Erään suuren perheen äiti kertoi ettei selvitä lastensa riitoja ulkopuolisten kanssa koskaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mermaid"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mermaid"

Vieras
Ei kuulemma jaksa puuttua kun lapset riitelevät kavereiden kanssa tai jos lapset itse ovat kiusanneet jotakuta tai jos heitä on kiusattu.
Esimerkiksi jos lapsi 10v tulee kotiin itkien kertomaan että häntä on syrjitty pihalla ja ajettu leikistä niin äiti sanoo että selvitä itse asiasi ja minä en puutu tällaiseen. Tai kun alakoululainen lapsi on kiusannut toisia koulumatkalla ja äidille siitä sanotaan niin hän ei puutu. Lapset ovat alakoululaisia. Äidillä on lisäksi useita alle kouluikäisiä lapsia ja pari yläastelaista.Tilanne onkin johtanut siihen, että lapset hakevat apua muilta aikuisilta riitatilanteissa.Osalla lapsista on myös ilmaantunut väkivaltaista käytöstä kun koittavat nyrkein ratkoa asioita. Lapset eivät selkeästi vielä pärjää itsekeseen konflikteissa vaan tarvitsisivat aikuisen ohjausta. Eikö tällainen ole jonkinlaista laiminlyömistä jo?

Esimerkiksi jos lapsi 10v tulee kotiin itkien kertomaan että häntä on syrjitty pihalla ja ajettu leikistä niin äiti sanoo että selvitä itse asiasi.

tunnen vastaavan perheen, josta tosin puuttuu nuo yläasteelaiset. Tosi rasittavaa, kun yrittaa itse opettaa lapsille reiluutta.

Nuo lapset hakevat meiltä apua myös, jos sattuu jotain. Laastareita menee ;)

Sama juttu täälläpäin. Lapset tulevat mun ovelle kertomaan että hei toi kiusasi. Kun sanon että menee kertomaan äidilleen niin vastauksena että ei se ehdi kun sillä on vauva hoidettavana :0 Siis nämä ovat sellainen iso perhe myös, lapsia 10 vai 11 kappaletta eikä ole lessuja edes :=0

juu, toki pitää lasten oppia itsekin pitämään puoliaan. Mun mielestä aikuista tarvitaan esim selvittämään mistä ollaan päädytty oven taakse kitisemään. Onko se milla-mimoosa oikeasti sen kiusaamisen aloittanut vai olisiko se viivi-venliina mahdollisesti tehnyt jotain ennen sitä ;)

Yritän siis selvittää ensin kaiken aloittajan, ennenkuin alan ripittämään syyllistä.

Munkin mielestä on tärkeää opetella pärjäilemaan itsekseen. Enemmän siitä tulee kiusaamista kun mamma hyökkää kaulimen kanssa puolustelemaan pilttejään... Curling-vanhemmat, kyselee varmaan läksytkin vielä yläasteella...

Poikaa kiusattiin ja mukana oli uhkailua ja lyömistä. Menin naapureitten pihalla kiussajien kanssa setvimään asiaa. No naapuri ukko patsasteli paikalle ärisemään että mitä jos selvitetään asiaa aikuismaisesti. Olin että mitä hittoa. Sitten ukko sanoi vaan että pojat on poikia antaa niiden itse ratkaista ongelmat. ja vähätteli minua ja minun taitoja kasvattajana. Olin niin äimistynyt että jäin sanattomaksi. Sen ukon mielestä on ok kun pojat porukassa lyö lasta. Tokas vaan pojat on poikia.En yllätty enää mistään mitä kuulen.

Poikaa kiusattiin ja mukana oli uhkailua ja lyömistä. Menin naapureitten pihalla kiussajien kanssa setvimään asiaa. No naapuri ukko patsasteli paikalle ärisemään että mitä jos selvitetään asiaa aikuismaisesti. Olin että mitä hittoa. Sitten ukko sanoi vaan että pojat on poikia antaa niiden itse ratkaista ongelmat. ja vähätteli minua ja minun taitoja kasvattajana. Olin niin äimistynyt että jäin sanattomaksi. Sen ukon mielestä on ok kun pojat porukassa lyö lasta. Tokas vaan pojat on poikia.En yllätty enää mistään mitä kuulen.

Meilläkin poika oli 9v kun tämä tapahtui.

Ei yllätä. Olen itse joutunut näihin tilanteisiin siksi, kun lapsiani on kiusattu.
Se mikä yllättää, on kiusaaja-lasten vanhempien suhtautuminen: he eivät tunnu asiaa uskovan todeksi, vaikka samasta lapsesta niin päiväkodissa, koulussa kuin useamman vanhemman taholta tulee samansuuntaista tekstiä. Siis mitä hittoa!! Ei kai niiden hellanlettat-muksujen käytös muutu, jos vanhemmat eivät tätä edes usko. Lähes poikkeuksetta näiden kiusaajalasten kotona on kaikenlaista ongelmaa vähän enemmänkin. Tämä tiedoksenne, jollette ole huomanneet.