Epiduraali ja silti sattuu?

  • Viestiketjun aloittaja Molla
  • Ensimmäinen viesti
Molla
Onko täällä joku, joka on saanut synnytyksessä epiduraalin, mutta silti kipu on ollut sietämätön? Vai onko se oikeasti tehnyt tapahtumasta helpon?

Onko jollain huonoja kokemuksia epiduraalista?
 
Epiduraali vei kivut kolmeksi tunniksi, joiden aikana synnytys ei edistynyt yhtään. Lisäannoksesta, eikä muistakaan kivunlievityssysteemeistä ollut mitään apua.
Eli siis sinänsä voisi sanoa, ettei huono oikeestaan, mutta turha kokemus.
 
kahden lapsen kohdalta epiduraalista kokemusta mutta kummaltakaan ei auttanut vaikka olikin pumput siinä kiinni jne.kaiken mahdollisen sain ja mihinkään ei julmettu kipu hävinnyt...näinkin voi mennä :/
 
minulla taas hävisivät kaikki kivut kun sain epiduraalin. Supistukset tuntui vain painon tunteena häntäluussa joten osasin vielä ponnistaakin oikeaan aikaan. Olin itse ainakin todella tyytyväinen että otin sen. Kaiken lisäksi se vielä nopeutti synnytystä.. mutta tietenkin eri ihmisillä vaikuttaa erilailla.
 
Huono kokemus. Supistukset lakkasivat, koko ajan lisättiin oksitosiinitippaa ja oksetti kamalasti ja kivut alkoivat uudelleen puolen tunnin päästä entistä voimakkaampina. Laitettiinko sit väärin vai missä vika, en tiedä. Sairaalan mukaan kaikki oli ihan normaalia. Jos seuraava kerta tulee, niin ilman epiduraalia kiitos.
 
Medusa
Joo, toi supparien loppuminen voi joillain olla ongelmana, mutta jos kivut pysyy voimakkaina, niin kyllä silloin on anestesialääkäri ollut tumpelo. Epiduraalin avulla voidaan tehdä isojakin leikkauksia täysin kivuttomasti, joten se kyllä tehoaa, jos se oikein laitetaan. Sen laittaminen vaan vaatii taitoa.
 
Ilmeisesti on sitten duraalit valunut jonnekin ihan väärään paikkaan. Epiduraalin pitäisi kyllä auttaa, sillä sitä käytetään keisarinleikkauksissa ja muissakin isommissa leikkauksissa. Ettekö salissa sanoneet, että se ei auta, niin olisi nukutuslääkäri voinut sitten käydä katsomassa tilanteen...??
 
puudutettu
Kyllä epiduraali auttaa lähes kaikilla. Aina tietysti voi olla. että epiduraalikatetri on väärässä paikassa. lähtenyt menemään väärään suuntaa sitä laitettaessa, tai on muutenvaan väärin, mutta harvinaista se on. kannattaa sanoa asiasta ja uusi katetri voidaan laittaa. asennon vaihtaminenkin voi joskus auttaa puudutusaineen leviämiseksi. epiduraalitilaan laitettu puudutus mun ymmärtääkseni valuu painovoiman suuntaan, jotenka muutama minuutti vasemalla kyljellä ja muutama oikeella, ni saattaa auttaa. Epiduraali ei vie täysin tuntoa pois, elikkä kovemmat supistukset saattaa tuntua melkolaillakin paineentunteena, mutta pahin kipuhuippu hioutuu kyllä pois.


 
Ensimmäisessä synnytyksessä ajattelin, että en ota epiduraalia, mutta kätilön mielestä olin niin poikki että se piti laittaa. Anestesialääkärin tulossa kesti kolme tuntia. Hän rupesi laittamaan epiduraalia, kirosi että täältä suihkuaa verta (mun selästä). Sanoi että no, eiköhän se mennyt. Ihmettelin siinä, että kivut tuntuu ihan samanlaisina. Ei auttanut 10min. päästä eikä myöhemminkään ollenkaan. Anestesialääkäri oli tulossa uudelleen laittamaan sitä, mutta ilmestyi ovelle vasta ponnistusvaiheessa. Seuraavana päivänä hän tuli synnyttäneiden osastolle pahoittelemaan tilannetta ja halusi nähdä selkäni, jossa oli kahden nyrkin kokoinen mustelma. Hän sanoi, että joskus vaan käy näin. Pelotti vähän, että mihinkähän se aine menikään...
Jokatapauksessa, synnytyksestä jäi hyvä kokemus, toisesta synnytyksestä myös (se ilman puudutteita) ja kolmatta synnytystä odotan myös hyvillä mielin ja mulle on itsestään selvyys, että puudutteita en ota. Ilmankin selviää hyvin. Paras lievityskeino mulle on vesi ja oma mies :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 23:32 tolnaato kirjoitti:
Ilmeisesti on sitten duraalit valunut jonnekin ihan väärään paikkaan. Epiduraalin pitäisi kyllä auttaa, sillä sitä käytetään keisarinleikkauksissa ja muissakin isommissa leikkauksissa. Ettekö salissa sanoneet, että se ei auta, niin olisi nukutuslääkäri voinut sitten käydä katsomassa tilanteen...??
Sanoin, mutta voi olla että siinä vaiheessa oltiin jo aika loppusuoralla kun todettiin, ettei siitä toisesta annoksesta ollu apua - eli kokeiltiin sitten jo muuta (ilokaasua, kohdunsuunpuudusta) joista ei ollut myöskään apua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 23:32 tolnaato kirjoitti:
Ilmeisesti on sitten duraalit valunut jonnekin ihan väärään paikkaan. Epiduraalin pitäisi kyllä auttaa, sillä sitä käytetään keisarinleikkauksissa ja muissakin isommissa leikkauksissa. Ettekö salissa sanoneet, että se ei auta, niin olisi nukutuslääkäri voinut sitten käydä katsomassa tilanteen...??
Sanoin tai oikeasti kyllä huusin, ettei auta ja sattuu hel...tisti. Ei tullu lääkäri enää toista kertaa paikalle. Kätilökin juoksi huoneesta toiseen, kun oli vissiin vähän ruuhkaa. Mä sit keskityin huutamiseen, kun se tuntu auttavan kipuun :) Onneks parin tunnin päästä sai alkaa ponnistamaan (vaikka se oli kiputilalta vielä hurjempaa) ja sit sai ihanan käärön masulle.
 
suurperheellinen
Mulla auttoi yhessä synnytyksessä aika hyvin,mutta toisessa ei yhtään ja koko oikea puoleni meni tunnottomaksi,kasvonlihaksia myöten.Anestesialekuri koitti väittää ettei piikillä ollut mitään tekemistä tuon kanssa vaikka itse sanoi laittaessaan että LUULEE epiduraalin menneen oikeeseen kohtaan ja outoa kyllä tunto palasi täsmälleen silloin kun epiduraalin vaikutusaika alkoi loppua..aika karmeeta oli,onneksi en oo vastaavaa uudestaan kokenu. :\|
 
nirppis laiskana
Pelkästään positiivinen mieli jäi epiduraalista. Vei kaikki kivut pois, jopa ponnistusvaiheesta. Supparit tuntuivat ponnistamisen tarpeena, mutta ei kipua minkäänlaista.
 
Juuh.. Täällä kanssa yksi jolla epuduraali ei ole vaikuttanut ollenkaan!! :wave: Kovasti harmittaa mutta minkäs sille voi. Sain kohdunkaulaankin puudutetta 2 kertaa eikä auttanut. Olen yksi niistä joille nuo puudutukset ei vain yksinkertaisesti toimi! Että taas innolla odotellen komatta synnytystä! :D
 
Mulle annettiin epiduraali ja kivut hieman lieventyi muttei todellakaan kadonneet. minulla epiduraali aiheutti kovan horkan aina kun ei supistanut niin tärisin ihan hullusti....

En tiedä oliko laitettu päin p.y.l.l.y.ä koska kun kätilö otti sitä synnytyksen jälkeen pois selästä niin ei meinannut lähteä kun oli jäänyt johonkin kiinni :snotty: oli hieman pelottava olo, että pian halvaannun tai jotain..
 
molemmilla kerroilla ollut epiduraali.. ekalla kertaa tehos vaan toiselle puolelle..oisko laitettu huonosti tai jotain koska nyt toisella kertaa tehos tosi hyvin!!! suurin osa supistuksista ei tuntunut ollenkaan..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 21:04 Jutta83 kirjoitti:
Juuh.. Täällä kanssa yksi jolla epuduraali ei ole vaikuttanut ollenkaan!! :wave: Kovasti harmittaa mutta minkäs sille voi. Sain kohdunkaulaankin puudutetta 2 kertaa eikä auttanut. Olen yksi niistä joille nuo puudutukset ei vain yksinkertaisesti toimi! Että taas innolla odotellen komatta synnytystä! :D
Mitäpäs sitten jos päädytäänkin sektioon? Jos ei puudutukset auta, niin kylmiltäänkö leikataan?
Jos puudutukset eivät auta, vika on annostuksessa tai puudutteen antajassa. Kun epiduraalipuudutteita käytetään muuallakin kuin synnytyksen kivunlievitksenä. Mulla on mm. käytetty epiduraalipuudutusta kahdessa leikkauksessa (2*polvileikkaus), mutta synnytykset on hoitunut luomuna, olleet aika syöksysynnytyksiä.
 
tuota noin on tässä kiistelty siitä et ei voi olla totta et epiduraali ei auta ja vie kipuja yms. ja et kylmiltäänkö leikataan?! :whistle: EI LEIKATA kylmiltään vaan epiduraalin laitto synnytyksessä menee ihan eri tilaan kuin taas sitten kun selkäydinpuudutuksessa leikatessa.Selkäydin tiloja on kolmenlaisia. :) Epiduraalisaahan säilyy kävelykyky ja muutenkin pinta tunto ihossa, mutta kun kunnon leikkaus selkäydinpuudutus tehdään niin silloin ei kävelemään pysty ja iho tunto on poissa ja kaikki paino tuntuu hartioissa kun siinä pedillä makaa,kehoaan ei pysty hallitsemaan eikä kontrollimaan :) 'Eli ihan eri puudutteet kyseessä :)
 
hilppa

Minulla ei epiduraali auttanut kuin hetkeksi ja puudute meni ilmeisesti muualle kuin piti. Eka annos auttoi puoli tuntia niin että vei kivun supistuksen alusta ja lopusta, mutta kipuhuippu pysyi samana. Toisesta annoksesta ei ollut mitään hyötyä. Kätilöt yrittivät seuraavat tunnit saada anestesialääkäriä paikalle uudestaan, mutta oli hävinnyt jonnekin, eikä ollut tavoitettavissa. Sattui olemaan vielä sunnuntai niin oli ainoa tuon sortin lääkäri koko talossa!llmaantui paikalle 20 minuuttia ennen pojan syntymää, joten eipä siitä enää paljon hyötyä ollut! Puudute meni ilmeisesti toispuoleisesti ja liian alas, koska ainoa mikä puutui oli toinen reisi ja se olikin sitten ihan kunnolla puuduksissa vielä 8 tuntia jälkimmäisen puuduteannoksen jälkeen!

Kovin pahoillaan kätilöt olivat ja ihmettelivät kun en alkanut asiasta räyhäämään, mutta itse hoitajana tiedän, että jos lääkäri ei tule niin se ei tule vaikka hoitaja seisoisi päällään! Tiukkaa palautetta olivat kuulemma asiasta laittaneet, kyseistä lääkäriä en sen koommin nähnyt. Mun kivunlievitys jäikin sitten siihen että puristin miehen kättä ja huusin tyynyyn-ponnistusvaihe ei sitten sattunutkaan oikeastaan ollenkaan ja oli 10 minuutissa ohi. Sen verran kammo tästä kuitenkin jäi, että jos meille joskus toinen lapsi suodaan, niin en missään nimessä halua epiduraalia. Pahinta ei kuitenkaan ollut itse kipu, vaan se että epiduraalin laitto ja lisäannos sitoi paikoilleen sänkyyn ilman että se olisi auttanut, pystyssä olisi nimittäin ollut helpompi olla. Ja siinä vaiheessa kun olisin saanut nousta, olin jo niin kipeä etten enää siihen pystynyt. Että näinkin voi siis käydä jos on huono tuuri, epiduraalin onnistuminen on kuitenkin pitkälti tekijästä kiinni...
 
krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2006 klo 13:42 nappa kirjoitti:
tuota noin on tässä kiistelty siitä et ei voi olla totta et epiduraali ei auta ja vie kipuja yms. ja et kylmiltäänkö leikataan?! :whistle: EI LEIKATA kylmiltään vaan epiduraalin laitto synnytyksessä menee ihan eri tilaan kuin taas sitten kun selkäydinpuudutuksessa leikatessa.Selkäydin tiloja on kolmenlaisia. :) Epiduraalisaahan säilyy kävelykyky ja muutenkin pinta tunto ihossa, mutta kun kunnon leikkaus selkäydinpuudutus tehdään niin silloin ei kävelemään pysty ja iho tunto on poissa ja kaikki paino tuntuu hartioissa kun siinä pedillä makaa,kehoaan ei pysty hallitsemaan eikä kontrollimaan :) 'Eli ihan eri puudutteet kyseessä :)
Näin mäkin oon ymmärtänyt. "Tavallisessa" synnytyksessähän kai se puudutteen määrä on tosi pieni ja esim. sektiossa oikein kunnon tujaus.
 
nanns
ekassa synnytyksessä epiduraali autti jopa ponnstusvaiheen yli. Nyt toisella jertaa odotin sen myös auttavan.Vei vatsan puolalta hyvin supistuskivut, mutta se paineen tunnr mikä jää epiduraalin ljälkeen oli aivan kauhea. Sattui nimittäin enemmin kuin mikään muu synnytyksessä. Eli edelleen jatkoin huutamista tyynyyn ja miehen käsistä puristin.
En ole kuullut aiemmin että painekipu voisi olla niin kova. Tuntu kun joku ois perunanuijalla pananut peräsuolta ulos :/
 

Yhteistyössä