Erimielisyys lapsen sukunimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierrrraas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vilukissa";30334590]Mä en ymmärrä tuota jatkuvaa sukunimien venkslaamista - lapset on olleet yhdellä nimellä koko ikänsä, ja sitten pitäis äidin/isän uuden puolison takia muuttaa ne. En tajua. Kaikkien kannalta helpoin vaihtoehto AP:n tapauksessa ois laittaa uuskin lapsi samalle nimelle kuin olemassaolevat.[/QUOTE]

En minäkään näe ainakaan lasten nimien venkslaamisessa mtn järkeä,itse toivon että ratkaisu olisi se että kaikki kolme meillä asuvaa lasta joiden äiti olen olisivat minun nimelläni ja sitten naimisiin mennessä me vanhemmat otettaisiin molemmat yhdistelmänimet jolloin kaikilla perheessä olisi tavallaan sama sukunimi tyyliin isä Virtanen-Lahtinen,vanhempi lapsi Virtanen.Äiti Lahtinen-Virtanen,kaikki lapset lahtisia.

Mun mielestä yhdistelmänimet ovat vekslaamista. Yksinkertaisinta on, jos lapsella on yksi ja sama nimi syntymästään saakka. Nimi, jota ei tarvitse vaihdella kumppanin mukaan. Sinällään sama, saako lapsi äidin tai isän nimen, kunhan nimi pysyy jatkossa samana. Äidin nimi olisi siinä mielessä parempi, kun perheessä asuvat muut lapset ovat sen nimisiä ja mistä sitä tietää, jos mies eroaa toisenkin kerran.

Tulevalle lapselle sama sukunimi kuin samassa taloudessa asuville lapsille.
Meillä lapsilla on minun sukunimeni, miehen tahdosta, itse olisin halunnut toisin. Hän ei myöskään ole halunnut minulle omaa
sukunimeään. Ärsyttävää ja loukkaavaakin mutta ei nyt parisuhdetta kaatava asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30334823:
Antakaa yhdistelmänimi niin ei tarvi tyhmästä riidellä.

Lapselle ei voi antaa yhdistelmänimeä, vanhempi voi sen toki ottaa. Ratkaisuna tuossa olisi isän yhdistelmänimi jos isä ei kokonaan halua vaihtaa sukunimeään.

Jos asiassa ei päästä sopuun niin lapselle tulee äidin sukunimi.
Sukunimi - Väestöliitto

Yhteistyössä