Avioliitto,ero ja tavaroiden jako!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla

Vieras
Erosin miehestäni tuossa puolisen vuotta sitten.Lähtö hetkellä en saanut viedä yhteisestä kodistani kuin sängyn ryngon,huonomman tv,toisen tv tasoista ja muuta pientä irtotavaraa.Miten loppujen tavaroiden jako käy koska ex ei suostu antamaan minulle mitään kaikki menee kuulemma puoliksi.jos tämä on hänen näkemys puoliksi laittamisesta niin johan on .Hänelle jäi kaikki ulkotavarat grillit,pesutornit,astianpesukoneet,sohvat,tv,lasten huonekalut KAIKKI jne...
Miten toimin???avioero on pistetty viereille joten meneekö loppu irtaimisto osituksena sitten kun aivoero on selvä?
ja ex jäi vielä meidän yhteiseen asuntoonkin josta jouduin itse muuttamaan lasten kanssa pois !

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ota yhteyttä asianajajaan. Jos sulla on kotivakuutus, siitä saa korvauksia asianajajan palkkioihin tai jos olet pienituloinen, niin saat ilmaisen oikeusavustajan!

Oikeusapu toimistoon minulla on jo aika varattuna,sieltä varmaan saan apua tähän tilanteeseen?voiko ositusta tehdä ennen kuin avioero on astunut voimaan?

Voit vaatia ositusta, mutta se ei ole halpaa. Ota yhteys oikeusaputoimistoon. Jos sulla on mitään kuitteja omaisuudestasi, niin niiden perusteella voit vaatia jotain tavaraa itsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Voit vaatia ositusta, mutta se ei ole halpaa. Ota yhteys oikeusaputoimistoon. Jos sulla on mitään kuitteja omaisuudestasi, niin niiden perusteella voit vaatia jotain tavaraa itsellesi.

mites niiden tavaroiden kanssa jotka esim.Vanhempani ovat ostaneet minulle silloin kun emme edes asuneet yhdessä?Näitäkään ex ei suostu luovuttamaan minulle

Jos teillä ei ole avioehtoa niin sillä ei ole mitään väliä kuka on hommannut mitä ja milloin. Vaan kaikki puoliksi. Määrittelette irtaimistolle jonkun hinnan ja sitten joko rahaa peliin tai ne tavarat puoliksi. Esim. ota sä toi tonnin sohva niin mä otan tän tonnin pesutornin.

Tavanomaisen koti-irtaimiston arvoa ei yleensä kovinkaan suureksi määritellä ainakaan perinnönjaossa, en tiedä sitten miten avioerossa.

Kummalle jäi lapset, sille myös lasten tavarat!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
mites niiden tavaroiden kanssa jotka esim.Vanhempani ovat ostaneet minulle silloin kun emme edes asuneet yhdessä?Näitäkään ex ei suostu luovuttamaan minulle
Jos kykenet osoittamaan tavalla tai toisella että ne kuuluvat sinulle niin kyllä ne osituksessa sinulle tulevat - jos siis eivät ole niin arvokkaita että estäisivät pesän jakamisen tasan puoliksi.

jos ei ole avioehtoa, niin kaikki menee puoliksi erotessa, ennen avioitumista hankitut/saadut tavarat myös. Lasten tavaroista en viralista käytäntöä tiedä, mutta meillä lasten tavarat muuttivat lasten mukana. Voit hommata pesänjakajan, mut se maksaa.

Ensinnäkin voimia sinulle kovasti.
Itse erotessa en jaksanut riidellä ja mies tyhjensi melkein koko talon ja vaati tasinkoa.

Eli jos ei ole avioehtoa niin kaikki jaetaan puoliksi, ellette sitten tee keskenänne sopimusta asiasta miten jaatte tavarat.
Eli sinuna kyllä vaatisin ositusta mitä itse en tajunnut aikoinaan tehdä voimattomuuttani.
Maksaahan se varmaan jonkin verran, mutta periaatteessa annatko tallata miehesi sinut?
Ja varsinkin siinä on paha töppi tulossa jos et vaadi osuutta teidän asunnostanne siis mikäli se on oma.
Otathan huomioon myös sen että mikäli miehesi on ansainnut enemmän kuin sinä, myös mahdolliset periinöt, tai omistus autot jne...mitkä on hanen nimissään lasketaan hänelle omaisuudeksi ja, taasen sinun vastaavat sinun omaisuudeksi. Ja näistä sitten katsotaan kummalla on enemmän omaisuutta nimissään joutuu maksamaan toiselle tasinkoa erotuksen verran.
Pidä puolesi tässä asiassa, vaikka se hankalalta tuntuisikin. Itse en pitänyt ja edelleen ottaa päähän se virhe.

Tuli mieleen oma tapaukseni vuosia sitten. Muutin yksiöön jonne ei mahtunut kuin jokunen tavara. Ja ositustahan emme vielä tehneet siinä vaiheessa. Noh, aikaa kului ja sitten kerran ex sanoi, että tulisitko kattoo tavaroita mitä haluat ottaa. No siinä oli sillä tiukka aikataulu, kun ainahan sillä muka oli niin kiire. Oli n. pari tuntia aikaa päättää mitä ottaa :o Aika ylimalkaisesti siinä sit tuli mietittyä ja mihinkä mä oisin huonekaluni laittanut, ei oikein yksiöön ois mahtunut. Ja toisaalta virallista eroakaan ei vielä ollut. Enkä päässyt edes enää varastoon katsomaan, kielsi mua menemästä.

Sitten myöhemmin vasta tajusin että hetkonen, tämäkö se ositus muka oli. Ex oli tietämättäni muuttanut uudelle paikkakunnalle vanhempiensa luo ja vienyt siis kaikki mennessään. Ilmoittamatta minulle mitään.

Kysyin sitten aluksi ihan asiallisesti että mitenkäs tää nyt, että eihän me olla ositusta tehty, ex väitti että ollaanpas kun sain silloin yhtenä iltana hakea mitä halusin :o
En saanut sitten vuoteen levyjäni, enkä muutakaan kun olivat muka niin hankalassa paikassa varastossa.
Lopulta kyllästyin siihen veivaamiseen, jonka suurin syy oli ex-anoppini joka vänkäsi vastaan ettei hän jaksa ja kerkeä purkamaan kirjahyllyä (olivat siis ottaneet itse sen käyttöönsä) ja sohvaani en meinannut saada (eivät kerenneet ja oli espanjalaisia kylässä ym. ) Aina oli jotain selityksiä etten saanut tavaroitani.

Otin lopulta oikeusapumieheen yhteyttä ja halusin tehdä virallisen osituksen, koska koin tulleeni huiputetuksi. Kävi ilmi että exäni oli myynyt tai vienyt kirpparille osan tavaroistani. Varsinkin "rätit", joksi hän kutsui rakkaudella ompelemiani verhoja ym.
Lopulta ositus saatiin tehtyä vaikka kovasti se ex koitti vängätä. Ja kun se oli tehty, niin ex-anoppipa ei meinannut antaa tavaroita! Varsinaista pelleshowta! Uskovainen perhe, joille maallinen ei pitänyt merkitä mitään. Mutta kun omiansa meinasi saada pois, johan kävi hankalaksi :laugh:
Ex oli vaihtanut puhelinnumeron ja se oli salainen, joten mun piti kissojen ja koirien kautta kaivaa esiin että miten saan siihen yhteyden. Jouduin siis vaivaamaan hänen uutta vaimoaan, koska suvun juorukello kertoi että hän on sen ja sen kanssa mennyt naimisiin. Sitä kautta siis sain viimein exäni kiinni ja sanoin että äitinsä ei suostu luovuttamaan tavaroita. Lopulta sain ne sit itelleni. Mokomat tekopyhät paskat!!!!

Että pidä huolta nyt kun on vielä aikaa, ettei sulle käy liian hankalaks ositus. Ja se on vasta silloin virallisesti tehty kun se lukee mustaa-valkoisella! Joten vaikka mies sanois mitä, niin näin se vain on.

Yhteistyössä