[QUOTE="Tiina";23033065]Itse ajoin pari vuotta kolarin jossa meinasin tappaa sivullisen jalankulkijan, kyse oli siis sekunneista ettei niin käynyt. Pari päivää onnettomuuden jälkeen olin kuin sumussa, annoin ymmärtää kaikille et ei tässä mitään, mutta oikeasti olin sisältäni ihan rikki. En koskaan puhunut asiasta kenenkään kanssa ja tämä onnettomuus vaivaa vieläkin minua paljon. Usein itken ja muistelen tapahtumia ja mietin mitä kaikkea olisi voinut käydä jne. Myös minun henkeni oli siinä vaarassa ja pienestä kaikki oli kiinni, mutta lopulta siis vahinkoja tuli vain autoon. Neuvoni on, että "pakotat" miehesi soittamaan terveyskeskukseen ja hankkimaan itselleen keskusteluapua niin pääsette asian yli eikä se jää vainoamaan teitä niin kuin minua on jäänyt ja edelleenkään kukaan ulkopuolinen ei tiedä, että se minua vainoaa...

[/QUOTE]
Minä taas olen ollu kolarissa jossa yksi kuoli, kaksi vietiin kiireisesti sairaalaan, useita loukkaantui. Mulle se asia ei ollu mikään sellainen josta oisin tarvinnu mitään kriisiapua tai puintia. Ymmärsin miksi niin kävi, toki olin pahoillani että niin kävi, mutten ollut mitenkään "shokissa" tai hirvittävän järkyttynyt.
Olisin varmaan saanut hirveät kilarit jos mun mieheni ois ruvennu "pakottamaan" mua johonkin kriisiavun pariin puhumaan traumasta jota mulla ei ole. Kolareita sattuu, kyseisessä risteyksessä vieläpä usein (nyttemmin liikennejärjestelyt jo muutettu), ja minä en ois asialle mitään sen enempää voinu tehdä (ketjukolari jossa minä olin kolmannessa autossa, auto saatiin ajoissa pysähtymään mutta neljäs auto törmäsi perään ja työnsi päin toista autoa).
Kaikki käsittelee asioita omalla tavallaan, ja musta on törkeää lähteä pakottamaan johonkin muottiin. Toki voi kertoa että tällaistakin apua on saatavilla jos koet tarvitsevasi, ja olla tukena ja kuuntelijana jos tarvitaan, mutta vääränlainen tuputtaminen tuo lähinnä ahdistusta ja syyllisyyttä. ("Kuuluisko mun nyt olla järkyttyneempi kun olen? Kuuluisko mun olla jossain ihme shokkitilassa, olenko kylmä ihminen jos en koe tarvetta keskustella?")