Erilaisia alkoholikäyttäytymisiä lapsiperheissä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai se on hyväksyttävä ettei suomalaiset osaa sivistynyttä alkoholikulttuuria vaan se lähtee aina "lapasesta". En itsekään ole mikään pyhimys tässä, tosin jos lapsen läsnäollessa ottaisin tai tekisin mitä tahansa niin en satavarmasti ottaisi liikaa. Liikaa ehkä kukkahattutädille jonka mielestä on vain kauheaa liiallista ryyppäämistä - ja sitten nollalinja. Mutta ei liikaa lapselle.
Jos tekee alkoholista "kielletyn hedelmän" johon ei saa koskea tai tulee ongelmia, niin mites kun lapsi tulee teini-ikään?Eikö hiukkasen enemmän kiinnosta kokea ja päästä rellestämään kun se on niin kiellyttyä ollut aina ;) Minä ainakin haluan opettaa ja näyttää, että alkoholia on mahdollista käyttää sopivasti ja opetella siihen.

Humalahakuisessa juomisessa alkoholi ainakin yleensä halitsee tilannetta ja sellainen tilanne lapselle on hyvin epämiellyttävä. Kaikki suomalaiset eivät kuitenkaan juo humalahakuisesti. Alkoholia käytetään annos pari seurustelu juomana, aterian seuraksi, rentoutumiseen, saunajuomana jne.

Jep. Taitaa olla kuitenkin aika yleisesti tunnettu fakta, että suuri osa suomalaisista juo humalahakuisesti, ainakin verrattuna moniin muihin maihin.

Mielestäni tässä ei kukaan ainakaan kovin jyrkästi ole kuitenkaan tuominnut esim. sitä ateriaviiniä. Ei siitä kukaan tule humalaan. Mielestäni aloituksessa ei puhuttu ainakaan pelkästään tuollaisesta tilanteesta, vaan tilanteista joissa otetaan sitä alkoholia enemmänkin, siis humalaan saakka. Eikä se välttämättä tarkoita örveltämistä, mutta kuitenkin jo ulospäin näkyvää humalatilaa.

Jos tekee alkoholista "kielletyn hedelmän" johon ei saa koskea tai tulee ongelmia, niin mites kun lapsi tulee teini-ikään?Eikö hiukkasen enemmän kiinnosta kokea ja päästä rellestämään kun se on niin kiellyttyä ollut aina ;) Minä ainakin haluan opettaa ja näyttää, että alkoholia on mahdollista käyttää sopivasti ja opetella siihen.

Tähänkin vastasin jo! Et vaan viitsinyt vastata siihen takaisin.

Ei se että vanhemmat on absolutisteja tarkoita että alkoholista tarvitsee tehdä kiellettyä hedelmää ja tabua. Ihan samalla tapaa me absolutistit osataan lapsillemme kertoa asiallisesti alkoholin vaaroista kuin taas siitä mikä on kohtuukäyttöä, jos sitä alkoa haluaa ottaa. Minusta kenenkään ei kuitenkaan ole pakko tässä maailmassa opetella alkon käyttöä, ei se ole mikään välttämättömyys. Hassu ajatus että alkaisin juomaan alkoholia vain siksi, että näyttäisin sillä lapselleni miten sitä otetaan sivistyneesti.

Sinusta ilmeisesti absolutismi on väärin ja lapselle haitallista. Noh, ajatusmaailma sekin...

Mun mielestä kuulostaa lähinnä selittelyltä, jos vanhempi ajattelee, että ei lapsi ahdistu juomisesta, hänellähän on vain hauskaa kun saa valvoa ja herkutella kavereiden kanssa sillä aikaa kun vanhemmat ovat kännissä.

Lapsi vaistoaa vanhemmassaan jo pienenkin huppelin ja huomaa tämän muuttuvan. Alkoholi muutta ihmisen käyttäytymistä heti kun se alkaa päässä vaikuttaa. Eli turha selitellä, että vasta kun vanhempi on siinä kunnossa, että sammaltaa, se olisi lapselle ahdistavaa, ja sitä edeltävät tilat eivät lainkaan.

Teini juo jos sitä harrastetaan kaveripiirissä. Kännithän siinä aina vedetään eikä oteta sivistyneesti paria. Aikuisena sitten katelaan tarkemmin, että millainen juoja sitä onkaan. Siinä vaiheessa varmaan metitään millasta se juominen oli lapsuudenkodissa ja haluaako tehdä asiat samalla tavalla vai ei.

Mun mielestä kuulostaa lähinnä selittelyltä, jos vanhempi ajattelee, että ei lapsi ahdistu juomisesta, hänellähän on vain hauskaa kun saa valvoa ja herkutella kavereiden kanssa sillä aikaa kun vanhemmat ovat kännissä.

Lapsi vaistoaa vanhemmassaan jo pienenkin huppelin ja huomaa tämän muuttuvan. Alkoholi muutta ihmisen käyttäytymistä heti kun se alkaa päässä vaikuttaa. Eli turha selitellä, että vasta kun vanhempi on siinä kunnossa, että sammaltaa, se olisi lapselle ahdistavaa, ja sitä edeltävät tilat eivät lainkaan.

Peesi tälle. Ihmiset voisivat lukea vähän aiheesta ennen kuin alkavat neuvomaan.

Mä perustan nämä väiteeni siihen mitä aikuiset ystäväni ovat minulle kertoneet, sulla voi tietty olla erilaisia kokemuksia.

Mä perustan nämä väiteeni siihen mitä aikuiset ystäväni ovat minulle kertoneet, sulla voi tietty olla erilaisia kokemuksia.

Aikuiset ihmiset kertoneet omasta perhe-elämästään aikuisen näkökulmasta, vai omasta lapsuudestaan? Luotettavampaa jos mietitään sitä lapsen näkökulmasta. Toki lapsella taas usein on luontainen tarve puolustella vanhempaansa, vaikka joku olis tuntunut inhalta niin ei sitä välttämättä haluta tuoda ilmi.

[QUOTE="...";30432357]Aikuiset ihmiset kertoneet omasta perhe-elämästään aikuisen näkökulmasta, vai omasta lapsuudestaan? Luotettavampaa jos mietitään sitä lapsen näkökulmasta. Toki lapsella taas usein on luontainen tarve puolustella vanhempaansa, vaikka joku olis tuntunut inhalta niin ei sitä välttämättä haluta tuoda ilmi.[/QUOTE]

Omasta lapsuudesta.

Eikä se välttämättä tarkoita örveltämistä, mutta kuitenkin jo ulospäin näkyvää humalatilaa.

Humalatilan näkyminen lapselle ei minusta yksinään ole vahingollista lapselle, mutta tilanne jos alkoholi hallitsee varmasti sitä on. Humalassa voi jopa olla ilman että alkoholi hallitsee koko tilannetta. Illanistujaisissa jossa tarkoituksena on juominen toisin se juominen hallitsee tilannetta eikä esim. ystävien välinen seurustelu tai hauskanpito.

Aloituksen esimerkeissä on vaikea päätellä hallitseeko alkoholi niissä tilanteita vai onko kysymys esim. illanvietossa jossa nyös alkoholia nautitaan. Toiset ehkä enemmän, toiset (=toinen vanhemmista/lapsista huolehtiva aikuinen) toivottavasti vähemmän ainakin mikäli lapsia on paikalla. Siitä ikävää alkoholin nauttiminen illanvietoissa tai esim. juhlatilanteissa on lasten kannalta on että jos juominen jollekin seurueessa on ongelmallista se hyvin helposti halitsee koko tilannetta.

Humalatilan näkyminen lapselle ei minusta yksinään ole vahingollista lapselle

Niin, näin sen olen kuitenkin itse lapsena kokenut. Alkoholi ei missään kohtaa hallinnut tilannetta, mielestäni vain oli epämiellyttävää ja outoa jos omat vanhemmat oli humalatilassa. Siinä mielessä en voi yhtyä mielipiteeseesi.

Aika vaikea se on pienen lapsen pään sisälle mennä että miten hän aidosti tilanteen kokeen, siksi en koskaan halua että omat lapseni joutuisivat katsomaan aikuisen humalatilaa. Heidän ei täällä kotona tarvitse katsella kenenkään humaltumista yhtään.

mun mielestä lasten aikana voi ottaa sen pullon pari olutta tai siideriä, pari lasia viiniä. mutta humalaan ei tarvii juoda. ja sitten vois aatella niin, että jos vanhemmat haluaa istua iltaa ystävien kanssa muutaman kerran vuodessa, ehkä kerran tai kaks, ja asunnossa tilaa. niin lapsille vois järjestää omat oleskelutilat, samoin aikuisille. ja jos ei juoda räkäkänniin itseensä. ja on joku suht koht selvä aikuinen huolehtimaan lapsista, niin voihan sitä iltaa istua. mutta pienissä tiloissa ei, tai sitten ei jos tietää, että tilanne ryöstäytyy käsistä, ollaan ympäri päisään, kenties riidellään ja ei anneta lapsille nukkumarauhaa, esim. soittamalla äänekkäästi musiikkia. paras tietty olis, jos lapsille olis joku hoitopaikka, mihin vietäis

Omat vahemmat ja ainakin isä varmasti joi lapsuudessa niin että humalatila myös näkyi. Joskus alkoholia nautittiin myös tilanteissa joissa oli vieraita ja me lapset kotona. Vanhempien työntakia tosin aamulla oli päästävä ylös ja hoitamaan työt vaikka illalla olisi mennyt pidempään. Outoja varmasti tilanteet jollakin tavalla itsestänikin lapsena tuntui (en kylläkään muista tilanteita tarkasti, ne ei ole jääneet mieleen mitenkään erityisen kummallisina). Seuraavana päivänä tilanne taas oli "normaali".

Lapsena olin myös paljon yökylässä niin isovanhemmilla kuin muilla sukulaisilla, en tosin sen takia että vanhemmat olisivat halunneet bilettää. Perheiden erilaiset tavat jo aika varhain on ollut itselleni itsestään selvyys, eikä siinä ole mitään kummallista että toisessa perheessä toimitaan toisella tavalla kuin toisessa.

Tähänkin vastasin jo! Et vaan viitsinyt vastata siihen takaisin.

Ei se että vanhemmat on absolutisteja tarkoita että alkoholista tarvitsee tehdä kiellettyä hedelmää ja tabua. Ihan samalla tapaa me absolutistit osataan lapsillemme kertoa asiallisesti alkoholin vaaroista kuin taas siitä mikä on kohtuukäyttöä, jos sitä alkoa haluaa ottaa. Minusta kenenkään ei kuitenkaan ole pakko tässä maailmassa opetella alkon käyttöä, ei se ole mikään välttämättömyys. Hassu ajatus että alkaisin juomaan alkoholia vain siksi, että näyttäisin sillä lapselleni miten sitä otetaan sivistyneesti.

Sinusta ilmeisesti absolutismi on väärin ja lapselle haitallista. Noh, ajatusmaailma sekin...

Absolutismissa ei ole mitään pahaa! Päin vastoin se on varmasti parempi kun alkon liika käyttö.

Minua ahdistaa ajatuskin että lasten jälkeen ei voi enää pitää hauskaa ystäväporukalla tai ottaa sitä yhtä, kahta siideriä työviikon päätteeksi. Ja juhlistaa jotain arjen iloja skumpalla.
Olen ollut ulkomailla vaihdossa ja matkaillut muutenkin, enkä voi kun ihaille heidän tervettä ja hyvää alkoholin käyttöään. 8) Siellä ei kukaan paitsi turistit juo itseänsä liian humalaan, menetä muistiin jne. JA myös keski-ikäiset käyvät ulkona reippaasti enemmän mitä suomalaiset äidit ja isät! ;) Kulttuurieroja.

Me olemme useaan kertaan kaveripiirissä kysyneet lapsilta, miten he kokevat juhlat, joissa aikuiset istuvat iltaa pitkään illallisen ja viinin ääressä ja lapse puuhailevat keskenään omiaan hyvin myöhäänkin. Itsekin olen asiasta käynyt lukuisia keskusteluja omien kanssa. Aina on vastaus ollut, että ei tunnu pahalta, ei ahdista eikä pelota. Ihan satavarma juttu on, että jos kukaan meistä huomaisi lapsissaan mitään merkkejä siitä, että lapsista tilanne ei ole ok, juhlia ei järjestettäisi. Ei me vanhemmat sentään niin idiootteja olla, ettei kannettaisi huolta siitä, että lapsilla on kaikki hyvin.

Absolutismissa ei ole mitään pahaa! Päin vastoin se on varmasti parempi kun alkon liika käyttö.

Minua ahdistaa ajatuskin että lasten jälkeen ei voi enää pitää hauskaa ystäväporukalla tai ottaa sitä yhtä, kahta siideriä työviikon päätteeksi. Ja juhlistaa jotain arjen iloja skumpalla.
Olen ollut ulkomailla vaihdossa ja matkaillut muutenkin, enkä voi kun ihaille heidän tervettä ja hyvää alkoholin käyttöään. 8) Siellä ei kukaan paitsi turistit juo itseänsä liian humalaan, menetä muistiin jne. JA myös keski-ikäiset käyvät ulkona reippaasti enemmän mitä suomalaiset äidit ja isät! ;) Kulttuurieroja.

No eihän kukaan tuollaista kai tässä ole kieltämässäkään? :D Ystäväporukalla voi pitää hauskaa lastensaannin jälkeenkin, tosin jos sitä alkoa otetaan enempi iloliemenä niissä merkeissä niin eikö ole järkevämpää jättää etenkin pienet lapset silloin hoitoon? Siideriä työviikon päätteeksi ei kai kukaan täällä ole tuominnut? Tai jos lakkiaisissa nostetaan skumppalasit. ? Vai? Onko? Mielestäni kukaan ei tuominnut edes sitä, jos illanistujaisissa otetaan sen lihan kanssa muutama pieni viinilasillinen.

Meillä juotiin paljon kun olin pieni. Ja kyllä suurin osa muistoista on hyviä. Oli hauskaa, ja muuten jurot aikuiset olivat iloisia ja puheliaita. Meille lapsille oltiin aina mukavia, ja jos oltiin lähikuppilassa, niin aina sai joltain rahaa karkkipussiin tai jäätelöön jne. Grillibileet oli huippuhauskoja kun lapset leikki keskenään ja aikuisilla oli hauskaa.
Itse vasta teini-iässä aloin huomaamaan ja aistimaan kun äiti oli "liian kännissä". Ja edelleenkin saatan joskus ärsyyntyä niistä huppelipuheluista ym. Mutta lapsena en todellakaan osannut tuollaisia asioita miettiä.

Jostain kumman syystä Suomessa ihmetellään, jos ei juo. Jos ihmettelee sitä miksi joku juo aina viikonloppuisin... on se ihan :) .... hui kamalaa ja tyhmää... iiiks.

Kysehän ei ollut nyt tästä...
Vaan siitä, että pitää ihmetellä mitä ihmiset sillä paikkaa että juo (hui) alkoholia viikonloppuisin. Miksi pitäisi paikata jotain? Miksei voi vaan vaikka tykätä viinistä tai olla kivaa juoda saunasiideri?
Minulla on paljonkin tuttavia, jotka eivät juo, enkä ihmettele yhtään. Itsekin olen urheilun takia vuodessa pitkiä pätkiä juomatta pisaraakaan, ei juominen ole minullekaan mikään pakkomielle eikä sillä "paikata" mitään.

Mun kotona isä ja äiti joi aina perjantait ja lauantait. Keskiviikkona oli saunaolut. Humalassa olivat joka kerta, tappelivat ja väkivaltaakin oli. Naapureita kävi myös joita juotettiin, kerran sammui naapurin iso mies samaan huoneeseen missä nukuimme veljeni kanssa, siltä kuorsaukselta en saanut koko yönä nukuttua. Pelotti ja ahdisti. Toinen naapurin setä oli myös viinaan menevä, ja kerran veti humalassa lerssinsä esiin nähteni. Kanniskeli kerran myös käsiasetta mukanaan jota esitteli isälleni.

Nyt aikuisena kärsin depressiosta, perusturvan tunne puuttuu ja saan paniikkihäiriökohtauksia. Veljeni on hoidossa psykiatrisessa laitoksessa masennuksen vuoksi.

Älkää ihmiset hölmöilkö alkoholin kanssa.

Missä sä olet ollut vaihdossa ja ulkomailla? Eurooppalaistenkin maiden välillä on suuria kulttuurieroja myös alkon käytön suhteen ja maiden sisällä, ihmisten kesken. Suhteellisen optimistista on väittää, että 'ulkomailla kukaan ei juo itseään känniin' :D

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Meillä juotiin paljon kun olin pieni. Ja kyllä suurin osa muistoista on hyviä. Oli hauskaa, ja muuten jurot aikuiset olivat iloisia ja puheliaita. Meille lapsille oltiin aina mukavia, ja jos oltiin lähikuppilassa, niin aina sai joltain rahaa karkkipussiin tai jäätelöön jne. Grillibileet oli huippuhauskoja kun lapset leikki keskenään ja aikuisilla oli hauskaa.
Itse vasta teini-iässä aloin huomaamaan ja aistimaan kun äiti oli "liian kännissä". Ja edelleenkin saatan joskus ärsyyntyä niistä huppelipuheluista ym. Mutta lapsena en todellakaan osannut tuollaisia asioita miettiä.

Jos aikuiset ovat vain kännissä mukavia ja kilttejä on se todella surullista.

Yhteistyössä