Eronneet vanhemmat! Huoltajuuksista kysyttävää. Varsinkin jos välimatka pitkä vanhemmilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Kuinka usein lapsi on lähivanhemmalla ja kuinka usein toisella? Entäs millaisia matkoja välissänne on ja kuinka lapsen/lasten tuonti/vienti?

Itselläni on nyt ero tulossa. Haluaisin muuttaa lasten kanssa vanhaan kotikaupunkiini 300km:n päähän mutta mietin onko välimatka sittenkin liikaa. Lapset viihtyvät enemmän vanhassa kotikaupungissa kuin täällä missä nyt asumme. (Miehen kotikaupunki.) Lapset olisivat enimmäkseen minulla ja tässä kaupungissa minulla ei olisi tukiverkostoa. Kotikaupungissa taas olisi vanhemmat, isovanhemmat, omat sisarukset ja ystäväni. Tässä kaupungissa en myöskään olisi varma kuinka saisin töitä ja mistä ja milloin. Vanhassa kotikaupungissa minulla olisi jopa 2 työtä tarjolla. (Kumpikin vanhoja työpaikkojani ja olen jo ollut kumpaakin paikkaan yhteyksissä ja minulle olisi tosiaan töitä tarjolla.)

Mietityttää vain tuo välimatka. Kuinka lasten vienti/tuonti onnistuisi. Jos lapset olisi viikko-viikko-systeemillä niin miten päiväkodit suhtautuu tuollaiseen? Lapsilla on nyt ikää 5, 3 ja 1 vuoden.

Voi lapsiparat, jos heillä vaihtuu viikottain sekä koti että päiväkoti. Ja kaksi vuotta kuluu aika nopsaan, jolloin koulutkin alkavat. Vaikka päiväkotia voisi vaihdellakin viikottain, niin ei kait sentään koulua.

Mielummin niin, että ovat viikot lähivanhemmalla ja sitten sovitusti viikonloppuisin ja loma-aikoina käyvät etävanhemmalla.

Matkat puoliksi vaikka niin, että tapaatte ex:än kanssa matkan puolessa välissä. Mutta eikös se ex:kin voisi muttaa vanhaan kotikaupunkiinsa? Taitaa olla toiveunta.

Mieti kuitenkin kolmeen kertaan, mikä on parasta lapsille ottaen kokonaiskuva huomioon.

Mikäs lapsus mulle nyt tuli, kun höpötin väärin ex:n kotikaupungista. Tarkoitin siis, että unelmatapauksessa ex voisi muttaa ap:n vanhaan kotikaupunkiin. Mutta ymmärrän kyllä, että se taitaa olla poissuljettu vaihtoehto.

Meillä lapsi isällä joka toinen vkl. Loma-aikana voi olla pdempiä aikoja kerrallaan. Mutta nimenomaan erotilanteessa lapsilla on hyvä olla se lähivanhempi josta jatkuva tuki ja turva. Lapsista ei saa tehdä heittopussia,

Siis otsikossa halusit kysyä huoltajuudesta mutta tekstissä kysyt vain tapaamisista? Ei onnistu viikko-viikko-systeemi noin pitkällä välimatkalla, johan lapset menevät täysin sekaisin, eikä toisen kunnan ole mikään velvollisuus antaa päivähoitopaikkaa ulkopaikkakuntalaiselle. Kirjoilla kun voi olla vain yhdellä paikkakunnalla, josta myös saa kunnan palvelut. Kohtahan vanhempi menee jo eskariin ja kouluunkin ja se onnistuu vielä vähemmän.

300 km on kyllä todella pitkä matka pienille siirtyillä ainakaan kovin usein.

Mutta noi tukiverkot on kyllä kovin tärkeitä nekin.

Toisaalta, jos isä asuu lähellä ja pystytte sopimaan asioista, on siinä yksi tärkeä tukiverkoston osa, jota taas ei siellä kotikaupungissa ole, jos isä jää nykyiseen paikkaan asumaan. Eihän nimittäin ole itsestään selvää, että vanhemmat yms ihmiset haluavat olla avuksi lapsenhoidossa naiselle, joka mennä hurauttaa naimisiin, muuttaa kauas ja tekee kolme lasta peräperää erotakseen sitten lastensa isästä... Kolmea tenavaa voi olla vaikeaa saada silloin hoitoon tutuillekaan.

[QUOTE="...";26909901]
Mietityttää vain tuo välimatka. Kuinka lasten vienti/tuonti onnistuisi. [/QUOTE]

Sovitte jonkin tavan, ettei välimatka kaadu vain toisen vanhemman niskaan. Eli esim. lähivanhempi kuljettaa lapset 150km päähän josta etä hakee lapset. Tai hoidatte kuljetukset joka toisella tapaamisella vuorotellen, niin molempien ei tarvitse ajella jokaisen tapaamisen takia. Lähinnä säälittää lapset, jotka joutuu jatkuvasti matkustaa tuota matkaa :(

Oletko varma, että siellä kotikaupungissasi asuvat sukulaiset ja ystävät ovat valmiita tarjoamaan esim. hoitoapua?

Ymmärrän kyllä muuttohalujasi, itsekin muutin toiselle puolelle Suomea pelkästään miehen vuoksi, enkä oikeastaan edes viihdy täällä, muualla olisi mulle paremmat työmahdollisuudet jne. ja todellakin haluaisin muuttaa pois, jos ei olisi tuota miestä kenen takia täällä jaksaa olla :)

Yhteistyössä