Ensimmäistä lastaan yrittävät yli 35v

Kesähuomenta kaikille :).

ON: Eilisaamua vastaavan 10-testin plussaviiva ei ollut vahvistunut, mutta siellä se oli; haaleana ja selkeänä. Tein aamulla myös vähemmän herkän, 25-testin ja sekin näytti positiivista :). Kumpa ne viivat nyt pysyisivät. Huomenna sama homma uudelleen ja vasta ke-aamuna d-day´nä teen Clearblue -digitaalisen viikkonäyttötestin. Mulla on kauhea pelko siitä, että kun lopetan Luget, niin alkio irtoaa tms (jos ei ole jo irronnutkin) ja kuukautiset alkaa sekä viivat häviää. Tiedätte tunteen kyllä - ei uskalla uskoa todeksi tilannetta ja maalaa piruja seinille :-( . Mulle jokainen onnistunut vaihe tässä ekassa IVF:ssä on voitto, me kun ei tiedetä yhtään mikä hemmetin vika meissä on. Raskaus vaan ei ole alkanut vaikka kuinka ollaan yritetty ja kaikki testitulokset on normaalin rajoissa, munatorvet auki, jne. Kuukautisetkaan ei ole koskaan ollut myöhässä. Mun kuukatiskierto tosin on laskenut vuosia sitten 27-28 päivästä 23-25:een eli keltarauhashormonia kehossa lienee yhä vähemmän. Ikä taitaa olla se ongelma, miehenikin on 40+ ja minä 37.

Sori vuodatus, mutta alan olla yhä hermostuneempi ja levoton kun ei voi olla mistään varma... Toivon erityisesti nyt voimia Sintulle ja Pepposelle, joilla raskaus on alkanut ja eletään päivä kerrallan :)
 
Toivoja74 - onnea ja peukkuja viivan vahvistumiselle... Etkö voisi jatkaa Lugeja? Täällä ainakin meikäläisen klinikka käskee jatkamaan keltarauhastuen käytön 13. raskausviikolle saakka. Eli ei ainakaan voi olla haitaksi. Voimia jännittämiseen! :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Toivoja74
Onnea kaikille plussanneille!! Pepposelle, Sintulle ja Toivojalle :)

Toivoja, ei mullakaan ollut mitään isoja värieroja plussassa silloin alussa. Ja sama juttu, että ei mitään ns. syytä löytynyt, ja ikää jo itsellänikin 40!! Monen (3 inssiä, 1 IVF, 5 siirtoa) siirron jälkeen sitten plussasin, ja alkio pysyi sisällä lugejen (lutinuksen) käytö lopetuksen jälkeenkin. Tuo alku on niin raastavaa, ja kestää (pahenevassa määrin) rv 12 asti :D. Koko ajan pelkää jotain. Paljon onnea sinulle nyt matkaan! Ja niitä hermoja myös :D.

Ihan mieletöntä lukea teidän plussista. Vaikka olenkin nyt onnekkaasti viiden vuoden yrityksen jälkeen tukevasti raskaana, niin täällä olen jatkanut jännittämistä teidän muidenkin puolesta, peukut ylhäällä. Vielä valan uskoa ja toivoa teihin. Yrittäkää vain jaksaa vaikka niitä negoja joutuukin paljon kestämään. Itse olin ihan varma etten koskaan raskaudu.

Paljon voimia nyt teille kaikille, ja paljon lisää plussia tähän ketjuun!! :heart:
 
Viime kesäisen tuulimunan kokeneena kävin eilen mittauttamassa hCG:n verestä, ihan oman mielenrauhani vuoksi. Itse maksavana ilman Kela-korvausta hinta oli 37 euroa, ei ole minusta paha hinta mielenrauhasta. =)
Viime kesänä rv 6+1 arvo oli vain 1168.
Eilen oli rv 5+3 ja arvo oli 8500.
Lääkäri sanoi, että normaalilta raskaudelta vaikuttaa.
Kun kysyin tuplien mahdollisuudesta arvon perusteella, ei osannut sanoa, muttei kyllä pitänyt mahdottomanakaan.
Kylläpä se sitten ultrassa 25.7 selviää. ;)
Nyt uskallan huokaista ja nauttia tästä raskaudesta. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Oi, onnea hurjan paljon Toivoja! Minun pitikin eilen tulla kyselemään kuulumisia, mutta olet ehtinyt ensin. Hienoa!

Itse en oikein uskalla siirtyä tuonne odottajien puolelle, vaikka siellä olen joitakin ketjuja lueskellut. Olo siis edelleen epäuskoinen, että voiko oikeasti koskea minua joku odottajien ketju. Ehkä se ultra kuun lopussa auttaa asiaa ymmärtämään tai sitten saa kylmää vettä niskaansa...
 
Toivoja- tosi mahtavaa ja sylin täydeltä onnea!! Ja edelleen niitä lehmän hermoja tähän post-piinailuun :)

Pepponen- itsekin olen käynyt lueskelemassa, mutta en ole uskaltanut kirjoittaa mihinkään itsekään. Mulle teki kuitenkin hyvää käydä lukemassa muiden juttuja ja varsinkin monien oirettumuutta (todella moni on kärsinyt oireettomuudesta ihan alussa). Eli minua ainakin on auttanut, että ei kaikilla yrjö lennä heti plussattua ja siltikin tuntuu kaikki olevan ihan ok- antaa uskoa itselle.

Nyt tää sanoi lomille lompsis ja häipyy Garda järvelle :)

Tsemppiä kovasti kaikille!!
 
Pöh kaikille jahkaajille! Nauttikaa plussasta ja kommentoikaa vaan jo reippaasti odottajien palstoilla!
Kyllä me muutkin perästä tullaan. Oikealla lailla... kun
mullakin testi näytti edelleen ihan täyttä plussaa vaikka kaavinnasta on jo 2 viikkoa. Toiv ei tarttisi uutta kaavintaa!!! En jaksaisi enkä kestäisi.

Nauttikaa kesästä, odotuksesta, piinailuista ja myös hoitojen tuumailuista. Ei se aina ole helppoa, mutta yritetäänhän!
 
Jenksula pahoittelut :hug: Olen ollut tauolla täältä palstalta kesällä, mutta käynyt välillä lueskelemssa muiden kuulumisia, mutta nyt oli pakko tulla kirjoittamaan. En muista tarkkaan, koska plussasit, mutta eikös siitä ole jo aika monta viikkoa? On se vaan niin väärin, kun ensin me täällä yritetään monia kertoja ja sitten saadaan se plussa ja sitten se viedään pois. En osaa edes laittaa mitään lohduttavaa... Koita kestää...
 
Jenksula: en tiedä miten voisin lohduttaa, mutta olen todella pahoillani puolestanne. :'(
Miten voikin joku ikävä infektio pilata hyvän raskauden...
Voimia teille ja parempaa onnea seuraavaan hoitoon. :hug:

ON:
Itselläni jännittää aivan kamalasti keskiviikon ultra, että mitä siellä näkyy...
Mitään vuotelua ei ole ollut, ei edes tiputtelu-tuhrua.
Olen popsinut edelleenkin Prednisolon 5mg/pvä ja Primaspan 100mg/pvä. Myöskin Lugesteron 200mg menee kerran päivässä.
Olettaen että ultrassa on kaikki hyvin, Prednisolon jatkuu perjantaihin 27.7 saakka, jolloin paukkuu rv 8. Primaspan ja Lugesteron jatkuvat rv 10 saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Moto, olhan siitä plussasta keskeytyspäivänä kulunu 18+2 eli puoliväli häämötti jo. Sikspä uskallettiinkin hitunen jo iloita. Pitäis vissiin mennä koko raskaus sillä alun "haistapaskatästämitääntuu" asenteella, josko sit päästäis loppuun asti :)

Sintu kiitokset. Josko se kolmas plussaus menis loppuun asti (kolmas kerta toden sanoo). Täytyy vaan toivoo, että vielä pakkasessa olevat kaksi alkiota selviää ja pysyy kyydissä. Ne on meinaan viimeset hurunenät mitä on. Jatkoo ei olla edes ainakaan yhdessä ääneen mietitty.
Mitä/mihin toi Prednisolon on?

Onko täällä kellään oireeton emätintulehdus vaivana ja onko sitä huomioitu mitenkään jo alkuvaiheessa?
 
Jenksula - olen niin kovin pahoillani puolestanne, sanattomaksi ja nöyräksi vetää... :'(

Itse kirjoittelin viime kesänä jossakin ivf-ketjussa, minkä jälkeen jatkoin tuolla odotuspuolella. Meillä tärppäsi ekan ivf:n tuoresiirrosta viime heinäkuussa. Lähdin vastaamaan tuohon tulehdusasiaan, mulla nimittäin on ollut täysin oireeton emätintulehdus alkuraskaudessa. Viikolla 11 tuli pieni lirahdus verta ja lääkärin ottamassa bakteeriviljelyssä paljastui e-coli-bakteerin aiheuttama emätintulehdus. Söin antibioottikuurin ja oletin että kaikki on hyvin. Kunnes rv 19+5, tasan vuorokausi rakenneultran jälkeen mulla alkoi vuotaa lapsivesi. Siitä alkoikin elämäni kammottavin painajainen. Meillä oli onnea matkassa, sillä pieni ihmeemme sinnitteli mukana vielä lähes kaksi kuukautta ennen kuin meille syntyi kiireellisellä sektiolla rv 27+4 pikkukeskonen (1075 g/ 37 cm). Lapsivesi vuoti syntymään asti ja sektiossa todettiin istukan olevan osittain irti. Tuo raskas painajainen jatkui vielä pikkutyttösemme syntymän jälkeen lähes kolme kuukautta, kunnes pääsimme maaliskuun puolivälissä kotiin, viikkoa ennen laskettua aikaa.

Lääkärin kanssa sektion jälkeen jutellessani hän oli sitä mieltä, että vesienmenon syynä oli tuo alkuraskauden emätintulehdus, joka oli päässyt haurastuttamaan kalvoja. Jälkitarkastuksessa omalla lapsettomuusklinikalla oma lääkärini totesi, että jos uskallamme vielä joskus tähän leikkiin lähteä ja raskaus onnistuu, niin hän suosittelee säännöllisten bakteerinäytteiden ottamista alkuraskaudesta lähtien, tyyliin viikottain ja tiivistä seurantaa rv 24 lähtien jolloin oltaisiin aktiivihoidon piirissä.

Toivottavasti tästä on jotain apua sulle. Toivon niin kovasti, että teidän huurunenät selviävät ja tarraavat lujasti kiinni ja saisitte vauvan syliin asti :heart:
 
Jenksula on hän nimimerkin vaihtaneena :)

hattivattinen, kiitos kun tulit tarinasi kertomaan. Täytyykin muistaa seuraavalla kerralla vaatia noita bakteerinäytteiden ottoa jo heti alusta lähtien. Tuolla kunnallisella kun vaan niin nihkeesti lähdetään mihinkään mitä asiakas pyytää. Täytyy nyt toivoo, että asia ottetais vakavasti kun kuitenkin selkeesti mulla on syy sama. Lääkärikin selkeesti sano, että aikalailla varmasti johtuu just noista ihan alkumetrien tuhnutteluista. Pitänee vaan iskee nyrkkiä pöytään jos alkavat vähätellä näytteiden oton tarpeellisuutta:kieh:

Sintu mulla ei ainakaan tähän asti oo endo pahasti vaivannu (toinen munasarja kuulemma endomainen). Kiinnittymisessäkään ei ole ollu ongelmaa, tiedä sit miten noi kaavinnat vaikuttaa. Ainoo on toi tulehdus mihin vois kysyä onko apua. Vaikka vastauksen kyllä tietääkin kun sairaalassa olessa kun kyselin niin tulehdus ei ole mitenkään estettävissä muuta kuin hyvällä hygienialla.

*huokaus* kunpa olis niin paljon rahaa että vois käydä yksityisellä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tähtitomu;26769490:
Sintu mulla ei ainakaan tähän asti oo endo pahasti vaivannu (toinen munasarja kuulemma endomainen). Kiinnittymisessäkään ei ole ollu ongelmaa, tiedä sit miten noi kaavinnat vaikuttaa. Ainoo on toi tulehdus mihin vois kysyä onko apua. Vaikka vastauksen kyllä tietääkin kun sairaalassa olessa kun kyselin niin tulehdus ei ole mitenkään estettävissä muuta kuin hyvällä hygienialla.
Mulla onkin tämä endo sieltä pahimmasta päästä. Prednisolon on ollu käytössä koko ajan ku ollaan oltu hoidoissa yksityisellä.
Julkisen puolen hoidoissa meillä ei ollut kertaakaan edes kiinnittymis-yritystä.

Yksityisen puolen hoidot, joista olen plussannut, ovat voineet johtua niin monesta asiasta, mitä ei julkisella puolella edes kokeiltu:
- Prednisolon 5mg; aloitusannos viikko ennen siirtoa 20mg, siirron jälkeen 10mg plussapäivään saakka ja plussapäivästä eteenpäin annos 5mg rv 8 asti
- Primaspan 100mg; aloitettu viikko ennen siirtoa 1tbl/pvä ja jatkuu rv 10 asti
- Pregnyl-tukipistokset siirron jälkeen, 4 pistosta 2500IU/ pistos
- viimeisimmässä hoidossa alkionkuorenavaus

Olimme sopineet hoitavan lääkärimme kanssa ennen tätä viimeisintä hoitoa, että nyt otetaan kaikki konstit käyttöön, mitä koeputkihedelmöityksessä vain on mahdollista, makso mitä makso. Ja näköjään se kannatti. :)

Kävimme eilen varhaisultrassa rv 7+5 ja tällainen pikkuinen siellä ultrassa löytyi. Kokoa vaivaiset 13,5mm, mutta sydän pompotti kovasti. Kyllä siinä tippa tuli silmään sekä miehelläni että minulla. :heart:

Aijaa.com - 10593739

Nyt ei vaan voi muuta kuin toivoa, että raskaus sujuisi hyvin loppuun saakka...

Kaikkea hyvää teille, jotka vielä yritätte tulla raskaaksi. :heart:
Joskus kannattaa ottaa kaikki konstit käyttöön, vaikka lääkärit eivät olisikaan kanssanne täysin samaa mieltä konstien toimivuudesta. Tsemppiä! d:)b
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lumi72
Heippa vaan kaikille.

Olen kesän ajan ollut täältä tauolla ja olipa kiva nähdä että täällä on ollut mukavasti positiivista meininkiä. Toivottavasti jatkuu samanlaisena pidempäänkin. Ja pahoittelut kaikista negatiivisista tapahtumista.

Itsellä edessä pari pas-yritystä jos vaan niihinastiedes joskus pääsis, kun yllättäen kuukautisia ei tietenkään kuulu kun ois tarve. Ja tuskin niillä alkioillakaan pikälle pötkitään kun niin surkeita olivat. Nyt on sellainen olo että sais ne hoidettua pois alta niin pääsis siihen lahjasoluhoitoon...

On vaan niin väsynyt tähän jatkuvaan yrittämiseen kun ei mikään onnistu ja rahaakin on mennyt yli kymppitonni... Nytkin jotuu kahta työtä tekemään että sais kerättyä rahaa siihen ls-hoitoon... Huoh...
 
Hei taas.

Ihan ekaksi Sintulle hirmuisen isot onnittelut hyvin jatkuneesta alkuraskaudesta! Melkein tuli tippa linssiin (eikä vain kateudesta ;P ) kun katsoin kuvasi. Varmasti sydän pysyy syrjällään koko raskauden, mutta huhheijaa, miten sä jo ansaitsisit "onnellisen perhetapahtuman"!

Jenksula/Tähtitomulle (kiva uusi nimi, muuten) sitä vastoin mitä syvimmät osanottoni. Niin epäreilua, että vielä tuossa vaiheessa tulee km, kun on jo vuosikaudet joutunut ottamaan vastaan jatkuvia pettymyksiä... :'( Toivottavasti jaksat vielä yrittää, jollain lailla.

Burmalle voimia. Sama ketutus täälläkin - kymppitonni mennyt jo Kankkulan kaivoon eikä tuloksena ole kuin lisäkiloja ja vyöruusuarpia. Tiedän tosin olevani superonnekas siinä, että miehellä on säästöjä, joilla voidaan hoitoja jatkaa. Mun omilla varoilla ei oltaisi päästy edes alkuun.

ON: Eilen oli tokan IVF:n palautepalaveri. Olin sopinut sen uuden lääkärin kanssa (samalla klinikalla), kun en kauheasti tykännyt entisen tohtorimme epämääräisestä asenteesta. Hyvä että vaihdettiin, sillä sekä mies että minä tykättiin uudesta lääkäristä tosi paljon ja hän selitti asiat tosi tarkkaan mutta selkeästi. Vielä kerran ainakin päätettiin yrittää omilla soluillani, mutta tällä kertaa yritetään vähentää endoa "sulkemalla systeemi" pariksi kuukaudeksi, eli lopettamalla ovulaatio ja menkka -kierre Prostap-nimisillä pistoksilla, joita otetaan kerran kuussa. Tämä saattaa jo itsessään parantaa vähän munasolujen laatua, mutta samaan aikaan yritetään parantaa niitten laatua aiemmin mainitsemallani ihmelääkkeellä DHEA:lla sekä coenzyme Q10:lla (onkohan sillä suomalaista nimeä...). DHEA:ta otan 75mg päivässä (ja sitä saa tilata netistä ilman reseptiä) ja Q10:tä peräti 600mg, vaikka pakkauksessa käsketään ottamaan vain kolmasosa tuosta. Tohtorin mukaan uusimmissa tutkimuksissa suurannokset Q10:tä ovat lisänneet munasolujen määrää hedelmällisyysongelmaisissa naisissa, ja DHEA vaikuttaa samoin. Eivätkä sivuvaikutukset kuulemma ole yhtään niin pahoja kuin mitä netissä uhkaillaan - aknea ja hiustenlähtöä ehkä vähän. Ne mä kestän. :)

Pari kuukautta tällä kuurilla ja ilman menkkoja, sit toivottavasti endo on sen verran kurissa, ettei taas herätä ultrassa toivoa isommista munismääristä. Ja ensi kierron lääkkeet vaihdettiin Menopurista Fostimoniin ja Gonal-F:ään, koska "jotkut vain reagoivat eri lääkkeisiin paremmin kuin toiset". Lääkäri oli samaa mieltä siitä, mitä joku täälläkin ehdotti (kiitos!), että pienemmillä annoksilla ja pitemmällä stimmauksella saattaa saada enemmän kypsiä munasoluja kerättyä kuin superisoilla annoksilla. Ensi kerralla siis "vain" 300 iu aiempien 450:n sijaan. Ja toinen irrottajakin: Gonasi-niminen kuulemma on Pregnyliä ja Ovitrelleä parempi kypsyttämään vielä ne pari "just sillä rajalla" olevaa munasolua.

Immuuniongelmiani joudutaan vielä pohtimaan, kun kortisonista sain sen vyöruusun eikä uusimpien tutkimusten mukaan intralipidit ookaan kovin tehokkaita. Vyöruusurokote on tosin olemassa, ehkäpä otan sellaisen, ja sit taas Prednisolonea. Sitä ehtii vielä tässä miettiä.

Eli katsotaan. Nyt kuntokuurilla syyskuun lopulle, sit ultra ja toivottavasti päästään alkamaan taas uusin voimin.

Lämpimiä ajatuksia ja leppeitä myötätuulia kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
Heippa, saako liittyä seuraan? Olen lueskellut näitä ketjuja täällä taustalla jo pitemmän aikaa. Tämä ketju kiinnostaa juuri tuon ikähaarukan takia.

Tausta: olemme avopari (minä 37 ja mies kohta 39), ja olemme tavanneet vasta 2009. Lasta olemme yrittäneet kohta kaksi vuotta. Viime kesänä meillä oli keskeytynyt keskenmeno ja sen jälkeen onkin ollut tällä rintamalla hiljaista.. Tutkimuksiin menimme alkuvuodesta ja kummastakaan ei mitään syytä löytynyt. Clomeja olen syönyt muutaman kuukauden ja syksyksi ollaan suunniteltu inseminaatiota. Kallista lystiä tuo hoito yksityisellä, tuskin ollaan siellä enää kovin pitkään.

Olisi kiva tietää miten te muut olette pitäneet päänne kasassa näiden hoitojen ja sen ajatuksen kanssa, että aika alkaa jossain vaiheessa loppua tiimalasista? Oletteko turvautuneet ammattiapuun (psykologi tms.) ja onko siitä ollut hyötyä? Midän parisuhteeseen tämä alkaa valitettavasti vaikuttaa negatiivisesti, tämä kesä ollaan vaan tapeltu..
 
Tervetuloa ketjuun, Eliette.

Itse en ole (vielä) puhunut kellekään ammattilaiselle, mutta oma klinikkani (ulkomailla, yksityinen) tarjoaa ilmaiset psykologin palvelut hedelmöityshoitolaisille, mikä on musta loistojuttu ja saatan siihen hyvinkin tarttua, jos vastoinkäymiset jatkuu 3. IVF:ssä. Itse olen niin onnekkaassa tilanteessa, että mies on ollut tosi ymmärtäväinen koko tämän 4 vuotta, vaikka vika onkin meikäläisessä. Uskomatonta, mutta meidän suhde on vain syventynyt tässä suossa rypiessä.

Jos suhde alkaa kärsiä lapsettomuuden takia, kannattaa varmasti ainakin yrittää puhua asioista, jotka painavat ja rassaavat, ja ammattilaisen kanssa puhuminen tarjoaa siihen ainakin puolueettoman kuuntelijan. Suosittelisin. Voimia teille. Voi kun onnistuisitte jo clomeista tai ainakin inssissä.
 
Eliettelle tervetuloa! :)

Lumi; mun pitikin sua kiittää tuosta DHEA-vinkistä. Tilasin sitä nimittäin netistä, 25 mg:n tabletteina. Oon vasta muutaman päivän niitä syönyt ja yhtä tablettia kerrallaan, olisin kysynyt sulta juurikin mm. lääkärin määräämää annostusta mutta tuossahan sen jo kerroitkin. Nyt täytyykin siis triplata omakin annos, toivottavasti vaikutuksia alkaa tulla jo ensi kiertoon, jossa (toivottavasti) seuraava IVF pitäis tehdä. Vähän mua hirvitti alkaa näitä napsimaan pelkän nopean googlailun perusteella, mutta jos niitä siellä teikäläiset lääkäritkin määräilee niin kaipa tuota sitten uskaltaa syödä. Tilasin omani kuitenkin ihan luotettavasta paikasta ja tsekkasin valmistajan nettisivut, tuotteen valmistuskäytännöt jne.

:hug:täältäkin lämmin osanotto. Sanoinkuvaamattoman epäreilua tämä elämä aina joskus on.

Ihana ultrakuva Sintulta! Olen kyllä niin onnellinen sun puolestasi :)

ON: ovis oli ehkä eilen tai toissapäivänä, en nyt ihan tiedä kun pistin tässä kierrossa Clomien lisäksi myös Pregnylin. Clomiplussaan en kyllä pätkääkään usko, mutta onhan tää IVF:n odottelu ollut jotenkin helpompaa, kun on yritetty edes jotain. Mulla on onneksi pysynyt alkukesästä pudotetut kilot poissa, nyt en kyllä anna hoitojen myötä painon nousta pätkääkään!!
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi72 ja Sintu74
Hei taas,
Meilläkin mies on superymmärtäväinen, mutta minä ne ongelmat meille aiheutan kiukuttelemalla ja olemalla muuten hankala. Toisaalta valitettavasti on niinkin, että jossain vaiheessa hänenkin kärsivällisyytensä loppuu.. Täytyy varmaan käydä juttelemassa jossain.

Tässä olen myös sellaista miettinyt, etä kuinka paljon tämä psyykkinen hyvinvointi yleensäkin vaikuttaa tähän raskaaksi tulemiseen. Minä sairastin viime vuoden keväällä vakavan työuupumuksen ja jotenkin tuntuu etten ole vielä siitä jaloillani. Uupumuksen seurauksena nukkuminen (erityisesti nukahtaminen) on välillä ylivoimaista. Jouduin aloittamaan uudestaan nukahtamiseen tarkoitetun lääkkeen (Triptyl, jota kuulemma saa käyttää raskauden aikana, jos sattuisi tärppäämään) loppuvuodesta. Nyt kesällä nukuin kuukauden ilman sitä, kunnes nyt uniongelmat ovat näköjään pikkuhiljaa palaamassa.. :( en tiedä mitä pitäisi tehdä. Ollako hoidoissa puolikuntoisena ja ehkä maksaa kalliita hoitoja turhaan vai yrittääkö uudelleen sitten joskus kun on paremmassa kunnossa. En usko, että pystyisin olemaan miettimättä tätä vauva-asiaa vaikka pitäisimmekin hoidoista taukoa.

Kiva kuitenkin täältäkin ketjusta lukea myös onnistumisista, on niistä hoidoista kuitenkin myös hyötyäkin! Onnea teille plussanneille!
 
Scarleth, kiva että saatoin olla avuksi! :) Ihan mielenkiinnosta, mistä sä ostit DHEA:si? Mä ostin Biovea piste comista, kun sitä oltiin täkäläisillä palstoilla suositeltu ja lääkärinikin sen mainitsi (muut hänen mainitsemansa olivat DHEA dot com ja ihan Amazon). Tärkeää kuulemma on, että DHEA on "micronised", siis kai erityisen hyvin jauhettua, jotta imeytyy hyvin. Biovean on. Kauanko sä olet nyt sitä napsinut ja oletko huomannut mitään sivuvaikutuksia?

Eliette, kyllähän aina sanotaan, että stressi vaikuttaa hoitotuloksiin... Mutta toisaalta, jos se estäisi raskautumisen, eihän kukaan hoitorumbassa ollut koskaan onnistuisi! Hankala sanoa, jos sulla ei ole diagnoosia lapsettomuuden syystä. Itse rummutan täällä palstalla aina immuuniongelmia, joita Suomessa ei kai kauheasti vielä oikein tutkita (ainakaan julkisella): stressihormoni kortisolin ainakin on todettu vähentävän raskauksia ja aiheuttavan hälytystilan immuunijärjestelmässä, jolloin immuunisysteemi on herkempi hyökkäämään kaikkea vierasta, kuten alkiota, vastaan. Sorry. :( Ehkä se ammattilaiselle puhuminen auttaisi tähänkin?

Voimia!
 
Lumi: mä tilasin DHEA:t jenkeistä, iherb-nimisestä verkkokaupasta. Nyt kun tsekkasin, niin musta vähän näyttää että tuon valmistajan kama ei ole "micronized", höh. Toivottavasti siitä silti on jotain hyötyä, uuttakaan en taida tähän hätään lähteä tilailemaan. Minkä merkkistä tuo sun DHEA on, onks se kenties tuota Eurovitalin kamaa?

Noista stressiasioista sen verran, että mä aikani uskoin, että stressi vaikuttaa suurestikin raskaaksitulemiseen. Ja näin varmasti vaikuttaakin, mutta koska hoidoissa ollessa on mun mielestä ihan mahdotonta olla stressaamattakaan, yritän sitten olla ajattelematta tuota ja muistuttaa itseäni, että niin vaan ihmiset onnistuu hoidoilla tai muuten vaan erittäin stressaavissa elämäntilanteissa tulemaan raskaaksi. Eli uskon, että stressittömyys saattaa kyllä joissain tapauksissa helpottaa asiaa, muttei se mikään ehdoton edellytys ole - muuten olisi ihmislaji jo kuollut sukupuuttoon :)
 

Yhteistyössä