En uskalla mennä hammaslääkäriin, koska pelkään valitusta hampaideni huonosta kunnosta

  • Viestiketjun aloittaja nyt on pakko
  • Ensimmäinen viesti
nyt on pakko
Oikealta puolelta takimminen hammas on aamut poistotuomion jo aikoja sitten, mutta en ole uskaltanut. Nyt toiseksi takimmaisesta hampaasta lohkesi pala ja olen ihan itku kurkussa täällä. Pakko soittaa hammaslääkäriin koska raapii poskea sisäpuolelta, mutta en uskalla! Olen muutenkin alle kolmekymppisenä jo viittä vaille tekareita vailla :(

Tuossa hampaassa josta nyt lohkesi pala, on todella iso reikä aivan ikenen rajassa. Koko hammas on kuin syöpynyt niin että melkein puolet toisesta reunasta puuttuu. Hammaslääkärin aukeamista odotellessa :(
 
"Maik"
Minäkin lykkäsin hammaslääkäriin menoa yli kymmenen vuotta juuri siksi että pelkäsin hammaslääkärin reaktiota pitkästä tauosta. Sitten yhdestä hampaasta lohkesi iso pala ja oli pakko mennä. Hammaslääkäri lähinnä naureskeli kun näki kauanko edellisestä käynnistä on. On kuulemma todella yleistä että esim. viimeisen koulussa tarjottavan käynnin ja seuraavan käynnin välillä on paljonkin aikaa.
Jos muuten lohjennutta hammasta ei juurikaan särje niin reikä ei välttämättä ole ytimeen asti. Minulla oli tällainen tilanne ja selvisin pintapaikalla, vaikkakin isolla. Muutenkaan hampaat eivät olleet niin pahassa kunnossa kuin itse kuvittelin
Tsemppiä.
 
prut
Noh, se että ei mene hammaslääkärille vaan antaa hampaiden hajota ja mädäntyä suuhun varmaankin parantaa asiaa? Mikään pakkohan hammaslääkäriin ei ole mennä ellei halua, mutta jos haluaa jotain parannusta tilanteenseen sitten se on mentävä. Ihan oma valinta ja omasta halusta kiinni. Jos haluat hampaat parempaan kuntoon, menet hammaslääkäriin. Ellet, niin älä mene ja anna hampaiden hajota rauhassa.
 
Peyote
Huih. Hammaslääkärin päivittely on pientä siihen verrattuna, että tuollainen on ihan oikeasti terveysriski! Usein ihmiset eivät kehtaa sanoa, jos jonkun henki haisee ja kaikesta päätellen nämä ihmiset eivät itse sitä haista onasta suustaan.

Nyt kun käyt siellä, jos olet yksityiselle menossa, niin sovi, että käyt vuoden tai jos olivat kauheassa kunnossa, niin puolen vuoden välein. Ei kannata enää päästää tilannetta tuollaiseksi. Sinun pitäisi pelätä onan terveytesi takia, ei sen takia, mitä hammaslääkäri sanoo.
 
,,
Jos kukkaro antaa myöten, suosittelen yksityistä hammaslääkäriä ja kerro heti aikaa varatessa, että sinua pelottaa. Osaavat sitten varoa ja tehdä nätisti. Mulla on hammaslääkärikammo, ja käyn aina yhdellä tietyllä kiltillä naishammaslääkärillä. Ei se mukavaa silti ole, mutta kammo alkaa jo vähän lieventyä... Lääkäri toimii erityisen hellävaraisesti ja kertoo koko ajan mitä on tekemässä. Pelottavan puudutuspiikinkin laittaa super varovaisesti. Ensin laittaa jopa sitä lapsille tarkoitettua puudutusgeeliä, ja itse piikkiä vähän kerrassaan eteenpäin ja odottaa vaikutusta. Kehottaa mua aina hengittämään, kun peloissani unohdan :D Ja hampaiden kuntoa ei kannata hävetä, ne lääkärit on nähneet monenlaista purukalustoa ja heidän hommansa on niitä hoitaa. Jatkossa sitten kerran vuodessa tarkastukseen, niin kynnys pysyy matalana.
 
Dentalhygienist
Moi!
Saitkin hyviä ja fiksuja kommentteja. Juuri näin. Potilas otetaan vastaan sillä mielin, että halutaan auttaa ja tehdä homma hänelle mahdl. miellyttävällä tavalla. Suurin osa pelkää. Se on hammashoitolan arkea. Suun kunto ei määritä sinun ihmisarvoa. Ei sitä jaksa vatvoa työpäivänä sellaisia asioita, vaan keskittyy työhön. Ylimääräisellä ajalla ja energialla me juorutaan ihan muita juttuja, kuin alaan liittyvää. Rohkeutta ja reipasta mieltä.



T:
 
entinen pelkuri
Aina kannattaa jo aikaa varattaessa kertoa tilanteesta ja peloistansa.

Itse pelkäsin hammaslääkäriä ja heidän kommentteja suuni kunnosta. Kaikki johtui vain järjettömästä pelosta toimenpiteitä kohtaan. Nyt olemme hammaslääkärin kanssa todella hyvässä hoitosuhteessa. Hän tietää pelkoni ja hampaitteni kunnon. Silti joka kerta ilmaisen ovella kuinka taas jännittää. Niin hän tottuneesti rauhoittelee ja hoitaa hampaat asiallisesti. Joskus on hieman ilkeästi maininnut, mutta taustalla varmaan muutenkin huono päivä.

Mutta olen myös törmännyt hyvin epäasiallisiin päivystyslääkäreihin joita aikaa varattaessa on mainostettu hyviksi pelkopotilaslääkäreiksi.

Etsi siis itsellesi yksi tai kaksi lääkäriä ja aloita heidän kanssaan hampaittesi hoitosuunnitelma. Näin pääset peloistasi ja lääkäri oppii tuntemaan pelkosi sekä sitä kautta toimimaan parhaaksesi.

Toivottavasti olet saanut jo hoitoa akuuttiin tilanteeseesi.
 
vierailija
Oikealta puolelta takimminen hammas on aamut poistotuomion jo aikoja sitten, mutta en ole uskaltanut. Nyt toiseksi takimmaisesta hampaasta lohkesi pala ja olen ihan itku kurkussa täällä. Pakko soittaa hammaslääkäriin koska raapii poskea sisäpuolelta, mutta en uskalla! Olen muutenkin alle kolmekymppisenä jo viittä vaille tekareita vailla :(

Tuossa hampaassa josta nyt lohkesi pala, on todella iso reikä aivan ikenen rajassa. Koko hammas on kuin syöpynyt niin että melkein puolet toisesta reunasta puuttuu. Hammaslääkärin aukeamista odotellessa :(

Oikea puoli kalustosta on joko 1-sarjaa tai 4-sarjaa. Viisaudenhammas on siis joko hammas 18 tai 48 eli oikealla puolella. Itse leikkauttaisin kaikki viisaudenhampaat pois mutta hyvinkin pärjää, jos leukaluut sallivat. Paikkaus/kruunu on mahdollista tehdä hampaanvärisestä muovista. Eikä siellä puudutus juuri lainkaan satuta. ;)
 
vierailija
öööö... mikäs jumala se hammaslääkäri sulle on? Jos se "valittaa" hampaiden kunnosta, se on vain ammatillista neuvoa. Jos olet idiootti, voit vaikka vastata sille että "ihan sama, ei kiinnosta". Mutta älä nyt ammatillisten ohjeiden takia jätä lääkäriin menemättä.
 
vierailija
Moi!
Saitkin hyviä ja fiksuja kommentteja. Juuri näin. Potilas otetaan vastaan sillä mielin, että halutaan auttaa ja tehdä homma hänelle mahdl. miellyttävällä tavalla. Suurin osa pelkää. Se on hammashoitolan arkea. Suun kunto ei määritä sinun ihmisarvoa. Ei sitä jaksa vatvoa työpäivänä sellaisia asioita, vaan keskittyy työhön. Ylimääräisellä ajalla ja energialla me juorutaan ihan muita juttuja, kuin alaan liittyvää. Rohkeutta ja reipasta mieltä. T:
Ei ole niin pitkää aikaa kun amalgaamipaikkojen poisto oli "kauneuden hoitoa" eikä sitä KELA korvannut mitenkään. Nyt on vasta havaittu/tunnustettu, että elohopea kannattaa ottaa pois suusta. Amalgaamisairaus: ELOHOPEA ON ERITTÄIN MYRKYLLISTÄ ! http://www.dlc.fi/~kotirant/koti/amalgaami.html
 
Colosseum
Niin.joku on saanut geeneissä hyvän luuston toinen ei ! Toinen syö karkkia kaiket päivät,eikä käy mitään,toinen taas näkee makeaa niin jo on reikiä.meitä on neljä sisarusta.kolmella vahva luusto minulla ei.olen yli 50v.koulussa juoppo,äkäinen hammaslääkäri.kammo jäi.myöhemmin hampaat rupesivat vuotamaan verta,oli pakko mennä hoitoon.mies veti kaksi hammasta pois.olin pettynyt.menin nais-hammaslääkärille.kävin n.10 krt.juurihoitoa ja paikkausta.piikkikammo hoitui ilokaasulla.onneksi tänä päivänä hoito on enemmän kuin parempaa.täytyy muistaa että lääkäreissäkin löytyy hyviä ja huonoja.lopputulos on kuitenkin se suun terveydenhuolto on enemmän kuin tärkeää.
 
vierailija
Eräs nuori pilasi hampaansa persuideologian takia. Hän alkoi syömään pääasiassa lihaa suuria määriä päivittäin. Sitten hampaissa alkoi olemaan jatkuvasti reikiä monen vuoden taon jälkeen.
 
vierailija
Nuo ajat ovat muuttuneet
Moi!
Saitkin hyviä ja fiksuja kommentteja. Juuri näin. Potilas otetaan vastaan sillä mielin, että halutaan auttaa ja tehdä homma hänelle mahdl. miellyttävällä tavalla. Suurin osa pelkää. Se on hammashoitolan arkea. Suun kunto ei määritä sinun ihmisarvoa. Ei sitä jaksa vatvoa työpäivänä sellaisia asioita, vaan keskittyy työhön. Ylimääräisellä ajalla ja energialla me juorutaan ihan muita juttuja, kuin alaan liittyvää. Rohkeutta ja reipasta mieltä.



T:
 

Yhteistyössä