ero ja tavaroiden jako...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 220
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

220

Vieras
eli asiani on lyhykäisyydessään tämä, olemme eroamassa ja olen saapa yhteisestä kodistamme parisängyn, lapsen tavarat ym "irtokamat" (matot, verhot ...) miehelleni jää kaikki muut, mikrot, pesukoneet, tv:t, sohvat siis aivan kaikki.

aikoinaan yhteen muuttaessamme tein todella typerästi ja luovuin kaikista omistani, eli myin sohvat, kirjahyllyt kaikki koska miehelläni oli paremmat. eli onko mahdollisuutta saada MISTÄÄN tukea koska tuloni ovat rajalliset ja lapsen kannalta olisi todella tarpeen mikrot ja pesukoneet. osaako kukaan kertoa joka olisi ollut vastaavassa tilanteessa tai tietäisi muuten vain?

kiitos, helpottaisi elämäämme kummasti tämä tieto ja apu

Eroatteko avio- vai avoliitosta. Jos olitte naimisissa, omaisuus jaetaan lain mukaan tasan puoliksi (jos ei avioehtoa).

Jos taas olitte avoliitossa, mikään laki ei määrää yhtään mitään.

Soskusta voi varmaan jotain apuja saada...

siis erotaan avoliitosta. ...ei olla siirrretty lainoja mutta juttu menee niin että lainat siirretään miehen nimiin ja me tästä lähetään ilman sen kummempia. koska oltasiin asumisesta jokatap. jouduttu vuokra maksamaan niin mitään "osinkoja" tästä asunnosta ei tule.

osaako kukaan kertoa minkälaiset "tulorajat" tällä sos.toimistolla on? palkkaa tulee n 1000e/kk + lapsilisä ja tällä hetkellä kun lapsi ei ole päivähoidossa vaan mummi hoitaa niin saamme sitä hoitorahaa(?) 250e/kk käteen. siinäpä ne sitten onkin.

voi helvata et voipi olla ahistava tilanne, ei muuten mutta harmittaa niin kun kaikki jää tänne... ruokapöydästä lähtien. noh, onhan mulla onneks makkarin sisustus sitten edes... =)

Kuulostaa että sun tulot on yli minimitulomäärän,jonka sossu katsoo toimeentulohakemuksen yhteydessä,mutta kannattaa ehdottomasti kysyä ja tarkistaa.Lykkyä tykö,ja voimia :flower: .

Olen äitiyslomalla oleva sosiaalityöntekijä. Sosiaalitoimistossa ei ole mitään vakiotulorajaa. Katsotaan kaikki tulot ja hyväksytttävät menot ja jos jää erotus miinukselle, on oikeus toimeentulotukeen. On olemassa ns. perusosa, jonka valtioneuvosto vuosittain määrää ja katsotaan perusmenoiksi, eli ruoka, vaatteet ym. Se on lapsille ja aikuisille erikseen. Vuokra tulee tämän päälle menoksi (- 7 % omavastuu kohtuullisesta vuokrasta), sairaanhoitokulut (julkisen), työmatkat (yleensä julkisen kulkuneuvon) ja erityismenoja voidaan ottaa harkinnalla. Erityismenoja saattaa hyvinkin olla tässä tilanteessa ruokapöytä ja välttämättömät huonekalut (yleensä käytettyjä eikä hinta välttämättä kokonaan, ei telkkareita tms.). Jos ei ole omaisuutta, niin luulen, että voit hyvinkin saada sosiaalitoimistosta apua.

sitä vaan ihmettelen ettei lapsen isä ajattele yhtään lapsen etu....itse myös eron läpikäyneenä, sain lapsen kanssa jäädessäni pitääkodin irtaimen pääpiirteissään...mies oli reilu siinä suhteessa...ankeaa olisi mulla ja ennenkaikkea lapsella ollu olla "kodissa" missä ei olis kun sänky ollu...etenkin kun tulot oli mulla pienet ei huonekaluja olisi hetkessä hankittu...

Itse olin vastaavassa tilanteessa jokin aika sitten. Omaisuutta ei ollut, koska olin muuttanut kotoa suoraan miehen luo ja erotessa yhteinen omaisuus oli aika vähäistä. Eipä ollut paljoa jaettavaa. Lapsen tavarat sain toki mukaan, itselleni jouduin ostamaan sängyn. Sohvat sain lahjoituksena. Sosiaalitoimistosta sain rahat keittiön pöytään. Muuta apua sieltä ei kodin sisustukseen herunut. En ollut töissä tuohon aikaan vaan sain pelkkää kotihoidontukea. Mikro oli omasta takaa, telkkaria ja pesukonetta ei. Sosiaalitoimiston kanta pesukoneeseen oli ettei sellaista tueta yhden lapsen äidille. Lapsia pitäisi olla vähintään kolme ja mieluusti enempi sekä äidillä jokin sairaus tai allergia, jotta avustaisivat siinä. Talossamme ei ollut pesutupaa, joten olisin joutunut käyttämään yleistä pesulaa, josta lähin olin kahden kilometrin päässä. Matka pyykkikasseineni ja lapsen kanssa olisi pitänyt tehdä linja-autolla tai jalan.

Toivon sinulle voimia! Tilanteesi ei ole kadehdittava. Toivottavasti lapsesi isä tajuaa olevansa kohtuuttoman itsekäs laittaessasi sinut ja lapsen käytännössä katsoen puille paljaille.

Olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja ajan kanssa sitä sai sit elämänsä kuntoon. Heti ei millään kaikkea saanut. Toimeentulotukea ei kyl noilla tuloilla varmaan heru,mut muista hakea asumistukea ja elatustuki kuuluu sulle myös eli yhteys lastenvalvojaan ja sopimaan asiasta. Kyl ne siit pikkuhiljaa alkaa pyörimään.

Erosin viime keväänä,minulla oli lähtiessäni 100 euroa ja viisi lasta sekä koirat.Lasten tavaroista sain mukaani kuopuksen sängyn,sekä poikien kerrossängyn,lasten vaatteet,omat vaatteeni ,tietokoneen ja tiskikoneen.
Sosiaalitoimistosta tuli virkailija kotikäynnille,totesi että meillä ei ole todellakaan mitään,maksoivat ensimmäisen kuukauden vuokran ja perivät siitä sadun asumistuen kokonaisuudessaan takasin jonka vuoksi hävisin 270 euroa siitä toimeentulotuesta joka olisi lain mukaan kuulunut minulle.Harkinnanvaraista toimeentulotukea he myönsivät puuttuviin kalusteisiin 60 euroa,siihen oli laskettu keittiön pöytä ja tuolit,verhot,matot sängyt,patjat ym.Ruokarahaa ei yhtään.
Joten en laskisi sen toimeentulotuen varaan mitään.
Ystävät antoivat ruokaa sekä lainasivat rahaa,muuten oltais kuoltu nälkään.Ihan karu tosiasia.
Onneksi on luottotiedot kunnossa,sain osamaksulla hankittua välttämättömät tavarat kuten patjat,sängyt pesukoneen ym.Vuosi on mennyt maksellessa pesutornia,sänkyjä,patjoja ym. mutta selvitty ollaan.
Kun muutin miehen kanssa yhteen mulla oli täysi huusholli ja miehellä kaksi kassillista repaleisia vaatteita.Kun erottiin se totesi että mä olen asunut hänen siivellään 13 vuotta ja mitään en saa mukaani.
No sehän on vaan maallista ja mielummin sitten tyhjässä kämpässä ilman sitä miestä kuin tavaroiden keskellä sen kanssa.
Kyllä sitä jälkeenpäin hävetti kun huomasi että olen ostanut asuntooni kaiken tarpeellisen pikkuhiljaa ja kun lapset sille marisi että ei ole rahaa äidillä ostaa leluja eikä karkkia eikä mitään ylimääräistä ja mies siitä sanoi niin vastasin että mielummin pestään lasten pyykit kuin ostellaan karamelliä jos valita pitää.Ja totesin että sen kiusan minkä luulit tehneesi minulle,teit lapsille,lapsilta se raha pois on minkä joudun muualle laittamaan.

Tässä sen taas huomaa, että typerintä on tehdä lapsi miehelle, joka ei suostu menemään naimisiin. Avioerossa omaisuus jaetaan puoliksi, joten koskaan ei joudu ihan puille paljaille jos jotain edes on yhteistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2005 klo 12:35 hmm kirjoitti:
Tässä sen taas huomaa, että typerintä on tehdä lapsi miehelle, joka ei suostu menemään naimisiin. Avioerossa omaisuus jaetaan puoliksi, joten koskaan ei joudu ihan puille paljaille jos jotain edes on yhteistä.

Ja vielä typerintä jättää lapset tekemättä kokonaan. Kenenkään elämä ei kulje suunnitelmien mukaan, vaikka kuinka yrittäisi.

Ap:lle tsemppiä ja menestystä omilla poluillaan. Kyllä sitä roinaa vielä kertyy liikakkin ajan myötä.

En nyt halua mainostaa, mut Hobby Hallista saa tilattua osamaksulla vaikka mitä, eikä korkoa tule juuri mitään. Mut toivotan sulle kaikkea hyvää ja jos sossuun meet, näyttele tai ole oikein surkee, joillain se auttaa. :/