Erilaisia alkoholikäyttäytymisiä lapsiperheissä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Missä sä olet ollut vaihdossa ja ulkomailla? Eurooppalaistenkin maiden välillä on suuria kulttuurieroja myös alkon käytön suhteen ja maiden sisällä, ihmisten kesken. Suhteellisen optimistista on väittää, että 'ulkomailla kukaan ei juo itseään känniin' :D

No niin se on. Alkoholikulttuuri on täysin eri erilainen heti kun mennään alemmas Eurooppaan. Olen ollut briteissä ja espanjassa pidemmän pätkän, ja matkaillut vähän vaikka missä. Suomalaisille on tyypillistä vetää överit ja alkoholismi on kansansairaus.

No niin se on. Alkoholikulttuuri on täysin eri erilainen heti kun mennään alemmas Eurooppaan. Olen ollut briteissä ja espanjassa pidemmän pätkän, ja matkaillut vähän vaikka missä. Suomalaisille on tyypillistä vetää överit ja alkoholismi on kansansairaus.

Britit on kyllä myös kunnostautuneet dokailussa...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Me olemme useaan kertaan kaveripiirissä kysyneet lapsilta, miten he kokevat juhlat, joissa aikuiset istuvat iltaa pitkään illallisen ja viinin ääressä ja lapse puuhailevat keskenään omiaan hyvin myöhäänkin. Itsekin olen asiasta käynyt lukuisia keskusteluja omien kanssa. Aina on vastaus ollut, että ei tunnu pahalta, ei ahdista eikä pelota. Ihan satavarma juttu on, että jos kukaan meistä huomaisi lapsissaan mitään merkkejä siitä, että lapsista tilanne ei ole ok, juhlia ei järjestettäisi. Ei me vanhemmat sentään niin idiootteja olla, ettei kannettaisi huolta siitä, että lapsilla on kaikki hyvin.

Mä rupesin kanssa oikein muistelemaan lapsuuden "illanistujaisia". Meillä niitä ei vietetty, mutta muistan edelleen, kuinka yksi juhannus mentiin Seurasaareen tuttavaperheen kanssa ja siellä ravintolaan; Me leikittiin kaverini kanssa tarjoilijaa, ja meillä oli ihan hitsin kivaa, vaikka vanhemmat ottivatkin jtn.alkoa. Toinen muisto on jostain vapusta, kun olin n.7-v, ja meille tuli vieraita; käytiin kävelemässä ja ostettiin ilmapallot meille lapsille ja JEE, oli mahtavaa, kun oli Wappu ja kaikki hyvällä mielellä..Muistan myös sellaisia aikoja, jolloin alkoholi tuotti pahaa mieltä, pelkoa jne.. Mutta mulle ei itselleni ole jäänyt mitään kauhukuvia alkosta aikuisten kesken noin yleensä, vaan ne muutamat hirveän ikävät jutut liittyy vain ja ainoastaan yhteen ihmiseen.. Eli siis, oma mieleni on käsittänyt, että kaikille se ei sovi, toiset taas ovat hauskaa seuraa ja pitävät kivaa, myös lapset huomioiden.

Oltiin 15-vuotiaita kun esikoinen syntyi. Poika nyt 11-vuotta eikä ole koskaan nähnyt meidän juovan alkoholia, koska emme ole juoneet. Emme ole absolutisteja, vaan emme vain pidä alkoholin mausta tai humaltumisesta. Se koettiin kyllä ennen lapsia. Nykyään lapsien kaverit eivät usko, että sauna juomana koko perheellä on kokikset tai joulun glögiä voi juoda naperotkin... :D Me itse emme tunne olevamme muita erikoisempia, mutta muiden suhtautuminen joskus ihmetyttää...

Yhteistyössä