En vaan pysty ymmärtämään yhteisen tilin toimivuutta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa

Vieras
Monilla pareilla on yhteinen käyttötili, jonne palkat menevät. Minä en ole ikinä pystynyt ymmärtämään miten tällainen voi toimia, etenkään pienehkötuloisilla ihmisillä.

Ajatellaan vaikka tilannetta, että laskujen, lainanlyhennyksen, ruokaostosten ym. pakollisten menojen jälkeen yhteisellä tilillä on rahaa vaikkapa 200 euroa. Nainen lähtee shoppailemaan itselleen syysvaatteita. Kassalla ostokset jää maksamatta, kun tilin kate ei riitä. Kotona nainen saa kuulla, että mies on käynyt juuri edellisenä päivänä nostamassa tililtä rahaa tulevalle miesten saunaillalle ja osti samalla itselleen uuden paidan.

Tai vaikkapa sellainen tilanne, että perheen mies haluaisi ostaa itselleen uudet stereot ja nainen taas lähteä kavereiden kanssa minilomalle. Kumpi joustaa?

Ehkä tuollainen yhteinen tili toimii niillä, joilla ei ole pikkurahasta pulaa. Kyllä minäkin mielelläni käyttäisin hyvätuloisen miehen tienaamia rahoja, kun olen vaikka itse äitiyslomalla!

Mutta jos perheessä molemmat tienaavat saman verran ja talous on tiukilla, on minun mielestäni parempi että molemmat saavat päättää omista rahamenoistaan kun pakolliset menot on maksttu.

Meillä on yhteinen tili, vaikkei mitään suurituloisia ollakaan. Ja hyvin on toiminut jo 10 vuotta! Kaikki rahat menevät samalle tilille (molempien palkat + lapsilisät ) ja molemmilla on kortti tilille. Kun palkat ovat tulleet, maksamme laskut pois. Tiedämme, paljonko tilille jää rahaa. Sitten jos jommallakummalla on jokin rahanmeno tiedossa (vaatteiden osto, kampaaja, hieroja, ihan mikä vaan ) sanomme siitä toiselle. Tiedämme kumpikin, milloin toinen on käyttänyt tiliä. Lisäksi kännykkään tulee saldomuistutus, kun tilin saldo menee tietyn rajan alle. Silloin tiedämme, ettei juuri nyt kannata lähteä shoppailemaan.

Musta tämä käytäntö on paljon helpompi kuin se, että molemmilla on omat tilit. Sitten niitä rahoja vekslaillaan tililtä toiselle tarpeen mukaan. Kyllästyimme aikoinaan tähän ja otimme yhteistilin käyttöön, koska meillä on yhteinen perhe, yhteiset tulot ja yhteiset menot.

Tietysti molempien pitää olla suunnilleen samanlaisia rahankäyttäjiä, jotta yhteistili onnistuu. Ja olla sitä mieltä, että kaikki rahat ovat yhteisiä. Meillä tämä toimii onnistuneesti :)

meillä on ollut yhteinen tili alusta asti kun saman katon alle muutettiin, eli oltiin alkuun todella pienituloisia. jos yhteiselle tilille jää laskujen jälkeen käyttörahaa se 200 vaikkapa viikoksi/kahdeksi, niin molemmat sen kyllä tajuaa, ettei silloin mitään stereoita saati syysvaatteita käydä ostelemassa.
kun on yhteinen tili, niin ei voi tuhlata mielensä mukaan mihin sattuu, puolison on hyvä olla selvillä tulevista isommista menoista. meillä' ei kummallakaan ole koskaan tämän 10v. aikana ollut sellaista tilannetta, että tilit ylittyisivät kun molemmat tuhlaa samaan aikaan.

Meillä myös ollut alusta asti, kohta 15 vuotta, samat rahat. Tosin eri tilit, mutta molemmilla käytössä esim. nettipankkitunnukset. Ollan pienituloisia, välillä oltu jopa köyhiä. Hyvin on aina toiminut, ikinä tullut mieleenkään, että yhteisessä perheessä olis eri rahat. Siinähän olisi kauhea, ainainen täsmääminen muuten, ja laskeminen ettei toiselle tilanne olis epäreilu. Esim. jos toinen tienaa enemmän, kuuluuko sitten maksaa enemmän asumiskuluja, ja kuka maksaa lapsen menoja jne jne, loputon ja turha riitojen aihe. Tosin meillä toimi ehkä siksikin ettei kumpikaan ole mikään shoppailija, tarpeelliset ostetaan, ja heräteostokset ovat hyvin pieniä. En koskaan osta vaatteita heräteostoksina enkä ramppaa edes lapsen vaatteita varten alennusmyynneissä vain alennuksen takia. Viihteelle mennään niin harvoin ja sovitusti, että ei se tee suurta lovea talouteen. Tällä hetkellä minä vastaan laskujen maksamisesta, mutta maksan ne just siltä tililtä, missä on rahaa. Yritän katsoa, että molemmilla olis aina pieni summa tilillä, aina se ei onnistu, ja sitten pitää käyttää luottokorttia. Mutta mulla on semmoinen yleisaavistus koko ajan molempien tilin määrästä. Joskus elämäntilanne on ollut sellainen, että mies on vastannut raha-asioista.

Meillä ollut 9 vuotta sama tili, enkä muun usko toimivan. Aluksi oli eri tilit, ja silloinkin hyvin pienituloisina oli mahdoton miettiminen rahojen kanssa - kenen tililtä mitäkin yms. Nyt mies töissä ja minä kodinhoidontuella, neljä lasta ja juuri rakennettu talo (johon rahaa menee vieläkin että tulis valmiiksi) eli tulot on sellaset, että pärjätään. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Kun rahaa tulee, maksan ensin laskut, sitten ruokakauppaan ja tankille yms pakolliset menot, sitten JOS joskus sattuu jäämään vähän ylimääräistä, niin voin käydä vaikka kaupungilla vaateostoksilla. Meillä toimii hyvin, mies ei halua käydä kaupassa ja ei jaksa keskittyä laskuihinkaan. Mulla on niin kuin joku aiemmin kertoi, aikalailla hyvä käsitys paljonko tilillä on ja mies kysyy onko siellä rahaa, jos tarvii jotain. Ei se sen kummempaa ole. Toki voisin shoppailla enemmän ja voitaisiin käydä ulkona useammin, mutta nyt vaan ei rahatilanne salli sitä. Oma valinta jäädä kotiin ja kituutella, mutta hyvin menee silti, nälkää ei nähdä eikä laskut roiku!

Toki meilläkin on yhteinen lainanhoitotili, jonne siirtyy automaattisesti molempien palkoista tietty osuus suoraveloituksella. Ei ole vaivaa siirtelyistä. Ja ihan sopivassa suhteessa maksamme molemmat menoja, tulojen mukaan. (eli mieheni maksaa enemmän koska on isompituloinen).

Molemmilla on omat tilit, josta molemmat käyttää omia ylimääräisiä rahojaan mihin haluaa. Ei tarvitse ilmoitella etukäteen että mitä haluaa ostaa ja koska haluaa ostaa. Jos olen vaikka kaupungilla ja näen kivan tarkin tarjouksessa, voin ostaa sen juuri sillä hetkellä. Jos joutuisin miettimään kaikki ostokseni miestäni ajatellen, tulisin hulluksi!

Ehkä se yhteinen tili sopii juuri sellaisille, jotka eivät ikinä osta mitään eivätkä käy missään.

Alkuperäinen kirjoittaja Daiju!:
tai ehkä se sopii sellaisille ketkä osaavat vielä vuosienkin jälkeen kommunikoida keskenään! Eivätkä tuijota vain omaan napaan...

peesi! näin se kyllä on =) kun ei oo miesten saunailtamenoja, eikä naisen minilomia, tai ainakin niistä keskustellaan =) meillä kumpikin tietää kuinka paljon rahaa on ja muutenkin liikutaan 99% perheenä, niin tiedetään tasa mitä rahaa on ja mihin =)

Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan lainat, vastikkeet ja muut yhteiset laskut ja menot. Molemmilta menee tilille rahaa heti kun palkka tulee. Välillä sama summa (kun ollaan molemmat töissä), välillä eri summat (esim. kun olin hoitovapaalla). Itse maksetaan sitten vaatteet, meikit, kampaajat ym. henkilökohtainen sälä. Meillä tämä on toiminut loistavasti 14 vuotta.

Jotenkin se vain on ainakin minulle tärkeää, että on omaa rahaa jonka voin tuhlata niinkuin lystään.

Miestä ei kiinnosta säästäminen, mua taas erittäin suuresti. Enkä ikinä sais säästettyä senttiäkään jos mies olis täysin perillä mun rahatilanteesta, sen mielestä kaikki pitää laittaa heti palamaan. Kuitenkin sille on hyvin kelvannut kun olen pari kertaa voinut säästötilini avulla pelastaa meidät yllättävästä tilanteesta ilman ylimääräsiä lainoja...
Että omat rahat olkoon jatkossakin.

Meillä on yhteinen tili, ollut jo vuosia ja hyvin toimiin. Isompiin menoihin ( yli 100e ) "kysytään" toiselta ( lähinnä se on mielipiteiden vaihtoa, ei luvan kysymistä :whistle: ), eikä ikinä ole ollut tilannetta jossa raha olisi loppunut ja tavarat jääneet kassalle.

Päinvastoin, toimii kuin rasvattu, eikä tarttee miettiä että toisella olisi enemmän rahaa tilillä ja toinen joutuisi kituuttamaan pienillä rahoillaan ( esim. äitiysloman, tms. aikana ) :p

sopu sijaa antaa. Meillä ei ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa. Vaikka mulla paukahtaa tilille minimiäippäraha ja miehelle nettopalkkaa reilu 2000 e.
Kumpikaan ei shoppaile ilman että tietää paljonko tilillä on rahaa. Isommista ostoksista sovitaan aina yhdessä.

Mun tuntemat tapaukset on sit näitä, joilla emäntä toimii tilinhoitajana ja on tietoinen talouden ostoksista :D Mä en moiseen alkais. Vaikka meillä on omat tilit ollaan molemmat suurinpiirtein aina selvillä paljonko rahaa on yhteensä. Meillä toimii hyvin näin enkä nää syytä muuttaa järjestelyjä.

Minusta on outo ajatus, että rahojen ollessa tiukilla lähtisin minilomalle tyttökavereiden kanssa tai mies järkkäisi saunailtaa omille kavereilleen. Tai että shoppailisin vaatteita muuten vaan niin, että tili tyhjenisi. Käsittääkseni em. toiminta on tyypillistä nimenomaan silloin, kun talous ei ole tiukilla ja voi miettimättä tuhlailla sinne ja tänne.

Tällaisessa normaalissa lapsiperheessä puolisot keskenään juttelevat suunnitelmistaan. Jos jommalla kummalla on esim. vaatetarpeita tai vaikka joku oma meno tiedossa, niin tokihan siitä on puhuttu yhdessä. Ja toisten menemiset ja tulemiset tiedetään oikeastaan koko ajan... Jos mä tiedän, että mies on lähdössä vkonloppuna vanhojen opiskelukavereiden kanssa reissuun tai että hänen harrastuskulut erääntyy maksettavaksi, niin en kai mä silloin tee juttelematta mitään isoja hankintoja!

Meillä kumpikin tienaa tällä hetkellä saman verran. Aika lailla eurolleen. Jos hyvin käy, niin minä pian miestä enemmän.

Yhteiset tilit ja rahat on olleet avioliiton alusta lähtien, eli pian 10 vuotta.

Minulla ei ole koskaan ollut yhteistä käyttötiliä kenenkään kanssa, vain lainanhoitotili joka nyttemmin on sitten jemmatili, jonne säästetään. Niin ollen en tiedä kuinka meillä toimisi. Luulen, että minua kiinnostaisi miestä enemmän miten toinen rahaa käyttää, muttei niin paljon, että vaatisin yhteistä tiliä hommattavaksi. Olisi se vähän outoa nyt yliu 20 vuoden jälkeen, kun erillisilläkin tileillä on kaikki sujunut mainiosti.

Uskon hyvin, että monille yhteinen tili toimii mainiosti.

Meillä kanssa ollut yhteinen tili iät ja ajat ja hyvin on toiminut. Tosiaan jos haluan ostaa esim. vaatteita niin sanon asiasta miehelle että tälläistä tarvittaisiin nyt. Ja samoin jos mies tekee hankintoja niin niistä yhdessä puhutaan. :) Meillä harvemmin harrastellaan saunailtoja ja millään minilomilla ei edes tee mieli käydä joten homma toimii vallan hyvin.
Jotenkin ajatus että kummallakin olisi omat rahat kuulostaa vaan erikoiselta jos on yhteisiä lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä kanssa ollut yhteinen tili iät ja ajat ja hyvin on toiminut. Tosiaan jos haluan ostaa esim. vaatteita niin sanon asiasta miehelle että tälläistä tarvittaisiin nyt. Ja samoin jos mies tekee hankintoja niin niistä yhdessä puhutaan. :) Meillä harvemmin harrastellaan saunailtoja ja millään minilomilla ei edes tee mieli käydä joten homma toimii vallan hyvin.
Jotenkin ajatus että kummallakin olisi omat rahat kuulostaa vaan erikoiselta jos on yhteisiä lapsia...

Niin mutta jos harrastetaan saunailtoja tai minilomia, jotka eivät kai kuitenkaan ole mitään kovin kamalaa, niin silloinko ei voisi toimia yhteinen tili? Se olisi minusta kummallista.

Meillä toimii yhteinen tili tosi hyvin vaikka olen kotihoidontuella ja mies töissä. Olemme samanlaisia rahankäyttäjiä kumpikaan ei turhia tuhlaile. Matkustelemme kyllä, ostelemme vaatteita, käymme ulkona syömässä mutta ikinä ei ole kinaa raha-asioista tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Daiju!:
tai ehkä se sopii sellaisille ketkä osaavat vielä vuosienkin jälkeen kommunikoida keskenään! Eivätkä tuijota vain omaan napaan...

Mä en osaa nähdä itseäni kommunikoimassa miehen kanssa kyselemällä lupaa tai tiedustelemalla mitä mieltä se on jos ostaisin itselleni paidan. Tai selittelemässä miksi ruokakauppaan menikin vähän enemmän rahaa. Joten joo, omaa napaa varmaan tuijottelen, mutta samalla mä ostan miehelle ja lapselle myös kaikkea tarpeellista.

Meillä yhteinen lainatili jonne säästetään rahaa ja molemmilla omat tilit.
Minä hoidan ruokaostokset ja päivittäistavarat, mies autojen menot ja laskut. Itse saan tuhlata niin paljon kuin haluan, samoin mies. Joskus yhdessä vaateostoksilla tarjoudutaan ostamaan toisillemme vaatteet tai lapsille.
Mitä kommunkoinnin puutetta siinä olisi? :)

No kun kaikki kuitenkin mkenee, mitä tulee ja pienituloiset ei tosiaan käy shoppailemassa syysvaitteeita tai minilomilla muutenkaan, niin sama se on kenen nimi lukee siinä paperissa, josta voi todeta, että tilillä on käyny rahaa kääntymässä.

Meillä on omat tilit + yhteinen tili. Omilta tileiltä maksetaan ne omat "shoppailut + saunaillat" eli kampaajat , vaateostokset yms. omat jutut. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot kuten asunto, asuminen, ruoka, auto yms. kulut. Eli osa tilistä siirretään yhteiselle tilille, ja osa jätetään itselle. Ei ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Minulla ei ole koskaan ollut yhteistä käyttötiliä kenenkään kanssa, vain lainanhoitotili joka nyttemmin on sitten jemmatili, jonne säästetään. Niin ollen en tiedä kuinka meillä toimisi. Luulen, että minua kiinnostaisi miestä enemmän miten toinen rahaa käyttää, muttei niin paljon, että vaatisin yhteistä tiliä hommattavaksi. Olisi se vähän outoa nyt yliu 20 vuoden jälkeen, kun erillisilläkin tileillä on kaikki sujunut mainiosti.

Uskon hyvin, että monille yhteinen tili toimii mainiosti.

Komppaan tätä. Meilä on yhteisiä tilejä mutta myös omat käyttötilit ja omat säästötilit. Minusta on kiva kun rahankäyttötyylimme ovat erilaiset, että toinen voi säästää vaikka vuosikausia ja ostaa jotain kallista eikä mun tarvitse jokaiseen ostokseeni pyytää lupaa.

Varmasti on pariskuntia missä yhteinen tili toimii hyvin.

Yhteistyössä