epiduraali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiki

Vieras
ekaa kun olin synnyttämässä ei epiduraalista ollut mitään hyötyä, tuntui että vain pahensi koko synnytystä... sen laitto oli todella pelottavaa ja jännitin kivuissani todella paljon, eikä se helpottanut kipuja ollenkaan. avun sain sitten kohdunkaulanpuudutteesta. mitä jos jokin olisikin mennyt pieleen ja olisi tarvittu sektioita? eikö sektio monasti tehdä ihan vain epiduraalin vaikutuksessa? yritin kysyä tätä jälkikäteen jälkitarkastuksessa mutta lääkäri vain murahti että kyllä siellä keinot on.... niin mitä keinoja on?
olen nytraskaana viikolla 22, siksi taas nämä ajatukset mielessä. onko jollain vaikka ekassa ollut epiduraali tehoton mutta tokassa synnytyksessä siitä onkin saanut apua?

Sitä olen itsekin miettinyt. Ei tehonnut ekassa synnytyksessä epiduraali täälläkään. Pelkkää harmia vaan, kun piti sitten kärvistellä helvetintuskissa synnytyspöydällä selällään maaten, kun pelkkä kyljelleen kääntyminen sai vauvan päässä olevan pinnin irtoamaan. Toisessa en edes kokeillut, ilokaasulla mentiin ja liikuin koko synnytyksen ajan vapaasti, synnytys kesti kaksi tuntia ja oli helppo ja kivut siedettäviä. Kätilölle sanoin hienovaraisesti että voisi pysyä poissa. Olen miettinyt että onkohan selkärankani jotenkin kiero...jos joudun leikkaukseen, vaadin ehdottomasti nukutuksen!

Hätäsektio tehdään yleensä nukutuksessa. Jos epiduraali on jo paikoillaan niin sitten saatetaan joskus käyttää sitä, lisätään vaan annosta reilusti. Eli siis sektiossa sitä ainetta laitetaan niin paljon että kyllä sillä lähtee tunto.

Mulla ei tehonnut epiduraali, ei mikään niistä kolmesta jonka sain synnytyksen aikana, ei myöskään spinaali. Senkin pistivät vielä eri kohtaan. Sektioonkin vielä sitten päätyi tämä tuskien taival. Siellä sitten pumppasivat niin täyteen lääkettä, että puuduin. Tosin ponnistamaan, saati lihaksia käyttämään en olisi enää kyennut siinä vaiheessa kun puudute alkoi tehoamaan.

Heräämössä olikin sitten vain n. 40min, ettei siihen vaikuttanut kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mörssäri;22329385:
Sitä olen itsekin miettinyt. Ei tehonnut ekassa synnytyksessä epiduraali täälläkään. Pelkkää harmia vaan, kun piti sitten kärvistellä helvetintuskissa synnytyspöydällä selällään maaten, kun pelkkä kyljelleen kääntyminen sai vauvan päässä olevan pinnin irtoamaan. Toisessa en edes kokeillut, ilokaasulla mentiin ja liikuin koko synnytyksen ajan vapaasti, synnytys kesti kaksi tuntia ja oli helppo ja kivut siedettäviä. Kätilölle sanoin hienovaraisesti että voisi pysyä poissa. Olen miettinyt että onkohan selkärankani jotenkin kiero...jos joudun leikkaukseen, vaadin ehdottomasti nukutuksen!

no sepä kun sitten ei saanut enää liikkua kun se epiduraali oli laitettu... kammottavaa! mulla oli kaikki hyvin siihen asti, sain olla ammeessa, kivut hyvin hallinnassa mutta olin jo ollut aika kauan siellä,pari tuntia, ja ajattelin etten kyllä koko synnytystä kestä vain sillä. kätilö halusi tehdä sisätutkimuksen niin tulin ammeesta pois. ja sitten sovittiin epiduraali kun kätilö sanoi että se tulee ottaa nyt jos sen tahtoo... ei olis kannattanut ottaa. alkaa pelottamaan tämä toinen synnytys, kuinka siitä selviän...

[QUOTE="Lissu";22329399]Hätäsektio tehdään yleensä nukutuksessa. Jos epiduraali on jo paikoillaan niin sitten saatetaan joskus käyttää sitä, lisätään vaan annosta reilusti. Eli siis sektiossa sitä ainetta laitetaan niin paljon että kyllä sillä lähtee tunto.[/QUOTE]

mä sain kaksi annosta sitä puudutetta reilussa puolessa tunnissa, ei mitään vaikutusta. mistä ne sitten tietää että potilas on nyt tarpeeksi puudutettu?

kätilö meinasi kohdallani että vika oli anestesia lääkärissä, oli virolainen keikka lääkäri, ähräsi todella kauan että sai sen edes sinne päin... virossa kun ei kuulema olla kovin kokeneita synnytyskipujen hoidossa.

Puudutuksen teho kokeillaan ennen leikkaamista kylmällä pumpulitupolla. Myös muita tapoja on. Ennen kuin potilas on varmasti puutunut, ei leikkausta tehdä. Myös jos potilas vähänkään tuntee kipua leikkauksen aikana, niin annosta lisätään/annetaan muuta/nukutetaan.

Yhteistyössä