Epäkorrektien asioiden ketjusta mielipide vaikeasti kehitysvammaisista ja eutanasiasta, mitä olette mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mielestäni on julmuutta pitää väkisin hengissä kärsiviä ihmisiä, joilla ei ole enää mitään toivoa ihmisarvoiseen elämään. Koskee niin vanhuksia, sairaita kuin vammaisiakin.
Ei niitä kehitysvammasia välttämättä pidetä mitenkään väkisin hengissä. Eikä välttämättä kärsi, ei voi tietää. Ehkä annetaan epilepsialääkitys ja tosiaan lusikoidaan ruoka suuhun. Nii-in, voitaisiinhan heidät hylätä kuolemaan?
 
Nii-in, mikä on kenenkin mielestä ihmisarvoista elämää :(
Kai sitten olen jotenkin outo kun ajattelen, että jokaisella ihmisellä on ihmisarvo. Syvästikin kehitysvammaiset ovat kykeneviä tuntemaan iloa ja mielihyvää. Ja surua ja ahdistusta. Kun henkilöllä ei ole kokemusta muusta, ei hän osaa muuta kaivatakaan. Elämää se heikko ja pienikin elämä on.
 
Nii-in, mikä on kenenkin mielestä ihmisarvoista elämää :(
Ja eikö se pitäisi olla henkilön itsensä päätettävissä, ei suinkaan ulkopuolisten. Mikä tietenkin tuottaa ongelmansa vajaavaltaisista puhuttaessa, mutta eipä heidän kohdallaan voi tosiaan eutanasiastakaan keskustella sanan alkuperäisessä merkityksessä.

*muoks* Tarkoitan siis sitä mikä kenenkin mielestä on ihmisarvoista elämää, eihän kukaan toiselle voi sanoa että sinut pitäisi nyt kyllä murhata kun olet niin kovin säälittävä, tai vastaavasti pakottaa kitumaan vain koska omat arvot kieltävät esim. itsemurhan.
 
"vieras"
Kai sitten olen jotenkin outo kun ajattelen, että jokaisella ihmisellä on ihmisarvo. Syvästikin kehitysvammaiset ovat kykeneviä tuntemaan iloa ja mielihyvää. Ja surua ja ahdistusta. Kun henkilöllä ei ole kokemusta muusta, ei hän osaa muuta kaivatakaan. Elämää se heikko ja pienikin elämä on.
Peesaan. Ihmisellä on arvo sinänsä. Eikä se tosiaankaan määrity taloudellisen hyödyn kautta. Ihmisyyteen kuuluu halu auttaa niitäkin, jotka eivät kykene huolehtimaan itsestään. Kuka tahansa meistä voisi olla sen vaikeasti kehitysvammaisen tai muun apua tarvitsevan asemassa. Yhtä lailla voisi sanoa, ettei kannata auttaa kehitysmaalaisia, jos siitä ei ole itselle rahallista hyötyä.
 
Jebs
Kai sitten olen jotenkin outo kun ajattelen, että jokaisella ihmisellä on ihmisarvo. Syvästikin kehitysvammaiset ovat kykeneviä tuntemaan iloa ja mielihyvää. Ja surua ja ahdistusta. Kun henkilöllä ei ole kokemusta muusta, ei hän osaa muuta kaivatakaan. Elämää se heikko ja pienikin elämä on.
Ehei. Sinä edustat enemmistöä. Minä tässä outo ja "julma" olen, kun mielestäni on väärin teljetä ihmisiä laitoksiin ja antaa heille onnen rippeitä vain sillä verukkeella, kun he eivät paremmasta tiedä. Hieman paremmin asiat ovat sentään niillä, joita vanhemmat hoitavat kotonaan. TOSIN onko sekään ihmisarvoista elämää elää vanhempiensa hoteissa koko elämänsä kykenemättä ikinä muodostamaan omia suhteita ulkopuolisiin, saada rakkautta vastakkaiselta sukupuolelta, perustaa omaa perhettä...lisääntyminen on kirjoitettu meidän kaikkien genetiikkaan. Ylipäätään, miten kamalalta mahtaa tuntua, kun ei ole minkäänlaista itsemääräämisoikeutta? Miten vammaisille käy, kun vanhemmat kuolevat? Joutuvat laitoksiin. Ennemmin tai myöhemmin. Minkä surun ja tuskan tuo huoli aiheuttaa vanhemmille? En voi edes kuvitella.
 
perustaa omaa perhettä...lisääntyminen on kirjoitettu meidän kaikkien genetiikkaan
En ole tavannut vielä yhtäkään älyllisesti vaikeasti kehitysvammaista (älykkyysikä alle 5v) joka haluaa lisääntyä (en edes keskivaikeasti kehitysvammaista), myös pelkästään sosiaalisten suhteiden rajallisuus vaikuttaa tuohon tarpeeseen. Toki vaikeastikin vammaiset kokevat tarvetta tulla rakastetuksi, mutta välttämättä sen ei tarvitse olla edes tarvetta seksuaalisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
En ole tavannut vielä yhtäkään älyllisesti vaikeasti (edes keskivaikeasti) kehitysvammaista joka haluaa lisääntyä, myös pelkästään sosiaalisten suhteiden rajallisuus vaikuttaa tuohon tarpeeseen. Toki vaikeastikin vammaiset kokevat tarvetta tulla rakastetuksi, mutta välttämättä sen ei tarvitse olla edes tarvetta seksuaalisuuteen.
Muuten asiaa kommentoimatta haluan sanoa et itse kyllä olen tavannut. Eräskin nainen suree useinkin vielä kuusikymppisenä sitä miten ei koskaan ole itse pystynyt saamaan lapsia. Ja myös olisi toivonut kykenevänsä seksuaaliseen suhteeseen miehen kanssa.
 
Ihmisiä ei suljeta laitoksiin, se on tosiasia. Ennen on suljettu kyllä, mutta nykyään laitoksia muutetaan avopalveluksi jossa jokainen kehitysvammainen saa oman asunnon ja oikeuden määrätä siellä olostaan. Ja se muuten tehdään verorahoilla.... Hahaa.

Te jotka haluatte eliminoida vaikeasti vammaiset; oletteko ikinä kohdannut sellaista ihmistä? Oletteko nähneet silmissä iloa, onnea, kyyneleitä? Minä olen nähnyt, enkä kykenisi ihmistä tappamaan. Rukoilen ettei tarvitse sitä aikaa elää, jolloin tämä "luonnonvalinta" otetaan käyttöön.
 
"Vieras"
Vanhusten osalta kyllä. Mut en rupeaisi kehitysvammaisia tappamaan, koska en tiedä mitä heidän mielessä liikkuu. Jospa joku tunteekin iloa ja tyytyväissyyttä päivittäin, ihmettelee asioita yms. vaikka kaikki taidot puuttukin. Pieni onnellinen elämä.
Ai vanhuksia tappaisit? Mistä tiedät mitä heidän mielessään liikkuu? Kuvitteletko että esim. kaikki vuodeosastoilla makaavat tahtovat kuolla? Jos kuvittelet, olet väärässä. Lähiomaiseni, 80 v, iloitsee jokaisesta päivästä jonka saa elää. Hän koki hyvin pahana kun Kaari Utrion mielestä vanhukset pitäisi tappaa. Tosi pelottavia tuollaiset mielipiteet. Toivottavasti et ole vanhusten kanssa tekemisissä. Mistä muuten luulet johtuvan että nimenomaan vanhukset vastustavat eutanasiaa? Koska he joutuvat muutenkin taistelemaan saadakseen hoitoa, ja elämän arvon tajuaa parhaiten kun on sen menettämässä. Kuten tuo hiljan kuollut Teija Sopanenkin puhui miten jokainen päivä tuntuu niin arvokkaalta kun tietää että ne ovat vähissä...
 
"Huh huh"
Tästä huomaa että teillä ei ole kehitysvammaisia lapsia Herregyyd mitä kommentteja.
Puhevammainen vaikeasti kehitysvammainen lapseni on minulle rakas eikä hän kärsi vaan on elämän myönteinen ja iloinen. Nukkuu vierelläni nyt.
Ihan sairasta textiä.
 
Vanhusten osalta kyllä. Mut en rupeaisi kehitysvammaisia tappamaan, koska en tiedä mitä heidän mielessä liikkuu. Jospa joku tunteekin iloa ja tyytyväissyyttä päivittäin, ihmettelee asioita yms. vaikka kaikki taidot puuttukin. Pieni onnellinen elämä.
Tai sitten tuntevat surua ja tuskaa päivittäin.

Mutta siis en todellakaan ole tälläisen kannalla. Eutanasiaa kyllä kannatan, mutta ihmisen pitää voida itse sitä pyytää.
 
wer
No mut nyt on keksitty millä saadaan afrikan olotkin paremmaksi! Mennään ja tapetaan kaikki joiden elämässä ei ole mikään hyvin eikä mikään ole onnellista, eihän ne mitään tuotakaan siellä bambumajoissa! Nobelia odotellessa!
 
Ihmisiä ei suljeta laitoksiin, se on tosiasia. Ennen on suljettu kyllä, mutta nykyään laitoksia muutetaan avopalveluksi jossa jokainen kehitysvammainen saa oman asunnon ja oikeuden määrätä siellä olostaan. Ja se muuten tehdään verorahoilla.... Hahaa.

Te jotka haluatte eliminoida vaikeasti vammaiset; oletteko ikinä kohdannut sellaista ihmistä? Oletteko nähneet silmissä iloa, onnea, kyyneleitä? Minä olen nähnyt, enkä kykenisi ihmistä tappamaan. Rukoilen ettei tarvitse sitä aikaa elää, jolloin tämä "luonnonvalinta" otetaan käyttöön.
Itse en siis edelleenkään ole sitä mieltä, että vaikeasti kehitysvammaiset pitäisi tappaa, mutta tässä tuntuu, että moni vastaaja ei ole ymmärtänyt kuinka pahasti vammaisista on puhe. Miten annat oman asunnon ja mahdollisuuden määrätä omasta olostaan ihmiselle, joka ei liiku, puhu tai ehkä ei edes ajattele? Minkä arvoista elämää elää amerikkalainen poika, jolla oli syntyessään pelkästään aivorunko? Häneltä puuttuu siis se aivojen osa, jossa kaikki älyllinen toiminta tapahtuu.
 
katatsu
Itseänikin järkyttää lukea, mitä ihmiset ajattelevat vaikeasti vammaisista henkilöistä. Itse hoidin keväällä 26 vuotiasta miestä, joka oli kyseiseen hoitokotiin tullut 10 vuotta sitten saattohoitoon... Kummasti hän vieläkin porskutti eteenpäin, oli todella hymyilevä ja hänestä näki hänen olevan onnellinen pienistä asioista - musiikista, hoitajan pelleilyistä (huomasin että hän nauraa aivan vääränä kun tein possuääniä hänelle :) )... Hän oli hyvin vaikeasti vammainen, vaikea epilepsia, letkuruokinnassa... Vanhemmat hylänneet hänet sinne. Enkä koskaan voisi ajatella että hänen pitäisi kuolla. Monesti ajattelen että kuinka tärkeää työtä loppujen lopuksi teen. Olen monelle kehitysvammaiselle henkilölle ainut ihminen maailmassa, joka hänen kanssaan kommunikoi ja joka pitää seuraa hänelle.

Mutta kuitenkin hyväksyn eutanasian, jos henkilö itse on siihen suostunut. Onhan nykyään mahdollista saada elvytyskielto, moni vanha ja mahdollisesti hyvin sairas vanhus on sen itselleen toivonut. Miksei voisi toivoa eutanasiaa? Yhtenä kesänä olin kesätöissä kuntoutuslaitoksessa, jossa oli myös vakiasukkaita. Siellä oli kaksi sotaveteraania, jotka olivat jo siinä tilassa, että heidät hoidettiin sänkyyn, heidät syötettiin, tuskinpa tajusivat enää mitään ympäröivästä maailmasta. Monesti heitä hoitaessa kävi mielessä, että ehkä heidänkin olisi parempi päästä muualle, pitkän, mahdollisesti hyvän elämän ovat eläneet ja urotöitä tehneet.
 
Minusta vammainen on aivan yhtä ihminen kun sekin duunari joka ansaitsee itse leipänsä. Itse kun ei voi valita osaansa niin miksi ihmeessä toisten pitäs mennä sitten tappamaan heitä jotka eivät edes voi itseään puolustaa.
Ja mitä tulee eutanasiaan vanhojen/pahasti sairaiden osalta...Se on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ajattelen että jos kärsii jne eikä itse enää jaksa elää ja sen järjellä ilmaisee niin miksi pitäisi? Toisaalta se tuntus hirvittävältä tehtävältä tappaa toinen tai edes järjestää hänelle siihen mahdollisuus. Ihmisellä kun ei ole oikeutta ja valtuuksia päättää toisen elämää.
 
[QUOTE="Vieras";25076607]Ai vanhuksia tappaisit? Mistä tiedät mitä heidän mielessään liikkuu? Kuvitteletko että esim. kaikki vuodeosastoilla makaavat tahtovat kuolla? Jos kuvittelet, olet väärässä. Lähiomaiseni, 80 v, iloitsee jokaisesta päivästä jonka saa elää. Hän koki hyvin pahana kun Kaari Utrion mielestä vanhukset pitäisi tappaa. Tosi pelottavia tuollaiset mielipiteet. Toivottavasti et ole vanhusten kanssa tekemisissä. Mistä muuten luulet johtuvan että nimenomaan vanhukset vastustavat eutanasiaa? Koska he joutuvat muutenkin taistelemaan saadakseen hoitoa, ja elämän arvon tajuaa parhaiten kun on sen menettämässä. Kuten tuo hiljan kuollut Teija Sopanenkin puhui miten jokainen päivä tuntuu niin arvokkaalta kun tietää että ne ovat vähissä...[/QUOTE]

Mun mummini joutui vuodeosastolle siinä 93v ja puhui miten pelottaa kun oli kuullut että hollannissa vanhuksille tehään eutanasiaa...Että jos täälläkin.
Aivan rauhassa sai lähteä 94v ja varsin selväksi tuli että sitäkin elämänhalua vielä oli vaikka sänkypotilaana jo olikin. Vain järjellä ilmaistu toive kuolemasta pitäs olla se kriteeri ja sittenkin vielä miettiä.
 
katatsu
Mun mummini joutui vuodeosastolle siinä 93v ja puhui miten pelottaa kun oli kuullut että hollannissa vanhuksille tehään eutanasiaa...Että jos täälläkin.
Aivan rauhassa sai lähteä 94v ja varsin selväksi tuli että sitäkin elämänhalua vielä oli vaikka sänkypotilaana jo olikin. Vain järjellä ilmaistu toive kuolemasta pitäs olla se kriteeri ja sittenkin vielä miettiä.
Tuo on tietenkin eri asia. Kun osaa itse sanoa, että ei halua kuolla vielä. Mutta jos joku haluaa, ettei tarvitse kärsiä, niin miksi hänen pitäisi sitten kärsiä? :/
 

Yhteistyössä