Epätervettä painonpudotusta

Rumaa tekstiä, vastaatko aina noin jos jollakin on vaikeaa? Narsismiin ei tuossa viittaa mikään. Ei oikein naurata ihan oikeaa narsismia nähneenä...

Joo, eihän tuo hyvä laihdutustapa ole. Käsitinkö oikein että ap:hen vetoaa anorektisuus? Onko sulla siis tarvettakaan laihduttaa? Särkylääkkeitä ei pidä turhaan käyttää koska huono juttu mahalle. Refluksilääkkeitä pitempään jos lääkäri määrännyt.
Anoreksiassa vetoaa se uskomaton tahdonvoima, energia jumpata ja tehokkaat, nopeat tulokset. Itse sairaushan on muuten ihan perseestä. Tiedän, koska mulla on ollu vastaavaa muiden juttujen kuin syömisen kanssa ja välillä tän syömisenkin kanssa.
 
Ap..

Jos katsot tilannetta ulkopuolelta ja kuvittelet itsesi taloksi.

Se on sinun ainoa kotisi, kehosi. Siinä sinä asustat. Miksi tuhoat sen sisältöä ja murskaat sen lopulta kokonaan?

Kyllä sitä itsekkin tekee mieli laittaa joskus koko kämppä paskaks, mutta en tee niin, koska siellä ei ois enää kiva raivonpuuskan jälkeen asua.

Tätä sinä teet kehollesi. Riehut siellä vaikka ongelma on jossain ihan muualla. Kohta se on enää rikottu rötiskö, josta lopulta tulee autio, kun siellä ei voi enää asuakkaan.

Tapat siis itsesi lopulta jos tuhoat elimistösi. Ymmärrätkö?

Tekisitkö sinä jollekin muulle noin kuin teet itsellesi?
Nooh mulla on ollu käytössä reilusti tuhoisempiakin tapoja hajottaa tätä taloa, että siinä mielessä tää on paljon pienempi paha.
 
En jaksa sääliä, koska sitähän ap haluaa.
Huomiota ja sääliä että voi pyöriä oman napansa ympärillä ja kehittää tyhjästä ongelmia.
Hyvällä tuurilla joskus kohtaa oikean ongelman,esim.sairauden ja sitä elämänhalua ja taistelutahtoa löytyykin ja ymmärtää hävetä aiempaa käytöstään.
Heh, mulla on aika liuta noita sairauksia siunaantunut kyllä, ja ne on lähinnä pahentaneet mun ahdistusta, mikä taas pahentaa muita vammaluja, tällä hetkellä syömisvammailua, että juu. Nytkin odottelen tietoa, että onko eessä taas yks leikkaus, vai mikä on lääkäreiden suunnitelma :p.
 
Juu RT:n kanssakin oli noista jutuista jo puhetta. Kahvini juon tällä hetkellä rasvattoman maidon kanssa. Välillä vaan mun ruokatottumukset puolestaan heilahtaa sinne ihan toiseen ääripäähän eli mitä ikinä tekeekin mieli syödä, niin syön, vaikka se ois tyyliin litra jäätelöä, kilo suklaata ja viisi donitsia päivässä.
Kokeileppas syödä ruokia, joissa on alle kolme ainesosaa tuoteluettelossa. Aloita vaikka sillä, että aamulla syöt munakkaan, päivällä possupihvin kera kasvisten ja illalla sitten vaikka kalaa. Syö niin paljon kuin jaksat.
 
Ööö, wat :ROFLMAO:?
http://www.terve.fi/skitsofrenia/psyykenlaakkeet-saattavat-kutistaa-aivoja

Skitsofreniaa sairastavien aivot pienentyvät taudin edetessä, mutta yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan tämä hyvin tunnettu vaikutus saattaakin johtua psyykenlääkkeistä eikä itse sairaudesta. Tätä ennen psyykenlääkkeiden osuuteen ovat viitanneet lähinnä eläinkokeet. Seurantojen päätyttyä tehdyssä analyysissa merkittävimmäksi selittäjäksi osoittautui psyykenlääkitys,
 
Tästä onkin päivitetty versio vuodelta 2014:

Ihmisen aivot alkavat noin kolmenkymmenen ikävuoden tietämillä kutistumaan jonkin verran. Tutkijat ovat jo jonkin aikaa tienneet, että skitsofreniaa sairastavien aivot kutistuvat nopeammin kuin muiden, mutta syy tähän on ollut pimennossa.

Nyt Oulun ja Cambridgen yliopistojen tutkijat ovat löytäneet viitteitä siitä, että skitsofreenikon aivojen pienentymistä vauhdittaa pitkäaikainen psykoosilääkitys.

Tutkijat seurasivat 33 skitsofreenikkoa ja 71 ei-skitsofreenikkoa yhdeksän vuoden ajan. Tänä aikana ns. terveiden verrokkien aivot kutistuivat vuosittain 0,5 prosenttia ja skitsofreenikkojen 0,7 prosenttia.

Ero on pieni, mutta tilastollisesti merkittävä.

Psykoosilääkkeiden aivoja pienentävä mekanismi on vielä hämärän peitossa. On myös yhä mahdollista, että aivojen kutistamista vauhdittaakin jokin muu kuin lääkitys.

Psykoosilääkkeiden ja aivojen kutistumisen välillä on kuitenkin selvä yhteys: mitä suurempi oli lääkeannos, sitä nopeammin tutkittavien aivot kutistuivat.

Aivojen kutistuminen ei haittaa potilasta
Heinäkuussa PlosOne-sivustolla julkaistu tutkimus osoitti turhaksi tutkijapiireissä aiemmin esitetyn arvelun, jonka mukaan vanhat psykoosilääkkeet kutistavat potilaan aivoja mutta uuden polven lääkkeet päinvastoin suojaavat siltä.

ProfessoriJuha Veijolan johdolla tehty tuore tutkimus kumoaa tämän oletuksen. Vanhat ja uudet psykoosilääkkeet pienensivät aivoja yhtä lailla.

Mitä aivojen nopea kutistuminen aiheuttaa skitsofreenikolle? Ei mitään, tuoreen tutkimuksen tekijät havaitsivat. Eikä aiheesta ole Cambridgen yliopiston mukaan muita tutkimuksia vielä tehtykään.

Aivojen kutistuminen ei näytä olevan yhteydessä skitsofreniapotilaan oireiden vaikeutumiseen tai kognitiivisen tason laskuun.

Vasta pidempi seuranta kertoo, aiheutuuko nopeutuneesta aivojen kutistumisesta skitsofreenikoille käytännön haittaa myöhemmin elämässä.
 
vierailija
Anoreksiassa vetoaa se uskomaton tahdonvoima, energia jumpata ja tehokkaat, nopeat tulokset. Itse sairaushan on muuten ihan perseestä. Tiedän, koska mulla on ollu vastaavaa muiden juttujen kuin syömisen kanssa ja välillä tän syömisenkin kanssa.
Ei oikeassa anoreksiassa ole kyse mistään tahdonvoimasta, vaan pakonomaisesta ahdistavasta laihdutuksesta. Anoreksiaa sairastava voi oppia tahdonvoimaa esim. terapiassa ja tapella sitä kautta hallitsevaa sairautta vastaan.
 
On anorektikoilla tahdonvoimaa, sillä kyllä heilläkin on nälkä, mutta yrittävät taistella sitä vastaan, kun sitä he pystyvät hallitsemaan toisin kuin montaa muuta asiaa elämässään. Anoreksia on osittain pakkomiellettä numeroiden kanssa. Asetetaan tavoitepaino ja takaraja sen saavuttamiselle ja tämän tavoitteen saavuttaminen menee kaiken muun elämän edelle. Sitten asetetaan uusi tavoite jne. Ja pakkohan heillä on olla energiaa, että sitä jumppaamista jaksaa tehdä. Ovat hekin väsyneitä, mutta sitä ei vaan kykene jumppaamaan, jos on ihan järjettömän sairas keho. Toki kaikki eivät harrasta sitä jumppaamista.

Ja paranemisprosessi ei usein ole niinkään kyse tahdonvoimasta vaan motivaation puutteesta. Parantuminen merkitsee korkeampaa painoa ja laihduttamisen lopettamista, mikä ahdistaa, koska silloin joutuisi käyttämään muita keinoja käsitellä asioita, eikä enää saisi painon tippumisen tuomaa onnistumisen tunnetta.

En mä mikään täysi untuvikko näiden asioiden parissa mielestäni ole, varsinkin kun näillä asioilla on paljon yhteistä itsetuhoisen käytöksen kanssa jne. Ja lisäks tiedän jo jonkun verran siitä, miten anorektikot motivoivat itseään.
 
Omasta tilanteesta sen verran, että ainakin yks mun työntekijä haluais nyt kovasti lähettää mua syömishäiriöpolille. Katsotaan, saa nähdä miten se asia aikanaan etenee. Mä vaan toivon, että ehdin mahdollisimman lähelle mun tavoitetta ennen sitä.
 
Kokeileppas syödä ruokia, joissa on alle kolme ainesosaa tuoteluettelossa. Aloita vaikka sillä, että aamulla syöt munakkaan, päivällä possupihvin kera kasvisten ja illalla sitten vaikka kalaa. Syö niin paljon kuin jaksat.
Ei kiitos. Ja joo joo psykoosilääkkeet ei tee hyvää aivoille ja niitä syötetään ihan liikaa muihinkin vaivoihin kuin psykooseihin, joihin ne kuitenkin ovat hyvin tarpeellisia. Tämän aiheen voinee kuitenkin siirtää sinne ovatko psykiatrit puoskareita ketjuun.
 
Omasta tilanteesta sen verran, että ainakin yks mun työntekijä haluais nyt kovasti lähettää mua syömishäiriöpolille. Katsotaan, saa nähdä miten se asia aikanaan etenee. Mä vaan toivon, että ehdin mahdollisimman lähelle mun tavoitetta ennen sitä.
Kyllä se kroppa paljon kestää, mutta toi poli voi olla ihan viisas ajatus.
 
vierailija
Anoreksiassa ei ole enää kyse motivaatiosta tai tahdonvoimasta. Näitä on niillä jotka menevät salille repimään ja luopuvat nolliin herkuista, vaikka halua ei ole ja treeni maistuu puulle. Anoreksia on päänsisäinen kehittynyt sairaus jossa vääristynyt ajattelutapa ja minäkuva ohjaa henkilöä vääränlaiseen painonhallintaan, eli ihmistä kuluttavaan ja on elimistöä kohtaan epäedullinen. Tuttuni sairastaa tätä ja hänellä on mahalaukku riekaleina sekä yksi sydänkohtauks takana.
 
-3kg nyt aamulla :LOL:(y). Vähän hitaammin toi tuli täyteen, kuin mitä halusin, mutta edistystä kuitenki ja mulla oli paha mässäyspäivä keskiviikkona. Illalla oli kyllä tosi masentuneet ja ahdistuneet fiilarit, mutta uni auttoi, kuten yleensäkin.
 
Anoreksiassa ei ole enää kyse motivaatiosta tai tahdonvoimasta. Näitä on niillä jotka menevät salille repimään ja luopuvat nolliin herkuista, vaikka halua ei ole ja treeni maistuu puulle. Anoreksia on päänsisäinen kehittynyt sairaus jossa vääristynyt ajattelutapa ja minäkuva ohjaa henkilöä vääränlaiseen painonhallintaan, eli ihmistä kuluttavaan ja on elimistöä kohtaan epäedullinen. Tuttuni sairastaa tätä ja hänellä on mahalaukku riekaleina sekä yksi sydänkohtauks takana.
Niin no kaikki anorektikot voidaan tuskin luokitella identtisiin muotteihin, kuten ei missään muussakaan sairaudessa ja vakavuusasteitakin on monia. Toki kroppa hajoaa jos tarpeeksi pitkälle jatkaa sitä touhua.
 
aljs
Anoreksiassa vetoaa se uskomaton tahdonvoima, energia jumpata ja tehokkaat, nopeat tulokset. Itse sairaushan on muuten ihan perseestä. Tiedän, koska mulla on ollu vastaavaa muiden juttujen kuin syömisen kanssa ja välillä tän syömisenkin kanssa.
ei se ole tahdonvoimaa, se on nimenomaan sitä sairautta. Ja kaikki se energia mitä se sairaus antaa, johtuu ylikierroksilla olevasta elimistöstä ja siitä pakosta tehdä jotain koska ei PYSTY syömään vaikka on hirveä nälkä.
Ei kannata ihannoida. Koska koko sairaus on pelkkää hallinnan ja tahdonvoiman menettämistä eikä päinvastoin.
mä olen sairastanut kohta 20 vuotta ja oikeasti ottaa aivoon ihmiset jotka luulee että tämä johtuu erinomaisesta itsekurista
 
Anoreksiassa ei ole enää kyse motivaatiosta tai tahdonvoimasta. Näitä on niillä jotka menevät salille repimään ja luopuvat nolliin herkuista, vaikka halua ei ole ja treeni maistuu puulle. Anoreksia on päänsisäinen kehittynyt sairaus jossa vääristynyt ajattelutapa ja minäkuva ohjaa henkilöä vääränlaiseen painonhallintaan, eli ihmistä kuluttavaan ja on elimistöä kohtaan epäedullinen. Tuttuni sairastaa tätä ja hänellä on mahalaukku riekaleina sekä yksi sydänkohtauks takana.
Oletko koskaan miettynyt alkusyytä sille, miksi ihmisten minäkuva rikkoontuu? Voiko anoreksian taustalla olla esimerkiksi se, että nuorelle tytölle kerran sanottu lause "Olet läski!" aiheuttaa sen? Onko alla oleva neurobiologi mielestäsi oikeassa?

Kiitos niille naisille, jotka käänsivät tämän suomeksi.

 
Oletko koskaan miettynyt alkusyytä sille, miksi ihmisten minäkuva rikkoontuu? Voiko anoreksian taustalla olla esimerkiksi se, että nuorelle tytölle kerran sanottu lause "Olet läski!" aiheuttaa sen? Onko alla oleva neurobiologi mielestäsi oikeassa?

Kiitos niille naisille, jotka käänsivät tämän suomeksi.

Hyvä pätkä, ei siinä mitään. Mindfulness onkin jo erittäin tuttua kauraa. Tää mun tilanne on siinä mielessä eri, että ennen noita psyykelääkkeitä olin tosi hoikka, enkä ikinä tehnyt mitään sen eteen. En vältellyt mitään, en koskaan ollut dietillä jne. Noi lääkkeet vaan sekotti mun nälkäkeskuksen ihan totaalisesti ja jos ton videon juttu siitä termostaatista pitää paikkansa, niin mullahan on entistä kiireempi saada tää paino nyt poies, jotta mun keho voi taas pitää sitä hoikkaa minää normaalina ja ei totu tähän painoon liikaa. Ja toi säästöliekki homma eli toi 250-400kcal ei itseasiassa oo niin iso juttu mulle. Mutta joo tietoinen hidas syöminen on hyvä juttu, sitäkin yritän nyt harjottaa. Ja oikeestihan mun mielipide on se, että sun paino määräytyy sen mukaan, mitä sun jääkaapista löytyy. Eli kaupassa käymisten kontrollointi on se tärkeä pointti. Helpompaa kun asuu yksin, kuten minä.
 
Hyvä pätkä, ei siinä mitään. Mindfulness onkin jo erittäin tuttua kauraa. Tää mun tilanne on siinä mielessä eri, että ennen noita psyykelääkkeitä olin tosi hoikka, enkä ikinä tehnyt mitään sen eteen. En vältellyt mitään, en koskaan ollut dietillä jne. Noi lääkkeet vaan sekotti mun nälkäkeskuksen ihan totaalisesti ja jos ton videon juttu siitä termostaatista pitää paikkansa, niin mullahan on entistä kiireempi saada tää paino nyt poies, jotta mun keho voi taas pitää sitä hoikkaa minää normaalina ja ei totu tähän painoon liikaa. Ja toi säästöliekki homma eli toi 250-400kcal ei itseasiassa oo niin iso juttu mulle. Mutta joo tietoinen hidas syöminen on hyvä juttu, sitäkin yritän nyt harjottaa. Ja oikeestihan mun mielipide on se, että sun paino määräytyy sen mukaan, mitä sun jääkaapista löytyy. Eli kaupassa käymisten kontrollointi on se tärkeä pointti. Helpompaa kun asuu yksin, kuten minä.
Hyvä, että hiffaat. Tärkeintä on syödä kun on nälkä. Sitten jos on koko ajan nälkä (esim. hedelmien tai muun fruktoosin syönnin jälkeen), pitää poistaa sellainen ruoka-aine pois ruokavaliosta.

P.S. moniko ravitsemusterapeutti ymmärtää kertoa em. asiaa potilailleen?
 
vierailija
No läski laihduttaa jos niin kokee ja elää sen jälkeen normi elämää, kuitenkin varmaan aina ne kalorit mielessä, noh tapauksia on monia. Anoreksiaan sairastutaan. Anorektinen ei kykene ajattelemaan enää terveellisesti ennen kuin lääkärit ennustaa kuolemaa.
 
No läski laihduttaa jos niin kokee ja elää sen jälkeen normi elämää, kuitenkin varmaan aina ne kalorit mielessä, noh tapauksia on monia. Anoreksiaan sairastutaan. Anorektinen ei kykene ajattelemaan enää terveellisesti ennen kuin lääkärit ennustaa kuolemaa.
Lihavan ei kannata laihduttaa. Lihavat ja normaalipainoiset elävät yhtä pitkään jos ruokavalio, viinan käyttö, tupakointi ja stressi on kurissa.
 
Oon syöny puolitoista pakettia riisikakkuja ja juonu kolme mukia kahvia tähän asti tänään (eilen). Aina parin-kolmen tunnin välein 2-4 niitä. Eipä oo ollu mikään kauhee nälkä ja lääkkeitäkään en siis oo tänään tarvinnu kuin aamulla menkkakipuihin.
 

Yhteistyössä