Epäkorrektien asioiden ketjusta mielipide vaikeasti kehitysvammaisista ja eutanasiasta, mitä olette mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
"Mun mielestä ei ole mitään syytä elättää sellaisia, jotka eivät koskaan opi puhumaan, kävelemään tai edes syömään itse. Laillistaisin eutanasian sekä näiden osalta että yli 75-vuotiaiden, vapaasta tahdosta sitä haluavien. Olemme poistaneet luonnonvalinnan toistaiseksi, mutta kohta se tulee takaisin kun resurssit eivät riitä siihen, että kaikki pidettäisiin hengissä mahdollisimman pitkään. Vaikeasti kehitysvammainen (eli tämmöinen joka ei puhu, kävele, tms) vie ainakin 300€/vuorokausi eikä hän tule koskaan tuottamaan yhteiskunnalle senttiäkään."

Ajatteleeko joku muu näin?
 
"nanna84"
Mä en ajattele noin mutta eutanasian hyväksyn.

Olen työni puolesta nähnyt kuolevia, kärsiviä ihmisiä ja mielestäni jokaisella on oikeus hyvään ja kivuttomaan kuolemaan, jos niin tahtoo.
 
Vanhusten osalta kyllä. Mut en rupeaisi kehitysvammaisia tappamaan, koska en tiedä mitä heidän mielessä liikkuu. Jospa joku tunteekin iloa ja tyytyväissyyttä päivittäin, ihmettelee asioita yms. vaikka kaikki taidot puuttukin. Pieni onnellinen elämä.
 
"sondersson"
Noi on vaikeita juttuja. En mä ite ainakaan silleen haluais elää ja en oikeen usko et kukaan muukaan haluis. Mut rahalla ei mulle tässä asiassa ole mitään väliä, että en yhteiskunnan varojen takia kyllä olis ketään tappamassa.
 
tätä mieltä
Mun mielestä ihmisarvo on tärkein arvo, jolle rahan tulee alistua eikä toisin päin. En hyväksy eutanasiaa, enkä pidä kehitysvammaisia yhtään vähempinä ihmisinä kuin itseänikään. Jos lähdetään tällaiselle raha ratkaisee- ja ihmisarvon kyseenalaistamislinjalle, niin lähestytään kohta natsismia. Mihinkä se raja vedetään, pitäisi varmaan eliminoida kaikki epätäydelliset eli suurin osa ihmiskunnasta?
 
Eutanasian hyväksyn vain jos henkilö itse on joko kykeneväinen haluamaan sen. Itselläni on hoitotestamentti joka ei kuitenkaan ole ihan sama asia kuin eutanasia mutta minua ei hoideta jos takeita inhimilliseen elämään ei ole. Taisin selittää nyt vähän huonosti...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä;25074282:
Mun mielestä ihmisarvo on tärkein arvo, jolle rahan tulee alistua eikä toisin päin. En hyväksy eutanasiaa, enkä pidä kehitysvammaisia yhtään vähempinä ihmisinä kuin itseänikään. Jos lähdetään tällaiselle raha ratkaisee- ja ihmisarvon kyseenalaistamislinjalle, niin lähestytään kohta natsismia. Mihinkä se raja vedetään, pitäisi varmaan eliminoida kaikki epätäydelliset eli suurin osa ihmiskunnasta?
Sama tuli mieleen. Enkä itse kannata tuota.

Mietin kuitenkin, että jospa tuossa ajateltiin niiden vaikeasti kehitysvammaisten elämänlaatua ja sitä, ettei resurssit vain riitä kaikkeen. Eli täytyy valita, keihin kohdistetaan resursseja.
 
"muumi"
Eutanasian hyväksyisin ja todella vaikeasti vammaiset (sellaiset joitka eivät kuitenkaan eläisi kauaa ja joilla ei olisi mahdollisuutta ihmisarvoiseen elämään) voisi abortoida.

Oli hirveää katsottavaa, kun läheiseni sairastui syöpään ja kitui vielä yli puoli vuotta, vaikka eliainkaa annettiin 2 viikkoa... Ja läheiseni todella KÄRSI ja olisi halunnut eutanasian, mutta eihän se Suomessa ole mahdollista. :( Ei myöskään ollut tehnyt hoitotestamenttiä, niin elvytettiinkin pari kertaa. (Eikä edes elvytysten jälkeen puhunut tai tehnyt enää mitään, oli siis oikeastaan vihannes.)
 
"aloittaja"
Käsittääkseni eutanasia tarkoittaa henkilön itsensä toiveeseen perustuvaa kuolinapua.

Joten unohdetaan eutanasia-sana vaikeasti kehitysvammaisten kohdalla ja puhutaan ihan vain murhaamisesta.
Näinpä. En taida olla ainoa, jota tuo mielipide järkyttää. Ihan lähellä Hitlerin ajatusmaailmaa ja ajattelutapaa, jossa ihmisarvo mitataan rahalla ja tuottavuudella.
 
"äiti"
antaistko tappaa oman lapsesi myös?Minun lapsi ei puhu,ei kävele eikä syö itse,kehitysvammansa takia.Luulen että mielesi muuttuisi jos asia tulisi ajankohatiseksi omassa elämässäsi.
 
"vieras"
Harva olisi muuten valmis aloittamaan itsestään tai läheisistään, kun puhutaan ihmisten harventamisesta. Kukaan ei tällä pallolla ole niin paljon muita arvokkaampi ja korvaamattomampi, että olisi oikeutettu päättämään toisen oikeudesta elää.
 
  • Tykkää
Reactions: Parpour
nik
En hyväksy eutanasiaa sellaisessa muodossa, että joku toinen esim. pistää kuolettavan aineen potilaaseen, mutta minusta saattohoidossa olevan ihmisen itsemurhan avustaminen pitäisi olla ok. Siis että kirjoittaa reseptin lääkkeeseen, jonka avulla potilas nukkuu pois kivuttomasti.

Olen sitä mieltä kuitenkin, että jokaisella terveydenhuollon ammattilaisella pitäisi olla oikeus kieltäytyä tekemästä sellaista. Itse en taitaisi pystyä, vaikka potilas olisi kuinka sairas.
 
"vieras"
Itse olen ollut lähihoitajana kehitysvammaisten laitoksella töissä. Ap kuvailemia kehitysvammaisia olen hoitanut kahdessa eri asuntolassa.
Ottaa sydämestä niin paljon kun maailmassa on ap kaltaisia ihmisiä jotka ajattelevat, että vaikeimmat tapaukset pitäisi hoitaa pois...
 
vrs
[QUOTE="vieras";25074743]Harva olisi muuten valmis aloittamaan itsestään tai läheisistään, kun puhutaan ihmisten harventamisesta. Kukaan ei tällä pallolla ole niin paljon muita arvokkaampi ja korvaamattomampi, että olisi oikeutettu päättämään toisen oikeudesta elää.[/QUOTE]

Minä löisin mummoni mullan alle HETI, jos vain voisin. Hän on minulle kuin äiti, mutta kärsii.

Nämä on vaikeita asioita. Sallisin kyllä eutanasian kelle vaan. Ei se tarkota, että porukkaa alettaisiin päättömästi pistämään päiviltä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25074969]Itse olen ollut lähihoitajana kehitysvammaisten laitoksella töissä. Ap kuvailemia kehitysvammaisia olen hoitanut kahdessa eri asuntolassa.
Ottaa sydämestä niin paljon kun maailmassa on ap kaltaisia ihmisiä jotka ajattelevat, että vaikeimmat tapaukset pitäisi hoitaa pois...[/QUOTE]

Niin, suosittelen ap:lle pari viikon työharjoittelua kyseisillä laitoksilla niin muuttuu ap:n ennakkokäsitykset kehitysvammaisista. Ja myös telkkarista voi katsoa "frendit" sarjaa
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25074978]Niin, suosittelen ap:lle pari viikon työharjoittelua kyseisillä laitoksilla niin muuttuu ap:n ennakkokäsitykset kehitysvammaisista. Ja myös telkkarista voi katsoa "frendit" sarjaa[/QUOTE]

Kyseessä EI ole minun mielipide vaan ketjusta poimittu.
 
Jebs
Mielestäni on julmuutta pitää väkisin hengissä kärsiviä ihmisiä, joilla ei ole enää mitään toivoa ihmisarvoiseen elämään. Koskee niin vanhuksia, sairaita kuin vammaisiakin.
 
En todellakaan ajattele. Hyvinkin vaikeasti vammainen voi olla hyödyksi yhteiskunnalle, joskus jopa taloudellisesti. Ihmisiä erittäin vaikea arvottaa hyödyn perusteella. Kehitysvammainen samoin kuin 75 vuotiaskin voi masentua yhtälailla kuin "terve" työkykyinen. Hetkellisesti hän saattaa haluta pelkästään päästä pois kärsimyksestä silti selvitä sairaudestaan ja ajatella kokonaan toisella tavalla muutaman vuoden kuluttua. Vanhuus tai vammaisuus ei ole sairaus. Eutanasian ymmärtäisin tilanteissa joissa ei ole toivoa ja joissa esim. kovaan kipuun ei löydy sopivaa hoitoa.
 

Yhteistyössä