla-Yousefina 5 v. ja Nenna-Brooke 2 v. eivät vielä kouluun pääsekään!
Julmaa suorastaan ja ehdottomasti lastensuojeluasia! :(

Kirjoitus on olevinaan hauska, mutta on säälittävä ja naurettava, koska sotketaan asiat noin typerästi.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää;23096448:
Noin pitäisi olla joka kunnassa. 4 -vuotiaan kokopäivähoito ei ole aiheellinen jos nuorempia sisaruksia hoidetaan kotona. Viisi tuntia maksimissaan olisi sopivaa.

eikä pitäisi,vaan tollasesta toiminnasta pitäisi tehdä kantelu! nimittäin laki kun sanoo että subjektiivinen päivähoito-oikeus on KAIKILLA alle kouluikäisillä(niin siittä sitten on turha vänkää että pitäskö asian olla niin vai ei,kun asia on niin lain mukaan,ni noi päiväkodit RIKKOO LAKIA jos määräävät toisin mitä laki sanoo).

pitäkää kiinni oikeuksistanne! itse teen kantelun meidän päiväkodista(tai lähinnä johtajasta) en tosin tuosta syystä mutta lakiin liittyy silti :)

[QUOTE="aapee";23096814]Tällaisen löysin netistä:

"Päivähoito on tarkoitettu siksi ajaksi, kun vanhemmat ovat työssä tai opiskelussa tai klo 8-15, jos vanhemmista toinen tai molemmat ovat kotona esim. työttömyyden takia."

Tuosta nyt saa sen käsityksen, että lapsemme voisi olla hoidossa vain 8-15 välisen ajan. Onko kellään kokemusta onko näin?[/QUOTE]

näinhän ne yrittää,mutta googlaappa päivähoitolaki, siellä sanotaan että kunnalla on velvollisuus järjestää sellaista päivähoitoa ja siinä määrin mille kunnassa on tarvetta. että jokaisella alle kouluikäisellä lapsella on subjektiivinen hoito-oikeus.

joskus aikanaa väännettiin päiväkodin johtajan kanssa näiistä kellon ajoista(kun lain mukaan se on vanhempi joka päättää,jos on kokopäivä paikka) niiin hän alko selittää sitä ties millä,soitin myös varhaiskasvatuspäälikölle että mites se asia on, että jos mä ilmoitan loma ja hoitoajat niin eihän lainmukaan pk johtajalla ole oikeutta muuttaa niitä(niinku teki) että eikös joka lapsella ole samat oikeudet niin varhaiskasvatuspäälikkö vastasi että kyllä asia on niinkuin minä ajattelinkin, sit alko tietty puolustelee pk johtajaa että varmaan hänellä jokin syy on ollut.kyllä kyllä mutta jos pk:n johtaja ei osaa henkilökuntaa mitoittaa oikein niin se ei ole minun vikani.

että hae vaan kokopäivä paikkaa jos tunnet että sille on tarvetta, ja pysy lujana, niin saat sen hoitoajan mitä halajatkin(kuitenkin toivottavasti kohtuudella)ittee ärsyttäis lähtee vauvan kanssa heti aamusta liikkeelle, jos mä olisin sun tilanteessa haluaisin hoito-ajaksi 10-17.

ymmärrän aappeeta ja ite tekisin samoin,kuten teimmekin. Täällä oli myös "suositus" hoitoaikaa 8-15 kun olin vauvan kanssa kotona. Saimme sovittua kuitenkin että mies vie 7.30 ja minä hain sitten kolmen maissa vauvan kanssa. Kolmena päivänä viikossa.

[QUOTE="Mina";23098208]Niin no jotenkin tuntuu oudolta, että äiti ei jaksa olla omien lapsiensa kanssa tai tulee oman jaksamisen rajat vastaan.[/QUOTE]
Siis mitä? Ihminen ei voi väsyä ja uupua? Miten jollakin tulee jaksamisen rajat vastan töissä, onko burnoutit mielikuvituksen tuotetta? Onko masennuskin vain tekosyitä, ihmisten pitäisi "ottaa itseään niskasta kiinni"? Läheisen kuolema, puoliso joka jättää jne, mikään ei saa olla liian raskasta? Ei pidä hankkia esim. kolmea lasta tukevan puolison kanssa, koska puoliso voi vaikka kuolla ja sitten ei välttämättä jaksakaan yksin niitä hoitaa?

Meillä on psykologit, perheneuvolat, sosiaaliapu, varamummot, mannerheimin lastenhoitajat, päiväkodit, perhekerhot, jne. Kaikki nämä juuri sitä varten, että ihmiset jaksaisivat paremmin. Vaikka jonkun mielestä kotona lapsikatraan hoitaminen on toiveiden täyttymys ja maailman ihaninta hommaa, niin joku toinen saattaa siitä uupua. Ja kun on vaikea tietää etukäteen miten jaksaa, ja sataprosenttista ehkäisyä ei olekaan, niin joskus vaan tulee vastaan niitä tilanteita, jolloin perhe tarvitsee apua. Ja minusta on hienoa, että apua tarjotaan ja sitä saa ottaa vastaan, eikä vaan kaikkea "pidä kestää" kunnes joku päivä sitten napsahtaa ja ottaa itseltään (ja ehkä muiltakin) hengen.

Laita hoitoon muutamaksi päiväksi viikossa. Meillä on 5v, 4v ja 10kk ja isommat tytöt ovat jatkaneet tarhassa normaalisti vauvan syntymän jälkeen ma-ke. Itselläni oli jaksaminen kortilla aikoinaan kahden ekan kanssa kun keskimmäinen tuli vahinkona. En ottaisi riskejä. Ainakin varmista hoitopaikka ja siitä voi sitten luopua kun näkee onko vauva haasteellinen (päivät nukkuu, yöt riekkuu) vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja herätkää;23098896:
Kirjoitus on olevinaan hauska, mutta on säälittävä ja naurettava, koska sotketaan asiat noin typerästi.

Mun mielestä se itseasiassa oli hauska...
Ja sinänsä totta. Moni äiti jättää lapsen viemättä tarhaan ihan vain siksi, että ei itse raaski olla erossa lapsesta ja kuvittelee, että kyllä se äidin syli ja seura riittää sille lapselle.
Jokaisen kannattaisi muistaa, että ihminen on kuitenkin sosiaalinen ryhmäeläin, jonka tulisi kyetä toimimaan ryhmässä ja tämä ei onnistu, jos viettää kaiken aikansa kaksin äidin kanssa.

Minäkään en ymmärrä, miksi lapsia on sitten tehty lisää, jos on kerran tiedossa, että esikoinen on vaativa lapsi. Luulisi jokaisen aikuisen pystyvän objektiivisesti miettimään lasta suunnitelleessaan, että mitkä ovat perheen voimavarat ja sitten ratkaisemaan, että kannattaako niitä lapsia sitten lisää tehdä. ....

Niin tai sitten äiti ja perhe osaavat vähän laaja-alaisemmin tarkastella asiaa, eikä äidillä ole mitään pakkomielteistä tarvetta päästä vuoden marttyyri-äidiksi. Ja tällaiset äidit ja perheet osaavat juuri arvioida sitä tarhaa yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona.
Kaikilla äideillä ei katsos ole tuota tarvetta kahlita lasta itseensä pönkittämään sitä äidin omaa itsetuntoa, vaan he haluavat tarjota sille lapselle parhaan mahdollisen vaihtoehton.

vuotias jo vaatii seuraa,mutta voisko sitä saada vaikka kerhoista? tai jos se ei oo mahdollista ni päivähoitoon 2 päivänä viikossa ja puolipäiväisesti.
vuodenpäästä kun on 5v niin silloin suosittelen kyllä jo kokopäivä hoitoa, että oppii oleen ryhmässä. silloinkin toki voi pitää hoitopäivät kohtuullisina. mun lapsi oli kotihoidossa oikeestaan esikouluikään asti. kävi päivähoidossa vuoden kun oli 1-2v olin töissä silloin. mutta sitten oli kotona mun ja vauvankanssa. kerhossa kävi sillontällön. nyt eskarissa huomaan että ois kannattanu pistää tarhaan opetteleen ryhmää yms. juttuja. eskarivuosi on lyhyt,onhan tuo kehittynyt hurjasti,mutta uskon kouluvalmuiden olevan parempi jos ois aloittanut vaikka 5 vuotiaana päiväkodin.
nuoremmat laspeni 2,5v ja 3,5v on nyt päivähoidossa koska palasin töihin. on kehittynyt hekin roimasti ja jos saan lapsen vaikka vielä tänävuonna niin uskon pitäväni heidät osittain hoidossa edelleen. nyt ne on 12pvä kuukaudessa ja voisin pienentää sitä niin että oisivat alle 5 tuntia parikertaa viikossa.

Soitin kuntaan ja sanoivat, että ohjeena on toisen vanhemman kotona ollessa että hoitoaika olisi välillä klo 8-15, mutta sen voi erikseen sopia pidemmäksikin. Eli onnistuisi siis kokopäivähoito siten, että mies veisi ja hakisi lapsen hoidosta :) Tosin sitähän ei tiedä miten inhottava hoitaja siellä sitten on vastassa, joka alkaa asiasta jotain valittamaan.

Täällä oli mahdollisuus valita kokopäivähoito kaikkina päivinä tai 15 päivänä kuukaudessa. Toki voi olla vähemmänkin, mutta maksu menee tuon 15 päivän mukaan. Osapäivähoito myös mahdollista, mutta ei ehkä meille se paras vaihtoehto. Ei suositellut osapäivähoitoa siten, että veisin klo 11.30 ja mies hakisi töistä tullessa, koska päivärytmi ei tuohon varmaan onnistuisi ja olen kyllä ihan samaa mieltä.

Siis mitä? Ihminen ei voi väsyä ja uupua? Miten jollakin tulee jaksamisen rajat vastan töissä, onko burnoutit mielikuvituksen tuotetta? Onko masennuskin vain tekosyitä, ihmisten pitäisi "ottaa itseään niskasta kiinni"? Läheisen kuolema, puoliso joka jättää jne, mikään ei saa olla liian raskasta? Ei pidä hankkia esim. kolmea lasta tukevan puolison kanssa, koska puoliso voi vaikka kuolla ja sitten ei välttämättä jaksakaan yksin niitä hoitaa?

Meillä on psykologit, perheneuvolat, sosiaaliapu, varamummot, mannerheimin lastenhoitajat, päiväkodit, perhekerhot, jne. Kaikki nämä juuri sitä varten, että ihmiset jaksaisivat paremmin. Vaikka jonkun mielestä kotona lapsikatraan hoitaminen on toiveiden täyttymys ja maailman ihaninta hommaa, niin joku toinen saattaa siitä uupua. Ja kun on vaikea tietää etukäteen miten jaksaa, ja sataprosenttista ehkäisyä ei olekaan, niin joskus vaan tulee vastaan niitä tilanteita, jolloin perhe tarvitsee apua. Ja minusta on hienoa, että apua tarjotaan ja sitä saa ottaa vastaan, eikä vaan kaikkea "pidä kestää" kunnes joku päivä sitten napsahtaa ja ottaa itseltään (ja ehkä muiltakin) hengen.

Hyvä kirjoitus!

Yritän järjestää tilanteen parhaaksi oman jaksamisen kannalta. En usko, että on kenenkään etu, että täysin uupunut äiti yrittää väkisin olla kolmen pienen lapsen kanssa kotona. Tiedän jo nyt, etten tule sitä jaksamaan pidemmän päällä, sillä välillä nytkin on jo erittäin raskasta kahden lapsen kanssa. Mielestäni on vain järkevää tiedostaa tilanne ja järjestää asiat siten, että kaikilla on hyvä olla.

Meillä kun esikoinen 3v oli käyttöpäivillä 10pv/kk (maksoi 50 % siitä ph-maksusta mikä maksettais täysistä päivistä), se ei ollut oikein hyvä ratkaisu. Naapureilla samantapaisia kokemuksia. Kun ei ollut joka pv hoidossa, ei päässyt oikein leikkeihin mukaan ym. Parempi olis ollut esim. 16pv eli 4pv/vko, meillä siis vain 2pv/vko. Mut jokainen hoitopaikka ja lapsi on tietysti erilainen.
Ja älä välitä ap noista kotiäitifasisteista, jokainen tuntee oman tilanteensa ja lapsensa parhaiten, ja meillä Suomessa on onneksi subjektiivinen ph-oikeus. Onnea tulevasta vauvasta ja tsemppiä!

Meillä esikoinen on eskarissa ja jää loppupäiväksi hoitoon kun mies sitten hakee puoli neljän aikoihin. Päivahoitopaikka on suht kaukana joten keskimmäisen ja vauvan kanssa on aina melkoista shouta hakea kävellen esikoinen joka ei hänkään kunnolla jaksa kävellä matkaa vaikka reipas onkin. Mutta haemme kyllä aina joskus esikoisen puolilta päivin. Hän myös tykkää olla kokopäiväinen itse, olen monesti kysynyt että haittaako olla kokopäiväinen, ei kuulema.

Poden kyllä huonoa omatuntoa välillä kun esikoinen on kokopäivän hoidossa vaikka itse olenkin kotona.

[QUOTE="aapee";23101624]En usko, että on kenenkään etu, että täysin uupunut äiti yrittää väkisin olla kolmen pienen lapsen kanssa kotona.[/QUOTE]

No edelleen kysyn miksi se lasten isä ei voisi olla lasten kanssa kotona ja sinä menisit töihin jos lasten kanssa on niin rankkaa?

No edelleen kysyn miksi se lasten isä ei voisi olla lasten kanssa kotona ja sinä menisit töihin jos lasten kanssa on niin rankkaa?

Taloudellinen pärjääminen ei olisi mahdollista, mikäli en löytäisi yhtä hyvä palkkaista työtä kuin mitä miehelläni on. Se taas on aika epätodennäköistä.

Lisäksi imetys ei oikein onnistuisi, jos olisin itse kokopäivätöissä.

Yhteistyössä