spinaali/epiduraali/joku muu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana

Vieras
Haluaisin tietoa etenkin tuosta spinaalipuudutuksesta, miten laitetaan, miten vaikuttaa (miten pitäisi vaikuttaa...). Epiduraalista nyt suurin piirtein olen tietoinen, mitä kokemuksia olen kuullut, mutta mikä noiden kahden ero/hyvät/huonot puolet on?
Synnytys lähestyy ja pelko alkaa jäytää pikku hiljaa takaraivossa. Esikoisen kanssa en saanut mitään puudutuksia tai kivunlievitystä (paitsi kaasua aluksi, joka vain alkoi oksettaa). Supistukset olivat tuskalliset eikä helpotuksen hetkiä juuri ollut.... Synnytyksestä jäi siis pelko ja näin siitä painajaisia jonkun aikaa. Nyt tietenkin kipu on unohtunut, mutta mitä lähempänä seuraava synnytys on, sitä enemmän asiaa taas pohdin ja huolehdin.

Spinaali laitetaan samallalailla ku epiduraali. Spinaali vaikuttaa heti ja vaikutusaika on 1,5-2h.. Näin ainaki mulle kerrottiin!!

Spinaali oli todella hyvä ainaki mulle ku synnytys oli nopee! (4h)

Mulla oli spinaali, ja mielestäni se oli ihan hyvä. Tunsin supistukset ja sellaiset selvästi, mutta kipu ei ollut "järjen vievää" eli sen pahimman terän leikkas siitä. Epiduraalia en halunnut tunnottomuuden pelossa. Ja tuo spinaalikin oli siis vasta ihan loppumetreillä, kun ennen kalvojen puhkasua ei poltot ollu ihan hirveitä.. Sen jälkeen oli. :whistle:

Useampia synnytyksiä kokeneena ehdottomasti paras puudutus kokemus oli spinaali. Sen saa juuri loppumetreille. Kun supistukset alkavat tuntua kestämättömiltä. Vaikutus tosiaan alkoi välittömästi. Täysin minulta vei kivun tunteen pois. Täysin kivuton ponnistusvaihe!! Suorastaan ihana synnytys ilman repivää tuskaa ponnistusvaiheessa.

Yhteistyössä