ennenaikainen ls-ilmoitus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen(ko) odottaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnellinen(ko) odottaja?

Vieras
olen viikolla 15 nyt. kävin pari viikkoa sitten päivystyksessä verenvuodon takia. no, luojan kiitos kaikki oli ok ja ja vauva oli ultrassa hyvin eläväinen.eli sen puolin kaikki hyvin, MUTTA kävin viikko sit normaali nvl käynnillä, ja siellä neuvolatäti kertoi, että se päivystyksen lääkäri, jossa olin viikko sit käynyt, oli kirjannut mun tietoihin: humaltuneen oloinen ja -hajuinen äiti. SIIS TÄH?

sanomattaki on selvää, että olin tasan tarkkaan ihan selvinpäin.ja ihmettelen miks se lääkäri ei tommosesta asiasta mulle maininnut tai kysynyt tai mitään, ja varsinki kun olen raskaana, niin miksei puhalluttanut (samaa ihmetteli nvl-tätiki..)

no jokatapauksessa, nvl täti kertoi että tommosesta ilmoituksesta hänen on pakko tehdä sosiaalitoimeen ilmoitus. nyt on parin viikon päästä tapaaminen veuvolassa, johon joku sosiaalitätiki tulee.

onko kellään kokemuksia vastaavasta? mitä odottaa tältä tapaamiselta? kertoa asiat niinku ne on ja toivoa että uskovat?
itse olen valvonut ja ressannut tätä asiaa, ja olen niin vihanen perättömästä ilmoituksesta, mutta koska kyseessä oli lääkäri, eikä yksityinen henkilö,ja mitään puhallutusta ei tehty, niin pelkäämpä että lääkärin sana painaa enempi kuin minun. ja mun kohdallani ei auta ollenkaan sekään, että olen ollut a-klinikan asiakkaana n.3 v sitten.se ei tosin ollu mikään akuutti asia, vaan tutkailtiin yleisesti alkon käyttöä silloin, joka kieltämättä oli aika runsasta.

itse en luota nuihin virkaihmisiin tippaakaan, sillä vanhempi lapseni asuu psykiatrisessa laitoksessa, hänen ongelmat eivät liity milläänlailla mun alkoholikäyttöön, vaan ihan muista syistä.ei ole edes sopeutuva isänsäkään luona asumaan, eikä normaalia koulua käymään.

tuntuu et tämänki lapsen elämästä tulee yhtä vaikeaa jo ennenkuin pikkuinen ees syntyy, ja alan olla jo huolissani jaksamisestani, ilo ja odotuksen onni katos samantien, ku tän uutisen kuulin.

[QUOTE="noh";29658869]Oliko sä juonut kun menit lääkäriin vai et?[/QUOTE]

en, en todellakaan. en juonut ed raskauden aikana, enkä myöskään tämänkään raskauden aikana ole juonut mitään, sen jälkeen ku plussaa näytti. ja mun alkon käyttö on ollu ihan normaalia muutoinki, lukuun ottamatta 3v sit ku tuntu että ois syytä hieman tarkastella asiaa tarkemmin.
olisin tuolla päivystyksessäkin itse ehdottanut puhalluttamista, mikäli lääkäri olisi mulle kertonut epäillyksensä.vaikea mun monen viikon jälkeen mennä todistaan mitenkään, että ihan nollaa oisin silloin puhaltanut.

[QUOTE="Nella";29658838]No jos/kun sulla on puhtaat jauhot pussissa, anna sosiaalitoimen tehdä työnsä ja selvityksensä. Jos/kun jatkotoimenpiteisiin ei ole aihetta, that´s it.[/QUOTE]

Näin on. Ja vaikka prosessin seurauksena äiti saisi kotiinsa perhetyöntekijän tarkkailemaan alkoholinkäyttöään, niin ei siitäkään mitään haittaa tai vahinkoa ole, jos kerran on puhtaat jauhot pussissa.

en, en todellakaan. en juonut ed raskauden aikana, enkä myöskään tämänkään raskauden aikana ole juonut mitään, sen jälkeen ku plussaa näytti. ja mun alkon käyttö on ollu ihan normaalia muutoinki, lukuun ottamatta 3v sit ku tuntu että ois syytä hieman tarkastella asiaa tarkemmin.
olisin tuolla päivystyksessäkin itse ehdottanut puhalluttamista, mikäli lääkäri olisi mulle kertonut epäillyksensä.vaikea mun monen viikon jälkeen mennä todistaan mitenkään, että ihan nollaa oisin silloin puhaltanut.

Mikä on sinun mielestä normaalia alkoholinkäyttöä?

Siis sun vanhempi lapsi on huostaanotettu(ko)? Itsestään vai vanhemmista johtuneista syistä?
Toisaalta ei ihme että seurataan tarkemmin ja hieman epäilläänkin kun vanhemmalla lapsella tilanne tuo. Mutta jos sulla on kaikki ok niin anna niiden selvittää asia, jos ihan oikeasti kaikki on kunnossa niin tuskinpa ryhtyvät jatkotoimiin.

Siis mitä tapahtui 3v sitten? Jos olet sanallakaan maininnut alkoholin lääkärille niin merkintä on ja kaikki lääkärit näkevät sen.

Saattavat ohjata sut sairaalassa antamaan seuloja, toki näihin suostut. En sinua tunne enkä tiedä, mutta jos huolestuneena olet vaikuttaut sekavalta, niin on voinut epäilys herätä. Tosin mielestäni lääkärin olisi heti pitänyt ehdottaa puhalluttamista, eikä kertoa eteenpäin epämääräisiä käsityksiä.

Saattaisin laittaa palautetta sinne osastolle, että on epäilty ja kirjattu, mutta ei puhallutettu.

Hyvässä hengessä kannattaa myöskin ostaa sellainen digitaalinen nauhuri ja nauhoittaa kaikki tapaamiset jatkossa lääkärin ja terveydenhoitajien kanssa. Eduskunnan oikeusasiamies on antanut tästä asiasta lausunnon ja siinä on kaksi kohtaa:

1)viranomainen siis lääkäri ei voi kieltäytyä tapaamasta sinua siksi että haluat tapaamisen nauhoittaa.

2) Mikäli lääkäri edes yrittää perua tapaamisen nauhoittamisesta johtuen, se on perusta vaatia lääkärin jääväämistä, sillä hoitosuhteen tulee perustua luottamukseen.

Ota yhteyttä potilasasiamieheen ja selvitä miksi tuo on kirjattu puhalluttamatta. Merkintähän näkyy nyt joka kerta kun menet lääkäriin ja jo sen takia se pitää sieltä saada pois jos on aiheeton. Tee kirjallinen valitus. Onhan siellä voinut esim. Mennä potilaat lääkärillä sekaisin.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Sinä, joka tiedustelit, onko lapseni huostaanotettu, on ja toistaiseksi sijoitettu hoitoon.syynä ei ole minun tai ex-miehen (isä) alkoholinkäyttö. johtuen sijoituksesta vuosia sitten, huomasin alkon käytön lisääntyneen ja kerroin asiasta ja suostuin ilomielin a-klinikalla käymään keskustelemassa asiasta, sen jälkeen mut onki leimattu alkoholistiksi joka otteesa, koska kaikki tiedot ym semmoset on koneilla.vaikka vaikeimpina aikoina en juonut kyllä humalahakuisestikaan,eli suuria määriä.pienet ilta tömpsyt oli kuitenki aina saatava, johtuen pahasta olostani ja huoli lapsestani.tuolloin lapseni oli jo siis sijoitettu,eli lapseni ei ollu asunu enää kotona.

mutta joo, pitää tehdä kai se joku ilmotus väärästä ilmotuksesta, koska huolimatta menneisyydestäni, en halua että nykysin mut leimataan/epäillään joka kerta alkoholisoituneeksi odottavaksi äidiksi, kun lääkärissä käyn.se haittaa sekä mun kykyä toimia yhteistyössä ihmisten kanssa, jos tarvin itse neuvoa esim lapseeni liittyen.
sitäpä mä vain mietinki, että ei ole olemassa mitään keinoa todistaa, etten ko. kerralla ollut humaltuneena, kun ei puhallutettu :/ eikä mitkään seulatkaan sitä voi todistaa näin jälkikäteen.

Sinä, joka tiedustelit, onko lapseni huostaanotettu, on ja toistaiseksi sijoitettu hoitoon.syynä ei ole minun tai ex-miehen (isä) alkoholinkäyttö. johtuen sijoituksesta vuosia sitten, huomasin alkon käytön lisääntyneen ja kerroin asiasta ja suostuin ilomielin a-klinikalla käymään keskustelemassa asiasta, sen jälkeen mut onki leimattu alkoholistiksi joka otteesa, koska kaikki tiedot ym semmoset on koneilla.vaikka vaikeimpina aikoina en juonut kyllä humalahakuisestikaan,eli suuria määriä.pienet ilta tömpsyt oli kuitenki aina saatava, johtuen pahasta olostani ja huoli lapsestani.tuolloin lapseni oli jo siis sijoitettu,eli lapseni ei ollu asunu enää kotona.

mutta joo, pitää tehdä kai se joku ilmotus väärästä ilmotuksesta, koska huolimatta menneisyydestäni, en halua että nykysin mut leimataan/epäillään joka kerta alkoholisoituneeksi odottavaksi äidiksi, kun lääkärissä käyn.se haittaa sekä mun kykyä toimia yhteistyössä ihmisten kanssa, jos tarvin itse neuvoa esim lapseeni liittyen.
sitäpä mä vain mietinki, että ei ole olemassa mitään keinoa todistaa, etten ko. kerralla ollut humaltuneena, kun ei puhallutettu :/ eikä mitkään seulatkaan sitä voi todistaa näin jälkikäteen.

Taas näitä aloituksia joissa ei kerrota kaikkia taustoja. Nythän selvisi että ilmoitus on täysin aiheellinen.

Mä vähän epäilen, että tietyissä tilanteissa terveydenhoitohenkilökunta saattaa ihan etsimällä etsiä syytä tehdä tuo lastensuojeluilmo. Voisin veikata, että jopa se neuvolan terkka sen HALUAA varmuuden vuoksi tehdä ja nyt tuli tilaisuus. Kyllä minäkin noilla menneisyyden tapahtumilla (a-klinikkakäynnit, huostaanotto...) alkaisin miettiä, missä kunnossa asiakas nyt on ja onko kaikki sitä miltä näyttää.