Mun mielipide niitten asioitten perusteella jota tiedän:
Adoptio-lapselle on vieläkin tärkeämpää, että ensisijaisena hoitajana on yksi henkilö, sillä hänen suhteensa ensimmäiseen hoitajaansa on jo katkennut. Enempi vaihtelu = enemmän stressiä. Jatkuvuus luo turvallisuutta.
Jos äitejä on kaksi, joista toinen on biologinen, niin bioäidillä on jo suhde lapseen lapsen syntyessä ja aika sama juttu siis kun eri sukupuolta olevien vanhempien kanssa.
Jos tilanne on se, että ajallisesti lapsi viettää yhtä paljon aikaa erossa molemmista vanhemmista, niin se on mun mielestä vauvan kohdalla ei-ihanteellinen tilanne =) Silloinkin äidillä on usein tärkeämpi rooli biologisista syistä. Esim eroahdistusaikaan monessakin perheessä huomataan, että ennen vallan hyvin isän kanssa viihtynyt vauva itkee äitinsä perään, mutta ei samalla tavalla ikävöi isäänsä, vaikka toki varmasti ikävöi isäänsä jollakin tasolla.
Ei tää tarkoita sitä, että mun mielestä miehet on jotenkin alempiarvoisia, huonompia, tyhmempiä tai kyvyttömiä verrattuna naisiin. Tosiaan olisin erittäin iloinen jos exä viitsis lastansa joskus nähdä ja edelleen pidän yhteyttä exän äitiin koska mielestäni tytöllä on oikeus isäänsä ja isänpuoleiseen sukuun. Pitämällä yllä kontaktia exän äitiin toivon, että exän äiti sais potkittua vähän järkeä (tai TUNNETTA) poikaansa