Erokysymyksiä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avioero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avioero

Vieras
Koska ei ole avioerosta aiemmin kokemusta, kysyn
- Jos päädytään yhteishuoltajuuteen, maksaako se vanhempi joka ei pääsääntöisesti asu lapsen kanssa, jotain elatusmaksua (kuten yksinhuoltajalle?)
- Onko elatusapu joku kiinteä summa per lapsi ja mitkä mahdolliset asiat siihen vaikuttaa?
- Jos itse olen pienempituloisempi kuin mieheni, mutta minulla on kalliimmat asumismenot, joutuuko mies maksamaan enemmän elatustukea?
- Mitkä mahdollisuudet yksin lunastaa n. 195 000? laina eli pitää talo itsellä?
Taustatietoa sen verran että meillä molemmilla vakityöt, itse tienaan n. 30 000? vuodessa, mies ehkä 35 000?. Lainanlyhennys tässä olisi n. 1000?/kk jos jään tähän asumaan ja lunastan talon.
Mietin että kannattaako talo myydäkään ja mennä vuokralle kolmioon (mistä joutuisin maksamaan ainakin sen 700?/kk)
 
No jos lapset 50 % 50 %, niin elareita ei maksa kukaan. Se, jonka kirjoilla lapset on, saa yh lisän lapsilisään. On n. 50 euroa per lapsi. Jos lapset sulla enin aikaa ja miehellä vaikka joka toinen vkl, maksaa elareita. Noilla tuloilla ehkä just 150 lapsi, paitsi jos teillä vaikka kolme tai enemmän lapsia, ei summa samalla tavalla kohoa.

Ei miehesi tarvi sun kalliimpaa elatusta maksaa. Sun on muutettava halvempaan tietysti. Aika kohtuuton on 200 000 euron talo. Puolta halvemmassakin voisit asua. Kerrostaloon vaan.

Jos miehesi näkee lapsia viikolla ja käyttää esim. harrastuksissa ja samalla vaikkapa ruokkii tai ostaa koulutarvikkeita jne., ei tarvi maksaa samaa elarimäärää kuin vanhemman, joka ei osallistu lapsen arkeen viikolla. Bensakulut, harrastuksiin viemiset jne. on sitä aikaa, mitä isä on lasten kanssa.

Eli muutat semmoseen, johon sulla on itsekseenkin varaa. Saat elareita noilla tuilla reippaan satasen per lapsi.
 
Ei ole mitään mallisummaa elatusmaksuun. Siihen vaikuttavat molempien tulot, asumismenot, opintolainat, lasten kulut (asuminen, lääkkeet, harrastus ym.). Elatusmaksu on täysin sovittavissa vanhempien kesken, jos sopimukseen päästään. Lastenvalvoja sitten vahvistaa sen. Minusta 150e kuulostaa aika pieneltä noilla tuloilla.

Asunnon suhteen varmaan kannattaa keskustella lakimiesten ja pankin kanssa.

 
Elatusapua maksetaan sille vanhemmalle kenen luona lapsi/ lapset asuvat. Huoltajuus ei vaikuta asiaan. Nk. lähivanhempi saa elatusapua, jonka määrästä sinulle kertoo enemmän kuntanne lastenvalvoja (googlaa, niin löydät tiedot netistä). Tulot vaikuttavat asiaan, samoin menot.

Se, voitko lunastaa talon, riippuu talon arvosta sekä muusta varallisuudestanne+ veloistanne. Ynnä pankista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?

No eipä se ole, kun huomioi kaikki lapsen menot ja molempien menot ja tulot. Mies tienaa noin 25000 vuodessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?

No eipä se ole, kun huomioi kaikki lapsen menot ja molempien menot ja tulot. Mies tienaa noin 25000 vuodessa.

No kuule kyylä on. Tiedän asian ihan työni puolesta. Jos miehesi tulot ovat 25 000,00 euroa brutto vuodessa ja tuo tuki per lapsi, ei elatusapu todellakaan ole yleisen käytännön mukainen vaan ylisuuri. Itseasiassa uskon ettet edes puhu totta.

Vaikka kyseessä olisi miehesi nettotulo, tup elatusavun määrä veisi lähes kolmanneksen kahden lapsen tapauksessa miehesi tuloista, ja voin kertoa, että se ei ole om:n ohjeiden mukainen summa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?

No eipä se ole, kun huomioi kaikki lapsen menot ja molempien menot ja tulot. Mies tienaa noin 25000 vuodessa.

No kuule kyylä on. Tiedän asian ihan työni puolesta. Jos miehesi tulot ovat 25 000,00 euroa brutto vuodessa ja tuo tuki per lapsi, ei elatusapu todellakaan ole yleisen käytännön mukainen vaan ylisuuri. Itseasiassa uskon ettet edes puhu totta.

Vaikka kyseessä olisi miehesi nettotulo, tup elatusavun määrä veisi lähes kolmanneksen kahden lapsen tapauksessa miehesi tuloista, ja voin kertoa, että se ei ole om:n ohjeiden mukainen summa.

Huoh, taas tätä!

Näin se valitettavasti nyt on ohjeistuksen mukaan tehty. Minusta kohtuullinen summa myös jos maksu olisi minulta miehelle.

Ja oli miten oli, elatusmaksu on lähin ja etän välinen sopimus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?

No eipä se ole, kun huomioi kaikki lapsen menot ja molempien menot ja tulot. Mies tienaa noin 25000 vuodessa.

No kuule kyylä on. Tiedän asian ihan työni puolesta. Jos miehesi tulot ovat 25 000,00 euroa brutto vuodessa ja tuo tuki per lapsi, ei elatusapu todellakaan ole yleisen käytännön mukainen vaan ylisuuri. Itseasiassa uskon ettet edes puhu totta.

Vaikka kyseessä olisi miehesi nettotulo, tup elatusavun määrä veisi lähes kolmanneksen kahden lapsen tapauksessa miehesi tuloista, ja voin kertoa, että se ei ole om:n ohjeiden mukainen summa.

Huoh, taas tätä!

Näin se valitettavasti nyt on ohjeistuksen mukaan tehty. Minusta kohtuullinen summa myös jos maksu olisi minulta miehelle.

Ja oli miten oli, elatusmaksu on lähin ja etän välinen sopimus.

Sopia olette voineet mitä vaan. Mutta ohjeen (joka on vain suositus ja joka antaa riitatilannetta silmällä pitäen aivan liian suuren summan elatustueksi) ja yleisen käytännön mukainen ei tuki ole. Oletko sinä ehkä joku katkera isä, josta on kiva huijailla tulevia eronneita naisia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Alkuperäinen kirjoittaja jonkinlainen vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Niin ja elari meillä siis 320euroa /lapsi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeen tuen laskusta. Sen mukaan tuokin on tehty ja siitä kohtuullistettu isälle.

Aika järkyttävän iso tuki. Miehesi on isotuloinen?

No eipä se ole, kun huomioi kaikki lapsen menot ja molempien menot ja tulot. Mies tienaa noin 25000 vuodessa.

No kuule kyylä on. Tiedän asian ihan työni puolesta. Jos miehesi tulot ovat 25 000,00 euroa brutto vuodessa ja tuo tuki per lapsi, ei elatusapu todellakaan ole yleisen käytännön mukainen vaan ylisuuri. Itseasiassa uskon ettet edes puhu totta.

Vaikka kyseessä olisi miehesi nettotulo, tup elatusavun määrä veisi lähes kolmanneksen kahden lapsen tapauksessa miehesi tuloista, ja voin kertoa, että se ei ole om:n ohjeiden mukainen summa.

Huoh, taas tätä!

Näin se valitettavasti nyt on ohjeistuksen mukaan tehty. Minusta kohtuullinen summa myös jos maksu olisi minulta miehelle.

Ja oli miten oli, elatusmaksu on lähin ja etän välinen sopimus.

Sopia olette voineet mitä vaan. Mutta ohjeen (joka on vain suositus ja joka antaa riitatilannetta silmällä pitäen aivan liian suuren summan elatustueksi) ja yleisen käytännön mukainen ei tuki ole. Oletko sinä ehkä joku katkera isä, josta on kiva huijailla tulevia eronneita naisia?

On ihan sama mitä kirjoitat, koska ohjeen mukaan on laskettu ja summa oikea. Katkera ei ole kukaan osapuoli vaan lapselle maksettavasta rahasta on kyse.

Sinä taas kuulostat hyvinkin katkeralta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja avioero:
Koska ei ole avioerosta aiemmin kokemusta, kysyn
- Jos päädytään yhteishuoltajuuteen, maksaako se vanhempi joka ei pääsääntöisesti asu lapsen kanssa, jotain elatusmaksua (kuten yksinhuoltajalle?)

** Mikäli etävanhemman tulot ovat suuremmat kuin lähin, niin pääsääntöisesti etävanhempi maksaa elatusmaksua.

- Onko elatusapu joku kiinteä summa per lapsi ja mitkä mahdolliset asiat siihen vaikuttaa?

** Elatusmaksu muodostuu lapsen kustannuksista ja sitten siitä vähennetään lapsilisä ja tarkastellaan vanhempien keskinäistä maksukykyä.

- Jos itse olen pienempituloisempi kuin mieheni, mutta minulla on kalliimmat asumismenot, joutuuko mies maksamaan enemmän elatustukea?

** Kohtuuttomia asumismenojakaan ei aina hyväksytä perusteeksi.

- Mitkä mahdollisuudet yksin lunastaa n. 195 000? laina eli pitää talo itsellä?
Taustatietoa sen verran että meillä molemmilla vakityöt, itse tienaan n. 30 000? vuodessa, mies ehkä 35 000?. Lainanlyhennys tässä olisi n. 1000?/kk jos jään tähän asumaan ja lunastan talon.

** Et missään tapauksessa voi ottaa noilla tuloilla tuollaista lainaa. Vrt nettotuloja kk / lainalyhennys lohkaisee liaan ison osan.

Mietin että kannattaako talo myydäkään ja mennä vuokralle kolmioon (mistä joutuisin maksamaan ainakin sen 700?/kk)

Tuon hintainen talo kannattaa myydä ja ostaa edullisempi, sellainen mihin on varaa. Jos lainaan mahdollisuuksia on, niin vuokralle ei kannata mennä.
Mutta asuntoja saa halvemmallakin



 

Yhteistyössä