Hei,
Tässä yksi tarina endosta ja raskautumisesta...
Itselläni löydettiin/todettiin endometrioosipesäke vasem.munasarjassa kun menimme lapsettomuusklinikalle puolitoista vuotta sitten tutkimuksiin. Sitä ennen olimme yrittäneet jo vuoden ajan tuloksitta tulla raskaaksi. Lääkärimme ei heti suositellut lapraskopiaa(tähystystä) vaan ehdotti että yrittäisimme ensin raskautua mm. ivf-hoidon avulla, läpikävin yhden ivf-hoitojakson, josta saimmekin melko paljon hedelmöittyneitä pikkualkioita. Samalla selvisi, että molemmat munasarjani toimivat kuitenkin normaalisti, myös se vasemman puoleinen, jossa tuo pesäke havaittiin..
Teimme kolme alkion siirtoa, mutta yksikään niistä ei onnistunut ja mieli alkoi olla jo aika lailla maassa...viimeisin siirto tehtiin minulle tämän vuoden helmikuussa, jonka jälkeen pyysin lähetettä lapraskopiaan..pääsinkin leikkausjonoon julkiselle puolelle....ja olin asennoitunut etten ilman kyseistä operaatiota voisi tulla raskaaksi..eli annoin jo mielessäni periksi..mutta niin se vain on että elämä yllättää kun sitä vähiten osaa odottaa..! =)
Tulin raskaaksi luomusti odotellessani leikkausaikaa ja nyt olen 14 vko:lla...mahassa köllötelee normaali sikiö...raskautuminen on siis joskus jopa mahdollista ilman noita apukonsteja, mutta yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä, että endo kannattaa kyllä hoitaa ensin pois alta tai ainakin selvittää minkäasteisesta endosta on itselläsi kysymys ennen raskautumista...toivoa siis on eikä sitä kannata missään vaiheessa menettää, sillä aina on mahdollista myös antaa koti jollekin lapselle adoption kautta...=)
stemppiä jatkoon..