Mä koen olevani niiiiiin huono äiti kun joudun pitämään poikaa hoidossa.

merenneitonen

Aktiivinen jäsen
05.05.2006
5 086
3
36
Eli poika on mun äidilläni hoidossa 3-4/pv viikossa kerrallaan 4-6 tuntia. Ja ikää pienellä kohta 1v 3kk.

Tiedän että äitin on paras mahdollinen hoitaja pikkuiselleni ja poika tykkää mummista hirmu paljon.
Tiedän myös, että moni lapsi joutuu olemaan paljon useammin ja pidempiä aikoja vieraalla hoidossa.

Silti mun sydäntä särkee, kun ei pysty vaan olemaan pienen kanssa tällä hetkellä vaan kotona.
:/

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Eli poika on mun äidilläni hoidossa 3-4/pv viikossa kerrallaan 4-6 tuntia. Ja ikää pienellä kohta 1v 3kk.

Tiedän että äitin on paras mahdollinen hoitaja pikkuiselleni ja poika tykkää mummista hirmu paljon.
Tiedän myös, että moni lapsi joutuu olemaan paljon useammin ja pidempiä aikoja vieraalla hoidossa.

Silti mun sydäntä särkee, kun ei pysty vaan olemaan pienen kanssa tällä hetkellä vaan kotona.

jaa. No teet varmasti tuollaisella aloituksella kivan olon meille, jotka on vieneet tuntemattomalle ihmisille 10 kk vanhan vauvan/lapsen työssäkäynnin ajaksi.

Tuohan olisi ihanne, että olisi tukiverkot noin hyvät, paras mahdollinen jaksaminen, kun on monenlaista juttua elämässä, äitiyttä ja jotain muutakin. Ja sulla työt tai koulua noin vähän päivässä.

Olet etuoikeutettu, samoin lapsesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

jaa. No teet varmasti tuollaisella aloituksella kivan olon meille, jotka on vieneet tuntemattomalle ihmisille 10 kk vanhan vauvan/lapsen työssäkäynnin ajaksi.

Tuohan olisi ihanne, että olisi tukiverkot noin hyvät, paras mahdollinen jaksaminen, kun on monenlaista juttua elämässä, äitiyttä ja jotain muutakin. Ja sulla työt tai koulua noin vähän päivässä.

Tuollaisessa tilanteessa että lapsi on noin usein mummollaan, kannattaa olla tarkka että ei tule pilalle hemmoteltua.

Tiedän tunteen ja ihmettelen aina niitä äitejä jotka sanovat että vien vuoden ikäisen hoitoon kun on pakko ja hyvin se siellä pärjää enkä tunne syyllistyyttä. Kyllä minä vaan tunnen, tuskaa ja syyllisyyttä koko päivän. Missään en mieluummin olisi kuin oman lapseni kanssa ja kun mies pääsee töihin niin välittömästi jään kotiäidiksi. Minulla siis mies hoitaa nyt lasta ja varmasti hyvä hoito, mutta ei se minun tuskaani vähennä. Olen todella kateellinen niille jotka saavat olla kotona, onnekkaita ovat.

Ei ole tarkoitukseni kopauttaa tällä ketään, pahoittelen.

Tiedän tunteen ja ihmettelen aina niitä äitejä jotka sanovat että vien vuoden ikäisen hoitoon kun on pakko ja hyvin se siellä pärjää enkä tunne syyllistyyttä. Kyllä minä vaan tunnen, tuskaa ja syyllisyyttä koko päivän. Missään en mieluummin olisi kuin oman lapseni kanssa ja kun mies pääsee töihin niin välittömästi jään kotiäidiksi. Minulla siis mies hoitaa nyt lasta ja varmasti hyvä hoito, mutta ei se minun tuskaani vähennä. Olen todella kateellinen niille jotka saavat olla kotona, onnekkaita ovat.

Jaa, no itse tunsin syyllisyyttä kun vein vauvan hoitoon, mutta kun mies tienasi 200 euroa opintorahaa, jonkun oli pakko tienatakin.

Olisi ollut onnen potku, jos lasta olsii hoitanut lapsen isä tai mummo. Joku joka häntä rakastaa, ei sen tarvitse olla äiti. On vain itsekkyyttä, että sen pitäisi olla äiti. Mulle riittäisi ihan hyvin joku rakastava henkilö.

Tuollaisessa tilanteessa että lapsi on noin usein mummollaan, kannattaa olla tarkka että ei tule pilalle hemmoteltua.

Pöh, mun mielestä nimenomaa on ideaali, että jos joku hoitaa, niin se on isovanhempi, näin pienen kohdalla. =)

Mikset voi itse hoitaa.

Tarvitaan tällä hetkellä molempien tulot.

Siis täh. Tarvitte tulot, ja lapsi on 1 v 3 kk ja äidilläsi hoidossa. Siis mistä sä oikein valitat?!?!?

Valitan sitä, etten voi tällä hetkellä jäädä kotiäidiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

Tarkottaako mummous automaattisesti sitä että hemmottelee lapsia? eikö mummo voi olla tiukkana rajoista? :whistle:

Toki toki, mutta jos olet palstaa seurannut, aika moni mummo hemmottelee pilalle.

Luin joskus jostain, että jos äidin on vaikeaa viedä lapsi hoitoon ja mennä töihin, ei hän ole vielä siihen valmis ja saattaa myöhemmin katua asiaa.
Mulla ei ole minkäänlaisia tunnontuskia viedä meidän 2 ja 3 vuotiaat pojat hoitoon silloin tällöin, joten taidan olla enemmän kuin valmis siihen. ;) :D

Mutta en siis tahdo lisätä pahaa oloasi, se ei ollut tarkoitus.
Ole huoleti, lapsesi on varmaan maailman toiseksi parhaassa sylissä ollessaan hoidossa. :)

Itse jouduin pakon edestä viemään lapseni 10kuisena päiväkotiin, ihan vieraiden hoiviin.. ei ole tukiverkkoa alle 500km säteellä mut hengissä on selvitty.. nyt poika on reilu 2vuotias ja puhuu hoitotädeistään kuin perheenjäsenistään, poika kun ei juurikaan tunne sukulaisiaan niin päiväkodista on tullut tärkeä tukiverkko meille.. vaikka tästä huolimatta poden silti huonoa omaatuntoa siitä etten voi työskennellä vaikka vain 5h työpäiviä ja pitää lapsen hoitopäivät lyhyinä..

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

Tarkottaako mummous automaattisesti sitä että hemmottelee lapsia? eikö mummo voi olla tiukkana rajoista? :whistle:

Toki toki, mutta jos olet palstaa seurannut, aika moni mummo hemmottelee pilalle.

No en ole niin paljoa seurannut.. meidän lapset on ollu viimiset 5 vuotta jatkuvasti mummilla hoidossa kun mä olen opiskellut.. eikä heitä ainakaan ole hemmoteltu.. tollasessa tapauksessa kun lapsi on jatkuvasti hoidossa mummollaan niin ne rajat on pakko olla.. muuten ( luultavasti ) kaikkien asianomaisten elämästä tulee ennenpitkää yhtä helvettiä.. eikä vähiten sen mummon..

Ei ole tarkoitukseni kopauttaa tällä ketään, pahoittelen.

No kyllä tuntuu ikävltä, isohan sun lapsi on johonkin 10-kuiseen verrattuna, joka on 8-10 tuntia hoidossa vieraalla

Syyllisyys ei auta mitään, siitä saattaa vain itselle tulla masentuneisuutta ja ahdistusta ja NÄMÄ vaikuttavat sitten lapseenkin. Eli pitäkää itsenne hyvässä kunnossa, olkaa TÄYSILLÄ lastenne kanssa kun olette vapaalla. Väsyneenä, huonokuntoisena, ahdistuneena ei jaksa kuin rojahtaa sohvalle palelemaan töiden jälkeen -siinä kärsii itsetunto, terveys ja perhe-elämä. Äitiys vaatii aika paljon tsemppaamista -voimia teille.
T: 1. 7kk hoitoon, 2. 9kk hoitoon -toisenlaisenkin ratkaisun olisi voinut tehdä. Mutta nyt ei enää tilannetta voi muuttaa (1. 8v. 2. 7v.)

mutsi sen verran sairas ja mä yh ja työ alkoi aamulla 06, joten mun lapsi oli siellä aamu 05.30 ja 5 herättiin 3 vuodesta eteenpäin ja joka toine viikko hän yksin tarhassa 22 asti. Olihan ihan sekaisin jos iltaviikon jälkeen 22.15 vasta kotona ja 12 nukkumaan ja seuraavalla viikolla taas 5 herätys hänelle ja mulle 04.30..oli se rankkaa lapselle se tarha aika yms, mutta oli siinä sitten jo tekemisen puutettakin kun 2 vuoden jälkeen vielä vuosi kotona (äitiysloma, 2v.hoitovapaa) ja ajattelin etten ennemmin lasta ala työvuoroillani sekoittamaan. Kukin taklaa tyylillään ja jos omakin mutsi olisi ollut kykeväinen hoitamaan, niin ennemmin hänelle sitten ja töihin vaan. Enkä kyllä yksin olisi välttämättä ekaa kolmea vuotta jaksanut kahta vuoroa ja lapsi olisi ollut ihan sekaisin.
valitsin ennemmin kotona 2 vuotta hoitovapaalla ja pienellä rahalla (eikä sillä edes pääse lapsen kanssa mihinkään) vaihtoehdoksi tosi hyville tuloille. Jokaisen elämäntilanteen mukaan ja jos olisi ollut vaihtoehtoja ja mutsi terve hänelle olisin kaheks vuodeks vieny, mutta aamulla jo 5.30 :) enpä olis pystyny siihe aikaa kumminkaan viemään :D

Yhteistyössä