Erositko KIRKOSTA mediakohun takia? Otitko huomioon.....

lueskelin tuossa erään äidin aloitusta, jossa hän surkutteli ekaluokkalaisen jäämistä kotia kesäksi yksin.

Juuri vastaava asia oli ystävälläni viimekesänä ja kun he homokampanjan vuoksi erosivat kirkosta ei heidän lapsensa päässyt seurakunnan kesäleireille yms.
koska ei kuuluneet kirkkoon. Myöskin heidän 3v joka oli srk.n kerhossa sai laskun. Kerhosta piti maksaa, koska vanhemmat eivät kuuluneet kirkkoon.

Vanhemmat ovat mielestäni erittäin itsekkäitä tässä asiassa.

Itse ja mieheni myös kuulutaan kirkkoon (kohuista huolimatta) ja halutaan kuulua, koska koemme sen olevan kristitylle moraaliasia ja haluamme lapsemme saavan käydä kerhoissa ja leireillä halutessaan.
 
Lipton^
Tekopyhää ois kuulua kirkkoon leirien, taikka kerhojen takia :D. Ja niillä säästöillä, mitä säästää kirkkoveroissa, saa kustannettua muita leirejä, mitkä ei oo sidottuja uskontoon :D
 
"Eee"
En kuulu kirkkoon, mutta olen eronnut jo useita vuosia sitten. Mut mielestä on ihan sama, maksanko sitä kirkollisveroa monta sataa vuodessa ihan muuten vaan, vai laitanko lapseni mielummin vaikka johonkin nuorisojärjestön leirille, josta sitten maksan leirimaksun. Kaikki maksaa kultaseni, myös se kirkkoon kuuluminen.

Sitäpaitsi täytyy sanoa, että ap on kyllä pyhä äiti, jos hänen motiivinsa kuulua kirkkoon on ilmainen hoito lapsille. :D Uskonto on, ah, niin syvällistä nykyään...
 
[QUOTE="Juh";23489461]En ole eronnut kirkosta näiden kohujen mukana, mutta mun mielestä on aika huono syy kuulua kirkkoon kerhojen ja kesäleirien takia.[/QUOTE]

Me ei kuuluta kirkkoon kerhojen ja leirien takia vaan siksi koska olemme kristittyjä ja koemme kirkkoon kuulumisen kuuluvan siihen. ilmaiset kerhot ja leirit on vain mausteena. Ja nuorin lapsemme on 10v ja enää eisrk.n leirit ja kerhot kuulu heidän elämään sillätavalla. Silti emme eroa kirkosta.
 
5+2+lemmikit
hih, päivittäin täällä joku vinkuu kun on rahat aivan loppu ja häätö tulee, silloin AINA palstalla neuvotaan että mene seurakuntaan...Mistäs se seurakunta saa rahansa auttamiseen??

Samoin nuo perhekerhot, päiväkerhot, leirit ja muut on OIKEASTI tosi iso juttu monelle lapselle, aikuiselle ja perheelle.

Se on niin helppoa olla aina SAAMAPUOLELLA kaikessa, mutta jos pitäis jostain jotain maksaa tai antaa niin sillon on tosi vaikeaa.

Kirkko tekee tosi paljon loistavaa työtä vähäosaisten eteen, samoin lasten ja perheiden että itse maksan mielelläni kirkollisveroa. (eikä olla tarvittu mitään vähäosaisten avustuksia, mutta kerhoissa kyllä on käyty/käydään)

Tietenkin voi erota kirkosta ja käydä silti kaikissa kirkon järjestämissä jutuissa...........................
 
Verottajalta olen kysynyt tästä kirkolllisveroasiasta ja sieltä tuli tällänen vastaus:
Ihminen joka eroaa kirkosta välttääkseen kirkollisveroa, hänen perusvero% on laskentakaavalla hiukan korkeampi kuin kirkkoon kuuluvalla. Eli siinä ei voita euroina. Ainoa asia on vain että lauseke kirkollisverosta jää verolapussa pois.
 
"vieras"
Kerhosta piti maksaa, koska vanhemmat eivät kuuluneet kirkkoon.
Lapsen vanhempien uskonto/uskonnottomuus tai kirkkoon kuulumattomuus ei vaikuta lapsen kerhomaksuihin.
Osa seurakunnan kerhoista on maksullisia. Esim. täällä peruskerho (2h 2 kertaa viikossa) maksaa ja naapurikunnassa ei maksa mitään. Osa leireistä maksaa osa ei.
Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, kerhoon pääsee jos on tilaa. Kirkkoon kuuluvat menevät jonon edelle.
 
"Juh"
Me ei kuuluta kirkkoon kerhojen ja leirien takia vaan siksi koska olemme kristittyjä ja koemme kirkkoon kuulumisen kuuluvan siihen. ilmaiset kerhot ja leirit on vain mausteena. Ja nuorin lapsemme on 10v ja enää eisrk.n leirit ja kerhot kuulu heidän elämään sillätavalla. Silti emme eroa kirkosta.
Sen mä ymmärsinkin jo ekasta viestistä, mutta tarkoitinkin lähinnä sellaisia, joille ei ole uskonnolla mitään merkitystä. :)
 
Keittiönoita
Mä erosin jo vuosia sitten, mutta kuopus erosi nyt viimeisimmän mediakohun aikana. Ei mediakohun takia, mutta se oli sopiva muistutus, että kirkosta eroaminenkin on hyvä hoitaa alta pois ennen vuodenvaihdetta. Kirkon leireillä tai kerhoissa ei ole lapsistani ollut kumpikaan. Esikoinen sai rippikoulusta vahvistuksen kirkosta eroamiselleen ja kuopus kävi pitkin hampain rippikoulun isänsä vaatimuksesta. Mä olin niin "epäitsekäs", että lahjoin rahalla pojan menemään iltarippikouluun :D
 
"Eee"
Verottajalta olen kysynyt tästä kirkolllisveroasiasta ja sieltä tuli tällänen vastaus:
Ihminen joka eroaa kirkosta välttääkseen kirkollisveroa, hänen perusvero% on laskentakaavalla hiukan korkeampi kuin kirkkoon kuuluvalla. Eli siinä ei voita euroina. Ainoa asia on vain että lauseke kirkollisverosta jää verolapussa pois.
Entäs ihmiset, jotka eroavat kirkosta, koska eivät usko jumalaan? Heille tuota laskentakaavan muutosta siis ei tehdä? :D

Tuo laskentakaavan muutos oletettavasti tarkoittaa, että jos maksaa kirkollisveroa, niin saa jonkun pienen vähennyksen jossain muussa kohdassa verotusta. Mutta ei se vähennys kyllä koko sen kirkollisveron suuruinen ole. Eli kyllä siinä säästää. Mulla ainakin kirkollisveroa meni lähemmäs tonni vuodessa, silloin joskus kun sitä makselin. On tullut nyt viidentoista vuoden aikana jo ihan hyvin säästöä, vaikka olisi säästynyt vain muutama satanen vuodessa. Kyllä niillä pari kesäleiriä maksaa.

Mutta siis edelleen, olen eronnut kirkosta uskontoon liittyvistä syistä enkä katso järkeväksi kuulua kirkkoon vain lastenhoidon takia. Lastenhoitoa kuitenkin tarjoavat myös monet ei-kristillisetkin tahot.
 
Meillä lapset ei tosin ole koskaan kirkkoon kuulunetkaan, enkä kyllä aio heitä leirien ja kerhojen takia siihen liittääkkään.

Tosin me asutaan sen verran suuressa kaupungissa että täällä on ollut pikkulapsille toimintaa tarjolla ilman kirkkoakin ja uskon että tulevaisuudessa mahdollisia kesäleirejäkin löytyy ilman kirkkoa. Rippileirillekin on olemassa vaihtoehto.
Ja toisaalta taas iso osa meidän tuttavapiirin aikuisista ei ole liittänyt lapsia kirkkoon, joten meidän lapset ei ole mitään kummajaisia siinäkään suhteessa.
 
Säästöä
Sillä rahalla, mitä me maksettiin viime vuonna kirkollisveroa, me päästään tänä vuonna koko perhe 2 viikoksi lomareissulle. Että se siitä "halpuudesta."

Leirejä on muitakin. Ja lapsi tosiaan ei eroa automaattisesti kirkosta jos vanhemmat eroaa, joten seurakunta ei voi mitenkään laskuttaa eri tavalla vanhempia.
 
Kaunis ajatus
hih, päivittäin täällä joku vinkuu kun on rahat aivan loppu ja häätö tulee, silloin AINA palstalla neuvotaan että mene seurakuntaan...Mistäs se seurakunta saa rahansa auttamiseen??

Samoin nuo perhekerhot, päiväkerhot, leirit ja muut on OIKEASTI tosi iso juttu monelle lapselle, aikuiselle ja perheelle.

Se on niin helppoa olla aina SAAMAPUOLELLA kaikessa, mutta jos pitäis jostain jotain maksaa tai antaa niin sillon on tosi vaikeaa.

Kirkko tekee tosi paljon loistavaa työtä vähäosaisten eteen, samoin lasten ja perheiden että itse maksan mielelläni kirkollisveroa. (eikä olla tarvittu mitään vähäosaisten avustuksia, mutta kerhoissa kyllä on käyty/käydään)

Tietenkin voi erota kirkosta ja käydä silti kaikissa kirkon järjestämissä jutuissa...........................
Minä "käännyin kirkon puoleen" kun olimme juuri muuttaneet. Emme tunteneet uudelta paikkakunnalta ketään. Olin kotona kahden pienen lapsen kanssa täysin ja vailla seuraa, vertaistukea ja tukiverkkoa. Saimme niin tylyn vastaanoton, että erosin kirkosta. Ihmisiin tutustuin myöhemmin MLL:lla ja ihan vaan puistoista. Kaikki ei ole aina niin hienoa ja kivaa miltä kuulostaa... ;)
 
totatota
Sä puhut nyt kumman ristiin. Tuttavasi lapsi ei päässyt seurakunnan leirille tai tapahtumaan viime kesänä, koska vanhemmat erosivat homokohun myötä kirkosta.

Ns. homokohu oli loppuvuodesta.

Lapsi ei eroa kirkosta jos vanhemmat eroavat.

Seurakunnan leireille pääsee kyllä seurakuntaan kuulumattomatkin. Heille leirimaksut ovat usein +50%. Kun ottaa huomioon, että leirimaksut ovat parin kympin luokkaa, ei ero ole valtava.

Jos seurakunta hylkii lapsia heidän vanhempiensa kirkkoon kuulumattomuuden perusteella, asenne on vähintäänkin kyseenalainen. Seurakunnanhan pitäisi huolia joukkoonsa kenet vaan ja kutsua lapsia luokseen.
 
Eikö se ole hyvä, että erotaan kirkosta? Suurin osa sinne kuuluvista ei millään tavalla usko Jumalaan, eikä välitä koko asiasta. Ei se ole mikään moraaliasia kuulua kirkkoon. Eikä se ole uskomista, että haluaa lasta ilmaisille leireille.
Erotkaa ihmeessä, jos ette kerran koko Jumalasta mitään välitä.
 
Homokohu ei varmaankaan kenenkään viime kesän leireihin vaikuttanut mitenkään.


Minusta on kummallista, jos evlut-seurakuntaan kuuluu ihmisiä, jotka eivät ole vakaumuksellisia kristittyjä. Oikeasti vakaumuksellisia. En vaan näe siinä mitään logiikkaa. Kesäleirejä tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23490046:
Homokohu ei varmaankaan kenenkään viime kesän leireihin vaikuttanut mitenkään.


Minusta on kummallista, jos evlut-seurakuntaan kuuluu ihmisiä, jotka eivät ole vakaumuksellisia kristittyjä. Oikeasti vakaumuksellisia. En vaan näe siinä mitään logiikkaa. Kesäleirejä tai ei.
En minäkään tajua. Lisäksi ihmetytttää, että ihmiset olettaa saavansa täysin ilmaisia kesäkeirejä... Ihan niinkuin lapsen voisi viikoksi vaan dumpata johonkin, missä sen ylläpito ei maksa mitään. Hellaritkin maksaa lapsensa leirille. Kummasti se leiripaikan hankkiminen maksaa, ruoka maksaa yms. vaikka ohjaajatkin tekis sitä vaan hyvästä tahdosta.
 

Yhteistyössä