ponnistusasento ja epiduraali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pallero82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pallero82

Jäsen
01.01.2005
88
0
6
Onko jollain ihan oikeaa tietoa tästä, että onko ei-suositeltavaa ponnistaa muuten kun sängyllä maaten jos on saanut epiduraalin? Mulle ei ainakaan annettu muuta vaihtoehtoa, vaikka etukäteen suunnittelin ponnistavani pystyasennossa. Olikohan kiinni siitä epiduraalista vai oliskinko silti voinut vaatia ponnistaa esim. jakkaralla??

Seuraavaa synnytystä myös tässä mietin, että pitäiskös sitä sitten selviytyä ilman epiduraalia, sillä kovasti tahtoisin jotain muuta ponnistusasentoa kokeilla... Tietääkö joku?

Ei ole henk.koht kokemusta, mutta synnytysvalmennuksessa sanoivat että epiduraalin kans ei paljon liikuta vaan sitä ollaan pääasiassa sängyssä ja synnytys tapahtuu selin maaten tai puoli-istuvassa asennossa.

Mutta onhan paljon muitakin lääkkeitä millä kipua lievittää jos pystyasennossa haluat synnyttää...

Niin. Siksipä juuri tätä mietin. Mä vaan ihmettelen, kun kyllä mä sen epiduraalin kanssa muuten käveleskelin ja liikuskelin... Mutta näin se kai on. Täytyypä nyt sitten ottaa ennen seuraavaa synnytystä vähän tarkemmin selvää muista vaihtoehdoista!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 12:35 pallero82 kirjoitti:
Onko jollain ihan oikeaa tietoa tästä, että onko ei-suositeltavaa ponnistaa muuten kun sängyllä maaten jos on saanut epiduraalin? Mulle ei ainakaan annettu muuta vaihtoehtoa, vaikka etukäteen suunnittelin ponnistavani pystyasennossa. Olikohan kiinni siitä epiduraalista vai oliskinko silti voinut vaatia ponnistaa esim. jakkaralla??

Seuraavaa synnytystä myös tässä mietin, että pitäiskös sitä sitten selviytyä ilman epiduraalia, sillä kovasti tahtoisin jotain muuta ponnistusasentoa kokeilla... Tietääkö joku?
mulle kun antoivat epiduraalin nii sain ite päättää missä asennossa ponnistan...vessaankin sain mennä ilman lääkäriä.eli se on varmaan paljo sairaalasta ja itestään kiinni et voiko liikkuu..

Kävin ma synnärillä tutustumassa niin kätilö sanoi kun puhuttiin puudutuksista että spinaalin ja epiduraalin jälkeen pitää maata puoli tuntia seurannan vuoksi (verenpaine ilmeisesti lähinnä) mutta sen jälkeen voi liikkua oman tuntee ja halun mukaan... mutta esim spinaali annetaan toissynnyttäjälle melko viime tingassa, paikat 7- 10 cm auki niin se puoli tuntia voi olla tosi tehokkasta avautumista ja sitten kun ylös pääsis niin voi alkaa ponnistaan, näin olen kuullut kerrottavan.

Oon kuullut myös ns.mobiilista epiduraalista(tosin tämä oli enkuissa asuessani)jonka kanssa olisi voinut hyvinkin liikkua.Ei henk.koht kokemusta kyllä tuosta.

Paljon kiitoksia vastauksista. :flower:
Näyttääpi tosiaan siltä, että on aikas paljon sairaalasta kiinni. Ja varmaankin siitä omasta olosta ja voinnista. Täytyy varmaankin, kun seuraavan kerran synnyttämään lähtee, kertoa näistä toiveista heti alkuun, niin varmaan sitten voi sen nimenomaisen kätilön kanssa miettiä, että mikä olis paras ratkaisu!

Yhteistyössä