Erilaisia alkoholikäyttäytymisiä lapsiperheissä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, itse en kyllä käsitä humalatilalla enää ns. kohtuukäyttöä lasten seurassa. Jos ollaan jo huppelitilassa, niin kyllä siinä itse kullakin vähän alkaa puhetapa muuttua jne. Eikä se vielä kuitenkaan tarkoita sitä örveltämistä välttämättä, todellakaan.

Absolutisti voi olla myös monista muista syistä kuin siitä, ettei osaa käyttää alkoa muuten oikein. Perin suomalainen ajattelutapa tuokin, että absolutistin on pakko olla uskova taikka sitten joku toipuva alkoholisti... ei muuten.

Minusta absolutismi ei myöskään tarkoita kiellettyä hedelmää tai tabua. Vai poltatko sä myös tupakkaa hippasen lasten seurassa, ettei siitä tule heille tabua? Minä en juo alkoholia tippaakaan, ja kerron sen myös lapsilleni. Haluan näyttää että myös näin voi valita elää ja olla. Silti me voimme hyvin lasten kanssa keskustella alkon kohtuukäytöstä, kun he siihen ikään tulevat että asia on ajankohtainen.

Se taas riippuu täysin minkä ikäisiä lapset ovat, pikkulasten edessä itsekään en ottaisi ehkä paria sidukkaa enempää. Silti luottaisin omaan kykyyni hoitaa lasta hyvin. Yli leikki-ikäinen lapsi jolla on ollut turvallinen kiintymyssuhde ei varmasti vahingoitu kohtuukäytön näkemisestä.

Se taas riippuu täysin minkä ikäisiä lapset ovat, pikkulasten edessä itsekään en ottaisi ehkä paria sidukkaa enempää. Silti luottaisin omaan kykyyni hoitaa lasta hyvin. Yli leikki-ikäinen lapsi jolla on ollut turvallinen kiintymyssuhde ei varmasti vahingoitu kohtuukäytön näkemisestä.

No tässä kai ei alunperin ollutkaan kyse siitä etteikö voisi hoitaa lasta hyvin pienessä humalatilassa, useimmilla siinä kohtaa lastenhoito vielä kyllä onnistuu. Vaan siitä miltä se lapsesta tuntuu, kun oma vanhempi on huppelissa ja näin ollen voi tuntua hieman vieraalta, vaikka ruokkiikin sinut ja pitää turvassa jne.

Ja itselläni on ollut turvallinen kiintymyssuhde enkä varmasti ole vahingoittunut näkemisestä, mutta muistan että en pitänyt sitä erityisen mukavana kun vanhemmat oli pienessä huppelissa. Mukavampaa oli silloin kun vanhemmatkin päätti olla vesiselvänä myös juhlien aikaan. Muistetaan nyt kuitenkin että lapset sopeutuu kaikenlaiseen eikä he välttämättä pysyvästi vahingoitu suuremmistakaan jutuista, ei se silti tarkoita että se juttu on heille sillä hetkellä kuitenkaan varsinaisesti hyväksi.

No tässä kai ei alunperin ollutkaan kyse siitä etteikö voisi hoitaa lasta hyvin pienessä humalatilassa, useimmilla siinä kohtaa lastenhoito vielä kyllä onnistuu. Vaan siitä miltä se lapsesta tuntuu, kun oma vanhempi on huppelissa ja näin ollen voi tuntua hieman vieraalta, vaikka ruokkiikin sinut ja pitää turvassa jne.

Ja itselläni on ollut turvallinen kiintymyssuhde enkä varmasti ole vahingoittunut näkemisestä, mutta muistan että en pitänyt sitä erityisen mukavana kun vanhemmat oli pienessä huppelissa. Mukavampaa oli silloin kun vanhemmatkin päätti olla vesiselvänä myös juhlien aikaan. Muistetaan nyt kuitenkin että lapset sopeutuu kaikenlaiseen eikä he välttämättä pysyvästi vahingoitu suuremmistakaan jutuista, ei se silti tarkoita että se juttu on heille sillä hetkellä kuitenkaan varsinaisesti hyväksi.

Niin, luonnollisestikaan en tarkoittanut mekaanista hoitoa, vaan ihan vuorovaikutuksellista, hyvää hoitoa ja läsnäoloa. Minun kavereistani he ketkä osaa ottaa kohtuudella, eivät ikinä muutu radikaalisti maistissa. He tietää rajansa. Etenkin lapsesta vastuullisena niin ei tapahtuisi ja sen verran itsetuntemusta meillä jokaisella varmasti on, että tietää millainen ihminen ihminen on muiden silmissä kun alkoholia on veressä.

Mä olen ihan eri mieltä, sillä voin pistää pääni pantiksi että kohtuukäyttäjät eivät hämmennä tai luo turvatonta ilmapiiriä tai olotilaa lapselle.

Niin, luonnollisestikaan en tarkoittanut mekaanista hoitoa, vaan ihan vuorovaikutuksellista, hyvää hoitoa ja läsnäoloa. Minun kavereistani he ketkä osaa ottaa kohtuudella, eivät ikinä muutu radikaalisti maistissa. He tietää rajansa. Etenkin lapsesta vastuullisena niin ei tapahtuisi ja sen verran itsetuntemusta meillä jokaisella varmasti on, että tietää millainen ihminen ihminen on muiden silmissä kun alkoholia on veressä.

Mä olen ihan eri mieltä, sillä voin pistää pääni pantiksi että kohtuukäyttäjät eivät hämmennä tai luo turvatonta ilmapiiriä tai olotilaa lapselle.

Ok. Mielestäni lähes jokainen kyllä muuttuu jos on humalatilassa (jolla en nyt tarkoita yhtä/kahta annosta vaan siis _humalatilaa_) eikä sitä ihminen usein edes kunnolla huomaa itsestään. Ihan tavallista että ajatellaan olevan paremmassa kunnossa kuin mitä sitten todellisuudessa ollaankaan, enkä edelleenkään puhu örveltämisestä. Ja kaikella kunnioituksella, minä absolutistina kyllä huomaan sen pienen muutoksen esim. pippaloissa teistä jotka ottaa kohtuudella 0=) Pieni lapsikin varmasti huomaa tuollaisen eron omasta äidistään heti, ja kyllähän se henkikin sitten lisäksi alkolle haisee= oudolle. Ja se voi hämmentää lasta ja tuoda turvatonta ilmapiiriäkin, vaikka se ei nyt traumoihin johtaisikaan.

No turha siitä on enempää kiistellä, meillä on asiasta vain eri näkemys.

Lasten edessä voi ihan hyvin ottaa pari, esim ruuan kanssa lasin viiniä, kahvin kanssa konjakin tai saiunaoluen. Huppelissa, kännissä, maistissa taas ei saa olla lasten nähden. Vähintään toisen vanhemman pitää olla sellaisessa kunnossa että pystyy toimimaan, esim viemään lapsen tarvittaessa lääkäriin, herää yöllä jos lapsi kutsuu ja on täydessä terässä aamulla. Kännit voi ottaa silloin kun lapset ovat muualla.

[QUOTE="...";30431410]Ok. Mielestäni lähes jokainen kyllä muuttuu jos on humalatilassa (jolla en nyt tarkoita yhtä/kahta annosta vaan siis _humalatilaa_) eikä sitä ihminen usein edes kunnolla huomaa itsestään. Ihan tavallista että ajatellaan olevan paremmassa kunnossa kuin mitä sitten todellisuudessa ollaankaan, enkä edelleenkään puhu örveltämisestä. Ja kaikella kunnioituksella, minä absolutistina kyllä huomaan sen pienen muutoksen esim. pippaloissa teistä jotka ottaa kohtuudella 0=) Pieni lapsikin varmasti huomaa tuollaisen eron omasta äidistään heti, ja kyllähän se henkikin sitten lisäksi alkolle haisee= oudolle. Ja se voi hämmentää lasta ja tuoda turvatonta ilmapiiriäkin, vaikka se ei nyt traumoihin johtaisikaan.

No turha siitä on enempää kiistellä, meillä on asiasta vain eri näkemys.[/QUOTE]

Hengitys ei kyllä haise alkoholille tuossa vaiheessa. Jos on juonut jotain siideriä, se haisee sille aromille (esim. mansikka). Jos olutta, se haisee oluelle. Jne. Ja kyllähän ihmisen käytös voi muutenkin vaihdella - väsyneenä on hitaampi ja vaisumpi, innostuneena vilkkaampi ja puheliaampi. Miksi juuri se parin juoman jälkeinen mahdollinen muuttuminen olisi ahdistavaa, jos muut vastaavat eivät ole?

Meillä ei koskaan juotu perheessä kunnolla mutta mää join taas kun äite jäi yh. Nyt aikuisena en niin juo enään mutta kyllä, vedän kerran kk oikein kunnolla...en nyt konttaus kunnossa oo mutta juon. Äitenkaa nykysin voidaan lähtee viihteelle ja ottaa, juttua tulee kun levyltä. Ei se kerran kk nollaus tee yhtään ihmistä sen huonommaksi.

Aloittajan jutuista nousee ensimmäisenä ajatus, että onpa siinä kova tarve puolustella ja selitellä omaa alkoholinkäyttöään. Se on minusta pikkuisen huolestuttava merkki.

Sinänsä on totta, että erilaisissa tilanteissa lapset kokevat vanhempien alkoholinkäytön eri tavoin. Jos alkoholiin liittyy pelkästään positiivisia mielleyhtymiä, lapsi ei välttämättä ahdistu vaikka huomaisikin vanhempiensa olevan humalassa. Mutta jos lapsi on kerrankin kokenut ikäviä asioita vanhempien alkoholin käytön seurauksena, hän voi ahdistua heti kun vaikutukset vanhemmassaan huomaa, vaikka mitään ikävää ei juuri silloin tapahtuisikaan.

Minun muistoni alkoholinkäytöstä lapsuudenperheessäni eivät ole mitenkään positiivisia, vaikka kukaan perheessä ollut alkoholisti eikä useimmiten tapahtunut mitään sen ihmeempää, vaikka isä muutaman otti. Mutta ei siitä koskaan mitään hyvääkään seurannut ja välillä ilmapiiri oli kireä, muutamia kertoja isä joi aivan liikaa ja käyttäytyi sen mukaisesti. Ne tapaukset on jääneet hyvin mieleen. Isä ei varmasti myöntäisi, että hänen alkoholinkäyttönsä oli mikään ongelma.

Mitään yleispäteviä sääntöjä ei voi asettaa. Riippuu ihan vanhemmista, kuten myös lapsestakin. Alkoholi vaikuttaa ihmisiin eri tavoin ja jotkut lapset ovat herkempiä kuin toiset. Ainut mikä on varmaa, on se että lapset eivät kärsi, vaikka perheessä ei heidän läsnäollessaan alkoholia käytettäisi. Monet vetoavat, että alkoholikasvatuksen kannalta lasten on hyvä nähdä perheessä alkoholinkäyttöä. No mutta, jos kaikki on aina mukavaa ja hienosti, vaikka alkoholia juotaisiin (enemmän kuin yksi saunaolut tai onnittelumalja), lasten käsitys alkoholista muodostuu yltiöpositiiviseksi. Ja jos sattaa myös ylilyöntejä, riitoja tai muuta ikävää, lapset joutuvat kokemaan sellaisia asioita, jotka olisi paras lapsuudessa välttää.

En minä ihan noin tiukkis oikeasti ole, mutta ihanteista tinkiminen perustuu epätäydellisyyden myöntämiseen ja hyväksymiseen, ei siihen että minusta lapsen olisi suorastaan hyvä nähdä kotona alkoholinkäyttöä. Meillä ei siis olla kotona humalassa lapsen läsnäollessa, mutta mies saattaa ottaa pari olutta ja illanvietoissa kumpikin käy silloin tällöin. No yöllä toisen vanhemman kotiutuessa lapsi toki nukkuu, mutta eihän vanhempi aamullakaan ihan normaalitilassa ole. Alkuun koitin varjella lasta tarkemmin ja otin kotikaupungissakin hotellihuoneen, jos oli jotkut juhlat tms. tilaisuus, jossa join enemmän. Mutta ehkä se olisi jo vähän hätävarjelun liioittelua tässä vaiheessa, kun lapsi nukkuu yönsä hyvin.

Kyllä mä tässä ihan humalaa tarkoitan enkä muutamaa saunaolutta.

No mitä itse olen tässä asiasta kysellyt tuttavilta niin moni sanoo ettei se vanhempien juominen humalaan haitannut lapsena kerta kaikki toimi nii kuin piti. Ei ollut mitään pelättävää koskaan vaikka vähän huppelin puolelle meni.

Täältä saat riitasoinnun. Kyllä pelotti pirusti, kun vanhemmat ottivat alkoa. Meitä ei ikuna kohdeltu huonosti, mutta kyllä sen vaistosi, että vanhemmat eivät olleet normaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30431495:
Hengitys ei kyllä haise alkoholille tuossa vaiheessa. Jos on juonut jotain siideriä, se haisee sille aromille (esim. mansikka). Jos olutta, se haisee oluelle. Jne. Ja kyllähän ihmisen käytös voi muutenkin vaihdella - väsyneenä on hitaampi ja vaisumpi, innostuneena vilkkaampi ja puheliaampi. Miksi juuri se parin juoman jälkeinen mahdollinen muuttuminen olisi ahdistavaa, jos muut vastaavat eivät ole?

Kyllä minä ainakin haistan alkon ottamisen ihan hengityksestä. Sinä ehkä et. Etenkin jos se äiti tulee lastaan pussailemaan niin kyllähän sen nyt haistaa.

Ja minähän juuri sanoin etten tässä nyt puhu mistään parista juomasta, vaan siitä selvästä huppelitilasta. Mielestäni sellainen olotila ei sovi kuvioon missä on lapset mukana, vaikka lapset ei jäisikään heitteille. Ihan jo siksikin että mielestäni se ei edusta minkäänlaista hyvää esimerkkiä lapsia. Se että otetaan ruuan kanssa on lasi viiniä on eri asia kuin juoda itsensä huppelitilaan.

[QUOTE="Mkf";30431601]Meillä ei koskaan juotu perheessä kunnolla mutta mää join taas kun äite jäi yh. Nyt aikuisena en niin juo enään mutta kyllä, vedän kerran kk oikein kunnolla...en nyt konttaus kunnossa oo mutta juon. Äitenkaa nykysin voidaan lähtee viihteelle ja ottaa, juttua tulee kun levyltä. Ei se kerran kk nollaus tee yhtään ihmistä sen huonommaksi.[/QUOTE]

Tällaisia nollauksia en ymmärrä. Ja kyllä, olen vähän tiukkis alkoholin suhteen vaikka olen itsekin joskus humalassa. En tosin ikinä ole sammunut enkä kontannut kotiin tai menettänyt muistiani. En ole nolannut itseäni, en harrastanut yhden illan suhteita. Olen ylpeä itsestäni, sillä minun taustallani järkevä alkoholin käyttö on saavutus.

"Pitää saada vetää pää täyteen, pitää saada nollata että jaksaa taas" kuulostaa siltä, että ei hyvin mene. Suomessa huolestuttavaa on juuri tämä: mikään muu ei selvitä ajatuksia tai rentouta kuin karmea määrä viinaa yhden illan aikana nautittuna. Sitten ollaan herne nenässä, kun tilastoidaan alkoholin aiheuttamia terveyshaittoja ja kustannuksia valtiolle. Että en minä, kehtaavatkin syytellä meitä tavallisia kansalaisia :saint:

Minä olen kasvanut perheessä, jossa etenkin kesäaikaan vanhemmat otti kuppia aika paljon. Joo, kaikkii tarpeisiin vastattiin ja edelleen vanhempani varmasti ajattelevat että kaikilla oli kivaa.
Me lapset ei koettu kivana, kun isä oli jo päivällä pöhnässä. Ja että aamuisin kaikki aina nukkui kauhean pitkään.
Humalaiset ihmiset, vaikka kuinka iloisia olisivat, ovat lapsesta ahdistavia. Ne on outoja.

Itse en ota alkoa lasten aikana. Mies joskus juo muutaman saunaoluen.

• Tykkää
Reactions: (Laura)
Omassa lapsuudessa miehet joi ja joskus tappelikin. Koko suku kokoontui mökille viikonlopuksi juomaan. Lapset siinä sivussa leikki ja touhusi omiaan. Äidit huolehti ruuat yms ja tissutteluvat salaa itsekkin. Päällimmäinen tunne oli (vaikka serkkujen kanssa oli ihan kivaa) että meidän lasten tulee huolehtia aikuisista jos sattuu jotain esim.tappelu tai tulipalo. Aikuiset oli ihan ok, mutta haisivat pahalle, sönköttivät nolosti ja heihin piti suhtautua pienellä varauksella. Öisin heräsin monesti joko riitaan pihalla tai esim. Seksin ääniin. Ei kiva..

Mieheni kanssa emme paljoa juo, humalaan ehkä kerran vuodessa kun lapset on mummolassa hoidossa. Juhlissa juomme onnittelumaljan, jouluna terästetyn glögin (yhden) ja vappuna lasin kuoharia yms.. Niin että tunnin sisällä voi ajaa autoa. Kesällä tulee juotua rantasaunassa yhdet pienet oluet, niin että tarvittaessa voi ajaa autoa. Lapset on saaneet joskus maistaa kielellä miltä esim.baileys maistuu. Selitetty ettei lapsen keho kestä kuin tipan alkoholia ja aikuisena voivat juoda koko pullon kun keho on valmiimpi. Selitetty että jatkuvasta juomisesta sairastuu keho että mieli. Koululainen ymmärtää jo hyvin.

Kyllä minä ainakin haistan alkon ottamisen ihan hengityksestä. Sinä ehkä et. Etenkin jos se äiti tulee lastaan pussailemaan niin kyllähän sen nyt haistaa.

Mites sitten tuo valkosipuli? Sehän haisee vielä voimakkaammin kuin juuri juotu olut. Itse olen suuri valkosipulin ystävä, mutta oletteko sitä mieltä, että sen käyttöä pitäisi rajoittaa, ettei lapsi ahdistu kun hengitys haisee valkosipulille?

Minä olen kasvanut perheessä, jossa etenkin kesäaikaan vanhemmat otti kuppia aika paljon. Joo, kaikkii tarpeisiin vastattiin ja edelleen vanhempani varmasti ajattelevat että kaikilla oli kivaa.
Me lapset ei koettu kivana, kun isä oli jo päivällä pöhnässä. Ja että aamuisin kaikki aina nukkui kauhean pitkään.
Humalaiset ihmiset, vaikka kuinka iloisia olisivat, ovat lapsesta ahdistavia. Ne on outoja.

Itse en ota alkoa lasten aikana. Mies joskus juo muutaman saunaoluen.

Se varmaan riippuu, millaisia ihmiset ovat humalassa. Ei kaikkien käytös muutu sen enempää, mitä vastaavassa sosiaalisessa tilanteessa muuttuisi muutenkin. Ja kyllähän sitä nukkuu aamulla pitkään, vaikka ei olisi juonutkaan alkoholia, jos on valvonut myöhään. Ja jos alkaa sönköttää, on jo todella vahvassa kännissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30431929:
Mites sitten tuo valkosipuli? Sehän haisee vielä voimakkaammin kuin juuri juotu olut. Itse olen suuri valkosipulin ystävä, mutta oletteko sitä mieltä, että sen käyttöä pitäisi rajoittaa, ettei lapsi ahdistu kun hengitys haisee valkosipulille?

En minäkään usko, että lapsi ahdistuu vaikka viinin hajusta hengityksessä, jos se ei tuo hänelle mielikuvia pelottavasta aikuisesta.

Oma lapseni haistaa heti, jos olen syönyt suklaata tai karkkia, tai valkosipulia tai varmaan mitä vain, mokomakin vainunenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30431934:
Se varmaan riippuu, millaisia ihmiset ovat humalassa. Ei kaikkien käytös muutu sen enempää, mitä vastaavassa sosiaalisessa tilanteessa muuttuisi muutenkin. Ja kyllähän sitä nukkuu aamulla pitkään, vaikka ei olisi juonutkaan alkoholia, jos on valvonut myöhään. Ja jos alkaa sönköttää, on jo todella vahvassa kännissä.

Kyllä ihan satavarmaan ihminen on erilainen pienessä sievässä, vaikka kuinka itse muuta luulisi. Ja lapset sen huomaa.
Eikä sitä tarvitse olla umpihumalassa, että se lapsesta tuntuu pahalta.

"Aloittajan jutuista nousee ensimmäisenä ajatus, että onpa siinä kova tarve puolustella ja selitellä omaa alkoholinkäyttöään. Se on minusta pikkuisen huolestuttava merkki. "

Väärin ajateltu. Minä lukeudun niihin ihmisiin jotka eivät halua juoda lapsen nähden.

Aikuisten juominen tekee pahaa lapsille. Turvattomuutta. Jos voisin, kieltäisin humalahakuisen juomisen lailla. Viini ruuan kanssa ok ja shampanjalasit juhlissa. Pärjäisin ilman niitäkin.

Kyllä ihan satavarmaan ihminen on erilainen pienessä sievässä, vaikka kuinka itse muuta luulisi. Ja lapset sen huomaa.
Eikä sitä tarvitse olla umpihumalassa, että se lapsesta tuntuu pahalta.

Jaa. Olen itse ollut ihan selvinpäin monta kertaa eri ihmisten seurassa, jotka ovat juoneet. Ja eivät he ole olleet erilaisia. Ei ole siis kyse siitä, mitä itse luulee.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ajattelen että alkoholin käyttö joka ei ole ongelmallista (eli kun alkoholi ei hallitse vanhemman elämää ja/tai perhe-elämää) ei ole lapselle erityisen haitallista joskaan se ei tietenkään ole välttämätöntä. En ihan ymmärrä miksi lapselle olisi erityisen haitallista että vanhempi käyttäytyy jossakin tilanteessa toisella tavalla kuin toisessa. Yleensä asioista pystyy myös keskustelemaan lapsen kanssa; "tämä ei ole normaali tilanne ja palauttuu kyllä sellaiseksi".

• Tykkää
Mun mies on juurikin sielta Keski-Euroopasta ja vietamme siella paljon aikaa. Jokaikinen lounas ja paivallinen lomiemme aikana -ja heilla myos usein arki-iltaisin- sisaltaa shampanjaa ja viinia, mutten silti ole koskaan nahnyt miehen sukulaisia edes hiprakassa. Olen oppinut, etta viinilasillinen tarkoittaa pienikokoista viinilasia, joka on taytetty korkeintaan neljas- tai viidesosaan tayteen. Naita kun aikuinen juo 1-2 ruoan yhteydessa, eipa se juuri missaan tunnu. Poydan aaressa istutaan joka paiva lomillamme pitkaan (mun mielesta ihan liiankin pitkaan kun joskus tuntuu ettei sita muuta ehdi tehdakaan ;) mutta silti kukaan ei ole paihtynyt. Kun on syoty tarpeeksi, viinipullo jaa odottamaan seuraavaa ateriaa. Kukaan ei juo viela vahan, etta saadaan edes pullo tyhjaksi. Avioliiton aikana tallainen alkoholikayttaytayminen on mennyt mulla luihin ja ytimiin, enka voi enaa olla huomaamatta kuinka humalahakuista lahes kaikkien tuntemieni suomalaisten alkoholikayttaytyminen on, myos omani ennen liittoa, vaikken edes tunne ihmisia, joiden mielesta olisi ok rellestaa alkoholilla.

Tarkoitin kyllä että se paha/outo alkoholinhaju hengityksessä yhdistettynä vanhemman muuttuneeseen käytökseen voi tuntua lapsesta epämukavalta tilanteelta. Ja tämä on oma kokemukseni asiasta. Samaten absolutistina olen nähnyt miten ihmisten käytös muuttuu kun he ovat pienessä maistissa, vaikka toki heidän itsensä mielestä ei. Tuo keskieuroopan tapa on asia täysin erikseen, jossa otetaan se lasillinen ruokaviiniä. Suomalaiset juovat humalahakuisesti, ja ymmärsin kyllä että tässä aloituksessa oli siitäkin kysymys että ollaan vähän jo maistissa. Ei siitä että otetaan illallisella lasi viiniä.

Humalahakuisessa juomisessa alkoholi ainakin yleensä halitsee tilannetta ja sellainen tilanne lapselle on hyvin epämiellyttävä. Kaikki suomalaiset eivät kuitenkaan juo humalahakuisesti. Alkoholia käytetään annos pari seurustelu juomana, aterian seuraksi, rentoutumiseen, saunajuomana jne.

• Tykkää
Kun mietin omaa lapsuutta, niin muistan että alkoholisti-isä oli hyvin ahdistava ja muuttui rajusti humalassa. Sen sijaan äidin hiprakat oli enemmänkin hassuja, silloin harvoin kun se otti. Mutta äidille riittikin pari lasia viiniä, että oli jo hiukka maistissa:D Äiti joi ehkä pari kertaa vuodessa.

Yhteistyössä