Ensimmäistä lastaan yrittävät yli 35v VOL.2

Voi Tähtitomu pahoitteluni, tosi kurjaa!!

Miriam1 Se että saatiinko pakastimeen selviää ens viikolla kun soitan verikokeen tuloksista. Olen voinut yllättävän hyvin - punktion jälkeen pikkuhiljaa olo on normalisoitunut, vatsan pömpötys taisi olla se suurin ongelmani. Olen nukkunut normaalisti jne, enkä edes huomaa että luget jotenkin olisivat vaikuttaneet suuntaan tai toiseen. Nyt on niin normaali olo, että tämä on ihan kummallista. Parina päivänä on ollut menkkakipumaisia tuntemuksia ajoittain, muuten ei mitään... outoa! PMS-oireita en ole nyt tässä huomannut, mutta voi olla etten vaan halua huomatakkaan..??
Minun mielestä sulla Miriam on kyllä vähän erikoisen huono olo, mulle oli tämä eka hormoonipläjäyskerta, joten en ole ekspertti mutta en ole muilta palstoilta lukenut että kellään olisi noin huono olo. Oletko kysynyt klinikalta apua ja että kuuluuko asiaan?

En usko että rahanmenosta puhuminen mitenkään sopimatonta on, kaikki saanee puhua mikä milloinkin on mielessä. Voisivatko osa noista fyysisistä oireista selittyä näillä rahahuolien miettimisellä? Vaikka kirjoitit vasta pari päivää sitten, toivon, että voit jo paremmin!!

Itse en ole vielä testannut mutta ostin pari kotitestiä odottamaan. Pitäskö huomenna. Apua, en tiiä.
 
Talvista joulukuuta kaikille :xmas:

Tähtitomu, toi on niin ärsyttävää, ettei ne ole valmiita kokeilemaan mitään lisäkeinoja, kun sellaisia kuitenkin on ja sullekin on siirretty jo monen monta alkiota. Jos edes kokeilisi, niin keltä se on pois, hyvässä lykyssä säästyisi yhteiskunnan rahoja, jos se plussa esim. kortisonista tai pregnyl – pistoksista olisi kiinni. Toisethan saa estrogeenituenkin tuoresiirtoon. Mistä se estrogeeni muuten elimistössä tuoresiirrossa tulee, kun munarakkulat on viety? Mun täytyykin kirjoittaa taas läjä visaisia kysymyksiä lekurille ja toivoa, että pääsisin ”koekaniiniksi”. Olikohan se Krish73 jolla korvattiiin se Gonapeptyl Synarela suihkeella siirtopäivänä vai siirron jälkeisenä päivänä. Taidan kysyä siitäkin, kun tosta Gonapeptylistä on tullut mulle aina niin hemmetin huono olo.

Nythän teidän piinistelijöiden testipäivät alkaa olla tooooosi lähellä. Tsemppiä, se testaaminen on niin peestä. Ja Miriam1 :hug:, jos se nyt ei plussaksi muutu.

Pingu78, uskalsitko jo testata?
 
Todellakin, hyvää joulukuuta! Täälläpäin talvea saa kyllä vielä odottaa :xmas:

Hiskias En sitten testannut tänään, en ole ihan varma edes miksi, ehkä pelkään että negaa näyttäisi kuitenkin koska on niin aikaista testata. Varovaisen toiveikas olo.

Olisiko menkat jo alkaneet vai sekoittaako tämä hormoonipläjäys/punktio/siirto kiertopäivät? Edelliset alkoivat 31.10.
 
Tänään en uskaltanut testata, parempi odottaa huomiseen. Nyt on aika alistunut olo sen suhteen, että taitaa tulla negatiivinen tulos, vaikka oireita edelleen on, mut lasken ne näitten hormonien piikkiin. Mulla on tosiaan aikamoiset satsit lääkkeitä ollut nyt viimeiset viikot (14lääkettä per päivä), aiemmin ei näin isoila annoksilla ja lukuisilla hormoneilla oo menty. Lugesteroniahan mulla on ollut jo kohta vuoden käytössä, eikä siitä käsittääkseni mitään oo tullut, mut epäilen et toi estrogeeni tekee tepposia, kun ne on ollu niin fyysisiä oireita ne yöhikoilut ja kuulemma tyypillisiä tuolle hormonille. Mutta nyt oireet on selvästi helpottaneet, olen saanut vähän paremmin nukutuksi, eikä enää niin hikoiluta öisin kuin ekan viikon aikana. Mutta toki tässä on tämä psyykkinen puoli, joka lisää kierroksia, kun pelottaa, että ei meillä ehkä ole mahdollsiuuksia jatkaa näin kalliita hoitoja.

Kiitos kaikille tsemppauksesta ja myötätunnosta, arvostan sitä todella paljon ja tuon raha-asiankin suhteen tuli teidän kirjoitusten jälkeen vähän rauhallisempi olo. Huomenna on sit the testipäivä, peukkuja meille kaikille!
 
Perjantaina alkoi tiputteluvuoto, eilen ihan reilu vuoto. Tänä aamuna testasin vielä varmuudeksi negan - päivän etuajassa kyllä, mutta eiköhän tämä peli ole tällä kertaa selvä. Kahden alkion siirrosta siis nega.

Nyt on mietittävä, jatkuuko hoidot vielä. Ison pohdinnan paikka. Alan olla aika väsynyt tähän rumbaan ja se tarkoittaisi myös siirtymistä yksityiselle, kun tämä oli kolmas icsi. Onnistuisiko se sitten sielläkään sen kummemmin.
 
Heippa! Ja mukavaa joulun odotusta!
Lukasin tossa muutamaa viimistä viestiä ja kyllä
Hiskias se oli mulla niin, että oli synarela käytössä ja sitten myös siirron jälkeen synarelahenkoset. VAin yhdet molempiin nekkuihin. Ja lisäkshän mulla on ollut toi estrogeenilaastari ennen ja jälkeen siirron. Nyt on jo purettu kaikki lääkkeet, paitsi asperiini..

Ja onnea InMyDreams plussan johdosta!
RouvaP, jos vaan voimat riittää, niin kuten esim. minusta ja InMyDreamsista näet, niin meilläkin vasgta 5 hoito on tuottanut tulosta. Ja aiemminkin oon tän kertonut,mutta kerron uudelleenkin:), koska itselleni se ainakin toi aina toivoa, että mun eka lääkärini ja seen klinikan johtaja, jossa olen hoidossa sanoi, että aina 4-6 hoitoa kannattaa vielä yrittää ja on mahdollista onnistua, sen jälkeen mahdollisuudet alkavat laskea. Mullekin kaikki hoidot on olleet icsejä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rouva P
Meillähän kävi niin ku siirryttii yksityiselle ni heti ekasta hoidosta tärppäs, vaikka julkisella oli tehty kuinka monta siirtoa lie. Hoitotaktiikka vähän muuttui ainakin, ni olisko syy ollu siinä...Eli jos voimia riittää niin kannattaa kokeilla vielä..
Kävin loppuviikosta lääkärillä ja kuinka ollakkaan kohdusta löytyi joku kiinnike tai väliseinämä, ei osannu sanoa varmaksi. Lähete sairaalaan hysteroskopiaan..Nyt sit ootellaan aikaa sinne. Lääkäri vähän arveli et ku meni kesken raskaus ja hyvä blasto ei ollu yrittänykään kiinnittyä viimeiks, ni olisko osasyy tuossa epämääräisessä kiinnikkeessä.. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

Verikokeessa käyty. Tuloksista soitetaan kuulemma viimeistään huomenna. Arvaatkaa jaksaisko odottaa enää y h t ä ä n. Tein kaksi kotitestiä aamulla, Pregcheck ja RFSU markettitestit. Ihan kuin niissä kummassakin ihan hailakka haamu olisi ollut, ilman kääntelyä ne erotti heti siinä n. minuutin päästä. RFSU:lla muistan että aikaisemmin olen ihan puhtaita negoja aina saanut, mutta Pregcheckistä ei kokemusta, antaako aina viivan paikkaa. En uskaltaisi vielä elätellä noiden perusteella toiveita, en ole haamuviivojen expretti. Täytyy vaan odottaa että klinikalta rimpauttavat tuloksista. Voiko aika mennä enää yhtään tän hitaammin??

Miriam1 mitä kuulumisia? :)
 
Tein aamulla kotitestin, apteekin oman version, negatiivinenhan sieltä tuli, aikamoinen pudotus suoraan sanottuna, nyt ei tiedä, mitä ajatella. Kävin aamulla klinikalla verikoetestissäkin, siitä tulee tulos neljään mennessä, mutta en siitä nyt ihmettä odota, haluan vain varmistuksen, että uskaltaa nuo lääkkeet jättää pois.

Pingu kuulostaa lupaavalta, kyllä haamu yleensä plussaa tarkoittaa! Oon tosi iloinen sun puolesta, mahtavaa!

Rouva P voi miten surullista, tsemppiä sulle ja halaus! Nämä toistuvat pettymykset on kyllä tosi raskaita.

Nyt mietiskelen, että mitä tässä nyt jatkossa tekisi. Joulutauon pidän joka tapauksessa, hyvä olla edes yhden kierron verran hormonitauolla, kun viimeisen vuoden aikana ei mitään taukoa hormonihoidoissa ole ollut, paitsi sen keskenmenon jälkeen, mutta silloin olikin oma hormonitoiminta sitäkin enemmän sekaisin. Mietin, että pitäiskö vaikka vyöhyketerapiaan mennä, että sais ittensä jotenkin balansoitus ennen seuraavaa yritystä vai tiedättekö onko niistä mitään apua? Sitten oon myös miettiny, pitäiskö vaihtaa klinikkaa, kun mulla ei ole tuolla oikein luottavainen olo sen suhteen, tekeekö ne nyt ihan parhaansa vaiko vain bisnestä ja liukuhihnatyötä. Mitä klinikkaa te suosittelette? Kertokaa kokemuksia eri paikoista, mihin kannattaa mennä? Oon ihan neuvoton. Ja tietty tosi surullinen samalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva P
RouvaP :hug: samassa veneessä siis ollaan. meillä ois julkisella vielä yks pakkasessa mutta jotenkin nyt tuntuu siltä että se saa siellä odotella ja siirryttäis yksityiselle. Ei tuolla julkisella kuitenkaan mikään muutu niin miks taas pettyä kemialliseen.

Leenu-77, saako udella sitä miten teillä hoitotaktiikka muuttui verrattuna julkiseen?
 
  • Tykkää
Reactions: Rouva P
Tähtitomu Saapi udella, paljon pienemmillä hormoonimäärillä oli hoito mitä kolmessa julkisen puolen ivf:ssä,(munasoluja tuli muutama vähemmän ku aikasemmilla kerroilla), pitkä viljely alkioille ja sit oli vielä kahden antibiootin kuuri punktion jälkeen, ku endo epäily.. ja vielä lugesteronin annos oli suurempi. Itellä on sellainen tunne et näillä oli osuutta asiaan ku plussa tuli.
 
Okei. Meillä pienennettiin annoksia jo julkisella. Viimeks sain suoraan suoneen antibiootin punktion jälkeen mutta mitään sen kummempaa kuuria ei ollu. Suurempaa luge annosta kyselin mutta ei kulemma tarvi. eli mulla vois kokeilla kasvattelu lääkkeen vaihtoo ja lugen isonnusta ja yks mitä haluaisin kokeilla on kortisoni ja sitä ei mulle julkisella suostuta antamaan.
 
Ja sit tuo epäonnistunu pas oli synarela+zumet+klexane ja luget. Ku aiemmin ei ollu ku zumet ja luget.
Mikäköhän siinä on ku julkisella puolella ei voida kokeilla kans kaikkia apukeinoja? Ymmärrän kyllä jos ei pitkää viljelyä yms.. mut miksei tukilääkitys onnistuis:confused:
 
Kyllä TAYS:ssa tehdään pitkiä viljelyitä. jouduttiin varta vasten pyytämään lyhyt viljely kun muuten ois taas pitkä viljely tehty noilla vähillä alkioilla. Sitä en vaan ymmärrä kun edelliskerralla meillä oli paljon alkioita niin miks osaa ei voi pakastaa nuorena ja osaa pitkän kaavan kautta. Kaikki viljeltiin pitkään ja kato oli ihan järjetön.
Kysyi tuota zumenosta niin sano, että on käytetty jos tuppaa olemaan vuotoja yms. No mullahan on molempi plussa kerralla ollu vuotoa, mut ei näemmä vissiin tarpeeks.
 
Hei! Ilmoittautuisin mukaan tähän ketjuun, kun tänne ikäni puolesta sovin, ikää (jo) 37 vuotta, miehellä joku vuosi enemmän. Ensimmäistä lasta siis yritellään, tai siis minulle ensimmäistä ja miehelle toista. Syynä lapsettomuuteen on endometrioosi.
Nyt menossa 2. ivf:n 2. pas, jonka voi jo laskea epäonnistuneeksi, menossa pp 10 eikä herkässä testissä näy mitään. Tiedän, että joillakin plussa näkyy myöhemmin, mutta olen varma, ettei tämä onnistunut.
Pakastin on taas tyhjä, vaikka sinne muka useita hyvälaatuisia alkiota saatiinkin, mutta meidän alkiot kestävät näköjään huonosti sulatusta, näin on ollut molemmissa hoidoissa :(
Eli uuteen hoitoon olisi lähdettävä, vaikka turnausväsymystä alkaa olla ja uskokin loppua. Saatiinhan sentään raskaus alulle 2. ivf:n tuoresiirrossa, mutta sydänääniä ei löytynyt rv8 eikä alkion koko vastannut viikkoja ja raskaus tulikin spontaanisti kesken pian sen jälkeen.
Kaksi passia siis tehty tuon keskenmenon jälkeen ja nyt on alkanut huolettaa, että niinkö se jäi ainoaksi raskaudeksi meidän kohdalla.
Olen jonkun verran tätä ketjua seuraillut jo aiemmin, ja ihan mukavasti tänne yli kolmevitosillekin plussia aina välillä tulee, joten eikun lisää plussia tehtailemaan :)
 
RouvaP :hug: yksityisellä saa lisää yrityskertoja ja lääkkeiden kanssa vekslataan enemmän. Mutta totta tuokin, alkaa väsymys painaa, kun kerta toisensa jälkeen on pelkkää negaa ja siirtoja tulee vaivainen 1 per hoito.

Leenu-77 vai semmonen löydös. Oli se mikä hyvänsä, niin toivotaan, että pääset siitä eroon pian, ettei se haittaa hoitoja.

Pingu joko ne sulle labra-arvot soittivat?

Miriam
, mä olen käynyt vyöhyketerapiassa ja kyllähän sillä kaiken kaikkiaan on rentouttava vaikutus, jos sellaista siitä haluaa. Lapsettomuuteen siitä ei apua ole ollut, ainakaan minulla.

omannalle tervetuloa :flower: ja jaksamista tälle kiviselle tielle.

Tähtitomu, joko teillä oli tarkempia aikatauluajatuksia siitä yksityiselle siirtymisestä?
 
  • Tykkää
Reactions: Pingu78
Hei, saanko tunkeutua teijän seuraan ?
Mie oon 37 v eka lapsi toiveissa ja hoidot aloitettu kyssissä.
Seuraavassa kierossa aloitan clomifen 50 mg kp 3-7 ja suunitteilla olisi tammikuussa inseminaatio.
 
Kiitos kaverit tsemppauksesta. On ihanaa, kun on oman tilanteen näin hyvin ymmärtäviä kanssasisaria.

Hyviä ajatuksia tuli teiltä tuosta yksityisellä jatkamisesta. Ainakin voisi käydä yksityisellä sen verran, että kuulisi, mitä voidaan vielä tehdä vai kokeillaanko vaan samalla kaavalla uudelleen.

Isoja halauksia myös Miriamille :hug: Saitko jo verikokeen tuloksen?

Toivottavasti Pingu sulla onnistui!!!

Tervetuloa mukaan uusille. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pingu78
Tervetuloa Omanna ja Kais ja onnea matkaan!!

Saitko Miriam1 vahvistusta suuntaan tai toiseen eilen?

Uskomatonta mutta totta; klinikalta soittettiinkin jo eilen ja kertoivat hCG luvuksi 74, eli raskaana ollaan. Kyllä se haamujen haamu sitten totta oli, vaikka myöhemmin illalla kun tikkuja kattelin ajattelin että kyllä mä niitä aika optimistisesti olen lukenut. Mieheni kanssa olemme vielä vähän järkyttyneitä uutisesta, olemmehan jo n. 5 v. testailleet pelkkää negaa. Ja on tämä jännitys vaan kummaa, nyt kun se plussa on tullut, niin heti alkoi huoli että pysyykö matkassa ja mitä sieltä sitten ultrassa löytyy. Täytyy vaan yrittää pysyä positiivisena ja olla kiitollinen tästä plussasta. Huh.

Te, jotka olette klinikoilta saaneet hoitokertomuksia kotiin, tulevatko ne automaattisesti (ja missä vaiheessa) vai pitääkö pyytää? Unohdin sitten tietysti kysyä niistä kahdesta alkiosta jotka siirtopäivänä jätettiin vielä kasvamaan.

Enpä olisi uskonut mutta minun kohdalle saapi päivittää Plussa joulukuu 2013
 
pingu Paljon onnea plussasta! Muistan kyllä hyvin oman riemuni viime keväänä, kun sain tiedon raskaudestani, eikä siinä meinannut pää pysyä mukana, niin käsittämättömältä se tuntui. Toivottavasti saan toistekin kokea tuon tunteen. Nyt pidä huolta itsestäsi, voi oikein hyvin ja nauti olostasi!

Täällä on tunnelmat vähän toiset, eilinen päivä meni itkeskellessä, varmistuspuhelu tuli klinikalta iltapäivällä. Siinä puhelimessa lääkäri alkoi heti markkinoida jotain uutta juuri minunkaltaiselleni tapaukselle (vähän munasoluja tuottavalle) sopivaa hoitoa, jonka oli juuri jostain kansainvälisestä kongressista kuullut. Tässä hoidossa pyritänkin kasvattamaan vain 1-3 munasolua pienemmillä hormonimäärillä ja tuoresiirtoa tässä menetelmässä ei tehdä ollenkaan, vaan pakastus tehdään jollain uudella tekniikalla ja sekin otenkin parantaa tulosta. Sinänsä kiva, että heillä on selvästi uusin tieto käytössään ja niitä innokkaasti kokeilevat, mutta samalla tulee sellainen olo kuin olisi joku koekaniini, jolle kokeillaan uusimmat temput, joista ei vielä lopulta kauheasti tietoa ole. En tiedä. Tämä on varmaan yksi olennainen ero julkisilla ja yksityisillä. Julkisilla käytetään vanhoja hyväksi todettuja menetelmiä, eikä hötkyillä joka suuntaan, yksityisillä koitetaaan kaikki mahdolliset poppaskonstit, vaikkei niistä kauheasti olisi kokemustakaan. Käytännöt vaihtuvat lennossa jopa kesken hoitojen. Pää pyörällä kaikista näistä vaihtoehdoista. Joka tapauksessa loppuvuosi taukoa, yksi hoidonsuunnittelukäynti ehkä ennen joulua. Nyt pitäisi sitten vaan jotenkin rentoutua ja tasapainottaa kehoa ja mieltä javarsinkin pitää taukoa noista lukuisista mömmöistä.

Hiskiasmietin sitä vyöhyketerapiaa juuri stressitasojen vähentämiseksi. Kävin viime huhtikuussa vyöhyketerapeutilla kaksi kertaa ja sen jälkeen tuli juuri tämä elämäni eka plussakin. Tajuan, että kyse voi olla vain sattumasta, mutta nyt tuntuu, että kaikki taiatkin pitää ottaa käyttöön :) eikä tässä tilanteessa siitä stressin vähentämisestä nyt haittaakaan voi olla.

Rouva P mitäs te nyt meinaatte seuraavaksi tehdä?
 
Onnea Pingu!

Täällä on vietetty hiljaisempaa eloa. Pääsemme ensi viikolla vasta julkiselle puolelle polille ja sitten tiedetään mitä tapahtuu. Clomeista ei ole ollut apua. Kolme kiertoa söin ja kaikissa nega. Usko meinaa loppua, vaikka suurin osa keinoista onkin vielä testaamatta. Sitä vain on niin pettynyt siihen, että kroppa ei toimi. Mulla on todella paljon munasoluja "tallella", koska olen syönyt hyvin pitkään pillereitä ja menkkoja ollut ehkä joka toinen kuukausi. Näin totesi yksityisellä lääkäri. Laadusta en tiedä mitään... Kovasti sitä käyntiä nyt odotetaan ja toivotaan sitten plussaa. On se vaan niin kuluttavaa tämä.

Kaikille voimia!
 
Kiitos :) ja samassa myös onnittelut plussista ja pahoittelut negoista, voimia.
Mulla olisi ovulaatio tänään tai huomenna mutta tuskin tärppää, miehellä on ongelmia siittiöiden suhteen, määrä on alarajoissa ja osa on liikkuvia, osa liikkumattomia.
Ensi viikolla käytävä verikokeissa, parin viikon päästä oottelen menkkoja, sitten olisi aloitettava noi clomifenit, paljonko mahtaa maksaa ?
 
Viimeksi muokattu:
Pingu :heart: Onnea! Mä sain ensimmäistä kertaa viimeisestä käynnistäni hoitokertomuksen, kerta se on ensimmäinen, ikinä ennen en ole saanut.

Kais, tervetulloo! Sullahan on ”kaikki” vielä edessä, kun Clomeilla aloitat. Kiva kun saadaan sellaisessakin hoidossa oleva tänne jutustelemaan. Mulla clomit ei aikanaan toiminut ollenkaan, limakalvo oli ohuenohut ja sain niistä kystan. 5 vuotta sitten koitin uudelleen ja jösses, sain hermosto-oireita ja kun en tiennyt mistä oli kysymys, onneton hörppäsin illansuussa lasin viiniä ja sitten oksensinkin aamuun saakka. Jäi niiden syöminen sitten siihen. Pari vuotta sitten sain Letrozolet (toimii kuten clomit, mutta eri vaikuttaja-aineella) ja ne toimi niin kuin pitää, ainoa etten tullut raskaaksi. En muista clomien hintaa, mutta nuo Letrozolet oli lähes ilmaiset, kun lekuri tajusi kirjoittaa 100 kpl reseptin (hinta noin 17 euroa) 30 kpl (noin 70 euroa) sijaan. Tsiisus että voikin olla pakkauskoolla hintaeroa ja vielä ”väärin päin”.

Miriam, noin se just on, kaikki on kokeiltava :D. Mulla on jonkun ”parantajan” puhelinnumero, mutten ole vielä saanut aikaiseksi soittaa. Meinasin kyllä kokeilla sitäkin, olisko siitä apua. Miten niin epätoivoista |O

vauvatoiveinen, tsemppiä matkaan. Siinä ekassa IVF:ssä se munasolujen laatu sitten selviää. Hienoa, jos folleja on ollut näkyvissä. Mä söin aikanaan 8 vuotta pillereitä, nyttemmin näin low amh tapauksena 15 vuotta myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että hukkaan taisi mennä nekin pillerirahat :LOL:
 
Kiitos tervetulotoivotuksista :)

Pitää päästä hieman tästä ketjusta kärryille, että osaa kommentoida jotain... Mutta Pingulle onnittelut!! Muistanko oikein, että teillä käytettiin alkiodiagnostiikkaa? Miksihän sitä käytetään Suomessa niin vähän normi IVF-hoitojen yhteydessä, kun tuntuu että Amerikoissa sitä käytetään paljon enemmän.. Alkaa tuntua, että itsellekin voisi alkiodignostiikka tehdä terää, kun alkioiden laadusta/ulkonäöstä ei voi loppujen lopuksi paljoakaan päätellä. Itselle siirretty 3 top-alkiota (plus pari muutakin alkiota) ilman tulosta, ja 2 toppia on kuukahtanut sulatusvaiheessa, eli se siitä huippulaadusta :/ Liekö mulla noissa topeissakin kromosomit ihan vinksin vonksin, kun lääkärikin sanoi, että harvemmin topit eivät kestä sulatusta. Ja maksaakohan se alkiodiagnostiikka ihan maltaita yksityisellä? Me ollaan yksityisellä hoidossa, tosin maksusitoumuksella.

Huomenna pp12 vielä testaan, sitten lopetan luget ja uutta hoitoa odottelemaan. Ihmettelen tosissaan, miksi virallinen testauspäivä pannaan niin myöhäiseksi meillä eli pp16, vaikka eikö sen raskauden PAS:n jälkeen ehdottomasti pitäisi näkyä jo pp12, jos ei nyt aivan kaikkein epäherkimmällä testillä testaa. Kerran hoitaja kyllä myönsikin puhelimessa, että jos ei pp12 mitään näy, niin kai ne luget voi lopettaa.
 

Yhteistyössä