En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina

• Viestiketjun aloittaja ei provo
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26558690]Voihan tyhmäkin hankkia parempituloisen elättäjän :). Meillä on kuukaudessa yhteenlasketut tulot noin 7800 e.[/QUOTE]

Ai niin sulle raha ja maine on se tärkein asia. Sen takia lähärit on tyhmiä. Kun siinä ammatissa ei saa mainetta eikä rahaa. No, kaikki ei näe elämää niin suppeasti kuin sinä.

"Tyhmän edessä rautakankikin taipuu" sanoo yksi sananlasku.

"aloittaja"
Sitäkin tai täällä tullutta arvokasta lastenhoito- tai päihdetyötä voi tehdä myös vähän korkeammalla tutkinnolla (sosionomi, tai lto).

Aloittajalle ei varmaan ole tullut mieleen, että joku voisi opiskella lähihoitajaksi koska haluaa tehdä ammatikseen hoitotyötä... Itse kävin ensin lukion ja sen jälkeen opiskelin lähihoitajaksi. Työskentelen vanhainkodissa (tai no nyt oon äitiyslomalla) ja todella viihdyn työssäni. Tekeekö se, että haluan auttaa ja työskennellä ihmisten kanssa minusta yksinkertaisen?

"aloittaja"
Jaa, mulla ei ainakaan ole tuota kateutta, koska olen ollut koko elämäni ajan yhteensä 4 kk työttömänä (kun valmistuin ja 2 krt kun joku projekti on loppunut ja en ole suoraan jatkanut uuteen).

[QUOTE="vieras";26557319]Kateellisuus. Lähihoitajalla on aina töitä, melkeen saat valita mihin töihin menet. Kaippa se v*tuttaa istua himassa perse homeessa maisterin paperit kädessä, kun se kaveri tekee täyttä työviikkoa ja nostaa palkkaa, vaikka ei käynyt kuin sen hikisen amiksen. Katkeruus, mikäs sen pahempaa.[/QUOTE]

:))
Oon itsekkin sitä mieltä, että sinne usein hakeutuu ihmiset, jotka ei muuta tekemistä keksi, ja useimmat sisään pääsevät. Mutta kuinka moni heistä ikinä valmistuu. Ei se mitään helppoa opiskelua ole, tarkkaa hommaa ja hyvä niin.

[QUOTE="aloittaja";26558721]Sitäkin tai täällä tullutta arvokasta lastenhoito- tai päihdetyötä voi tehdä myös vähän korkeammalla tutkinnolla (sosionomi, tai lto).[/QUOTE]

Kaikki ei voi olla sosionomeja ja lastentarhanopettajia. Jos kaikki opiskelee niihin ammatteihin niin kuka sitte tekee ne perustyöt? EI kukaan. HUomaa ettei sulla ap oo minkäänlaista realistista käsitystä elämästä ja työelämästä. Ootko lie itte töissä ollenkaan tai kouluttautunut mihinkään. Kyllä on pienet piirit jollain ei voi muuta sanoa.

KAIKKI ammatit on tarpeellisia ja hyödyllisiä ja myös arvokkaita. ja kaikissa ammateissa on sekä niitä jotka soveltuu alalle ja sitte niitä jotka ei sovellu. Varmaan ap ei arvosta sitte niitäkään jotka on "vain" roskakuskeja tai kaupan kassoja. Vai meinaatko että sekin työ on arvokkaampaa jos käy ensin yliopiston ja menee sitte paskakuskiksi? :LOL:

mhh
kun aikoinani menin lh kouluun oli soveltuvuuskokeet. Psykologin haastatyelu ja matemaattisia tehtäniä. Sittemmin pääsykotta ei enää pidetty, mutta nykyään otettu taas käytäntöön.
Minäs sitte pidät postinjakajia, roskakuskia, tiskaajia, kassaneitejä, hylkyjen täyttäjiä,
siivoojia jne..??
Lähihoitajat hoitavat lapsia, vammaisa,sairaita, vanhuksia jne..
mieluumin itse seurustelen yksinkertaisen lähihoitajan kanssa jolla on
sydän oikealla paikalla, on iloinen ja ystävällinen ja ihmisenä aivan ihana
ja symppis!!!!! kuin ns.älykön kanssa joka arvostelee muita äön perusteella ja on niiiiin
olevinaaan...on kuivaa ja tylsää seuraa, arvosteleva muita kohtaan, pahan puhuja.
Wikä osaa muusta puhua ku jostain talous yms.asioista..juu kuulostaa tosi hauskalta ja kivalta
seuralta ja ihmiseltä...ei kiitos..

Oon itsekkin sitä mieltä, että sinne usein hakeutuu ihmiset, jotka ei muuta tekemistä keksi, ja useimmat sisään pääsevät. Mutta kuinka moni heistä ikinä valmistuu. Ei se mitään helppoa opiskelua ole, tarkkaa hommaa ja hyvä niin.
Miten niin useimmat pääsee. Nytkin haki moneen kouluun jotain 250-300 ihmistä lähihoitajaksi ja vain 25 sai opiskelupaikan. MIssä kohtaa on se "useimmat"? :O

[QUOTE="äitee";26553254]
[....]Joo.. mutta periaatteessa oon kyllä pitkälti samaa mieltä monen kohdalla. Tiedän todella monta lähihoitajaa jotka ovat lähihoitajia kun eivät muuta keksineet. Koulussakin niitä näki. Muussa eivät juuri loistaneet kuin purkan pureskelussa....
[/QUOTE]

Minä opiskelin nuorena lähihoitajaksi kun en muuta keksinyt. Valmistuin kiitettävin arvosanoin ja olen hyvä työssäni. Ihmisellä voi ola työmoraalia vaikkei niin kauhean innostunut olisikaan.

Aapeelle: Opiskelen nyt uutta alaa yliopistossa, jälleen kiitettävin arvosanoin, eli ilmeisesti fiksuunnuin vuosien saatossa.

• Tykkää
Reactions: Eedla
En muista missä yhteydessä multa mitattiin ÄO:ta, mutta sen testin mukaan olin keskivertoa älykkäämpi. Ammatinvalinta testeissä älykkyys oli osa-alueilla joissa pitää ennakoida tilanteita ja päätellä asioita annetuista vihjeistä. Tulos, mene hoitoalalle. Menen nyt elokuussa lähihoitaja kouluun, koska se työllistää ja ei ole mielenkiintoa opiskella pidempään. Tarviin rahaa ja menen siis sieltä missä sen helpoiten ja vähimmällä vaivalla saa.

Olen työskennellyt vuodeosastolla, vanhainkodissa ja lasten kanssa ja en koe itse työtäkään raskaana tai asiakkaita hankalina. Tietääpähän käyneensä töissä kun juoksee pitkin osastoa pää kolmantena jalkana 8h ilman ruokataukoa. Siinä ei muuten tyhmä pää pysy mukana, mitä tehtiin kellekkin ja kuka on seuraavana vuorossa..

Mä valmistuin ensin lähihoitajaksi ja sitten sairaanhoitajaksi. Muutuinko mä tyhmästä viisaaksi siinä vaiheessa kun menin sairaanhoitajakouluun vai missä vaiheessa tämä muutos tapahtuu? Siis viitaten sun aloitukseen että kaikki lähihoitajat on tyhmiä?

Mikä on ammattisi on ja onko siinä ammatissa työskentelevät viisaita?
Vastaa nyt ap mun kysymykseeni vai etkö osaa?

Kyllä se oppilasmateriaali sillä alalla on ihan oikeasti heikentynyt. Täällä meillä ei josain vaiheessa ollut ollenkaan mitään psykologista testiä (tai haastattelua) ja sisään on päässy vaikka minkälaista sakkia. Nyt ovat onneksi jo hieman tiukentaneet kriteerejään ja ilmeisesti nuo psykologiset testit ovat tulleet takaisin. Ongelma on myönnetty ihan sieltä kouluttajien taholta.

Miten niin useimmat pääsee. Nytkin haki moneen kouluun jotain 250-300 ihmistä lähihoitajaksi ja vain 25 sai opiskelupaikan. MIssä kohtaa on se "useimmat"? :O
Elä kauhistu. Se on siis minun kokemukseni, omasta tuttavapiiristä. Kun ovat hakeneet ensin kouluihin mitkä kiinnostaa ja kun eivät ole päässeet, niin tuonne sitten.

Typerästi muotoilen tekstini. :)

"aloittaja"
Olen kuullut, en ole viitsinyt hakea vaikka aika tod. näk. pääsisin.

Sukulaislapsissa on 4 sellaista, jotka jo peruskoulussa läivät kaiken lössiksi ja huonoilla todistuksilla hakivat lähihoitajaksi.

Ystävänä mulla ei ole yhtään lähihoitajaa.

Sitten olen törmännyt esim. sukulaislasten opiskelukavereihin, ja pk:ssa, sairaalassa kun lähisukulaiseni kuoli nopeasti etenevään syöpään. Joidenkin tuttujen ristiäisissä, rippijuhlissa, häuissä ym. kun juttelee ihmisten kanssa, niin tietyistä merkeistä voi jo arvata koulutuksen.

Veljen naapuri on lähihoitaja (juurikin tuollainen jonkun projektipäällikön itselleen mieheksi ottaneen), ihan kiva ihminen muttei mikään kovin älykäs ajattelija. Siskon miehen 2 siskoa on lähihoitajia ja just sellaisia persujen äänestäjä-juntteja.

En tiertenkään tunne kaikkia, mutta aika monta.

Oletko koskaan kuullut Mensasta? (jos et ole, niin tutustu ihmeessä ja liity, koska älykkyytesi loistaa joka kommentissa Suomen Mensa ry)

Minua kiinnostaisi miten tunnet niin monia lähihoitajia, että pystyt arvioimaan koko ammattikunnan älykkyyttä?

Itse olen Mesan jäsen (ollut 16-vuotiaasta asti) ja lähihoitajaopiskelija. Yleissivistävä koulutus ei ole kiinnostanut minua koskaan, olen kiinnostunut monista asioista ja mielummin opiskelen vain minua kiinnostavia asioita itse, kuin pintapuolisesti vähän sitä sun tätä lukiossa. Tästä syystä en ole koskaan jaksanut käydä lukiota loppuun asti, mielenkiintoni ei yksinkertaisesti riitä, vaikka älykkyydessäni ei liene mitään vikaa. Näinollen jatko-opinnot korkekoulussa eivät ole tulleet kysymykseenkään, enkä kyllä ole sallaisita koskaan edes haaveillut.

Töitä olen tehnyt koko aikuisikäni ja itseni sillä elättänyt, kun tarjoutui mahdollisuus opiskella ilman suurta taloudellista menetystä, niin päätin lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi, enkä ole katunut päivääkään. Opiskelen aikuispuolella, meillä nuorimmat opiskelijat ovat 20-vuotiaita, vanhimmat yli viisikymppisiä, naisia, miehiä, entisiä tehdastyöläisiä, yrittäjiä, siivoojia, insinöörejä, jne... Itse en voi sanoa että yksikään opiskelukavereistani olisi keskimääräistä vähä-älyisempi, enkä ole koskaan kohdannut sellaisia työelämässäkään.

Mensan jäsenissä on ihmisiä kaikista ammattiryhmistä, ikä- ja yhteiskuntaluokista, ainoana yhdistävänä tekijänä älykkyys. Yksi Mensan kautta tuntemistani ystävistäni on myös lähihoitaja/perushoitaja, yksi on tehdastyöläinen, yksi laitoshuoltaja, suurin osa korkeakoulututkinnon suorittaneita, mutta läheskään kaikki heistä eivät pärjäisi ikinä lähihoitajan työssä, joka vaatii ennen kaikkea tunneälykkyytä, empatiaa, sosiaalisuutta, paineensietokykyä, käytännönläheisyyttä, maalaisjärkeä; ominaisuuksia, joita ei läheskään kaikilla keskimääräistä älykkäämmillä ihmisillä ole.

"vieras"
Pistän vettä myllyyn ja tunnustan, etten nyt ihan hirveästi arvosta lastentarhan hoitajiakaan. Niillä kun on _alempi_ korkeakoulututkinto ja kokemuksesta tiedän, että aika usein liioittelevat kykyään tehdä "diagnooseja" lapsista.

Erityislastentarhan opettajat on sitten taas eri asia. Ristiriitaista ja asenteellista, myönnän.

Elä kauhistu. Se on siis minun kokemukseni, omasta tuttavapiiristä. Kun ovat hakeneet ensin kouluihin mitkä kiinnostaa ja kun eivät ole päässeet, niin tuonne sitten.

Typerästi muotoilen tekstini. :)
Aha. Minun kokemukseni on ihan toinen. Kuka tahansa ei todellakaan pääse sinne eikä se ole kuin harvoille paikka jonne mennään vaan siksi kun ei muualle pääsisi. Merkonomiksi, laitoshuoltajaksi, suurtalouskokiksi jne on moni menny "kun ei keksi muutakaan" mutta ei todellakaan lähihoitajaksi. Jos käy kattomassa kouluun hakeneitten ja sinne päässeitten määriä niin ei todellakaan voi sanoa että sinne pääsisi kuka tahansa.

Aha. Minun kokemukseni on ihan toinen. Kuka tahansa ei todellakaan pääse sinne eikä se ole kuin harvoille paikka jonne mennään vaan siksi kun ei muualle pääsisi. Merkonomiksi, laitoshuoltajaksi, suurtalouskokiksi jne on moni menny "kun ei keksi muutakaan" mutta ei todellakaan lähihoitajaksi. Jos käy kattomassa kouluun hakeneitten ja sinne päässeitten määriä niin ei todellakaan voi sanoa että sinne pääsisi kuka tahansa.

No meillä on sitten eri kokemukset, ei se mitään. :)

tuttu.
[QUOTE="aloittaja";26553570]Minulla ei ole sellaista yhtä ammattinimikettä kuten vaikka opettaja tai keittiöpäällikkö. Minulla on korkeakoulututkinto, olen tehnyt monenlaisia töitä, mm. toimittajana, projektien asiantuntijana, tiedottajana, kouluttajana, suunnittelijana... Nyt olen tiedottajan nimikkeellä töissä.[/QUOTE]

Taidanpa tuntea sinut. Ja ei kyllä yllätä tämä aloitus, on siinä sosiaalisilta taidoiltaan aika surkea ihminen, hienostelija, nostaa itsensä jalustalle, nokka pystyssä.

"aloittaja"
Ammattini-koulutukseni ym. olen jo jossain aiemmasssa viestissä kirjoittanut, katsele sieltä. Kaikki eivät ole viisaita, mutta älykkäitä kyllä :). En tiedä olenko itsekään viisas, koska en ole luonteeltani kauhean harkitseva ja menen usein spontaasisti tilanteisiin, joihin viisas ei menisi.

Joku arvosteli mun tunneälyä. No, en osaa itse sanoa, mutta monet ystäväni ajattelevat musta että olen juurikin sillä saralla hyvä, eli osaan esim. ottaa osaa jonkun vakavaan suruun hyvin ja en pelkää esim. kuolemaa kohdanneita.

Sinä olet jatkanut eteenpäin, eikä ne kaikki saiuraanhoitajatkaan varmaan ole älykkäitä :).

Mä valmistuin ensin lähihoitajaksi ja sitten sairaanhoitajaksi. Muutuinko mä tyhmästä viisaaksi siinä vaiheessa kun menin sairaanhoitajakouluun vai missä vaiheessa tämä muutos tapahtuu? Siis viitaten sun aloitukseen että kaikki lähihoitajat on tyhmiä?

Mikä on ammattisi on ja onko siinä ammatissa työskentelevät viisaita?

"aloittaja"
Ei aina.

Esim. tutkijoillahan on huono palkka. Monilla humanistisen alan ihmisillä on hirveä tilanne pätkätöineen ja ei se palkka aina ole suuri niissäkään.

Enkä ole itsekään valinnut alaa, jossa voisin nostaa suurinta mahdollista palkkaa, vaan kiinnostavan alan/kiinnostavia työtehtäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26558713:
En nyt ihan koko ketjua jaksa kahlata, mutta sivun 6 viestien perusteella kyselen, onko ap siis sitä mieltä, että huonosti palkatulle alalle hakeutuminen on merkki tyhmyydestä?

[QUOTE="aloittaja";26558806]Ammattini-koulutukseni ym. olen jo jossain aiemmasssa viestissä kirjoittanut, katsele sieltä. Kaikki eivät ole viisaita, mutta älykkäitä kyllä :). En tiedä olenko itsekään viisas, koska en ole luonteeltani kauhean harkitseva ja menen usein spontaasisti tilanteisiin, joihin viisas ei menisi.

Joku arvosteli mun tunneälyä. No, en osaa itse sanoa, mutta monet ystäväni ajattelevat musta että olen juurikin sillä saralla hyvä, eli osaan esim. ottaa osaa jonkun vakavaan suruun hyvin ja en pelkää esim. kuolemaa kohdanneita.

Sinä olet jatkanut eteenpäin, eikä ne kaikki saiuraanhoitajatkaan varmaan ole älykkäitä :).[/QUOTE]

NO ei ole kaikki korkeakoulututkinnonkaan suorittaneet älykkäitä. Vink vink.

Mun äo on 127. Paljonko sinulla?

[QUOTE="aloittaja";26558819]Ei aina.

Esim. tutkijoillahan on huono palkka. Monilla humanistisen alan ihmisillä on hirveä tilanne pätkätöineen ja ei se palkka aina ole suuri niissäkään.

Enkä ole itsekään valinnut alaa, jossa voisin nostaa suurinta mahdollista palkkaa, vaan kiinnostavan alan/kiinnostavia työtehtäviä.[/QUOTE]

Ja lähihoitajako ei voi kokea, että ala ja tehtävät ovat kiinnostavia?
Arvostat humanistia enemmän siksi, että on korkea koulutus?

Jotenkin kummallinen näkemys, jotenkin vajaa. En saa kiinni siitä, mitä oikein arvostat.

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26558806]

[/QUOTE]

Väitän että eivät ole päässeet näkemään sisintäsi jonka tuot tässä esille. Kukaan viisas tai älykäs ihminen ei tekisi tällaista avausta, saatikka että tällaista tekisi ihminen jolla on tunneälyä. Olen pahoillani ap mutta näin se vaan on.

Yhteistyössä